Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Ingen av dom tre i alla fall. Det måste vara någon av kungligt blod, en ingift kan aldrig bli regent. I så fall tror jag att kungahuset dör ut i Sverige, för jag har för mig att det skrevs ett avtal på sossetiden om att endast avkomlingar till Carl XVI Gustaf ska kunna ärva tronen. Fast det verkar lite konstigt? Kanske skulle detta ändå rivas upp, om alla skulle dö som du beskriver. I så fall blir någon av kungens systrar regent, antagligen Birgitta eftersom hon är den enda som är HKH av dem. (Eller mer troligt hennes äldsta barn, eftersom hon är rätt till åren kommen nu.)
Om alla i nuvarande tronföljd försvinner skulle monarkin säkert upphöra i Sverige, varde folkvald president istället.
Citat:
Ursprungligen postat av
lolouise
Vadå? Silvia är väl ingift.
Som ingift blir Jokern änkedrottning om maken avlider före henne men tronen övertas av nästa i tronföljden. De ingifta ingår som bekant inte i tronföljden. En änkedrottning behåller titeln H.M. så länge hon lever.
Utviket, som denna tråd handlar om, kan bara bli drottning om Gaffeln blir kung. I teorin kan hon också bli drottningmoder, allt beror på hur det går med de i tronföljden.