Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-14, 10:44
Medlem
Enligt källor till DN ska de tre under en längre tid ha anlitats för att utföra reparations- bygg- och städjobb åt Blombergs säteris ägare, som också äger andra tomter och fastigheter i trakten. Bland annat ska det ha handlat om arbeten i ladorna några tiotal meter från kaféet där Lisa Holm arbetade.

Okej, vi börjar mer Kinnekulle bemanningstjänst. Vad kan vi hitta?
2015-06-14, 10:44
Medlem
Gwildors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Glöm pengar teorin. De var ute efter att lägra henne. Hon sa nej tack och de våldtog och sedan hade ihjäl henne.

Exakt, det är ju det jag menar.

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Man får hoppas pappan har bra kontakter så de själva kommer bli våldtagna i fängelset.

Ja, det kan man verkligen hoppas på.. Tyvärr daltar vi nog för mycket med fångar i det här landet, plus att vi har en ganska noggrann byråkrati. Det hade nog varit betydligt lättare att genomföra något sådant i t.ex. ett Litauiskt fängelse.

Jag har dubbelmoral vid sådana här grejer.. Jag vill respektera rättsväsendet, men jag skulle verkligen vilja att pappan får göra vad han vill med svinen bakom stängda dörrar. Det hade jag velat om det var min dotter..
2015-06-14, 10:45
Medlem
henduriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Inte om man vet när folk är på platsen och var nyckeln är till kaféet. Då är det bara att knalla in. Dom har helt klart haft koll på att nuckeln höngdes där. LH hade oturen att vänta för länge på platsen. Det som är konstigt dock är att Lowa påstår att hon och rebceka låste medan LH gick och sa "ni behöver inte min hjälp så,jag drar". Så LH kan inte ha varit den som höngde upp nuckeln. Det måste Lowa ha gjort men enligt Lowa så åkte dom direkt med bilen.
Fast att bara vänta 20 minuter är ju helt idiotiskt, det är inte alls otänkbart att någon anställd råkar vara kvar bara 20 minuter efter stängning.
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floffarn
hon kanske hade satt hjälmen på sig och hörde/såg inte lika bra när GM smög snabbt upp till henne och föste bort henne från mopeden, kanske in till ladan där handsken hittades. det kanske förklarar varför hjälmen är borta med
Eller så såg hon inte jobbarna som ett hot? Hon lär ha kännt igen dem?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Eller så slängdes prylarna redan vid attacken på Lisa, det kanske var kamp och GM slog henne medvetslös för att få med henne.

Det förklarar fortfarande inte varför dom höll sig själva och kroppen kvar precis runt hörnet från platsen där hon försvann. Så pass nära så måste ju till och med MGM inse att det bara är en tidsfråga innan någon hittar henne och dem.
2015-06-14, 10:47
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greven78
Tänkte eftersom han kallades "Greven" i en tidigare kommentar om det kanske var nån släkting

http://www.vastsverige.com/sv/lackokinnekulle/products/61858/Blomberg-Herrgard-Kinnekulle/

Citat:
1996 sålde banken och Kjellberg slottet till dess nuvarande ägare Arne Jönsson
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadBeatLivet
Det känns som att det här kan vara ett utav de klantigaste morden jag någonsin följt om det är rätt GM som är gripna, dock så tror jag inte det.

Kan ju vara så att det arbetat flera gästarbetare i området, kanske har någon planterat bevis för att leda dom till de nu gripna MGM innan dom själva lämnar landet, känns så osannolikt att man skulle hålla en kropp i en stuga 6 dagar med polisen runt hörnet, och har man ingen möjlighet att dumpa kroppen pga alla poliser så känns det ändå som att man skulle fly, och det finns ingen som helst logik i att plantera ut bevis i efterhand om det inte vore så att man faktist vill åka dit ELLER försöka sätta dit någon annan.

Precis vad jag trott hela tiden.Tror inte att det är de här bägge utan att någon försöker sätta dit dom för vad de själva gjort.Händelseförloppet i vad som hittills framkommit tyder ju på att det skulle vara så,men utredningen kommer förhoppningsvis fram till vad som hänt.
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maestro6
När kommer nästa presskonferens?
Häktning måste vara klart från åklagares sida i morgon.

Anhållan är ett beslut av åklagare som gäller i upp till maximalt fyra dygn. Sedan måste de antingen friges eller häktas på en tid av 14 dagar och denna tid kan sedan vid behov förlängas

Finns inget tidsangivelse på om och när det kommer att hållas någon mer presskonferens
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Kan ha varit hela helgkassan i och för sig, och på lördagen hade de mycket kommers. Om kvinnan arbetade där, så kände hon ju till det. Även ett par tusen är väldigt mycket pengar i Öst. Det är ju därför tiggarna därifrån tjänar på de småslantar och pant som de får, som inte är värt något för oss. Kommer ihåg när jag bodde i Österrike, då brukade jag åka över gränsen till Ungern för att shoppa, gå på restaurang, pub eller cafè o.s.v.. Man fick en trerättersmiddag med flera glas vin på en bra restaurang för 20 SEK på den tiden (20 år sedan men ändå).

Men ta och glöm rån-teorin. Jo det kan förminska brottet att de bara var ute lite pengar men faktum talar emot det. De ville ha sex fick inte, tog det ändå och hade sedan ihjäl flickan. Det är så det är bara. Att det var gästarbetare förvånar väl ingen. De är skyldiga till mycket skit.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av doftljus
Må så vara att det stjäls i Sverige. Pengar är motivet och inte att ha ihjäl en svensk 17-åring.

Inse att huvudscenariot är pengar och inte någon våldtäkt då den ene var gift. Det utesluter inte det men ett rånförsök som gick snett måste ändå vara huvudscenariot.
Medlem
Gwildors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadBeatLivet
Det förklarar fortfarande inte varför dom höll sig själva och kroppen kvar precis runt hörnet från platsen där hon försvann. Så pass nära så måste ju till och med MGM inse att det bara är en tidsfråga innan någon hittar henne och dem.

Ja, men att det är två korkade jävlar som handlat i stress/impuls förklarar den saken.
Medlem
doftljuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Nu skall jag försöka göra en sammanfattning:
Så det var inga Aliens som rövat bort lisa?
Det var 2 sexuellt frustrerade nysvenskar som fick ett infall? Sen slängde man ut hennes tillhörigheter längs vägen man färdades och lisa är funnen död bara 2 gårdar bort.
Ja det är faktiskt så här det brukar gå till vilket några av oss har försökt påtala hela tiden. Och det visade sig alltså vara den mest statistiskt sannolika bakgrunden hela tiden.
Och ingen kan väl vara så dum att de sprider ut bevismaterial längs den väg de färdas?
Jo, det som är utmärkande för människor som sitter i fängelser är just låg IQ. Låg IQ är den största riskfaktorn för att hamna i fängelse. Så ser det vetenskapligt ut och detta är vad jag fått lära mig på socialhögskolan i Lund. Lex Lutor finns bara i din fantasi.
Det var lätt att se likheterna med Elin Krantz om man hade den allra minsta slutledningsförmåga. Det kunde handla om andra scenarior men det var mindre sannolikt rent statistiskt. Man börjar inte spekulera kring de mindre sannolika händelseförloppen. Man börjar med det mest sannolika.
Många här i tråden måste ha stora problem i vardagslivet. Uppenbarligen kan man inte hantera information på ett logiskt sätt.

Och på socialhögskolan får man alltså lära sig att allt är svart eller vitt? Läs vad du skrivit och fundera själv på sannorlikheten att det är din sanning som är den rätta?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in