Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-14, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virpik
Kanske det var ett rån, dom kanske trodde att hon hade dagskassan och var ung och lätt att råna.
Eller kanske godsägaren är inblandad och dessa öst-män blir tagna som skyldiga....

Har varit inne på båda de teorierna själv och finner de troligt.
Reste inte godsägaren bort också mitt i denna hemska tragedi på hans ägor? Kanske läst fel? Det ter sig isåfall ytterst märkligt tycker jag.
2015-06-14, 10:22
Medlem
Malacodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virpik
Kanske det var ett rån, dom kanske trodde att hon hade dagskassan och var ung och lätt att råna.
Eller kanske godsägaren är inblandad och dessa öst-män blir tagna som skyldiga....

Ja det låter ju jävligt sannolikt att en godsherre försöker råna ett obetydligt café på dagskassan.
2015-06-14, 10:23
Medlem
Charlie6789s avatar
Enligt vittnen, den bostad där de misstänkta greps och var släpfordon, en Volkswagen Sharan, de östeuropeiska statsnummer. För mer information om fordonet inte utredningar.
M.Mažeitavičius "litauiska morgon" tv sade att fyra dagar utan framgång sökt flickans poliser på hur de läser ringer fallet. Senare - och på samma plats där, enligt uppgift, var brottet begåtts.
Enligt litauer som bor i Sverige, kommer det att brottet kan vara inblandade även några personer. "En av de gripna i dag erkänt att han deltog i mordet, men att han inte dödas," - säger M.Mažeitavičius.
Flicka kropp hittades i en lada
Som publicerades i The Local, svensk polis sökte ladugården, som var 1 km från kaféerna där och sågs senast en minderårig. Polisen kontrollerade byggnaden med hundar.
"Flickor har identifierat kroppen av sina föräldrar" - svensk media bekräftade polistalesmannen Ulla Brehm.
Om Lisa Holmes försvinnande polis anmälde tisdagen. Senast sett henne på söndagskvällen i närheten av kaféer Blomberg nära Linköping, där hon arbetade.
Enligt M.Mažeitavičiaus, kom den sista söndagen i flickan ur caféet, men det viktigaste, eftersom kaféet värdinna, förs in i en byggnad där det alltid dölja. På samma plats där nyckeln lämnades ut, upptäckte polisen L.Holms handsken. Här blev han kvar moped och flickor med nyckeln. "Mopeden hanterar hängande peta med hennes privata saker. Ingenting har stulits "-" litauiska morgon ", sade tv M.Mažeitavičius.
Då stämmer det ju att hon blev överfallen där hon skulle lämna nyckeln.
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Nu vet vi iaf att LH är död. Litauerna/Ryssarna är inblandade och damen som är anhållen har tidigare jobbat på kaféet.

Om det var pengar dom ville åt så kanske det även finns en insider på kaféet. Någon som säger till när kaféet är tomt. Kl 18 åkte alla iväg. Trodde man iaf. Men LH har varit kvar vid kaféet till 1823 ca 20 min längre än de andra tjejerna. Insidern meddelar, några miniter över 18, att kaféet nu är tomt och det är fritt fram att ta eventuella pengar. Ryssarna beger sig till kaféet för att tillskansa sig pengarna och överraskas av att LH är där som borde åkt iväg för 20 min sen. LH känner igen ryssarna eftersom dom jobbat på taket mitt emot fiket. I ren desperation väljer någon av dom att slå ihjäl LH.
Medlem
Gwildors avatar
Tycker ni verkligen att pengar-motiven låter rimliga? Eller att detta skulle vara ett beställningsjobb från något kriminellt mastermind?

Visst, den teorin om att de skulle ha varit ute efter caféets dagskassa är väl inte helt omöjlig, men jag tror helt enkelt att det rörde sig om en (eller två) full, klantig och lätt aggressiv litauer som bestämde sig för att göra närmanden på en ung, söt tjej. När hon gjorde motstånd blev han/de ännu mer aggressiv och kan möjligtvis ha tagit ett strypgrepp eller slagit henne. Om hon börjat skrika eller klösa/slå honom i panik kanske han helt enkelt tappade besinningen och gick för långt i sina försök att tysta henne.

Ni som inte kan pussla ihop varför det hela är så slarvigt utfört.. Vad är det ni tycker är konstigt? Det är förmodligen ingen Einstein vi har att göra med, och dådet är med största sannolikhet inte planerat på något sätt.

EDIT: Eller ja, kanske planerat i det avseendet att de sett henne om dagarna och en kväll i fyllan och kåtheten gått över gatan för att göra närmanden
2015-06-14, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Ja, men du måste kunna uppvisa ett arbetskontrakt eller liknande, jag har vänner som Migrationsverket har varit urjobbiga mot pga avsaknad av arbetskontrakt/studieintyg eller liknande.

För att få uppehållsrätt som EU-medborgare måste man visa att man antigen har ett jobb eller kan försörja på annat sätt, exempelvis att man har en pension från hemlandet eller har någon här eller i hemlandet som sätter in tillräckligt med pengar på kontot varje månad. Om man inte ansöker om uppehållsrätt kan man ändå vistas här så länge man inte söker bidrag eller begår brott. Ingen vet hur många EU-medborgare vistas här utan att ha ansökt om uppehållsrätt. I det aktuella fallet tror jag nog att MGM vistades här legalt som gästabetare och att de hade sina papper i ordning. Godsherren hade skrivit kontrakt med någon byggfirma i Litauen som skickat hit dem.
Medlem
Det låter mer och mer som ett rån gone bad. Det skulle förklara den silvriga bilen som väntade på att folk skulle dra hem. Lisas moped syns kanske inte från den vägen, hon glömmer något, går tillbaka och hittar GM i full färd med att råna fiket. Kvinnan var städare och hade säkerligen koll på dagskassan och annat av värde som gömdes där inne och kunde med säkerhet peka ut när "kusten är klar".

GM blir överraskad när Lisa dyker upp helt plötsligt. Det kan också förklara att man hittade något när man sökte igenom routern och fikets WIFI, städaren är förmodligen uppkopplad sedan tidigare. Sorgligt är ett milt ord, vem fan rånar ett fik annars? Kan ju inte vara stora summor vi pratar om.
Medlem
swimp78s avatar
Tråden består just nu till 90% av rena fantasier

"Antagligen gick hon med på samlag". Vet man ens att hon haft samlag?
"Antingen ett långt övergrepp". Vet man ens att hon blivit våldtagen?

Om inte så känns det ju konstigt att sitta och fantisera ihop historier.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malacoda
Ja det låter ju jävligt sannolikt att en godsherre försöker råna ett obetydligt café på dagskassan.
Nu var det ju inte godsherren jag tänkte på som rånare
2015-06-14, 10:25
Medlem
doftljuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullmamman84
Är ganska enig med din teori på många plan.
Att kvinnan är städare på kaféet känns också som en klar viktig del på något vis i sammanhanget på tycker jag. Det betyder ju att dessa människor förmodligen inte var några främlingar för LH.
Jag tror dock inte familjens pengar eller pappans militära ställning har något att göra med händelsen. Inga belägg för detta utan bara en känsla. Tror inte någon av de nu anhållna hade för uppsåt att döda LH, faktiskt.
Nej det tror inte jag heller. De drabbas av panik när dom inser att dom dödat LH. Antingen det eller så är dessa dumma på riktigt. Varför inte forsla bort kroppen? Varför sprida hennes tillhörigheter under pågående skallkedja? Har någon av dom fått dåligt samvete och vill att hon hittas - typ kvinnan bland de anhållna? Hade man druckit för mycket vodka och tyckte man kommit på en smart plan för att skaffa pengar?
2015-06-14, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Tråden består just nu till 90% av rena fantasier

"Antagligen gick hon med på samlag". Vet man ens att hon haft samlag?
"Antingen ett långt övergrepp". Vet man ens att hon blivit våldtagen?

Om inte så känns det ju konstigt att sitta och fantisera ihop historier.

Finns sjukt folk som går igång på såna historier, speciellt om tjejen i fråga är en vacker tös.
2015-06-14, 10:26
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gwildor
Tycker ni verkligen att pengar-motiven låter rimliga? Eller att detta skulle vara ett beställningsjobb från något kriminellt mastermind?

Visst, den teorin om att de skulle ha varit ute efter caféets dagskassa är väl inte helt omöjlig, men jag tror helt enkelt att det rörde sig om en (eller två) full, klantig och lätt aggressiv litauer som bestämde sig för att göra närmanden på en ung, söt tjej. När hon gjorde motstånd blev han/de ännu mer aggressiv och kan möjligtvis ha tagit ett strypgrepp eller slagit henne. Om hon börjat skrika eller klösa/slå honom i panik kanske han helt enkelt tappade besinningen och gick för långt i sina försök att tysta henne.

Ni som inte kan pussla ihop varför det hela är så slarvigt utfört.. Vad är det ni tycker är konstigt? Det är förmodligen ingen Einstein vi har att göra med, och dådet är med största sannolikhet inte planerat på något sätt.

Glöm pengar teorin. De var ute efter att lägra henne. Hon sa nej tack och de våldtog och sedan hade ihjäl henne. Man får hoppas pappan har bra kontakter så de själva kommer bli våldtagna i fängelset.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in