2015-06-14, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag håller med dig, och den rimliga anledningen har jag redan presenterat, ledtrådarna fanns ju där hela tiden, spåren ledde till de misstänkta, det kan vilken amatördetektiv som helst se, varför vänta med att förhöra dem?

Vem som helst utom en polis tänker att fyndet av handsken i ladan sannolikt betyder att någon med anknytning till ladan kan ha med försvinnandet att göra. Poliser tänker att saker och ting blåser omkring.

Handsken-ladan-mgm länken är vek som fan, det förstår vem som helst.
Ladan är inte en sluten bostad eller kontorsbyggnad. Hur många som helst kan ha tillgång till ladan. Ladan ligger dessutom i omedelbar anslutning till platsen BO försvann ifrån vilket gör att det kan finnas naturliga orsaker till att handsken fanns där.
Att amatördetektiver ser det som en solklar länk och att det skulle ge stark misstanke mot MGM är just för att de är amatörer med dålig kunskap.
2015-06-14, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voyaflex
Det stämmer, men många anhöriga kräver tyvärr att få se den avlidna för att psykiskt säkerställa att det är rätt person. Likaså är det många som försöker neka en obduktion just för att de känner att deras anhörig blir utsatt för våld trots att denna är avliden, och även där går myndigheterna in och tar ett beslut oavsett vad familjen tycker.

Precis, helt rätt. En obduktion kan som sagt aldrig nekas om brott begåtts eller man misstänker att den avlidne inte dött av naturliga orsaker. Precis som du säger fattar då myndigheterna beslut
2015-06-14, 04:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Fast det stämmer ju inte riktigt.
Handsken: kan kopplas till ladan där MGM arbetade. Ladan är dock i anslutning till platsen där LH försvann ifrån vilket innebär att det kan finnas massor med förklaringar till hur handsken hamnade där och eftersom ladan är tillgänglig till vem som helst(det är en lada inte en bostad) är kopplingen handsk-lada-de nu MGM inte direkt något bindande.

Övriga fynden: Är utspridda, flera personer hävdar att det är en rak linje från Caféet och MGM bostad men det är en sanning med modifikation. Vissa av fynden ligger längs med vägen och vissa inte.
Polisen har även sagt att det inte finns en röd tråd mellan fynden, alltså ingen klar riktning att följa.

Sen var inte de mer avgörande fynden vid MGM bostad och det var inte heller där man fann kroppen.

Precis, massor med fantasifulla förklaringar som knappt går att få ihop till en trovärdig story. Någonstans bör man kanske tänka tanken att när det blir för komplicerat att bygga teorin så kan den knappast vara rimlig.

Handsken binder inte MGM vid brottet i det skedet, dock talar fynd i ladan för att någon som har anknytning till ladan kan ha med försvinnandet att göra, just därför borde fastighetsägaren tvingats bunta ihop varenda levande själ som har med säteriet att göra och ställa dem utanför polishuset för förhör.

I princip är det en rak linje, i övrigt så gjordes de flesta fynden vad jag känner till i en sektor mellan caféet och de misstänktas bostad, fynden gjordes inte i Skövde om du förstår vad jag menar.

Vad gäller en röd tråd så sade polisens presstalesperson Stefan Gustafsson att fynden följer en röd tråd, hitta inte på en massa.
2015-06-14, 04:32
Medlem
Voyaflexs avatar
Citat:
Jag håller med dig, och den rimliga anledningen har jag redan presenterat, ledtrådarna fanns ju där hela tiden, spåren ledde till de misstänkta, det kan vilken amatördetektiv som helst se, varför vänta med att förhöra dem?

Vem som helst utom en polis tänker att fyndet av handsken i ladan sannolikt betyder att någon med anknytning till ladan kan ha med försvinnandet att göra. Poliser tänker att saker och ting blåser omkring.

Lagen fungerar inte så, tänk dig att din bästa vän försvinner från din lägenhet, du misstänker att han/hon blivit mördad. Var börjar du? Ska du ringa på alla grannar och kräva att de öppnar sin lägenhet för att du ska gå in där och titta, ska du sedan fortsätta med samma rutin runt om i kvarteret för att du har hittat en vante som tillhör honom i närheten? Man får inte göra så, det handlar om medborgarnas rättighet. Här har polisen och MP gjort ett fantastiskt jobb. Enligt din retorik så borde ju även caféets personal ha något med försvinnandet att göra då hennes moped stod där.
2015-06-14, 04:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Handsken-ladan-mgm länken är vek som fan, det förstår vem som helst.
Ladan är inte en sluten bostad eller kontorsbyggnad. Hur många som helst kan ha tillgång till ladan. Ladan ligger dessutom i omedelbar anslutning till platsen BO försvann ifrån vilket gör att det kan finnas naturliga orsaker till att handsken fanns där.
Att amatördetektiver ser det som en solklar länk och att det skulle ge stark misstanke mot MGM är just för att de är amatörer med dålig kunskap.

Jag har inte talat om starka misstankar, endast om vem man i första hand borda sätta under luppen. Den som man vet har en koppling till ladan har en koppling till ladan oavsett hur många andra som i teorin kan ha varit i ladan. Sannolikheten är långt mycket större att den som arbetar i ladan har varit där än att den som inte arbetar i ladan har varit där, börjar det svårt med teoretiska resonemang, trött?
2015-06-14, 04:37
Medlem
Crumbzzzs avatar
[quote=untribium|53686503]
Citat:
Man måste balansera det helt enkelt, man kan aldrig skydda någon från allt. Tyvärr.

Det händer väldigt ofta att både äldre eller att många i grupp trissas upp och ett liv försvinner. Det kan vara på en fotbollsmatch eller bara i hemmet där man dricker öl ihop. Dråp är det mest förekommande när det gäller att en människa förlorar sitt liv.

Ja, mr smart. Det handlar om en situation utom kontroll. Två trettioåriga män tappar inte kontroll över 17-årig tjej. Det är inte dråp, det är mord (och förmodligen grov våldtäkt)

Vidare har jag svårt att se att dråp är en vanligare dödsorsak än sjukdomar/ålder. (Eller självmord, olyckor osv för den delen)
2015-06-14, 04:43
Medlem
Citat:
Precis, massor med fantasifulla förklaringar som knappt går att få ihop till en trovärdig story. Någonstans bör man kanske tänka tanken att när det blir för komplicerat att bygga teorin så kan den knappast vara rimlig.

Handsken binder inte MGM vid brottet i det skedet, dock talar fynd i ladan för att någon som har anknytning till ladan kan ha med försvinnandet att göra, just därför borde fastighetsägaren tvingats bunta ihop varenda levande själ som har med säteriet att göra och ställa dem utanför polishuset för förhör.

I princip är det en rak linje, i övrigt så gjordes de flesta fynden vad jag känner till i en sektor mellan caféet och de misstänktas bostad, fynden gjordes inte i Skövde om du förstår vad jag menar.

Vad gäller en röd tråd så sade polisens presstalesperson Stefan Gustafsson att fynden följer en röd tråd, hitta inte på en massa.

Nej han sa att det INTE följde en röd tråd.
Det är sant att de flesta fynden gjordes mellan MGM bostad och caféet. Men det kan sägas om flertalet personer och inte bara MGM.

Fyndet i ladan har väldigt svagt bevisvärde för att det är så nära en plats där BO befann sig dagligen och det är inte en sluten miljö.
BO kan ha tappat handsken när som helst. BO kan själv ha varit i ladan vid tidigare tillfällen.
Inte enbart MGM hade tillgång till ladan, där kan alla som befunnit sig i närheten räknas in eftersom det inte är en sluten miljö.
2015-06-14, 04:44
Medlem
Voyaflexs avatar
[quote=Crumbzzz|53686867]
Citat:
Ursprungligen postat av untribium

Vidare har jag svårt att se att dråp är en vanligare dödsorsak än sjukdomar/ålder. (Eller självmord, olyckor osv för den delen)
Ja, det handlar nog mer om hur du vill tolka "förlorar sitt liv" man kan avlida och man kan bli bragt om sitt liv. Det sistnämnda är det som man säger om någon som mist sitt liv, med livet som insats osv. Tack för en väldigt givande kommentar. Men kör du bara vidare med dina "whoco" du tillför verkligen mycket.
2015-06-14, 04:46
Medlem
Citat:
Jag har inte talat om starka misstankar, endast om vem man i första hand borda sätta under luppen. Den som man vet har en koppling till ladan har en koppling till ladan oavsett hur många andra som i teorin kan ha varit i ladan. Sannolikheten är långt mycket större att den som arbetar i ladan har varit där än att den som inte arbetar i ladan har varit där, börjar det svårt med teoretiska resonemang, trött?

Och det är skillnad på att titta närmare på någon och att kalla in på förhör eller göra husrannsakan.
Du kan ju vara väldigt säker på att MGM varit "persons of interest" från ett tidigt skede men det är såklart tillsammans med flertalet andra.
2015-06-14, 04:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Lagen fungerar inte så, tänk dig att din bästa vän försvinner från din lägenhet, du misstänker att han/hon blivit mördad. Var börjar du? Ska du ringa på alla grannar och kräva att de öppnar sin lägenhet för att du ska gå in där och titta, ska du sedan fortsätta med samma rutin runt om i kvarteret för att du har hittat en vante som tillhör honom i närheten? Man får inte göra så, det handlar om medborgarnas rättighet. Här har polisen och MP gjort ett fantastiskt jobb. Enligt din retorik så borde ju även caféets personal ha något med försvinnandet att göra då hennes moped stod där.

I ditt exempel så hade polisen börjat med att höra grannarna upplysningsvis, det är polisen som gör det, inte jag. Kan du över huvud taget något om lagar och regler?

I det aktuella fallet borde polisen haft mer fokus på att höra de som sedermera skulle visa sig kunna misstänkas, de har en stark koppling till ladan och kan således misstänkas. Kan misstänkas är den lägsta graden på misstankeskalan.

Det är du som pratar om att gå in och titta i människors bostäder, inte jag. Jag talar endast om att höra personer upplysningsvis eller förhöra, särskilt de som kan misstänkas.

Nej, men inledningsvis så var kan misstänkas helt klart applicerbart på de som man vet såg Lisa sist.
2015-06-14, 04:53
Moderator
OYs avatar
Citat:
Nej han sa att det INTE följde en röd tråd.
Det är sant att de flesta fynden gjordes mellan MGM bostad och caféet. Men det kan sägas om flertalet personer och inte bara MGM.

Fyndet i ladan har väldigt svagt bevisvärde för att det är så nära en plats där BO befann sig dagligen och det är inte en sluten miljö.
BO kan ha tappat handsken när som helst. BO kan själv ha varit i ladan vid tidigare tillfällen.
Inte enbart MGM hade tillgång till ladan, där kan alla som befunnit sig i närheten räknas in eftersom det inte är en sluten miljö.

Aftonbladet citat;

Enligt polisens presstalesperson Stefan Gustafsson följer fynden en "röd tråd".

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20943374.ab

Så, nu förutsätter jag att du också styrker ditt påstående angående den röda tråden. Finns det motsägelsefulla uppgifter så är det ord mot ord och vi kan lägga ner frågan.
2015-06-14, 04:56
Medlem
Voyaflexs avatar
Citat:
I ditt exempel så hade polisen börjat med att höra grannarna upplysningsvis, det är polisen som gör det, inte jag. Kan du över huvud taget något om lagar och regler?

I det aktuella fallet borde polisen haft mer fokus på att höra de som sedermera skulle visa sig kunna misstänkas, de har en stark koppling till ladan och kan således misstänkas. Kan misstänkas är den lägsta graden på misstankeskalan.

Det är du som pratar om att gå in och titta i människors bostäder, inte jag. Jag talar endast om att höra personer upplysningsvis eller förhöra, särskilt de som kan misstänkas.

Nej, men inledningsvis så var kan misstänkas helt klart applicerbart på de som man vet såg Lisa sist.
Uppenbarligen kan jag ju det eftersom jag både stöder polisens insats samt lämnar min egen version om hur det går till enligt lag. Det du säger är att jag har fel, polisen har fel, ja kort och gott har alla har fel utom dig. Det om något tyder väl mer på att du inte vet hur det fungerar. Man får självklart påpeka saker, jag säger inte att vårt rättssystem eller våra poliser fungerar optimalt, jag säger bara hur det ser ut i dagens läge och de lagramarna som måste följas.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in