Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-13, 23:50
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Fick denna av Pisseman

an du lägga ut en text?

Hej!
Får inte lägga egna inlägg ännu, men skulle du kunna lägga ut detta från "Pisseman"?

Den lilla vita boden ligger på Martorp. Det syns tidligt på bilderna med teknikerna att det är en betongmur/stödmur till vänster om det vita skjulet. Det är denna mur som syns inne på gården på google maps satellitbilder och som fortsätter ut och bildar gödselupplaget (eller vad det nu är, men man brukar förvara hästgodsel på det sättet på hästgårdar) i mitten av gården när man tittar på google maps gatuvy...
...så det vita skjulet med gallerfönstren står på innergården bakom den vita muren till vänster när man tittar in på gården.

Vidare så verkar det inte vara någon enda som har funderat på om Lisa kan ha lämnat ledtrådar efter sig när hon flytt och jagats från Ladan eller cafét där hon såg något hon inte borde ha sett (eller om hon utsattes för ett övergrepp först). Om det nu stämmer att det var glasbitar från en iPhone-display som hittats så tyder det ju med största sannolikhet på att telefonen tappats/kastats på marken där och den plockats upp därifrån, inte något annat. Så gärningsmannen/männen sprang kanske ikapp henne längs med vägen och städade upp efter sig efteråt??? Eller så tappade de helt enkelt saker när de körde henne den vägen och sedan städade upp de sakerna efter sig. Delar av en telefon, men inte hela telefonen/Displayen (som enligt tidigare uppgifter bara var flisor av en display) är inget man lämnar som en del av ett villospår...

Som jag ser det är det den rimligaste förklaringen till att bevisen låg som de låg. Sedan kan mycket väl något bevis ha tillkommit i efterhand för att förvilla polisen, men det förklarar inte hela kedjan av bevis längs med grusvägen.
Jag är inne på samma som Pisseman. Skjulet ligger inne på gården bakom betongmuren.
Vet inte var jag läste det eller såg på någon video men dom säger att "teknikerna går in bakom betongmuren"Kan det vara så att boden ligger skymd på dom bilderna vi har och att den står precis framför silon... alternativt... jag hittar något som ser ut som ett svart litet tak men det verkar ligga i fel vinkel från huset men ett stängsel stämmer ju där för att skydda så att ingen kommer in till gödseltankarna. Man ser ju även en bit av betongmuren på bilden med skjulet. Blir inte klok på detta
Gjorde en bild och har märkt ut fyndplatsen men om var hon hittades där återstår att få reda på.
Två av bilderna kommer från https://twitter.com/oskar_forsberg och en är googlemaps men minns att den är från 2011 så silon t.ex finns inte med på den bilden.
Bildcollage http://i62.tinypic.com/1zxs1a8.jpg
2015-06-13, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren

* Att tre personer skulle vara inblandad i nån form av våldtäkt har i princip aldrig hänt (Nån gång ska i och för sig vara den första) i Sverige. Jag finner det osannolikt här också.

Hört talas om gruppvåldtäkt?

År 2006 anmäldes det 553 fall.
http://fof.se/artikel/dramatisk-okning-av-antalet-anmalda-gruppvaldtakter

edit: fick för mig att man kunde radera inlägg (sorry är ny här ) mod kan få radera mitt föregående inlägg där citatet blev fel.
Senast redigerad av MisguidedGhost 2015-06-13 kl. 23:54.
2015-06-13, 23:51
Bannlyst
http://cdn1.24liveblog.com/images/2015/06/12/img_557ac625b3aaf.jpg
kan ev vara ett mordvapen ? zooma in, ser ut som en hammare
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisguidedGhost
Är du med i utredningen eller? Vi vet i princip ingenting, bortsett från att Lisa är död och att två misstänkta GMs har gripits av polisen plus några andra faktorer. Vi vet inte om hon blev överkörd, styckad, våldtagen etc etc men det är troligtvis sannolikt att det sistnämnda skedde. Jag har ingen statistik på detta, men det finns ingenting som tyder på att hon blev våldtagen likaväl som att det inte finns någonting som tyder på att hon inte blev det. Som VI vet.
Ja det är sant,, Inte mycket vi vet! Inte ens säkert att det är rätt GM eller hur? Troligt kanske, men absolut inte bevisat ännu (för oss)
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av untribium
De märkliga är ju varför de stannade kvar och "inväntade" polisen.. trodde dom inte att det finns polis på landsbygden? Kan någon förklara detta? De måste ju ha märkt av den intensiva aktivitet som pågick i området under flera dagar.. Detta är för mig helt otroligt konstigt.
Trodde väl det var lika lätt att komma undan med mord som med inbrott, stöld etc... Vi lever ju i ett i princip laglöst land...
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runa57
Jag tycker att denna teori är den mest sannolika som kommit upp.
Ja, det du skriver - skulle nog många av oss Svenskar göra. Dax att vi slutar med det.
2015-06-13, 23:53
Medlem
Yxzers avatar
Det jag har lyckats läsa mig till här så verkar männen vara från Litauen.
Men vart kommer kvinnan ifrån?
2015-06-13, 23:55
Medlem
MoveToTheBeats avatar
SKRIVET 00:02 FÖRE PRESSKONFERENSEN:

Citat:
Ursprungligen postat av Sec
Enligt en poliskälla så är kroppen hittad nu.

SENARE INLÄGG AV SAMMA PERSON:

Citat:
Ursprungligen postat av Sec
Det som har kommit fram i förhören så här långt är att det verkar ha varit en impulsgrej. En av männen har erkänt inblandning i händelsen men förnekar mord. Får väldigt knapphändiga andrahandsuppgifter av en med insyn i utredning så ber om ursäkt för så lite information. Postar givetvis mer när jag hör nåt.

Nej, jag trollar ej. Se min tidigare post om att kroppen hittats ( långt innan presskonferensen)
2015-06-13, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Kan det inte räcka för en husrannsakan på bostad & arbetsplats?
Tänk om det visar sig att Lisa levde efter söndagen :S

Om de hittat någon koppling mellan handsken och MGM så visst då hade det kunnat räckt till husrannsakan. Men handsken hittades på deras arbetsplats som ligger nära platsen där flickan försvann. Arbetsplatsen är en lada som vem som helst kan ha tillträde till.
Alltså så är handsken en svag länk till MGM.
2015-06-13, 23:56
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Jag tror inte gästarbetarna suttit och fikat någon gång på det där fiket. De är här för att tjäna pengar och det dyraste man typ kan göra är att gå på ett fik. Det är lättare i den här tråden att avfärda teorier än att hitta en bra. Vart får alla sin jävla spritteorier ifrån??

Tror folk på fullaste allvar att hon typ går till två främmande gästarbetare som inte kan prata svenska och sen uppstår det en diskussion om att 100-200 spänn är för dyrt så då dödar dom henne..
2015-06-13, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
* Att tre personer skulle vara inblandad i nån form av våldtäkt har i princip aldrig hänt (Nån gång ska i och för sig vara den första) i Sverige. Jag finner det osannolikt här också.

Alla personer behöver inte vara inblandade, om det var en våldtäkt. Det kan mycket väl vara så att den ena mannen har begått mordet och en eventuell våldtäkt själv, och att de två andra skyddar honom. Att polisen anhållit båda männen misstänkta för mord betyder inte nödvändigtvis att båda är skyldiga.

Citat:
* Alla kommer få veta till 100% hur detta har gått till. Kroppen är hittad och mängden saker gör att man kan lägga ett gediget pussel som kommer att ge svar på allt. Ni behöver inte vara oroliga för detta.

Okej, bra att du talar om det. Så att folk slipper vara oroliga. Då kan vi stänga diskussionstråden nu och ägna oss åt något annat.
2015-06-13, 23:57
Medlem
kristallklars avatar
Min gissning är att det är en (1) gärningsman som trampat i klaveret. Följande vet vi numera med säkerhet om honom: han har bragt en tjej som jobbar mycket nära hans tillfälliga bostad om livet. Detta leder oss till slutsatsen att brottet

1. Inte var kalkylerat

och/eller

2. Inte var tänkt att sluta som ett grovt brott, och då närmare bestämt ett rån

Antagande 1 vilar på den insikten att inte ens en mycket lågbegåvad människa väljer att placera en mordutredning på sin bakgård. Antagande 2 vilar på den insikten att ett maskerat rån är det enda mildare brott man kan utsätta Lisa för. Och ett sådant brott kan man möjligen tänka sig att utföra nära sin bostad.

Om brottet inte var kalkylerat och inte heller ett rån så återstår ett sexualbrott. Det är av den anledningen jag tror att vi har att göra med en ensam gärningsman. Mer om det strax.

Vi vet också att det runt gärningsplatsen kryllar av tillhörigheter vilka spridits på ett närmast obegripligt sätt. Detta går bara att förstå på två sätt. Det ena är att Lisa flytt från sin moped, kanske efter en våldtäkten, ut över ängarna söderut och slutligen hinns upp av gärningsmannen. Det förefaller långsökt eftersom det finns bostäder närmare till, och hennes flyktväg inte tyder på att hon sökt sig mot dessa. Det möjligen något mindre långsökta alternativet är att gärningsmannen/männen spridit ut dessa föremål. Det troliga är då att de gjort sig av med mobilen eftersom de vet att den går att spåra (den var sönderslagen). Dessa saker har de knappast kastat ut medvetet (eftersom de leder i riktning mot såväl kroppen som deras bostad). Istället har de gjort sig av med dem. I fyllan och stressen har de inte kunnat leva sig in i att den till synes ändlösa åkern faktiskt kan komma att avsökas systematiskt.

Jag tror att vi har att göra med ett brott av eskalerande art som involverar alkohol. Gärningsmannen har stannat bilen och bjudit med Lisa, han har sagt "come on, lets have som fun" eller "dont be boring". Situationen har urartat i en våldtäkt inne i den lada där Lisas handske återfinns. Nu vaknar gärningsmannen upp - liksom förvånad - till den insikten att han har begått ett grovt brott mot en person som känner igen honom. Så han nödgas motvilligt att strypa henne. Kroppen lämnas och han åker hem och berättar för sin kompis. Nu ljuger han och säger till sin kompis att han kört på henne och att han druckit. Kompisen inser allvaret och tillsammans bestämmer de sig för att flytta kroppen. Att de inte flyttar kroppen längre bort har att göra med den risk det innebär att köra runt med (eller bära runt på) en död kropp.

Det är fullt möjligt att det är två gärningsmän, men det förefaller dock mer sannolikt att en gärningsman försätter sig i ett eskalerande situation av den art man här kan misstänka.

Det hotfulla uppträdandet mot MSP kan ha att göra med att en hundförare (MSP har sådana) närmar sig platsen. De känner sig därför nödgade att uppträda avvisande. Vilket förseglar deras öde.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in