Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-13, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cash
Nej, nej. Betongfundamenten du hänvisar till är inte den plansilo som är på flygbilden.
Takvinklingen är fel på ladugården
Förklara gärna hur du kan avgöra att det inte är den plansilon? tycker det ser väldigt troligt ut.

Gaveln du ser är inte kortsidan av byggnaden, kolla på den här bilden som någon tidigare länkade, så ser du att det måste vara en av de utbyggnaderna på långsidorna: http://imgur.com/3XoSoPN
2015-06-13, 23:47
Medlem
softmoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Jag förstår din poäng men även om teleobjektiv använts så är det fel perspektiv från det skjul du pekat ut på kartbilden, en helt annan "vägg" skulle hamnat i bakgrunden. satellitbilden visar dessutom ett mycket långt avstånd, inte rimligt att detaljerna på ladan skulle komma med alls. Om någon har lokalkännedom och hävdar motsatsen kan jag visserligen överväga att ge mig men jag är inte alls övertygad.

Min utpekning är helt fel, det inser jag. Då är i alla fall denna mer trolig: http://i.imgur.com/ovemdF6.jpg
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Nu har jag inte statistik på det här men jag tror att de flesta som mördas blir det direkt i anslutning till platsen där personen stöter på mördaren. Dvs jag tror inte på att stallet mitt emot kafét är en brottsplats i den bemärkelsen.

Jag tror nog mer på den där teorin som någon gjorde om att hon åkte iväg på mopeden och träffade på mördaren och blev dräpt där och sen har de kört tillbaka mopeden och lämnat nyckeln i. Det finns dock några hål i den här teorin och det är vanten i stallet om den nu hittades där eller om det är en efterkonstruktion samt att det även fanns en påse med hennes grejer brevid mopeden. Den där godsägaren kanske hittade vanten någon annanstans och sa bara att den låg i stallet men det låter lite långsökt. Vet inte om det regnade och hon sökte skydd i stallet och tappade vanten men då bör inte påsen lämnas vid mopeden.

eller så tappade hon vanten/handsken en helt annan dag när hon var i ladan, alternativt att det inte ens är hennes som hittats. Det är ju inte bekräftat annat än att pappan sagt att den "kan ha tillhört henne", som jag förstår uppgifterna. Detta fynd skall nog inte överskattas och är det mest vaga fyndet av de prylar som hittats.
Medlem
dannees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Några fundamentala saker:

* Otroligt att folk fortfarande inte verkar fatta att det är på Martorp kroppen funnits.

* Anledningen till att man inte tog in de tre från början var bevisläget. En handske räcker inte. Misstanke räcker inte. Då tvingas man släppa dem efter förhör och de hade försvunnit.
Polisen väntade tills de hade på fötter så att de överhuvudtaget kunde få till en "skäligen misstänkt"-grad på fallet.
De hade såklart span på dem från dag 1.

* Jag tror tyvärr detta ej kommer att sluta med mord. Utan dråp och en lägre straffsats.
Mycket i omständigheterna tyder på att detta är någon ingivelse som gått snett på vägen.
Inte minst tid och plats.

* Att tre personer skulle vara inblandad i nån form av våldtäkt har i princip aldrig hänt (Nån gång ska i och för sig vara den första) i Sverige. Jag finner det osannolikt här också.

* Alla kommer få veta till 100% hur detta har gått till. Kroppen är hittad och mängden saker gör att man kan lägga ett gediget pussel som kommer att ge svar på allt. Ni behöver inte vara oroliga för detta.

Kan det inte räcka för en husrannsakan på bostad & arbetsplats?
Tänk om det visar sig att Lisa levde efter söndagen :S
2015-06-13, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slotte
Förklara gärna hur du kan avgöra att det inte är den plansilon? tycker det ser väldigt troligt ut.

Gaveln du ser är inte kortsidan av byggnaden, kolla på den här bilden som någon tidigare länkade, så ser du att det måste vara en av de utbyggnaderna på långsidorna: http://imgur.com/3XoSoPN
En plansilo har inte så höga sidor, sen är det fel vinkel
2015-06-13, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slangen88
Har jag missat något?
Varför ska svenska samhället bry sig mer om denna människa än alla andra som försvinner i Sverige årligen?

Vill gärna inte bläddra igenom 1572 sidor och läsa allt. En sammanfattning vore skönt

https://en.wikipedia.org/wiki/Missing_white_woman_syndrome
2015-06-13, 23:49
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinthextreme
Vi har ju inte 360 graders information om hur det ser ut, så om takvinkeln stämmer eller inte kan vi ju inte se. Vi kan heller inte se att det verkligen är en gavel, eller om ögat luras och lägger ihop flera lager av olika väggar till att bli en enda vägg som vi uppfattar som gaveln och att den då inte passar in i hur det ser ut. Hur ser ladan ut förövrigt runt om?

Jag känner mig inte klar med att avfärda platsen helt än. haha. Men tiden lär väl utvisa att jag har fel.

Men för jösse namn!

Det var två platser polisen hade full aktivitet på igår kväll: Stenhuset där MGM hyrde och Martorp.
Husrannsakan gjordes vid stenhuset och en reporter upprepade hela tiden att att bruna påsar burits ut till en av teknikernas bilar. Parallellt med detta undersöker polisen Martorps byggnader och i norra? delen av ladan görs fynd (Lisa) vilket leder till vitklädda tekniker med munskydd undersöker platsen. Det är också här polisens presstalesman gör sitt uttalande.
Båda platserna avspärrade + första ladan rakt över caféet (som också är en lada).
Medlem
Mer.info.007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Klart nån av dem kan hjälplig engelska. Annars blir det lätt missförstånd i byggandet.
Vi har polsk arbetskraft hemma o har haft det i över 20år under den tiden har ingen kunnat engelska med språket kommer en översättare eller på telefon oftast kommer översättaren första dan med arbetsgivaren o visar runt när översättaren förklarat vad som ska göras är det inte svårare än så sen underdan ringer man översättaren om något som inte förstår.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David-Hume
Det är kanske just på grund av den intensiva aktiviteten som de stannade. De hade en anställning, och skulle de då bara dra så hade de avslöjat sig helt. Det bästa de kunde göra var kanske bara att hålla sig lugna och hoppas på att stormen skulle passera så småningom.

Ja, kanske.. Fast när man tänker på personer som är kapabla att göra något sådant, så tänker man ändå någon som kan göra väldigt mkt för att undkomma en sån här situation..

Märkligt också att kvinnan i sällskapet hade medborgarskap i annat land än de två andra?
Medlem
bajskorvN1s avatar
http://www.15min.lt/naujiena/aktualu/emigrantai/svedijoje-suimti-du-lietuviai-itariami-septyniolikmetes-lisos-holm-nuzudymu-592-509597

Lithauisk tidning skriver om Lisa Holm!

Fem dagar efter sökande i Sverige hittar man 17 åriga Lisa Holm som arbetat på ett café, i den centrala delen av landet konstaterades hennes kropp. Tre misstänkta är arresterade, skriver Svenska nyhetsportalen thelocal.se. Av trion är två män som gripits är litauiskt medborgararskap.

Kroppen är identifierat av hennes föräldrar, "- sade polisen taleskvinna Ulla Brehm.

Bland de gripna - en kvinna och två män. Det hävdas att de båda - litauer som kom till Sverige för att göra säsongsarbeten. Polisen med hundar bröt sig in i ladan, som ligger en kilometer bort från flickans arbetsgivare.

"Det verkar som hundar spårade lukten," - sade vittnet.

Lisa Holm sågs senast på cafét förra söndagen (7 juni). På kvällen efter jobbet.
Ca 900 frivilliga har deltagit i sökandet - de har sökt på skogar, åkrar och vid hus i regionen.

Bättre blir det nog inte med den översättningen!
Medlem
softmoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cash
En plansilo har inte så höga sidor, sen är det fel vinkel

Att det handlar om en plansilo är väl ganska självklart? Tänk också på perspektivet bilden är tagen ur. http://www.ydre-grinden.se/files/Ydregrinden/produktbilder/Noet/Plansilo/plansilo_3_2014.jpg
Senast redigerad av softmoon 2015-06-13 kl. 23:56.
2015-06-13, 23:50
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laxen69
Ingen omöjlig teori, troligtvis har männen fikat på cafet flera gånger, förmodligen flörtat med söta Lisa och kanske trott att de haft 'Halva inne'.
På söndagskvällen kan de av en slump passerat förbi samtidigt som Lisa var sist kvar och precis skulle åka hem. Om de varit berusade kan de fått för sig att nu var tillfället att lägra tösen. Naturligtvis har hon avvisat dem varvid någon av dem fått den briljanta iden att släpa med henne till ladan på andra sidan vägen. Där inne har de förmodligen våldtagit henne.
Sedan är frågan om dödsfallet skett av en olyckshändelse eller om de kallblodigt bragt henne om livet för att hon inte skall anmäla.

I fyllan har de sedan försökt gömma liket samt sprida villospår, området kryllade sedan av poliser mfl så inga tillfällen att bättre bli av med kroppen fanns.

Detta fungerade tills liket börjat lukta och det var en enkel sak för hundarna att upptäcka.
Orsaken till att de inte flytt, vilket de haft möjlighet till är att de då skulle verka misstänkta.

Vad som gjort att polisen kopplat männen till Lisa kan man också spekulera i. De har säkert blivit hörda flera gånger och kanske varit dåliga på att verka oskyldiga.

Ja, det finns en möjlighet för det. Lisa är säkert trevlig och social mot kunderna, ungefär så man ska vara i det yrket och männen blir intresserade. De har säkert befunnit sig i närområdet. Alkoholpåverkan är inte heller omöjligt. Klara med dagens arbete, skönt att sitta ute i det fina vädret och supa lite. Alkoholen kanske gör dem kapabla att begå riktigt bestialiska handlingar, men alkoholen kan också ha gjort dem betydligt mer aggressiva. En teori som lades upp tidigt i tråden var att det var ett våldtäktsförsök som gått snett. Tror mycket på det fortfarande, vilket innebär att det blir logiskt att de har problem att hantera situationen efteråt. Något mord är inte planerat och de måste agera spontant. Ska väl dock sägas att bli intresserad av en tjej + ett alkoholrus är ett ganska så jävla långt steg ifrån att göra något sånt här. Jag vet tjejer som jobbat på krogen och fått utstå sexistiska kommentarer. Det förekommer liksom, men vanliga män har väl någon slags spärr. Fast dessa personer som gjort detta får vi väl anta inte är helt normala.

Som vissa varit inne på tror jag också Lisa var otroligt tuff. Visst, juridiskt är hon ett barn, men biologiskt är en 17-åring närmare en ung kvinna och fysiskt kan hon säkert vara rätt stark. Lägg till att hon är en militärdotter som säkert ger allt för att kunna försvara sig själv. Gärningsmännen möter motstånd de inte väntade sig, triggas ännu mer och allt får ett sorgligt avslut.

Visar det sig att männen har tunga brottsregister sen innan kommer det här kännas extra vidrigt. Då skulle de aldrig varit här från allra första början

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in