2015-06-13, 21:33
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laprikapaprika
Men man kan ju släppa lite på fjäsket och konventionerna för kungafamiljen nu. De är inte alls så högtidliga längre, utan nere i WT-såpa-träsket själva i och med detta giftermål.

Och varför ska vi då ha kvar monarkin? Om alla kan bli kungliga, vad är då poängen med ett kungahus? Allt har spelat ut sin roll.
Citera
2015-06-13, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
Och varför ska vi då ha kvar monarkin? Om alla kan bli kungliga, vad är då poängen med ett kungahus? Allt har spelat ut sin roll.

Inte riktigt rätt. Även om Victoria blir drottning så kan Daniel aldrig bli kung. Simple as that
Citera
2015-06-13, 21:42
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golden-Tie
Inte riktigt rätt. Även om Victoria blir drottning så kan Daniel aldrig bli kung. Simple as that

Jag vet att Daniel inte kan bli kung.
"Kunglig" är ett samlingsepitet för medlemmar i kungahuset.
Citera
2015-06-13, 21:55
Medlem
P55s avatar
Citat:
Jag vet att Daniel inte kan bli kung.
"Kunglig" är ett samlingsepitet för medlemmar i kungahuset.

Ja men ponera att både kungen, drottningen och deras barn och barnbarn skulle avlida och endast Daniel, Chris och Sofia skulle överleva, vem skulle då bli regent eller statschef?
Citera
2015-06-13, 21:58
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast nu är du ute och cyklar. Snarare kan en sådan person som Sofia i blickfånget, få människor att känna ännu mer vämjelse mot lösaktiga kvinnor. Behovet att själva vara - eller åtminstone verka vara - motsatsen mot Sofia, blir ännu större!

Säger du inte emot dig själv nu? Tidigare hade du väl idén om att en slampa som prinsessa legitimerade lösaktigt beteende? En bra idé jag tagit till mig.
Citera
2015-06-13, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Ja men ponera att både kungen, drottningen och deras barn och barnbarn skulle avlida och endast Daniel, Chris och Sofia skulle överleva, vem skulle då bli regent eller statschef?
Detta finns faktiskt ej reglerat.
Gemålen är dock endast aktuella för tronen om riksdag så beslutar.
Citera
2015-06-13, 22:02
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Kom igen nu JagHarEnLiten. Bara för att hon nu är ingift i kungahuset så har det inte ändrat mångas negativa uppfattning om henne. Utländsk media är heller inte imponerade och har skrivit en massa negativt så HUR är detta bra för Sverige på något sätt?
Svara även gärna på mitt tidigare inlägg:
(FB) Skvaller om H.K.H. Prinsessan Sofia, H.K.H. Prins Carl Philips gemål

Varför höjer du Sofia över de övriga "jävla stolpskotten" (din egen benämning) i kungafamiljen? På vilket sätt skulle hon vara bättre?

Men jag har ju skrivit det. Hon är slampig. Dessutom verkar hon klart intelligentare än genomsnittet i den familjen, med tanke på hur hon navigerat sig fram i livet. (Utviken vågar vi nog skylla på omdömeslösa föräldrar.)

Filip Hammar är däremot inte särskilt imponerad.
http://www.expressen.se/noje/filip-hammar-hoppas-att-allt-gar-at-helvete/
Citera
2015-06-13, 22:04
Medlem
Citat:
Det är ingen acceptabel bakgrund för en kunglighet. Hur lång tid som har gått har ingen betydelse.

Poängen med kungahuset är att stå över befolkningen/undersåtarna. Därmed är man heller inte "vanlig". Bara för att det är vanligt med tatueringar hos allmänheten så är det inte passande för en kunglighet ha det, framförallt inte synligt i officiella sammanhang.

Hon är inte vanlig, hon är prinsessa. Det är inget vanligt med det. Hon står över både dig och mig, tatuerad eller ej.

Kungligheter i alla länder har knullat runt, knarkat, varit otrogna och begått ett och annat småbrott genom tiderna, hon är nog varken bättre eller sämre än dessa.

Jag är inte förtjust i Sofia, men jag tror inte vi kommer att se henne representera Sverige i offentliga sammanhang så där jätteofta, så då kan jag leva med hennes bakgrund.
Citera
2015-06-13, 22:06
Medlem
Citat:

Men om de inte fanns kvar så skulle det ju inte finnas något att irritera sig på.

Kan man få vink-arm har jag funderat på (liksom mus-arm) för övrigt?

Jag tror ändå kungafamiljen, som verkar ganska trötta, kan behöva lite "friskt blod" utifrån i form av Sofia.

Kungafamiljen finns kvar för att folk tycker att det är lite fint att titta på.
Citera
2015-06-13, 22:07
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Men jag har ju skrivit det. Hon är slampig. Dessutom verkar hon klart intelligentare än genomsnittet i den familjen, med tanke på hur hon navigerat sig fram i livet. (Utviken vågar vi nog skylla på omdömeslösa föräldrar.)

Så att vara slampig är en positiv egenskap? Framförallt för en medlem i kungahuset?
Du är lustig du.

Att golddigga sig fram tyder på beräknande och manipulativa egenskaper men någon vidare intelligens behöver hon inte ha för det.
Citera
2015-06-13, 22:08
Medlem
Pvt. Jokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P55

Eftersom endast avkomlingar i rätt nedstigande led till Karl XIV Johan enligt successionsordningen kan bli regenter uppstår rimligen den situation som avses i 5 kap 5 § regeringsformen, d v s att kungahuset utslocknar. Då ska riksdagen välja en riksföreståndare som tills vidare fullgör statschefens uppgifter.

I praktiken lär det på sikt innebära att riksdagen beslutar att Sverige ska blir republik.
Citera
2015-06-13, 22:19
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojho
Hon är inte vanlig, hon är prinsessa. Det är inget vanligt med det. Hon står över både dig och mig, tatuerad eller ej.
Tala för dig själv. Mig står hon inte över oavsett vilken titel hon får.

Hon är en av folket/undersåtarna som har upphöjts till prinsessa och "kunglig höghet" av en omdömeslös omoralisk kung. Hela poängen med kungahuset är att man inte är vanlig utan högre stående än folket. Att då välja en av folket och göra denne till kunglighet blir en motsägelse och parodi.

Citat:
Kungligheter i alla länder har knullat runt, knarkat, varit otrogna och begått ett och annat småbrott genom tiderna, hon är nog varken bättre eller sämre än dessa.
Går inte att jämföra. Dessa kungligheter var just av kunglig/adlig börd och gifte sig med andra av samma sort. En sån som Sofia hade på sin höjd dugit att vara otrogen med, knappt det.
Citat:
Jag är inte förtjust i Sofia, men jag tror inte vi kommer att se henne representera Sverige i offentliga sammanhang så där jätteofta, så då kan jag leva med hennes bakgrund.
Det är principen det handlar om. Oavsett om hon syns varje dag eller stängs in i ett skåp så är det fel att hon innehar titlar som prinsessa och kunglig höghet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in