Citat:
Ursprungligen postat av
Bervyl
En sak jag har noterat i tråden... några män har ifrågasatt ord vänner och släktingar använt för att beskriva Lisa. Skötsam, ordningssam, oskyldigt offer. Några män ifrågasätter hur Lisa kan kallas detta då hon: dricker alkohol, har pojkvän, "gör en ankmun på en instagrambild", sminkar sig...osv
Till och med de kläder hon bar på sin morddag har vissa män i denna tråd använt för att påvisa att lisa inte alls var en skötsam oskyldig tjej.
Detta har gjort mig så upprörd att jag registrerat ett flashbackkonto
Min fråga är. Ni som tänker i dessa banor. Att kvinnor inte kan vara skötsamma bara för att dom sminkar sig och har ett sexliv.Ni som tycker att det är konstigt att en sjuttonåring tar sig till sitt jobb själv Är ni svenskar?
Har svenska killar såna åsikter år 2015?
Eller kommer de här kommentatorerna från andra kulturer?
Jag får iallafall ont i magen när jag läser vilka åsikter vissa män går omkring och bär på.
Lisa var en fri svensk kvinna.
Oskyldig!
För inte över ert hederstänk på henne.
Du har naturligtvis helt rätt i att många går långt över gränsen och skriver en mängd osmakliga saker, men samtidigt måste man förstå en del saker om Flashback, brott etc.
Man kan aldrig initialt lita på anhörigas bild av inblandade i brott, olyckor etc. Se bara på Uddevallamorden där både mördare och offer enligt samtliga anhöriga var "enormt fina människor" men i verkligheten sysslade med knarkhandel och var tidigare dömda för grov misshandel etc. Att ifrågasätta "sanningar" och ifrågasätta politiskt korrekta detaljer är just det Flashback många gånger är till för. Det har under tiden från försvinnandet inte alls varit fel att varken diskutera eller ifrågasätta hur Lisa eller anhöriga var som personer då försvinnanden och mord i de allra flesta fall löses just genom att ta reda på mer om offer och anhöriga. Svaren finns nästan alltid där och för att hitta offer och gärningsman är det där man skall leta.
Nu är troligen just detta fallet ett undantagsfall som avviker från all statistik och "normala" mordfall, men motiv och händelseförlopp är fortfarande oklart och därför är det inte helt fel att fortsätta försöka ta reda på mer hur Lisa var som person, för att på så sätt försöka förstå vad som hände.
Kan tyckas oerhört osmakligt och provocerande för anhöriga att gräva i sånt en sån här dag, men det är som sagt just sånt här Flashback är till för. Flashback är ingen skyddad och censurerad grupp på Facebook där allt går ut på att älska alla. Här diskuteras saker totalt utan känslor, god ton, hänsyn etc etc och för den som inte är van vid detta kan det säkert tyckas fruktansvärt. Anhöriga eller känslomässigt engagerade bör helt enkelt avstå från Flashbacktrådar.