Citat:
Ursprungligen postat av
baggebo1
Nej, kroppen hittades efter gripandena. Jag misstänker att presskonferensen från början var tänkt att handla om gripandena. Sen hittade kroppen, sköt på presskonferensen och meddelade att de hittat kroppen.
Hur vet du det? Det antyddes möjligen i den andra presskonferensen, men var inget som sades tydligt och det går att tolka annorlunda.
Att den första presskonferensen blev fördröjd berodde naturligtvis på att man ville ha en presstalesperson dit, som fick åka från Göteborg (enligt uppgift). Det svarade polisen direkt och konkret på; fördröjningen berodde på att presstalespersonen skulle ta sig dit.
Ett gripande som redan var känt i media föranleder givetvis ingen presskonferens. Man hade hittat kroppen tidigare. Jag har tvärt om intrycket att kroppen hittades innan gripandet (så gott som rätt omedelbart innan, vi talar om minuter och kvartar här, inte många timmar). Men det kan vara fel. Det är dock tämligen klart att kroppen hittades många timmar innan presskonferensen. Innan presskonferensen utlystes också, så klart.
Om du VET att kroppen hittades _efter_ gripandet så ge oss en källa. Att man sköt på presskonferensen av detta skäl däremot måste rimligen vara FEL. Presskonferensen utlystes just eftersom man hittat kroppen. Jag _gissar_ att kroppen hittades innan gripandet, men det kan också ha skett efteråt. Det är dock ingenting vi VET. Däremot kan vi med gott fog säga att vi VET att kroppen hittades en stund innan presskonferensen utlystes. Är jag tydlig nog?