Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-13, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det finns uppgifter i tråden att hundar skall ha markerat för ovanstående fordon redan dag ett.. Men att polis inte fann något att gå vidare på. Om de uppgifterna är riktiga så är dom ytterst komprometterande.

Vid den tidpunkten skulle de kunna ”gjort skillnad”.
Om den uppgiften stämmer, för vad eller vem skulle det vara komprometterande för, anser du?

Om polisen inte fann något är det självklart att de ska gå vidare, eftersom det är bråttom då man inte vet status på Lisa. Det betyder bara att polisen är kompetent och till skillnad från dig vet hur hundsök går till.

Hundar gör fel både av typ-1 och typ-2, där typ-1 är betydligt, betydligt vanligare. Dvs falska träffar. Jämför med "Sampo" (som dessutom inte var en tränad sökhund framförd av tränad personal).

Att hundar markerar på fler saker än vad som är intressanta men mer sällan missar sådant som faktiskt är intressant är välkänt, logiskt, verifierbart och något som polisen naturligtvis vet. Således är sensmoralen av historien - även om det är en rövarhistoria och trådsanning - att även detta gått precis som sig bör. Än så länge finns inga belägg för att polisen skulle ha hanterat något dåligt.
2015-06-13, 18:20
Medlem
Kanske redan diskuterats men jag tar risken;

För det första är det en massiv press på polisen att ta in nån misstänkt med tanke på allmänintresset för fallet. I synnerhet när kroppen hittats. Det i tillägg till kulturellt avvikande beteende hos MGM, språkförbistringar samt att MGM tidigare är helt ostraffade så skulle jag nog vara försiktig med att redan nu ta ut "segern" i förskott.

Min maggropskänsla har hela tiden varit att det är nån som "leker" med skallgångskedjorna och utredarna då det det för mig förefaller osannolikt att det ska ha spridits ut så enormt många av hennes tillhörigheter på såpass spridda platser. Det luktar inte ens klantigt beteende i min bok, utan snarare en psykologisk lek. Och handlar det om det kan mycket väl en potentiellt ondskefull och elak mördare sett ut dessa tre stackare som fina offer att rikta uppmärksamheten mot. Utplanterade "bevis".

Men OM de nu ska ha plockat in rätt folk så är det nog heller inte helt säkert att det i grunden handlar om ett våldsdåd med sexuella inslag. Detta - återigen - med bakgrund av att de tidigare är helt ostraffade. Visst har det hänt förut att t.ex. styckmördare är helt ostraffade sen tidigare, men det är mer ovanligt än vanligt. Mitt tips är i så fall att det är ett mindre brott de varit på väg att begå eller som de begått som hon blivit ofrivilligt vittne till. Kanske höll de på att bryta sig in i kaféet eller liknande, hon fick se dem och de fick panik och var tvungen att röja henne ur vägen.
2015-06-13, 18:21
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xaroc
Det är ingen egen gård utan ett antal ekonomibyggnader som ligger på hans marker.
Ok. Tack. Om det är så förklarar det lite tydligare varför de misstänkta såg det som en lämplig plats att gömma kroppen.
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtydave82
Ok. Men ingen här som tror dem är oskyldiga?
Det finns nog ganska skälig misstanke, eftersom att något inträffade som gjorde att de direkt plockade in dem.
Medlem
dannees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasongenova
Jag tror att Lisa mördades redan samma kväll hon blev kidnappad, eftersom polisen hade varit och knackat på hos MGM redan första natten av Lisas försvinnande och pratat med dem. MGM kidnappade Lisa, och tog henne till samma lada där hon senare hittades död. Hon mördades troligtvis där inne också, och det blev senare för svårt för dem att flytta kroppen eftersom det var så mycket poliser och MPS i rörelse runtomkring, vilket de inte hade räknat med. De hoppades nog på att letandet och intresset för fallet skulle börja dö ut, och sedan skulle flytta kroppen någonstans långt. MPS kom lite för nära kroppen, så litauerna blev oroliga och började bete sig konstigt och försökte få MPS bort därifrån. Vilket förmodligen ökade misstankarna. Undrar dock vad mer MPS hittade som var så skrämmande, ett föremål som kunde knytas till litauerna.

Det pratas om att polisen grävde på åkern bakom. Imorse så nämndes i expressens stream att polisen tagit dit en storgrävskopa eller liknande.
Förmoderligen grävt ner något föremål... hjälmen, kläder?
Medlem
this isn't mes avatar
Ver man exakt var gärningsmännen bodde? I en intervju på Aftonbladet säger polisen något i stil med att (efter litauerna gripits) en husrannsakan gjordes och därefter hittades kroppen. Låter som att han menar att kroppen hittades i deras hem.
2015-06-13, 18:22
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtydave82
Är det bara jag som funderar på om de misstänkta personerna kan vara oskyldiga? Polska gästarbetare, nja... låter som en klassiskt misstag att allmänheten + polis lägger skulden på byns nykomlingar. Gästarbetare är ju vanligtvis i en pressad sits, det är tjäna pengar och hålla låg profil som gäller. Man ska vara väldigt försiktig med att fokusera på dessa människor. Jag tror det handlar om ett ritualmord.

Ritualmord är väl fantasifullt.
Visst finns risken att man jagar fel personer. Men efter Tomas Quickaffären tror jag polisen är väldigt försiktig med att snabbt bestämma sig för vilka som är mördarna. Språksvårigheter kan ställa till problem för de tre. Gästarbetarna kan ha andra, mindre brott på sitt samvete, t ex dieselstölder i trakten och verkar därför skyldiga, hemlighetsfulla och väldigt nervösa. De kan ljuga och berätta olika historier en och en, utan att veta vad kumpanen avslöjar om t ex svarta löner, falska pass, tidigare domar för mindre förseelser i hemlandet.
De borde flyttat kroppen kan man tycka, i stället för att snubbla omkring och bära sig konstigt åt på mordplatsen.
Men polisens tidiga uppdykande kan ha hindrat dem från att frakta iväg den döda.
Hur som helst är hela historien hemsk.
2015-06-13, 18:22
Medlem
dannees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Övertygad om att följande bidragit starkt till att kroppen hittades och inte försvann i en sjö ett par mil bort. De ville troligtvis vänta in midnattsmörkret.

- GM hade aldrig kunnat räkna med att flickans far var militär och tänkte som en sån och var där med likasinnade vänner och började söka efter bara 2,5 timmar.

- De hade aldrig hört talas om Missing People.

Sen kom paniken och allt mer felaktiga beslut.

Frågan är hur bra dom kunnat följa rapporteringen senaste veckan... de kunde ju inte svenska så media flödet verkar tveksamt, detaljvis.
2015-06-13, 18:23
Medlem
Det här fallet får mig osökt att tänka på fallet med Hannah Bennet eller vad hon hette i Täby som bragdes av livet av en av två bröder.

Jag tror en av bröderna, likt i det fallet, är psyksjuk. Gissningsvis den yngre då lituatiska polisen ännu inte uttalat sig om hans brottsregister.

Jag tror han sett tjejen, blivit besatt av henne och sedan fått en flipp då hon avvisat honom varpå han har tagit hennes liv i affekt.

Hans bror har sedan hjälpt honom med att dumpa kroppen någonstans.

Precis som i fallet med Bennet tror jag den ena brodern kommer sjunga ut och berätta vad som hänt, vilket gör att han blir häktad för skyddande av brottsling/medhjälp till mord och den andra brodern blir den som blir häktad för mordet.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djokoto
Ett rån känns långsökt när MGM hade bott så nära kaféet under en längre tid. Det lutar åt någon form av olycka med alkohol inblandat där saker och ting spårat ur.

Om de misstänkta GM är skyldiga så kan jag inte förstå varför polisen skulle stå inför så omfattande utredningsarbete med tanke på att det numera finns möjlighet att kolla DNA. Om MGM haft samlag med BO så kommer det att visas, och om de spottat på golvet eller fimpat en cigarett på golvet, i det stället där BO hittades, så måste de förstås förklara hur det kommer sig. Jag undrar varför polisen är så osäker. Jag hoppas på att det inte beror på att de känt press att gripa vem som helst.
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nuzz
En reporter rapporterade om ett stall medans man väntade på presskonferensen 00:15
Det låg ödsligt. Inget man åker förbi. I bakgrunden såg man stor polisiär aktivitet

Primetime

Var nyss säker på att Martorp är ett stall. Fel?
2015-06-13, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Det pratas om att polisen grävde på åkern bakom. Imorse så nämndes i expressens stream att polisen tagit dit en storgrävskopa eller liknande.
Förmoderligen grävt ner något föremål... hjälmen, kläder?

De saknar väl delar av henne. Förlåt, men det går inte att tänka sig något annat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in