Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-13, 17:44
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
1. Vi talar här om en tjej som blev överfallen och där har du likheterna, denna Lisa var nästan vuxen barn är som Engla men Lisa var nästan vuxen.
2 Vad har det med saken att göra-fortfarande är likheterna stora
Hur kan du säga att likheterna är stora när det enda du framför är att bägge blev överfallna, vilket i Lisas fall inte ens är säkerställt.
2015-06-13, 17:45
Medlem
Jessicaffss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
Alltså polisen vill ju inte säga att de grep GM i deras bostad. Därav det här snacket om "ca 500 meter" från senaste fyndplatsen osv. Däremot tyder mycket på att MP har stött på GM i närheten av den senaste fyndplatsen där de betedde sig misstänkt. De begav sig därefter hem till sin bostad och polisen följde efter.

Som jag hörde det via senaste presskonferensen så höjdes misstankar då MP såg två personer bete sig konstigt i närheten av ett nytt fynd. Polisen larmades och MGM greps 500m från platsen, dvs 500m längre bort. Dom flydde väl eller gick därifrån när MP reagerade på dessa MGM. Sen efter att MGM gripits, åtminstone för att ta deras personuppgifter, så gick polisen tillbaka till fyndplatsen där något "upprörande" hittats. Detta ledde till en husrannsakan varpå Lisa hittades död i deras bostad?

Har jag förstått det rätt utifrån senaste presskonferensen från idag?
Senast redigerad av Jessicaffs 2015-06-13 kl. 17:47.
2015-06-13, 17:45
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Undrar ifall det visar sig sedan att den här "stökiga cafégästen" på lördagen som det rapporterades om var någon av dom här två litauerna.
Polisen sa efter gripandet att ingen av dessa varit på caféet.
2015-06-13, 17:46
Medlem
Lizzie-Bordens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Då gör du precis samma typ av typifiering. Psykopater är oftast varken våldsamma eller kriminella.
Om det med psykopat menas anti social personlighets störning så stämmer det till viss grad, dock finns inte spärren så att säga, och därmed är "befriad" från viss eller all samvete och/ eller sympati.
Det betyder inte att alla med ASP-störning är elaka och kalla mördare. En person med ASP kan leva till fullo normalt liv så länge som hens behov av bekräftelse är styrkt och att hen blir betraktad av de sina som en person av högt värde. lite psykologi A kurs kom det nu mitt i all röra.
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sitkin
Det är nog så att litauerna har sett flickan och funnit henne attraktivt. Som en belöning för det hårda jobbet har de kidnappat henne för att våldta innan man åker tillbaka till Litauen. Kanske var det sista gången de skulle komma till Sverige och trodde de skulle komma undan rättvisan? Det låter okänslosamt och jag hoppas verkligen ingen av hennes släkt läser dessa spekulationer men för att förstå psykopater måste man tänka som en psykopat.

Anledningen till att de inte flydde stället kan bero på två orsaker. De ville bli av med kroppen innan avresa eller att de inte ville få uppmärksamhet för då skulle polisen vilja få tag på dem. Oavsett vad så gjorde polisen ett bra jobb. Vad skulle hända om de lyckades fly från landet och lyckades gömma den livlösa kroppen? Det skulle ta längre tid att lösa fallet. Det kan jag slå vad om.
Jag tror knappast att de tänkte längre än näsan räckte, antagligen var de påtända och befanns sig enbart i "nuet", annars hade man aldrig mördat flickstackarn ens om man våldtagit henne.

Tragiskt, vi får hoppas de får avtjäna straffet i Litauiskt fängelse, inte riktigt som svenska semesterhem.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
Men varför tog polisen ur dem ur bilen och lät dem gå in i sin bostad igen? Man ser ju på bilder hur de kommer ut med fängsel från sin bostad.

De blev aldrig intagna i någon bil.
Shit, var jag verkligen den enda på hela FB som såg detta utspela sig i direktsändning.
MP hade påkallat polis pga något man hittat. Dessa herrar befann sig i mer eller mindre omedelbar närhet. Uppfattade dte som att det var en bra bit från hemmet. Polisen pratade en kort stund med dem, fotade dem, och lät dem gå vidare. Polisen återgick till fyndet, och SEN brakade allt lös med inhämtning till förhär etc. Det hade då gått några timmar från det att de stoppats.
Det stoppades även en bil samtidigt som detta, med en ensam förare.

Är jag väldigt otydlig eller vill du bara inte fatta vad jag skriver?

Och detta var INTE vid bostaden, utan på någon annan plats.
Senast redigerad av julusa 2015-06-13 kl. 17:49.
2015-06-13, 17:48
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attityd

- Lördag: Det är bekräftat att det är Lisa H's kropp som hittats. Kroppen hittades vid en lada i en liten stuga /byggnad ca 3km från cafeet

-

Du verkar vara den enda som går ut med uppgiften om var Lisa hittades, vet du eller "har du hört"? Du skriver vid lada, i en stuga el byggnad...menar du antingen vid ladan eller i stugan?
Det har sagts att gästarbetarna bodde i en stenbyggnad på Blombergs säteris gård, stämmer det fortfarande eller ligger den aktuella ladan åt något annat håll? På flera bilder söker polisen i en stor maskinhall, är det samma som den aktuella ladan? De upphittade "spåren" ligger enl ABs karta utefter en liten bakväg till Blombergs säterigård, det känns som någon färdats dit eller därifrån med saker som tappats eller dumpats, kan den tesen hålla ännu trots att Lisa hittades vid "en liten stuga" ? Helst: berätta var!
2015-06-13, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jessicaffs
Som jag hörde det via senaste presskonferensen så höjdes misstankar då MP såg två personer bete sig konstigt i närheten av ett nytt fynd. Polisen larmades och MGM greps 500m från platsen, dvs 500m längre bort. Dom flydde väl eller gick därifrån när MP reagerade på dessa MGM. Sen efter att MGM gripits, åtminstone för att ta deras personuppgifter, så gick polisen tillbaka till fyndplatsen där någon "upprörande" hittats. Detta ledde till en husrannsakan varpå Lisa hittades död i deras bostad?

Har jag förstått det rätt utifrån senaste presskonferensen från idag?

JA, och det var även det som man klart och tydligt kunde se och höra under Expressens live-sändning den aktuella dagen. Jag satt själv och tittade med egna ögon när de stoppades, fotograferades, och sedan tilläts gå vidare.
2015-06-13, 17:49
Medlem
Altered-Beasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIde
Något som gör mig extra illa till mods är att de valde att ta henne till en hus/skjul så långt bort.

Det gör att teorin om att de mördade henne redan vid kaffét kanske inte behöver vara fallet.
Hade hon avlidit redan där borde det snabbaste sättet att gömma henne vara i något skogsparti och då nergrävd.

Nu tog de henne till en byggnad istället och frågan är om hon då fortfarande levde och om hon där utsattes för litauisk behandling?

Varför skulle de annars ha valt en byggnad istället för att snabbt göra sig av med kroppen i naturen?

Hoppas jag har fel.
Hennes farsa är hög officerare inom Försvaret och Polisen angav tidigare att de var ett av de motiven de jobbade med. Att islamister kidnappat henne för att sedan kräva att t.ex. Sverige inte ska kriga mot Boko Haram eller Talibanerna i Afghanistan. Kan vara att de i början tänkt kidnappa henne men att sedan något gått snett eller de ändrat planerna av någon anledning och dödat henne. Kanske var tanken att ta henne utomlands men att de sedan inte kunde lämna p.g.a. alla Polisavspärrningarna och då bestämt sig för att göra sig av med henne.

Här kanske vissa skulle kunna kritisera Polisen att de varit bättre låta dem fly så hon var vid liv. Men även om de tagit henne till IS i Syrien hade hon ändå dött med största sannolikhet eller tvingats bli fru åt någon is-krigare eller skurit halsen av henne framför kameran.
2015-06-13, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jo, jag känner till "slottsherren" och ladan mitt emot cafét. Men äger han verkligen gården där hon hittades också?
Det är ingen egen gård utan ett antal ekonomibyggnader som ligger på hans marker.
2015-06-13, 17:50
Medlem
HenrikAlmblads avatar
Kommer allmänheten få reda på vad som hänt innan FUP är publicerad och klart eller hur tror ni de hanterar det?
2015-06-13, 17:51
Medlem
OldMKenseys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skierfe
Allt kommer att klarläggas i FUP.

Men känns som att det kommer dröja månader? Blir denna typ av info aldrig belagd med sekretess?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in