Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-13, 14:49
Medlem
Svårt utredningsläge, inte ett dussinmord, många i organisationen har påverkats, fynd som gjort folk upprörda, gården finkammas och gödselbassänger töms.

Låter inte trevligt, styckmord?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Hon bröt alltså lös displayen från sin mobil och kastade ut den på en åker precis intill en grusväg 1 km från caféet utan att GM märker något?

Det rapporterades om att det var kraftiga vindar den dagen samt följande dag/dagar i just det området, så den kan ha förflyttat sig i och med att den är så pass ''lätt''.
Medlem
RickDangerouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bastard666
Har för mig att lagen är ändrad på den punkten efter dylika händelser.
Det har aldrig funnits någon lags om sägerattom två skyller på varandra så går de fria.
Medlem
FUP-12s avatar
Av enbart den nu tillgängliga informationen att döma finns mycket bra förutsättningar för att de skyldiga kommer att dömas - om det verkligen är så att de tre MGM som anhållits är de rätta.

1. Kroppen är hittad och dessutom så pass tidigt som efter fem dygn. De rättsmedicinska förutsättningarna för att fastställa dödsorsak, dödssätt, dödstidpunkt och konkreta omständigheter kring själva dödandet är goda.

2. Platsen för fyndet av kroppen är i sig bestickande och innebär att MGM kan knytas till dödsfallet.

3. Kroppen är i sig en värdefull potentiell källa för kriminaltekniska fynd (blod, fingeravtryck, sperma, hudavskrap och kontakt-DNA).

4. Utöver kroppen finns en rad exponeringspunkter som kan generera nya kriminaltekniska fynd.

Exempelvis:

• De konkreta fynden tillhörande LH som har återfunnits i området – fingeravtryck och DNA från MGM.

• Spår efter LH (blod, hår, fibrer) – MGM:s bostad, kläder och fordon.

5. Det finns tre MGM. Detta gör att polisen rimligtvis kommer att få tre olika berättelser att ställa mot varandra. Det är svårt, gränsande till omöjligt, för tre personer att snacka ihop sig så de får en gemensam vattentät berättelse. Divergerande och ändrade berättelser kan en skicklig åklagare göra underverk med under rättegången.

6. MGM har befunnit sig i området under tidsperioden från försvinnandet. Därigenom finns goda förutsättningar att rekonstruera vad de har gjort under denna tid. Detta är särskilt intressant om MGM har ägnat tiden åt att plantera ut de fynd som gjorts.

7. MGM har också exponerats för en rad personer som kan vittna om deras agerande efter förvinnandet, och som framgick av presskonferensen har deras agerande i förhållande till MPS och polisen redan där väckt misstankar.

Utöver detta finns det säker mycket som vi i dagsläget inte vet ett skit om, men som kommer att framkomma, exempelvis vittnesmål från dagen för försvinnandet, vittnesmål om tidigare kontakter mellan LH och MGM, eventuella fynd från LH som kan knytas till bostaden eller fordon…

Det här kommer polisen ro i land, det är åtminstone jag övertygad om.
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snigelfan
Teori:
En eller båda GM har sett LH på jobb, väntat ut att hon skulle gå därifrån, gått fram och "flirtat". Därav nycklarna kvar i moppelåset...
När hon nekat honom/dem har de släpat in henne i ladan för att våldta henne. Handsken de hittade föll ur fickan/ åkte av handen när hon låg på golvet.
Något har gått snett (för kraftigt motstånd? hon kände igen någon (de jobbade ju på andra sidan vägen...)) slag utdelas (Blodspår -> Polisens 2:a avspärrning av ladan) och hon stryps, GM får panik, lastat in henne i bilen och kört hemåt.

Låter som ett möjligt scenario i min knopp iallafall...

Polisen eller Media har väl inte gått ut med att hon blev våldtagen ? Visst sannolikheten är ganska stor att svinen våldtog henne innan dom mördade henne.
2015-06-13, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenKarlsson
Nu har jag tittat igenom presskonferensen ännu en gång och det kan tyckas vara så att Martin försäger sig under frågestunden.

55:12 in i klippet:
http://www.svtplay.se/video/3021710/polisens-presskonferens-lisa-holms-forsvinnande

edit: felskrivning

Det ser ut som att han ångrar sig lite precis efter han säger det. Men jag undrar om det inte är så att han säger "senare", inte "ena".
Medlem
eternussermos avatar
Jag tror på våldtäkt som "gått fel", teorierna om inbrott/rån känns inte rimliga, hade väl varit enkelt att bryta sig in mha henne och då borde det framkommit tidigare att pengar/föremål saknats.

Tror mer på att polackerna med våld släpat med sig henne till sitt hus och där genomfört dådet,varpå kvinnan sedan kommit hem och övertalats vara med i att gömma undan kroppen som då var livlös.

Hoppas jag har fel, men kombinationen ung vacker flicka och testosteronstinna öststatare känns inte bra.
Medlem
Ana.Roxias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Kan vara Lisa själv som släppt ledtrådar.
Troligast är väl dock att det är de gripna själva som har slängt ut sakerna från sin bil. Eftersom alla fynd har gjorts påvägen från platsen där hon senast sågs till där dem blev gripna.

(Någon info om hjälmen? Inte hört något om den och den har ju varit ett frågetecken sen dag ett.)
2015-06-13, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snigelfan
Teori:
En eller båda GM har sett LH på jobb, väntat ut att hon skulle gå därifrån, gått fram och "flirtat". Därav nycklarna kvar i moppelåset...
När hon nekat honom/dem har de släpat in henne i ladan för att våldta henne. Handsken de hittade föll ur fickan/ åkte av handen när hon låg på golvet.
Något har gått snett (för kraftigt motstånd? hon kände igen någon (de jobbade ju på andra sidan vägen...)) slag utdelas (Blodspår -> Polisens 2:a avspärrning av ladan) och hon stryps, GM får panik, lastat in henne i bilen och kört hemåt.

Låter som ett möjligt scenario i min knopp iallafall...

Instämmer helt! Det mest troliga scenariot. Dock så tror jag de redan bestämt sig för att döda. Varför våldta någon 50m från sin arbetsplats och sedan lämna vittne? Berusade kanske och inte tänkte klart?
2015-06-13, 14:52
Moderator
blomvattnares avatar
Presskonferensen 13/6. Även inlagd i trådstarten.

https://www.youtube.com/watch?v=0ab6ZkHVlGM

/Mod
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f839444
Polisen hade haft all rätt i världen att vara nyfikna och påträngande mot alla i närområdet. Man har helt enkelt prioriterat att följa paragrafer istället för att hitta flickan så snabbt som möjligt. Hoppas verkligen inte att det är som jag tror att flickan hållits fånge och våldtagits i flera dagar samtidigt som polisen lallat runt planlöst i området.

Nyfikna och ställa frågor till folk är en sak. Och det är vad polisen har gjort. Att söka igenom varenda byggnad utan lagligt skäl är helt uteslutet och potentiellt slöseri med tid.
Och även om de gjort så är det inte säkert att det hjälpt. Enligt polisen har kroppen hittats inom det utökade sökområdet, dvs utanför det område som var aktuellt under de första 2 dagarna.

Vad baserar du din tro på? Det är ju bara menlösa spekulationer i dagsläget.
Medlem
PilotHockeys avatar
Någon som vet om hon blivit våldtagen eller "endast" mördad?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in