Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-13, 12:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xodiac
Har någon kommit med några rimliga teorier kring vad motivet kan ha varit för mordet?

Får hoppas att det finns så mycket bevis så att GM går att fälla och så kan dom då ev. erkänna och berätta vad som hänt i hopp om att få strafflindring. Då lär vi få hela bilden. Annars kommer obduktionen ge svar på några frågor...
Medlem
Skaraborg2s avatar
Polacker i Litauen.

Citat:
Ursprungligen postat av Kulpi
Sverige lär ju fortlöpande uppdatera Polen om vad som sker (om de nu är polacker), men de kommer ställas inför rätta i Sverige.

Dessa personer kan mycket väl vara polacker men är hemmahörande i Litauen och detta lands medborgare.

Litauen har en stor befolkning som är polacker. Landets huvudstad, Vilna, har också en gång i tiden tillhört Polen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Detta handlar om en kvinna som mot sin vilja hållits kvar på platsen och sedan mördats

Två män är anhållna misstänkta för mord
En kvinna (MGM:s fru?) är anhållen misstänkt för skyddande av MGM

Någon i tråden ifrågasätter om det var lämpligt att en ung kvinna åker EU-moped 3.5 mil på natten/morgonen (i blåsigt väder?)

Att ifrågasätta kvinnan, hennes familj eller vädergudarna innebär att vi aldrig kommer att kunna förhindra denna typ av brott

Att skuldbelägga offret och dalta med gärningsmän blir aldrig bra i slutänden

Det ironiska är också att det var inte den blåsiga väderleken som var den stora faran, utan det statistiskt oförutsägbara att en främling (eller två) gav sig på Lisa.
2015-06-13, 12:31
Medlem
Undrar verkligen vad det var för fynd som gjorde att de direkt kunde sätta fart mot "deras" hus och plocka in dem? Men det har man lärt sig av att läsa FUP i efterhand att det oftast inte är så lätt. Kanske har de fått resultat från någon teknisk undersökning som gör att brottet kan bindas till de anhållna. För jag har inte fantasi nog att kunna lista ut annars vad det är för sak de hittat som direkt gör att de vet vad som har hänt.

Det är frustrerande att de håller inne med så mycket information men det är ju för det bästa i längden. Lättare att ertappa de anhållna med en lögn om inte hela världen vet vad de hittat från minut 1 av sökningen efter henne.

Jag hoppas och tror att mordet har skett på baksidan av hennes jobb så att hon inte blivit utnyttjad under en längre tid. I värsta fall har hon blivit indragen i en bil/skåpbil på baksidan för att bli våldtagen. I "bästa" fall har något hänt så att hon har dött direkt och sen har blivit indragen för dumpning av kroppen. Det som talar mot det sista alternativet är att då borde ju kroppen var dumpad långt bort istället för som nu i närheten av vart de anhållna bor. Det är väl tyvärr det som talar för att hon har varit vid liv under en tid och blivit utnyttjad i någon av byggnaderna.

Nu håller jag tummarna att de hittar tillräckligt med bevis för att sätta dit dem eller ännu bättre att de erkänner. Om man nu har rätt gärningsmän det vill säga. I vanlig ordning har de förståndiga i tråden haft rätt. Brottslingarna i denna typ av mord framstår alltid som världens iskallaste människor som har någon masterplan i många teorier. Men oftast är det, som MrFold och andra har varit inne på, något mycket enklare än så. Det finns ingen som vill tillbaka till mordplats och arrangera så att det ser ut som om något annat som hänt (tänker på teorin om att mopeden skulle ha blivit återförd efter hon kört den). Det finns ingen som vill åka runt med kroppen allt för länge eller flytta den från plats till plats. När man är i det läget har man säkert panik och vill bara bli av med allt för man inbillar sig att det finns ögon överallt. Bara spekulationer så klart och det är lätt att vara efterklok, men efter många trådar som denna har man lärt sig något. Stackars tjej - stackars familj.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Jag tycker personligen godsägaren som har gett husrum till dessa polacker är lika medskyldig till mordet. Är det någon som har luskat fram vem han/hon är?

Tror hennes facebook konto hängdes ut här om jag minns rätt. Om jag nu har rätt så heter kvinnan L*na *= e
Medlem
Kulpis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Man måste vara en riktig pappskalle om man gör inbrott 20 minuter efter att caféet stängt...
Är det verkligen det? Det är inte ett café mitt inne i centrum vi talar om. Det är ett café på en relativt enslig väg mitt ute i landsbygden. Om caféet står tomt kan man ju gå in där, var klar på mindre än 5 minuter och sticka. Finns ingen chans att vaktbolag eller polis hinner komma dit på så kort tid.
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Archimedesx
Planerat eller inte, eftersom de är anhållna för MORD och inte dråp bedöms de haft uppsåt att döda Lisa.
Citat:
Ursprungligen postat av intenu
Alltså det börjar bli sjukt tröttsamt om alla er pajaser som tjafsar om olycksfall. Polisen har inatt anhållit 2 män misstänkta för MORD, rubricering MORD. Kvinnan är misstänkt för grovt skyddande av brottsling.

Det är inte på tal om någon jävla olyckshändelse. Släpp det och läs på om brott och straff i Sverige.

Det kan också hända att man väljer den allvarligare brottsrubriceringen, mord, inledningsvis för att Polisen då har mer resurser att jobba med så att de kan göra en noggrannare utredning.

Om det sedan under utredningens gång visar sig att det snarare rör sig om vållande, olycka et e dyl. Så kan de sänka brottsrubriceringen. Det är svårare åt andra hållet för om man börjar utreda fallet som en olycka får polisen mindre möjligheter att utreda vad som hänt. Det är förstås också mycket möjligt att det klart framgår av bevisningen att det rör sig om mord/dråp. Svårt för oss att veta.

Citat:
Ursprungligen postat av Larssonjr
Är det bekräftat från något håll att det är den polska "Speedway-stjärnan" om är gripen? Han ser ganska tanig ut på bilderna på sin Facebook och det gör även en av de censurerade männen..

Dock så är jag tveksam till den andra mannen som det snackats om. Killen ska tydligen vara stor som ett hus och anabola torsk. Av bilderna på de gripna att döma så var ingen av männen särskilt "biffig"?
Nej, det var lösa spekulationer och ansvarslös ryktesspridning. Speedwaykillen är som du säger inte lik de anhållna som vi sett på film/bild och har inte befunnit sig på platsen. Någon droppade namn, vet inte hur pålitlig den uppgiften är. Sedan har folk hängt ut människor med samma vanliga namn.

Citat:
Ursprungligen postat av BueDigre
Enligt Brå excellblad anmäldes 436 fall av våld med dödlig utgång 2015. Efter att brås personal själv,an omrubricerat, inklusive granskat domar och landat i att de var felaktiga, sjönk antalet till under 100 "konstaterade" mord.
Som sagt, det är inte ovanligt att man börjar med den allvarligare brottsrubriceringen för säkerhets skull.
2015-06-13, 12:33
Medlem
Många klappmongon med IQ mindre än skostorleken här som inte verkar fatta att bara för att man sitter anhållen är man inte skyldig ! Många som varit anhållna som släppts för att dom varit helt oskyldiga ! Bara att kolla kvinnan som blev dödad av en älg där hennes make blev anhållen för mord ! Finns många fler fall där det visat sig att anhållna är oskyldiga ! Så lugna ner er tills det varit en rättegång med någon/några som dömts innan ni börjar kasta skit på någon .
Medlem
Angående polisarbetet så agerade såklart polisen helt rätt som inte plockade in dom tidigt, även om dom starkt misstänkte dessa som GM. Kan funnits vaga bevis mot dom från dag 2 men hade dom plockat in dom och GM hade blånekat hade dom aldrig kunnat dömas och Lisa hade ev aldrig hittats (för hon kunde ju lika gärna funnits 3 mil från platsen - det visste dom inte då). Nu lät dom tiden arbeta, Lisa hittades, och dom säkrade bevis. Bra jobbat av polisen.
Medlem
Om GM gjort närmanden mot BO tidigare borde det kommit fram (det kan det ju för all del ha gjort också). Annars känns det mer som att GM kollat in tjejerna på caféet lite på avstånd. Alternativt att det är ett rånmotiv (ute efter helgens kassa t ex), men varför köra iväg med henne i så fall? För mig luktar detta sexualmord. Fruktansvärt sorgligt är det hur som helst.

Att man inte ska kunna röra sig fritt som kvinna. Att man kan behöva sluta sina dagar i en lada för att man vill åka hem från jobbet själv. Fy vale.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulpi
Är det verkligen det? Det är inte ett café mitt inne i centrum vi talar om. Det är ett café på en relativt enslig väg mitt ute i landsbygden. Om caféet står tomt kan man ju gå in där, var klar på mindre än 5 minuter och sticka. Finns ingen chans att vaktbolag eller polis hinner komma dit på så kort tid.

Jag tänker att samhället är litet och på små orter brukar folk ha koll på var man går och gör, så att som boende på en liten ort brukar man hålla sig i skinnet....men du har nog rätt. Befolkningen har uppenbart mindre koll bakom gardinerna än jag väntat mig, det har skett ett mord utan att de märkt något skumt i görningen....
2015-06-13, 12:34
Medlem
Bastanizs avatar
Borde inte LH föräldrar nu stiga fram och tacka alla som har hjälpt till att leta efter deras dotter!
Jag förstår att de mår förjävligt men de borde ju ha kommentarer över händelsen.
Lider med de oerhört mkt och hoppas de finner styrka!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in