Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-13, 11:32
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGreenT
Är det smart att anhålla båda för mord?
Nu vet vi ju inte lika mycket som åklagaren, men ökar inte risken för att ingen blir dömd för just mord om rätten inte kan bevisa vem som mördade?

Det blir mer och mer vanligt att båda döms för mord om det inte går att bevisa vem som gjort vad
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ergis
Varför har ingen reporter sett kroppen bäras ut? Styckmord?
Det är väl inte ens säkert att kroppen har flyttats än, och det är ju långt ifrån säkert att någon reporter eller annan fått vara så nära att de kan iaktta någonting om den flyttats.
Polisen har ju valt omfattande avspärrningar för att hålla nyfikna borta och för att hålla nere spekulationer och informationsläckor.
Medlem
Stantormans avatar
Jag hoppas att det blir en ordentlig genomlysning av hur polisens spaningsarbete bedrivits i detta fall som slutade så tragiskt. Några har skrivit att en del skribenter i denna Flashbacktråd var nära lösningen i ett tidigt stadium. Polisen tackade ju nej till Missing Peoples erbjudande om hjälp i början också.
Det handlar inte om att söka syndabockar. Lisas liv hade förmodligen inte stått att rädda i vilket fall som helst. Men man måste våga vara självkritisk när den ohyggliga sanningen fanns precis framför dörren utan att man ser det.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Vad tror ni kan ha hänt??

Jag tror såhär.

Hon har blivit överrumplad av polackerna inne i ladan. Lisa springer in för att lämna nyckeln och vid det laget har arbetskamraterna redan kört iväg. Det kan ha varit ett rånförsök som gick snett, eller möjligtvis fanns där ett sexuellt motiv. Jag tror att Lisa hade hjälmen under armen och att denna på något sätt har använts som tillhygge. Lisa blir medvetslös, de tar henne med sig dumpar henne vid den andra ladan/boden. Möjligt att de utsätter henne för något annat för att säkerställa att hon inte ska vakna upp.

Jag hoppas för allt i världen att det gick snabbt och att hon inte hann känna något.
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Det blir mer och mer vanligt att båda döms för mord om det inte går att bevisa vem som gjort vad
Förutsatt att det går att visa att båda varit delaktiga - ja. Inte annars.
2015-06-13, 11:33
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sec
Lägg ner det där...spyr på dig din idiot.

Jag har fått andrahandsuppgifter om vad som sagts i förhören samt en första kommentar om Lisas kropp. Du kommer att ångra dina ord när det släpps...tro mig.

Och andrahandsuppgifter är alltid pålitliga, menar du?
Och det som de omhändertagna uppgett i förhören vet du är sanningen?

Det jag menade är att ingen i tråden med 100% säkerhet kan veta detta.
Medlem
Ass.Parades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mindfield
Detta är vad jag fått höra från en boende i området:

* En av öststatarna misstänktes redan från början av grannskapet. Ska tydligen upplevas som skum och aggressiv. Frugan ska dock vara väldigt trevlig och social.
* En granne tipsade polisen om att polackerna varit ute på nattliga turer.
* En hund markerade mot deras bil redan dag 1, men polisen hittade inget.
* Polisen hade span på polackerna under hela eftersökningsarbetet.
Bra att veta. Citerar inlägget så att fler får se.
Då kanske mitt gnällande på polisen var lite onödig, man vet ju aldrig allting.
Medlem
Antitrinitarians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Vad exakt tror ni det är det som gör att männen är anhållna för mord men kvinnan bara för skyddande av brottsling? Har hon ett alibi för tiden för bortförandet eller är det för att det är just en kvinna som man inte tror hon varit med under själva brottet?

Min gissning är att kvinnan har berättat. Det sas ju att hon inte fördes ut lika bryskt till exempel, vilket kan vara tecken på att hon inte orkat/velat mörka för de andra två utan berättar vad som hänt, och är medgörlig. Naturligtvis kan man också ha hittat något som tyder på att det är två män som begått brottet.
Medlem
ZEPMPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snajsan
Skulle hon inte ha gått på sommarlov igår eller så? Det stämde väl knappast med nedräkningen?
Hon skulle slutat igår. Idag är första dagen på sommarlovet, den 13e, filmen hette 13. Nedräkningen var ju uppenbart hämtad från någon annan källa, symbolik mest, sommarlovet var ju årets bästa tid som 17åring. Så antagligen, min gissning dock. Kom på det igår natt och har inte sett någon annan nämna det.
Senast redigerad av ZEPMP 2015-06-13 kl. 11:38.
2015-06-13, 11:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZEPMP
Filmen hette 13, idag är första dagen på sommarlovet, den 13. Så antagligen, min gissning dock. Kom på det igår natt och har inte sett någon annan nämna det.

Jaha ok, mycket möjligt. Har inte följt tråden sen i början på veckan då den ballade ur fullständigt.
2015-06-13, 11:35
Bannlyst
Ja jag la ju fram teorin om att det gott kunde handla om gästarbetare tidigt i tråden och pekade aldrig ut JV för att jag misstänkte att det var stor chans för att GM var icke-svensk....

Däremot så ville jag ju självklart att Lisa var vid livet med det var väl mer en förhoppning tyvärr.

Och alla som skrek sig hesa så fort man använde ordet ''invandrare'' för det var ju självklart en svensk som begår sådana här brott och allt annat är rasism. Som jag sa tidigare, allt och alla möjliga scenarion måste tas in i bejakande. Trångsynthet lider tyvärr allt för många människor av i detta land...

Hoppas GM varit så pass korkade så att de lämnat DNA och andra tydliga spår som kan länkas till kroppen så att dom åker dit ordentligt och sedan skickas till Polen för att avtjäna sitt straff.

All sorg till Lisas familj...
2015-06-13, 11:35
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGreenT
Är det smart att anhålla båda för mord?
Nu vet vi ju inte lika mycket som åklagaren, men ökar inte risken för att ingen blir dömd för just mord om rätten inte kan bevisa vem som mördade?

Det handlar väl mycket om vem som glappar käft först. Den kommer lindrigare undan. Om nu inte de kommer skylla på varann och ingen kommer bli dömd till livstid. I så fall kommer jag å det bestämda att yrka på att lagen ändras. Bägge dessa svinen även om nu bara ena gjorde att hon dog och den andra såg på förtjänar livstid. Helst dödsstraff men då vi inte har det får vi nöja oss med livstid och sedan hoppas att rangordningen på fängelset de kommer sitta på gör att de kommer få ett rent helvete.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in