Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-12, 17:24
Medlem
Schizofrenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrZ
Återigen en spekulation. Enligt olika nyhetssidor sågs den senast under armen på Lisa.

Dummaste jag hört hittills. Klart som fan att Lisa inte stod med hjälmen på sig inne när hon snackade med kompisarna. Hjälmen sattes givetvis på EFTER att hon skiljts från vännerna, alltså "sågs den sist under hennes arm" på samma sätt som att senast hon sågs så "var hon med vänner och mådde bra".
2015-06-12, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pushallin
Yepp, GM måste ha känt till området och skulle verkligen inte förvåna mig om detta är planerat, kanske samma GM som i Helenas fall men frågan är varför han väntat så länge isåfall...

Men som sagt finns typ 0% chans att han inte hade lokalkännedom om området.

Om han känner till området och bor i området så borde han vara lätt att hitta då det är ett ganska litet område. Bor väl inte mer än 5000 personer där, sen kan man ta bort alla som inte är i rätt ålder och man lär vara nere på 500.
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av louderthanbombs
Jag har inte nämnt något om att det inte är intressant. Tycker bara att det läggs mycket vikt på just detta och alla urspårade teorier som användare kommer med. Jag tycker likaså att det är konstigt att det händer samma dag men samtidigt behöver inte saker vara mer än vad de just är. Hon åkte själv till jobbet för första gången och då försvinner hon. Jag vågar tro att hon åkt själv med moppen andra gånger också, kanske inte just till jobbet dock. Kan inte säga att det hör ihop, kan inte säga att det inte gör det. Kan bara spekulera.

Jag tycker tvärtom, att alla lägger vikt vid att det skulle vara någon som kartlagt henne länge och hade stenkoll på henne. Det är mindre troligt enligt mig. Jag tror hon var helt införstådd med vad hon skulle göra, allt i hennes beteende tyder på det.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
P7, Revinge i Skåne finns några plutoner som tillhör NBG

http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2014/01/med-sikte-pa-nordic-battlegroup/
Citat:
Arkiverad nyhet publicerad 29 januari 2014 kl: 19.57
Södra skånska regementet (P 7)
71:a bataljonen, kärnbataljon i nästa års Nordic Battlegroup (NBG), håller under våren i sex utbildningslinjer för att upprätthålla och förbättra förbandets förmågor inför NBG.

Så det är P7 i år, men som vanligt har man väl gruppen utspridd.

Men NBG låter inte det som GP snackar om.
2015-06-12, 17:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av louderthanbombs
Största sannolikheten är väl att det är villospår från GM. Hen vill få bort spår och misstankar från sig själv, kastar därför ut sakerna på flera olika ställen så att polisen ska leta och förlora värdefull tid.
Har GM tid att slänga ut massa villospår har GM tid att förflytta sig från platsen.
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Har nu spenderat lite tid med att syna kartan på Aftonbladet över fyndplatserna, och kommit fram till eventuell flyktväg samt även eventuella dumpningsställen där GM har kunnat göra sig av med liket.

Om man studerar det direkta närområdet kring caféet samt bebyggelse så ter sig flyktvägen på Bild 1 ganska logisk. Det talar för att GM är en person med god lokalkännedom.

Bild #1 - Flyktväg
- Rött streck markerar den riktning som GM har tagit med fordon.
- Svarta streck markerar bebyggelse som GM har velat undvika under flykten.
- Blåa punkter markerar upphittade föremål.

Bild #2 - Dumpningsplatser
- Rött streck markerar färdriktning precis som i Bild #1.
- Blåa streck markerar avfarter till eventuella dumpningsplatser. Stora områden där GM kan jobba ostört.
- Röda ringar markerar eventuella dumpningsplatser.

Från dumpningsplatserna är det i princip sedan fritt blås för GM att ta sig vidare i vilken riktning h*n än önskar.
Väldigt intressant, jag har haft en liknande teori fast att GM istället ha tagit andra infarten mot åkern och sedan fly längs grusvägen österut. Att ta den vägen som du ritar upp är att göra sig synlig på en bilväg som polisen kommer senare vara väldigt intresserad över.

En sak som talar emot din flyktteori är att sakerna slängs längs grusvägen på vänster sida. Detta talar för att han åkte in i andra infarten till åkern, alltså den som enligt dig är utfarten till bilvägen. Det kan mycket möjligt vara så som du ritar upp, men det förutsätter i sådana fall två GM där passageraren slänger sakerna längs vägen från det högra passagerarsätet.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schizofrenen
Dummaste jag hört hittills. Klart som fan att Lisa inte stod med hjälmen på sig inne när hon snackade med kompisarna. Hjälmen sattes givetvis på EFTER att hon skiljts från vännerna, alltså "sågs den sist under hennes arm" på samma sätt som att senast hon sågs så "var hon med vänner och mådde bra".

Ja. Satt nyckeln i moppen, så satt nog hjälmen på huvudet.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
2 kollegor+BO stängde caféet & ytterligare 1 kollega uppges ha jobbat på caféet samma dag.
Har man råd och behöver 4 anställda för att hålla caféet i rullning en söndag, då bör caféet ha rätt många gäster, inte sant?

ja precis, om man har råd. men har lena råd? bolaget finns inte ens på ratsit eller bolagsinfo. finns ingen årsredovisning eller bokföring att hitta.

lisa kanske t.om är med på det. hon kanske fick veta när hon började att cafét gått utför. så hon kommer överens med Lena att iscensätta ett försvinnande, för att dra uppmärksamhet till cafét. föräldrarna kanske är med på det. fadern åkte ju ner till caféet ganaska omgående efter. han kanske hämtade lisa hem?

men som sagt. spekulation detta. finns ingen info om företaget. dom anske, som du säger, gått runt och haft bra med gäster varje dag osv.

Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Lägg dessutom till det faktum att ägaren själv var närvarande fram till 15 tiden under söndagen. Totalt alltså 5 anställda på plats den aktuella dagen, på en söndag, på ett café utan på vischan. Vad säger det?

ja jag vet inte. men om man ska tro det bästa om folk så gillar jag min teori. för då kanske t.om lisa inte ens är försvunnen. hon kanske blev upphämtad av sin farsa omgående efteråt. cafét fick sin publicitet, lisa lever. dock så är isåfall resten av sverige i total ovisshet. men men.
Senast redigerad av avishaman 2015-06-12 kl. 17:37.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
För mig är det självklart att GM bor i området som jag skrivit tidigare. Dock tror jag inte att han hade ett motorfordon utan har tvingat med sig alternativt dumpat Lisa i närheten av caféet till fots.

GM bor i området ja men TVEKSAMT att han dumpat henne i närheten

1) Hon skulle varit hittat
2) Detta var väl planerat, inte någon random attack så makes no sense att planera allt så bra för att sedan bara dumpa henne där. Om han är smart så har han gömt kroppen långt borta för att sedan ingå i sökgruppen för att få info och kanske planera ut föremål.
2015-06-12, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Jag tycker tvärtom, att alla lägger vikt vid att det skulle vara någon som kartlagt henne länge och hade stenkoll på henne. Det är mindre troligt enligt mig. Jag tror hon var helt införstådd med vad hon skulle göra, allt i hennes beteende tyder på det.

Stenkoll och stenkoll, han visste att hon inte skulle bli hämtad av sin pappa i alla fall just den dagen. LH skickade SMSet 18:23 och stället stängde 18. Pappan borde rimligtvis varit där runt 17:55 och väntat på LH, vilket man gör. Om GM inte vetat om att hon åkte moppe så skulle det aldrig kunnat hända då pappan varit på plats.
2015-06-12, 17:27
Medlem
DIEXELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gu3ro
Är det inte dags att lägga ut lite fakta här, vem är hennes far? Detta är första gången jag ser att så lite information om familj finns eller läggs till... Riktigt konstigt...... Vad försöker dem säga? Att någon tog henne pga hennes far?

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2744823-ett-av-polisens-spar-pappans-militara-uppdrag
Ett av de spår polisen undersöker har kopplingar till pappans arbete inom Försvarsmakten, enligt uppgifter till GP. Polisen har nu efterlyst saknade Lisa Holm internationellt via Interpol.

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
Senast redigerad av DIEXEL 2015-06-12 kl. 17:30.
2015-06-12, 17:28
Medlem
Som någon var inne på tidigare kan det ligga något I att man går ut med information som motsäger det operative förvarandet, till exempel att hon kan befinna dig utomlands eller att hon kan hålla sig borta frivilligt.

Man kanske observerat/misstänker att GM befinner sig I MPS-skaran och vill få denne att slappna av för att kunna styrka misstankar eller liknande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in