Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-12, 16:36
Medlem
Attackocopters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amfibie
Det är mycket möjligt att det enbart är en Jägare bara, de finns på K3. Underättelsearbete genomför de också. SOG är det extremt tveksamt till att det är.
Men jägar eller underättelsesoldateller är inget specialförband. Det GP skriver kan enbart appliceras på SOG. Sen om det stämmer är ju en annan femma.
2015-06-12, 16:37
Medlem
"Eller tror du att GM åkt förbi för att kolla om den stod där eller inte? "

tänk på att den stod på baksidan, vilket skulle göra det svårare att bara åka förbi på huvudvägen och se en tjej ensam med en moped.
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BjornHsonLarsson
Vilka kan vara så förbannade att de genomför någonting sådant här?

Känns knappast som ett sådant dåd och i så fall borde det kommit något meddelande till media om detta och vilka som ligger bakom. Enda möjliga i så fall vore ju om det var något högst personligt en hämnd för något som kan ha hänt under något uppdrag. Men även det är ju ganska osannolikt just eftersom dessa personers identitet är skyddad.
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Varför befängt? Vad vet vi om hennes familjesituation, t ex? Om hennes förhållande till föräldrarna? Vad vet vi om hennes mentala status vid tillfället? Det vore ju inte första gången i så fall som en tonårstjej rymmer hemifrån för att slippa ifrån situationer som vederbörande betraktar som outhärdliga.
Tonåringar rymmer hemifrån ibland - av en mängd olika orsaker.

Ja, och det har även hänt att ungdomar iscensatt sin egen kidnappning. För att se om föräldrarna älskade dem så mycket, att de betalade lösensumman.
2015-06-12, 16:38
Medlem
NightskyInfinitums avatar
Kan det vara så att dem redan hittat mopedhjälmen och är på spåren, och att man går ut via media och säger "Att de är en viktig att dem hittar mopedhjälmen, som ledtråd i sökandet" Detta För att de helt enkelt är Gm på spåren och kan kunna arbeta mer efter ett spår de följt upp,
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8332
Skulle det inte kunna vara någon som bor i närheten av där hon bor som sett att hon tog moppen just den dagen? Eller tror du att GM åkt förbi för att kolla om den stod där eller inte? Det tycker jag låter konstigt, mer troligt då att han bor i området och såg att hon åkte iväg med den på morgonen från sitt fönster.

Hur förklarar du att GM kände till traktorvägen då?
Finns ingen möjlighet att en utomstående kan veta vart den vägen leder.
Medlem
8711s avatar
Nästan alla i princip förutsätter att det är någon som tagit reda på eller måste ha vetat att hon skulle köra moped den dagen. Det är minst lika troligt att det är HENNES val att göra annorlunda den här dagen, av okänd anledning för att kunna genomföra något, och det gick då fel. Exempelvis ett köp av något. Något hon skulle ha hon inte kunde bete sig normalt med skjuts för att göra den dagen.
2015-06-12, 16:40
Medlem
123komoses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weisses-Fleisch
Tycker det är pinsamt att de kör på SOG "spåret", visst det kan stämma precis som alla andra teorier men det känns mest som skvaller pressen kör på någon Taken variant för att sälja mer.

Sen så är det väl som många andra tidigare nämnt olagligt att gå ut med sån information. Om inte annat så borde det vara det.
Eftersom Pappan är helt öppen, inget hemligt så för jösse namn, släpp SOG! Eller är ni dumma i huvudet!
Medlem
Lizzie-Bordens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusDan
Att slänga ut Lisas ägodelar över ett större område kan väl likväl vara planerat och strategiskt, som en handling i panik?

Det är väl precis det som gör att sökningen har koncentrerats i detta området och en ev. kidnappare nu kan vara långt bort med sitt offer.

Jag tippar på att dem är utspridda för att skapa förvirring och distraktion, ger GM mer tid för att ta sig därifrån eller att hen rent ut sagt vill "leka" kurra gömma med polisen. Eller så är det bara slumpen att dem ligger där, eller vinden som en del har sagt vilket jag finner mer otroligt. Jag tror vi har att göra med en person som är noga och kan planera, hen är självsäker och har säkert gjort detta förut, det kanske är samma person som tog denna Helena som det pratas om.
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Att du kommit fram till den slutsatsen bevisar bara att du ingenting begriper om vare sig statistik, troliga gärningsmän eller hur man ska tolka information runt ett brott eller försvinnande.

Att du tror att det är jag som kommit fram till den slutsatsen säger mer om dig och hur du "begriper" statistik. Har du någon annan statistik som visar att det är ensamma okända galningar som ger sig på små tjejer vid fik? Jag väljer att lita mer på GW som är professor i krimonologi till skillnad mot en brajrökande besserwisser. Enligt statistiekn så är det betydligt vanligare aatt gärningsman till brott känner BO. Men visst om du kan visa något annat så gör det... Men jag betvivlar att jag istället kommer få någon kommentar om min intelligens vilket verkar vara standard på det här forumet.
2015-06-12, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
1) Mopeden stod upp, antagligen där den stått hela dagen.

2) Det är en ganska liten och enligt uppgift även smal tjej vi pratar om. Att sitta grensle över 100 kg moppe och SMSa är nog inte särskilt bekvämt om man är 165 cm/45kg. Kan tänka mig att hon stod bredvid och skickade SMS.

2. Du har förvisso en poäng men under min moppetid så vet jag flera tjejer som körde dessa scootrar som ofta gränslade över fordonet för att smsa eller snacka skit (nån av dem var dessutom kortare och vägde antagligen mindre än denna tjej).
Men om fordonet var en annan typ text crossmoped (vilket kan förklara varför hon hade personliga tillhörigheter i en påse hängandes på styret istället för facket under sadeln), crossmopederna har även högre markfrigång än en vanlig moppe vilket kan också vara en förklaring till varför den stod på stödet då hon helt enkelt inte nådde ned till marken för att kunna grensla.

Jag är övertygad om att hon träffade på någon som hon känner vid ladan, känns inte som nått normalt ställe att stanna på för att smsa. Iof blåste det som satan på Mantorp i Lördags och det är ju inte omöjligt att hon stannade vid ladan för att slippa vinden (om det blåste där i söndags).
Senast redigerad av skn88 2015-06-12 kl. 16:43.
2015-06-12, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thebigcock
Nån i sökgruppen sa hjälmen var hittad med hål i

Fel. Polisen letar fortfarande efter hjälmen.

http://www.expressen.se/gt/polisen-angelagen-var-ar-mopedhjalmen/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in