Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-12, 15:51
Medlem
kristerzs avatar
GW är ju helt inne på att det var två GM i Helenafallet.
Där hittade dom ringar och ett par skor.

Kan det senaste fynden vara ett par skor? :/

Med all info som framkommit känns det inte direkt som en nybörjare. Utan någon som vet vad hen gör, dvs gjort det förr.

GW dömmer ju även ut utredarna av Helena fallet. Och anser att det borde ha klarats upp. Var det samma utredare i detta fall?

Källa: Helenafallet, Veckans brott.
2015-06-12, 15:52
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Därför att det är ett högst osannolikt scenario och är det fortfarande. Det är bara en rutinåtgärd.

Nej, man har aldrig bevakat gränserna. Polisen nämnde tidigt att de inte ens talat med tullen men att de utgår ifrån att tullen har kännedom om detta ärende.

Då borde det rutinärendet införas tidigare, medan det är någon mening med det. Jättekonstigt och klantigt att de inte varskodde tullen på en gång... Men tullarna förväntas kanske läsa Expressen och fatta sina beslut efter det..?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viktigsko
Teorier jag har ang smset, huruvida LH rökte eller dylikt (från en tjej som nyss var sjutton själv och kommer från hennes trakter):
- Att hon smsade sin pappa istället för sin mamma innebär inte, som någon menade, att mamman inte var hemma. Jag har alltid smsat min pappa mer än min mamma, vi står varandra närmre och han har oftare mobilen på sig.
- Att hon smsade överhuvudtaget är inte det minsta konstigt. Speciellt inte då hon skulle köra hem för första gången. Behöver verkligen inte tyda på överbeskyddande föräldrar.
- Det vore inte konstigt ifall LH tjuvrökte innan hon smsade. Hon sågs som skötsam och duktig av sin omgivning, inte konstigt ifall hennes föräldrar inte vet att hon röker, och heller inte så konstigt ifall hennes föräldrar ser henne som duktigare än vad hon är. Ifall caféägaren får veta att LH röker kanske hon säger det till LHs föräldrar = LH vågar inte riskera att kollegorna ser henne och berättar för caféägaren (så här funkade jag själv).

Vet inte riktigt ifall jag tillför något, men blev trött över att ingen la fram de här tankarna, så bestämde mig för att göra det själv.

Jag ser inte riktigt kopplingen smygröka--försvinna...
Du kanske skulle gå och lägga dig, om du är trött.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ragolin
Mycket teorier här på FB. Precis som det ska vara! Jag har haft egna hela veckan som till kommit och avskrivits allt eftersom. Här kommer min lista över troliga scenarion i nu läget. 1 är osannolikt 10 är sannolikt.
1: Hon lever och håller sig undan
2: Helenas mördare skyldig
3: Pappan är skyldig eller hans bakgrund som militär orsak.
4: Arbetskamrat skyldig
5: Självmord
6: Trafikolycka som någon vill dölja.
7: Random galning som har vägarna förbi och debuterar.
8: En i hennes närhet, typ fosterbarn, tidigare barnvakt, tränare etc.
9: En Anders Eklund typ som gjort det för förr och som kommer göra det igen om han inte stoppas.
10: Ett inbrott/stöldförsök ligger bakom. Framsidan bevakas av gärningsmännen och när arbetskamraterna far iväg tror dom att kusten är klar och går till baksidan som är helt undanskymd för att bryta och då träffar dom på Lisa. Kanske är dom ute efter mopeden som dom tror är obevakad. Troligen män från östeuropa, Rumänien, Polen eller från Baltikum. Är det detta som har hänt finns goda möjligheter att klara upp brottet. Dessa ligor är delvis kartlagda av polisen och står för över 50% av alla bostads inbrott i Sverige.

Varför tog de inte mopeden då, man har alltså ihjäl någon utan vinst, tror du ens på det själv?

Varför till baksidan då dörren inte sitter där?

Dessutom, inbrott halv sju på kvällen när personalen just har lämnat. En erfaren tjuv tar förmodligen inte risken att någon har glömt något och kommer tillbaks efter en stund. Jag vet inte, kanske är gammalmodig, men det rimmar liiiiite illa i mina öron.
Medlem
Rengens avatar
Jag tror polisen har missat flera avgörande punkter redan tyvärr.
Instämmer i många tidigare inlägg om synnerligen amatörmässig polis. Vi har historien:
Olof Palme,Helen i Hörby,Engla fallet , Sture Bergwall, Hagamannen, Pedofilen på rymmen som nyligen fick pass hos polisen !! och kunde fly ur landet mm mm . GW Persson kan nog bara instämma....
Om hon inte självmant stuckit så hoppas på ren tur hos polisen eller att privatpersoner och/eller Missing People kan lösa detta.
Underrättelsetjänstspåret tror jag heller på. Varför skulle man vänta 6 dagar med Interpol om det fanns en sån risk ? Tror mer på likhet med Englafallet.
Men tack ni alla som skriver på Flashback och spekulerar. Det finns en chans att en tankeväckande ledtråd dyker upp. Och att polisen läser inläggen.
2015-06-12, 15:53
Medlem
Varför skulle GM föra LH söder? Är det inte mer troligt att GM skulle föra LH så långt ifrån civilisationen som möjligt om inte LH är i någon källare i orten där? Det sker förmodligen ingen husrannsakan eftersom allt tyder på att hennes kropp ligger där nånstans, tyvärr
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paprikan123
Rimliga men förklara filmen på youtube då?

Filmen på youtube kan nog enkelt förklaras med att den inte har ett skvatt med det här att göra. Den kan såklart ha det men det är inte troligt.
Medlem
GosuZergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ztickan
GW har troligen inlett sitt supahalvår, så räkna inte med honom

Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Nja, han drar igång suparperioden vid midsommar. Eventuellt har han kanske tjuvstartat lite i år, tycker det har varit märkligt tyst från honom på senaste tiden.
Leif GW kan knappast ha undgått nyheten, men jag tror inte han har någon teori värd att presentera. det är så många frågetecken kring försvinnandet. kollegorna ser henne gå runt hörnet till sin moped och kort efter att hon satt i nyckeln i den ska hon ha försvunnit och kollegorna hävdar att de inte såg någonting anmärkningsvärt
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kristerz

Med all info som framkommit känns det inte direkt som en nybörjare. Utan någon som vet vad hen gör, dvs gjort det förr.

GW dömmer ju även ut utredarna av Helena fallet. Och anser att det borde ha klarats upp. Var det samma utredare i detta fall?

I början av veckan stod det i Aftonbladet att samma utredare jobbade med detta fall.
Medlem
Kravallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristerz

Vore extremt underligt om man inte tar hjälp av honom i ett sådant här fall. GW alltså. Han kan ju ta vilka fantasisummor till lön som helst med de kunskaperna han sitter på. Dock är det inte rimligt att staten inser detta..
2015-06-12, 15:54
Medlem
Unpredictables avatar
Har inte läst igenom tråden sedan imorse. Kan någon uppdatera kort om det framgått något mer tydligt i sökandet?

Kan vi avfärda nyckeln som är en påhittad teori. Någon här skrev om att kolla i LHs bekantskapskrets. Jag befarar att det är så fallet att det är den polisen faktiskt minst anar men är företagen om detta nu. Nu utesluter jag föräldrarna och tror det inte är någon av dem.

Det där med kollegorna är något jag inte riktigt kan sätta fingret på. Dock är detta under speciella omständigheter men det finns ett gammalt uttryck som lyder - "Den som talar osanning kan inte hålla rätt på sin egen lögn".

Fast jag tror kollegorna möjligtvis kanske drar på sanningen och ljuger p.ga arbetsrelaterad orsak och inte om BO. Fast kanske är så? Blir irriterad...kan de inte hitta Lisa snart!
Senast redigerad av Unpredictable 2015-06-12 kl. 15:57.
2015-06-12, 15:54
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Du säger ju emot dig själv. Det som är mest troligt statistiskt är att någon hon känner bragt henne om livet och inte en pkänd galning. Dvs det är alltså mer troligt att hennes kollegor är skyldiga än din ensamma galning.

Att du kommit fram till den slutsatsen bevisar bara att du ingenting begriper om vare sig statistik, troliga gärningsmän eller hur man ska tolka information runt ett brott eller försvinnande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in