2015-06-12, 15:55
Medlem
bluehills avatar
OM nu hennes pappa är med i SOG som råkar vara Sveriges enda specialförband så är det ju den sannolikheten extremt låg att just en närstående till en SOG:are (och i synnerhet ett barn) försvinner.

Det är ju liksom för bra för att vara sant att slumpen råkar skapa denna omständighet.

Om, och jag säger OM, det är så att kopplingen finns, så är det bara Ryssen som kan ligga bakom. En markering att dom har koll på våra förband och framförallt deras medlemmar.

Om det är så så är det inte bara Polisen som kopplas in utan SÄPO, MUST och hela regeringen...

Är det här en markering på Nato-övningen i Sverige, att Ryssen gör som dom vill och kan slå till när som helst...
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Kan det finnas någon poäng i att gå och ropa "LISA!" i typ skogar och nära ödehus och bottenvåningar och lyssna efter svar? Har man testat sånt?

Ingen som vet om man testat detta?
Medlem
DIEXELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristerz
GW är ju helt inne på att det var två GM i Helenafallet.
Där hittade dom ringar och ett par skor.

Kan det senaste fynden vara ett par skor? :/

Med all info som framkommit känns det inte direkt som en nybörjare. Utan någon som vet vad hen gör, dvs gjort det förr.

GW dömmer ju även ut utredarna av Helena fallet. Och anser att det borde ha klarats upp. Var det samma utredare i detta fall?

Källa: Helenafallet, Veckans brott.

Japp, det verkar så om man ska tro vittnen.

http://www.expressen.se/gt/helena-22-forsvann-pa-ett-liknande-satt/
Citat:
En kvinna som var ute och rastade sin hund hörde ett skrik: "Nej, så får ni inte göra."

– Sedan slogs en bildörr igen, har vittnet berättat i Expressen.
Medlem
mikkelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ok. Ja, det var motivet då, och det kan vara motivet nu. Men absolut ingenting talar för det.

Förstår inte riktigt varför man ska droppa teorier bara för sakens skull. Tror tråden blir bättre om vi håller oss till teorier som det på något vis finns bäring för.

OK, här;

GM:

*Någon som dagligen rör sig i området.
Även fast det är lite folk i omlopp så känns det lite väl iskallt att få med sig ngn om man inte är ganska bekant med omgivningen o rutinerna där. Även knepigt att med våld vid cafeet utföra detta "bortförande". GM o BO har träffats förr tror jag.

*Inte planerat!
Hur veta att hon skulle bli ensam just denna söndagskväll.
Varför göra sig av med hennes ägodelar längs vägen nära plats för försvinnande

*En arrogant+stressad+kanske även lite funktionshindrad person med lite vetskap om MPS etc.
Alla ägodelar som blvit utslängda längs vägen. varför inte lägga manken till o avlägsna dem ordentligt om man planerat det, har fysiken att kunna gömma långt bort?

Det som är mest oroande är just det sista. Varför göra sig av med alla grejor om det bara handlar om en kidnappning??
Jag får dåliga vibbar om tillvägagångssätt av ev avlägsnande av kropp...
Bannlyst
Citat:

ren idioti ju varför skulle gm låta henne ropa att hon e där
Medlem
Kamph0rans avatar
Jag frågar, återigen;

Kan man HELT utesluta att Lisa faktiskt satt sig på mopeden och kört iväg, och blivit anfallen efter vägen någonstans? Personen i fråga känner igen Lisa (från kaféet?) och kör tillbaka mopeden, och sprider ut hennes tillhörigheter i närheten för att få polisen och tro att hon inte lämnat platsen. Det skulle även förklara den uteblivna mopedhjälmen. Vad säger ni?
Medlem
ejdars avatar
Ny karta. Finns det inte mer fyndplatser?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20953668.ab
2015-06-12, 15:56
Medlem
nanatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aergia
Arbetskamratens uppgift om att LH skulle ha sagt typ "ni behöver inte mer hjälp, jag går till min moped". Konstigt att LH liksom poängterade att hon gick till mopeden? Om jag ska åka iväg säger jag hejdå till mitt sällskap, inte "jag går till min bil/cykel". Om jag inte ska vänta in någon, då säger jag typ "jag väntar i bilen".
Det är väl inget konstigt i det. Jag har jobbat med folk som bara gick. Utan att säga hej då. Eller som informerade vid varje toalettbesök. Det kan ju också bero på att det var första gången hon skulle ta mopeden hem.

Hon kan ju liksom ha sagt "jag går till min MOPED" Med såndäringa tonårsröst som unga kvinnor gebärtar sig med i dag.
2015-06-12, 15:56
Medlem
Kedoslavs avatar
Det måste nästan vara någon som har god lokalkännedom, för liksom vem åker ut på vischan och kidnappar en flicka? Låter orimligt, men visst de kan ju vara kopplat till hennes farsa, men man kan ju nästan helt utesluta att GM bara åkte förbi och såg en ung flicka och utförde kidnappningen. Detta bortrövande är välplanerat och vältajmat, man har inte hittat ett enda misstag (än sålänge) av GM, vilket tyder på att GM kan terrängen och vet när flickan slutar och hur hon rör sig i området. Det kan även ha kopplingar med Helen-fallet, samma GM kanske? Förresten vem äger ladan som hennes handske hittades i? Och vem bor i detta hus? http://www.ladda-upp.se/bilder/cduedaepiyplj/ det i bakgrunden?
2015-06-12, 15:57
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kStreet
ren idioti ju varför skulle gm låta henne ropa att hon e där

Kan ju vara skadad eller inlåst, men ensam. Men sitta fast. Ligga på ett sätt hon inte kan ta sig ifrån. Ute eller inne.
2015-06-12, 15:58
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Kan det finnas någon poäng i att gå och ropa "LISA!" i typ skogar och nära ödehus och bottenvåningar och lyssna efter svar? Har man testat sånt?
Citat:

Frågan är väl snarare om Missing People gör så mycket annat än just detta? Tycker de alltid går runt kors och tvärs i terrängen och skriker personens förnamn för full hals. I det här fallet med så många frivilliga inblandade lär de väl ha gått och ropat på ungefär alla ställen i området där polisen tillåter att de går.
2015-06-12, 15:58
Medlem
Kulpis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leffe.j
Det står att man söker i gödselbrunnar vilket får mig att minnas ett mord.. I maj 2008 mördades Mikael Andersson, 19 år Lidköping, och kastades i en gödselbrunn. Han hittades efter någon tid av intensiva efterspaningar. Några bekanta till honom greps och dömdes.. Bara att hoppas att det inte hänt igen
Nja, det handlade inte om intensiva efterspaningar. Det var ett vittne (en av de som var med under kvällen han mördades) som berättade var han låg. Jag minns att polisen sade att man troligtvis aldrig hade hittat honom om denne personen inte berättat om var han låg.

Försvarsmaktsteorin tror jag inte ett skvätt på. Ställ er den enkla frågan: varför? Då är det troligare att några kidnappat henne och försöker utpressa familjen på pengar (vilket faktiskt hänt i Sverige ett antal gånger i modern tid), men då hade man kidnappat ett barn tillhörande en mycket mer välbärgad familj. Skulle det mot all förmodan vara så kan dessutom inte polisen avbryta sin sökning eftersom det skulle indikera att familjen tagit kontakt med polisen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in