2015-06-12, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paprikan123
Varför har hon fått skjuts tidigare? Men inte denna dag? Att försvinna just den dagen känns inte som nått spontant... Antingen extremt smart försvinnande eller nån som stalkat henne länge. Kompis till Pojkvännen?

Hon är nyanställd och skulle sommarjobba. Varför hon blivit körd till jobbet är väl inte svårt att förstå. Mina föräldrar skulle aldrig köra mig till mitt jobb på den åldern, med så pass lång resväg. Men dom skulle ha kört mig i början av anställningen.
2015-06-12, 15:23
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rightnow
Vad skulle det kunna vara för något som dom hittat, som tyder på att någon lever?
Jag kommer inte på något som skulle betyda att någon lever. Hittar man kläder, en hjälm eller liknande så kan de väl lika gärna betyda att de inte lever.

En dagbok eller almanacka med färska anteckningar? Ännu en mobil med dagsfärsk trafik i?
2015-06-12, 15:23
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Varför påstod hon då att hon skulle komma hem genast? Att påstå att man kommer hem senare hade varit mera logiskt. Hon borde ha förstått att de skulle börja leta när hon inte dök upp. Bättre att påstå att man ska till en kompis och få några timmars försprång. Om det nu är långt bort man vill

Precis, bra tänkt där. Hon hade med lätthet kunnat skapa sig ett större försprång genom att skriva på ett annat vis. Med bakgrund av vad vi vet så borde den här supersmarta bruden tänkt den tanken, hon har ju lyckats förvilla hela länets samlade poliskår i flera dygn som det snille hon är.

Men visst, alla gör ett misstag, det kan vara ett illa formulerat sms i det här fallet.

Nej, jag tror inte att hon håller sig undan frivilligt, inte en chans.
2015-06-12, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pokerjos
Hon är nyanställd och skulle sommarjobba. Varför hon blivit körd till jobbet är väl inte svårt att förstå. Mina föräldrar skulle aldrig köra mig till mitt jobb på den åldern, med så pass lång resväg. Men dom skulle ha kört mig i början av anställningen.

Detta ska vara den första gången hon åker dit med moppen också.
Medlem
trapezoids avatar
Om nu det är så att pappan verkar inom ett specialförband så har väl kidnappningsscenariot blivit lite mer troligare.
Medlem
Om polisen tror att hon finns kvar i området så måste de ju självklart mena kvar i området men död. Att en 17-åring skulle klara av att gömma sig i flera dagar för polis, militär, spårhundar, helikoptrar med värmekameror, MP osv känns inte troligt.

Om hon är kvar i området och är död så tror jag att de längre fram i alla fall kommer att få tag på GM. Att GM spridit ut saker på ett otroligt märkligt vis och då i detta hypotetiska scenario dumpat kroppen i samma område så borde väl det tyda på att han vill leka med polisen men även att de ska hitta henne. Frågan är om GM är så organiserad och välplanerad att inga misstag begåtts och om hans sjuka psyke kan hålla honom borta från att leka med polisen ännu mer.
2015-06-12, 15:25
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Om man har kommit så långt att man fått med sig Lisa i en bil och är på väg därifrån så finns det ingen som helst anledning att börja slänga ut prylar från fönstret i närheten av brottsplatsen.
Skulle man ändå göra detta så måste man verkligen fundera på anledningarna till varför detta gjordes.
Man har ju fått med sig flickan. Man har lyckats. Man har fimpat mobilen.
Att slänga ur prylar i det läget är oerhört ologiskt. Man kommer ju inte lättare undan utan att dessa prylar ligger kvar i bilen när man kör därifrån.

Men naturligtvis har du rätt i att om man slänger ut prylar från en bil, från förarplats, så landar de på vänster sida. Om man nu inte slänger dem över taket vilket faktiskt kan vara lättare då man kan få lite fart i kastet.

Oavsett vilket så om det är GM som slängt ut prylarna på det viset så tyder det på en slarvig gärningsman. Det handlar alltså inte om en perfektionist.

Jag hävdar att man i första hand måste försöka konstatera vad det handlar om för typ av gärningsman. En kidnappare som planerat dådet hade naturligtvis varit mån om att lämna så lite spår som möjligt och tagit alla eventualiteter i beaktande.
Sen finns det olika grader av impulshandlingar som varierar på en skala från den rena impulsen utan tanke på konsekvenser till en person som planerat för ett dåd men det är stundens ingivelse som avgör när det händer.
Jag håller med om att det inte är särskilt smart av GM att slänga ut saker från fönstret. Däremot, som du skriver, tyder det på att GM är slarvig och utgår därför ifrån det. Grusvägen, som man hittat Lisas tillhörigheter vid, kan vara GMs flyktväg då det leder ut till stora bilvägar.

https://www.google.se/maps/dir/58.5579944,13.3496766/Caf%C3%A9+p%C3%A5+Klostret,+2714,+531+95+K%C3%A4ll by,+Sverige/@58.5428261,13.3549904,4725m/data=!3m1!1e3!4m19!4m18!1m10!3m4!1m2!1d13.3507987! 2d58.5474293!3s0x465b24876c479aa9:0xa39ceb115f17e7 f8!3m4!1m2!1d13.3384068!2d58.5374354!3s0x465b24653 6eb60e3:0xe651b3f76361b831!1m5!1m1!1s0x465b2461942 cab57:0x4b55fedfdb5943e!2m2!1d13.333234!2d58.54774 9!3e2
Medlem
Citat:
Finns det inga fartkameror man kan kolla av längs vägarna?

Fartkameror fotograferar bara den som kör för fort, om de alls är aktiva. Den som vill undgå uppmärksamhet kör nog inte för fort. Inte om man först iskallt had spritt ut föremål som kan knytas till ett brott.
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Outplayed
Detta ska vara den första gången hon åker dit med moppen också.

Då talar mer för att det är hon som velat det och vetat om vad hon skulle göra för särskilt under arbetsdagen eller efter jobbet. Än att andra skulle veta det. Den hon mött har antagligen bara gått efter kontakten med henne och inte mer än så.
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Eftersom du frågar: Jag har väl rökt en 4-5 jointar i hela mitt liv. Den senaste för mer än 2 decennier sen. Ett par bärs igår kväll har nog gått igenom systemet vid det här laget

Jag har inte sagt att någon av dessa teorier är mer sannolik eller ens särskilt sannolik. När det gäller iscensatt försvinnande delar jag flera andra personers uppfattning att det inte kan uteslutas på den info vi har. Det är inte samma sak som att jag säger att den är trolig. Jag försöker alltid gå på den mest sannolika teorin utifrån vad jag kan bedöma. Den är nästan aldrig den mest spännande som kittlar Flashbackfantasin mest. I det här fallet säger jag att det rör sig om ett våldsbrott och att offret (tyvärr) är död. Troligare en galning än "rån som gick fel" eller än mindre något personligt hämndmotiv. Inget har framkommit som tyder på att det finns anledning att misstänka någon i flickans inre krets. Om GM känt/känt till henne eller varit helt obekant har jag ingen uppfattning om. Inte heller om det fanns någon planering bakom eller inte.

Vill du kalla det för "konspirationsteorier" så får du väl göra det.

Du säger ju emot dig själv. Det som är mest troligt statistiskt är att någon hon känner bragt henne om livet och inte en pkänd galning. Dvs det är alltså mer troligt att hennes kollegor är skyldiga än din ensamma galning.
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Om man jobbar i köket till en servering får man inte ha klockor, armband eller ringar på sig. Hon har sannolikt haft dem i fickan och inte hunnit ta på dem efter arbetsdagens slut.

Det dyker upp en del guldkorn till inlägg i den här röran. Absolut kan det vara så och det gör det mer logiskt att dessa har tappats.
Medlem
BjornHsonLarssons avatar
"Han ska, enligt GP, ingå i en militär grupp vid den svenska försvarsmakten som är utbildad och utrustad för uppgifter som ordinarie militär av olika orsaker inte kan lösa."

Var det kanske därför sökandet drog igång så intensivt från allra första början? Som utomstående är det svårt att förstå det politiska spelet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in