Citat:
Ursprungligen postat av
Senjinone
Jag postade en post för några hundra sidor sedan som blev lite populär.
Så jag tänkte posta den igen och lägga till lite saker som jag fick feedback på och några jag själv funderat på under dagen.
Jag kommer att Markera allt nytt genom att placera det mellan 2 * och kursivt.
* Så här *
Kan folk bara sluta med sina idiot-teorier och börja tänka lite?
Så för att bemöta några av sakerna i denna komedi till tråd:
- Kollegorna och deras beteende under intervjuer
Ingen märkligt med deras beteenden under dessa omständigheter.
En vän till dem förmodas vara kidnappad kanske våldtagen och mördad samt att de har med 100% säkerhet blivit förhörda av polis. Kanske för första gången i deras liv som de förhörs av polis och de är med på tv.
Är det märkligt att de är stressade, rädda, oroliga, nervösa?
Nej, det vore märkligt om de inte uppförde sig som de gör.
Torr mun, flackade blick, ändringar på en del detaljer i historien är inte tecken på att man ljuger.
* Jag är tränad i att se lögner och när personer försöker att dölja saker.
Kollegorna visar inga tecken på att ljuga eller att dölja något.
Tittar de bort i bland? Ja, vilket är helt normalt. Det vore mycket märkligare om de stirrade på samma ställe hela tiden.
Ändrar de detaljer i sina historier? Ja, vilket är helt normalt. Det vore otroligt konstigt om de rapade upp samma historia varje gång.
Ni som påstår, läs ljuger och hittar på, att det är något skumt med kollegorna får fan allt specificera vad det är. För det finns INGET som tyder på att de är inblandade. *
- Trafficking
Nämn tre fall i landets historia då detta har hänt. Inte.. ok.
trafficking får kvinnor till landet, inte ut ur det.
- Killen på Twitter, så kallad JV
Var aldrig intressant...
* Detta sa jag dag ett. Sjukt att folk hängde ut honom som de gjorde, ni borde skämmas. *
- Ett gäng svarta killar i en bil
Troligen inte. Ett gäng svarta killar som åker omkring i detta område skulle ha uppmärksammats av 45243 personer.
Det enkla faktum att INGA sådan rapporter har gjorts utesluter detta.
- Kopplingar till pappans jobb som militär
Vilken främmande makt skulle ha intresse av detta?
Ren idioti...
* Nu påstås det att han tillhör någon typ av specialstyrka inom militären. Detta förändrar inte ett smack.
Denna teori är så jävla dum att den inte ens passar i en Hollywood film. *
- Pojkvännen
Helt avskriven då han har ett 110% alibi. Faktisk en hel hög med alibin då han spelade en fotbollsmatch då detta ska ha skett.
- Är hon död (eller sexfånge någonstans)
Om det är ett bortrövade, vilket vi inte vet att det är, med sexuella motiv så är hon nästan säkert död.
Under dessa omständigheter är chansen att hitta personen levade efter 24 timmar minimal. Nu har det gått flera dygn.
Kan hon vara vid liv och fånga i en källare? Ja, fast det är typ 1% chans om ens det.
* Ägarinnan av caféet
Se vad som är sagt om kollegorna.
Det är heller inget märkligt att hon hade öppet redan dagen efter då detta var önskemål från föräldrarna till BO.
Markägaren
79 bast... Realy?
Sluta nu! Det finns inget som tyder på detta.
Ingen startar sin kriminella bana vid denna ålder och till råga på allt med ett människorov/lustmord.
Bara jävla svammel och dumheter.
GM deltar i sökandet
Nej troligen inte.
Ja det har hänt, men det är lik förbannat otroligt ovanligt att det sker. *
Så vad har vi kvar som är realistiskt?
1 - Känd av BO eller total främling
Vi vet ej och det går bara att gissa. Mer om detta kommer nedan.
2 - Var det helt slumpmässigt eller planerat.
Om man med slumpmässigt menar att en person kommer förbi, ser BO och spontant bestämmer sig för att kidnappa henne så är det mycket liten chans att det var så det gick till.
Det kan vara så, fast det är ovanligt. Troligen är det inte ett så pass spontant dåd.
Med det sagt så behöver det inte heller vara ett dåd som planerats i dagar.
Planering i detta fall kan vara att GM vaknade på morgon och bestämde sig för att idag är det dax eller att GM fikade på stället och bestämde sig där och då.
Detta är det mest troliga scenariot, en vis planering men inte en 3 dagar lång militär operation.
3 - Svensk eller utlänning
Går inte att veta, fast statistiken talar för en vit man, medelålders och han ser troligen helt normal ut.
* Det har nämnts att GM kan vara yngre, typ 20.
Ja han kan vara det, men jag håller det för osannolikt då detta inte verkar som ett förstagångsbrott.
Om GM är runt 20 så har ett ordentligt brottsregister redan och bör vara ganska känd av polisen. *
4 - Överfall, lurad eller under hot
Om det vore ett överfall så skulle polisen kunnat säkrat något form av spår på platsen där hon försvann.
Inget tyder på ett överfall. Det betyder att hon antingen har blivit lurad att följa med någon eller hotad.
* Det har påpekats att hon kan ha blivit överfallen utan att det lämnats spår eller att det finns spår men att polisen håller inne med det.
Absolut, så kan det vara. *
Om hon blev lurad att följa med någon så var det antingen en person hon var bekant med av någon grad om bara väldigt lite eller en person som hon inte hade anledning att misstänka för något.
Alltså ingen halvgalen knarkare med vild blick och sjukt utseende.
Om det var under vapenhot så går det inte att säga så jäkla mycket.
Man kan spekulera i att det i så fall lutar mer åt en person som sticker ut på något negativt sätt, fast som sagt svårt att säga.
Kan vi hålla detta inom några rimliga gränser nu tack?
Jag håller med dig, rimliga gränser, du kan visa ett gott föredöme och börja med ditt nästa inlägg.
Vad gäller eventuellt ljug, vissa personer utan den specialträning som du säger dig ha genomgått baserar sin uppfattning på intuition och magkänsla.
Vad gäller trafficking, så är Sverige inte det enda landet som kvinnor förs till. Strömmens riktning beror förmodligen på efterfrågan och tillgång, finns inte blonda brudar i alla länder.
Vad gäller JV så var han såpass intressant att polisen sannolikt tog sig ett snack med honom oavsett vad du tycker.
Vad gäller svarta killar så finns det minst ett känt vittne som påstår sig ha sett en bil full med till synes upprörda mörka personer vid en kyrka i trakten.
Vad gäller en eventuell koppling till pappans jobb så är det så att personer inom Försvarsmakten alltid är potentiella mål för till exempel utpressning.
Vad gäller påstådd pojkvän, vet du ens vem det är, var kan vi läsa om alibit och hur vet vi att det är vattentätt?
Vad gäller sexfånge. Fråga J Fritzls fångar vad de anser om att vara enprocentare, de fanns oavsett hur många procent de utgjorde.
Vad gäller ägarinnan till caféet, självklart att hon vill ha öppet, det är hennes levebröd och i princip har föräldrarna inte ett skit med hennes öppettider att göra. Dock verkar hon vara en empatisk person som tog hänsyn och hade öppet i samråd med Lisas föräldrar, men förmodligen inte på grund av.
Vad gäller 79 år och kriminellt aktivitet såsom lustmord. Hur vet du att vederbörande inte har gjort det tidigare, Helenas mördare är inte hittad än.
Vad gäller en gärningsperson som deltager i eftersöket tillsammans med MPS. Kibba i Boden gjorde så, som sagt, pup! Jag emotser någon form av dokumentation som beskriver hur pass ovanligt det är.
I övrigt har jag inte mycket att säga om din kriminaltekniska analysförmåga mer än att Kling och Klang förmodligen hade brädat dig med råge, om det är jag övertygad.