2015-06-12, 15:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crazyman
Ja det är ju helt jävla otroligt att man "outar" honom på det här sättet. Även om det inte har med fallet nu att göra så kan det ju få konsekvenser för honom i framtiden. Pappskallar.

Nja. I ett fall med så här stort allmänintresse GÅR det nog inte att mörka. Det blir bara konstigare och mer mystiskt om det kommer fram senare. För om fallet inte löses nu, så kommer spekulationerna och teorierna aldrig att upphöra. Fallet kommer att dras upp igen och igen, i hundratals år, som ett av de stora svenska mysterierna.
2015-06-12, 15:12
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Är det någon som vet vilken sida av grusvägen som mobildelarna till Lisa har hittats? Jag tror det är ytterst intressant att veta det av anledning nedan.

Om du kör en bil så är det troligast att du kastar ut delarna från fönstret på vänster sida av bilen. Om man hittat delarna till vänster om grusvägen så kan man konstatera att GM åkt bil medan hen kastat ut Lisas tillhörigheter.

Tankar på det?
Om man har kommit så långt att man fått med sig Lisa i en bil och är på väg därifrån så finns det ingen som helst anledning att börja slänga ut prylar från fönstret i närheten av brottsplatsen.
Skulle man ändå göra detta så måste man verkligen fundera på anledningarna till varför detta gjordes.
Man har ju fått med sig flickan. Man har lyckats. Man har fimpat mobilen.
Att slänga ur prylar i det läget är oerhört ologiskt. Man kommer ju inte lättare undan utan att dessa prylar ligger kvar i bilen när man kör därifrån.

Men naturligtvis har du rätt i att om man slänger ut prylar från en bil, från förarplats, så landar de på vänster sida. Om man nu inte slänger dem över taket vilket faktiskt kan vara lättare då man kan få lite fart i kastet.

Oavsett vilket så om det är GM som slängt ut prylarna på det viset så tyder det på en slarvig gärningsman. Det handlar alltså inte om en perfektionist.

Jag hävdar att man i första hand måste försöka konstatera vad det handlar om för typ av gärningsman. En kidnappare som planerat dådet hade naturligtvis varit mån om att lämna så lite spår som möjligt och tagit alla eventualiteter i beaktande.
Sen finns det olika grader av impulshandlingar som varierar på en skala från den rena impulsen utan tanke på konsekvenser till en person som planerat för ett dåd men det är stundens ingivelse som avgör när det händer.
2015-06-12, 15:13
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sabres
Jag får lite flashbacks till Therese Johansson Rojo-fallet, med ett svartsjukedrama. Skillnaden mot då är nu att kroppen är borta.

En skillnad är också att där och då fanns det massa personer. Jag ser ingen koppling till TJR.
Medlem
Citat:
Vad får er att tro mer på att BO kan vara kvar i sökområdet?

Just de utspridda sakerna tillsammans med tidsaspekten.
Lisa försvann ca 18:23.
Pappan började leta på plats 21:00.
Pappan larmade polis 21:30.

Att sprida ut föremål på ett antal platser utan att någon märker det, eventuellt tillsammans med en flicka som tvingas med under hot. Ville någon röva bort henne långt i bil borde de ha försvunnit ögonaböj. Inte "tappa" prylar lite här och där i olika(?) väderstreck från utgångspunkten. Eller finns det någon logisk färdväg som man hittat föremålen utefter?
Medlem
Kedoslavs avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20954947.ab Nu har även polisen gått ut med "Försvarsmaktsteorin".
Medlem
Har polisen tömt en gödselcisterner eller är det gamla bilder?
Medlem
Koyaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maskskalle
Finns de fortfarande anledningar att tro att de är samma GM som helenafallet? Eller är de uteslutet?
Det kan väl aldrig vara uteslutet tills dom hittar någon av dom
2015-06-12, 15:14
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SS-Panzer-Division
Pappan verkar ju va rena Carl Hamilton om man ska tro på en del skribenter.

Tror fortfarande att hon har planerat att försvinna ett tag, om man förberedder allt så är det väl ingen konst att hålla sig undan ett tag

Det var väl någon gubbe som sa att det finns en jävla massa ödetorp i området så det skulle ju va ett perfekt tillhåll.

Om det finns tecken som tyder på brott så är det troligare att dessa tecken kommer från just brott, än att det är en person som har fabricerat detta för att de ska se ut som brott. Komplicera inte saker i onödan.
Medlem
Kurrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurresnigel
Såklart att det är intressant! Det har jag tyckte från första början. Och skulle det vara någon som "driver" så känns det lite som att personen kanske borde insett att det gått för långt.. Varför tas det inte bort? Äckligt "skämt" i så fall!
Samt det faktum att det laddades upp för två veckor sedan, och inte haft någon aktivitet sedan dess. Har det blivit helt klargjort att klippet inte blev redigerat efter försvinnandet? I sådana fall är det ju oerhört intressant. Det måste ju gå att kontakta youtube och få klarhet i detta, något som polisen säkert har gjort.

Har klippet nämnts i massmedia nån gång?
Medlem
Någon som vet hur lång tid efter hon försvann de kollade moppen med nycklarna?
Känns konstigt att om hon vill försvinna själv att dra iväg med moppen och stoppa in nycklarna? (var moppen varm? eller kanske var får lång tid mellan)
2015-06-12, 15:15
Medlem
Vad är det för bild media använder? det ser nästan ut som en bild polisen tar fram i datorn när de gör gärningsmannaprofileringar. Borde inte en 17 årig tjej ha tagit massor av vettiga bilder? typ instagram osv
2015-06-12, 15:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senjinone
Jag postade en post för några hundra sidor sedan som blev lite populär.
Så jag tänkte posta den igen och lägga till lite saker som jag fick feedback på och några jag själv funderat på under dagen.
Jag kommer att Markera allt nytt genom att placera det mellan 2 * och kursivt.
* Så här *

Kan folk bara sluta med sina idiot-teorier och börja tänka lite?

Så för att bemöta några av sakerna i denna komedi till tråd:

- Kollegorna och deras beteende under intervjuer
Ingen märkligt med deras beteenden under dessa omständigheter.
En vän till dem förmodas vara kidnappad kanske våldtagen och mördad samt att de har med 100% säkerhet blivit förhörda av polis. Kanske för första gången i deras liv som de förhörs av polis och de är med på tv.
Är det märkligt att de är stressade, rädda, oroliga, nervösa?
Nej, det vore märkligt om de inte uppförde sig som de gör.
Torr mun, flackade blick, ändringar på en del detaljer i historien är inte tecken på att man ljuger.

* Jag är tränad i att se lögner och när personer försöker att dölja saker.
Kollegorna visar inga tecken på att ljuga eller att dölja något.
Tittar de bort i bland? Ja, vilket är helt normalt. Det vore mycket märkligare om de stirrade på samma ställe hela tiden.
Ändrar de detaljer i sina historier? Ja, vilket är helt normalt. Det vore otroligt konstigt om de rapade upp samma historia varje gång.

Ni som påstår, läs ljuger och hittar på, att det är något skumt med kollegorna får fan allt specificera vad det är. För det finns INGET som tyder på att de är inblandade. *

- Trafficking
Nämn tre fall i landets historia då detta har hänt. Inte.. ok.
trafficking får kvinnor till landet, inte ut ur det.

- Killen på Twitter, så kallad JV
Var aldrig intressant...
* Detta sa jag dag ett. Sjukt att folk hängde ut honom som de gjorde, ni borde skämmas. *

- Ett gäng svarta killar i en bil
Troligen inte. Ett gäng svarta killar som åker omkring i detta område skulle ha uppmärksammats av 45243 personer.
Det enkla faktum att INGA sådan rapporter har gjorts utesluter detta.

- Kopplingar till pappans jobb som militär
Vilken främmande makt skulle ha intresse av detta?
Ren idioti...
* Nu påstås det att han tillhör någon typ av specialstyrka inom militären. Detta förändrar inte ett smack.
Denna teori är så jävla dum att den inte ens passar i en Hollywood film. *

- Pojkvännen
Helt avskriven då han har ett 110% alibi. Faktisk en hel hög med alibin då han spelade en fotbollsmatch då detta ska ha skett.

- Är hon död (eller sexfånge någonstans)
Om det är ett bortrövade, vilket vi inte vet att det är, med sexuella motiv så är hon nästan säkert död.
Under dessa omständigheter är chansen att hitta personen levade efter 24 timmar minimal. Nu har det gått flera dygn.
Kan hon vara vid liv och fånga i en källare? Ja, fast det är typ 1% chans om ens det.

* Ägarinnan av caféet
Se vad som är sagt om kollegorna.
Det är heller inget märkligt att hon hade öppet redan dagen efter då detta var önskemål från föräldrarna till BO.

Markägaren
79 bast... Realy?
Sluta nu! Det finns inget som tyder på detta.
Ingen startar sin kriminella bana vid denna ålder och till råga på allt med ett människorov/lustmord.
Bara jävla svammel och dumheter.

GM deltar i sökandet
Nej troligen inte.

Ja det har hänt, men det är lik förbannat otroligt ovanligt att det sker. *

Så vad har vi kvar som är realistiskt?

1 - Känd av BO eller total främling
Vi vet ej och det går bara att gissa. Mer om detta kommer nedan.

2 - Var det helt slumpmässigt eller planerat.
Om man med slumpmässigt menar att en person kommer förbi, ser BO och spontant bestämmer sig för att kidnappa henne så är det mycket liten chans att det var så det gick till.
Det kan vara så, fast det är ovanligt. Troligen är det inte ett så pass spontant dåd.

Med det sagt så behöver det inte heller vara ett dåd som planerats i dagar.
Planering i detta fall kan vara att GM vaknade på morgon och bestämde sig för att idag är det dax eller att GM fikade på stället och bestämde sig där och då.
Detta är det mest troliga scenariot, en vis planering men inte en 3 dagar lång militär operation.

3 - Svensk eller utlänning
Går inte att veta, fast statistiken talar för en vit man, medelålders och han ser troligen helt normal ut.
* Det har nämnts att GM kan vara yngre, typ 20.
Ja han kan vara det, men jag håller det för osannolikt då detta inte verkar som ett förstagångsbrott.
Om GM är runt 20 så har ett ordentligt brottsregister redan och bör vara ganska känd av polisen. *

4 - Överfall, lurad eller under hot
Om det vore ett överfall så skulle polisen kunnat säkrat något form av spår på platsen där hon försvann.
Inget tyder på ett överfall. Det betyder att hon antingen har blivit lurad att följa med någon eller hotad.
* Det har påpekats att hon kan ha blivit överfallen utan att det lämnats spår eller att det finns spår men att polisen håller inne med det.
Absolut, så kan det vara. *

Om hon blev lurad att följa med någon så var det antingen en person hon var bekant med av någon grad om bara väldigt lite eller en person som hon inte hade anledning att misstänka för något.
Alltså ingen halvgalen knarkare med vild blick och sjukt utseende.

Om det var under vapenhot så går det inte att säga så jäkla mycket.
Man kan spekulera i att det i så fall lutar mer åt en person som sticker ut på något negativt sätt, fast som sagt svårt att säga.

Kan vi hålla detta inom några rimliga gränser nu tack?

Jag håller med dig, rimliga gränser, du kan visa ett gott föredöme och börja med ditt nästa inlägg.

Vad gäller eventuellt ljug, vissa personer utan den specialträning som du säger dig ha genomgått baserar sin uppfattning på intuition och magkänsla.

Vad gäller trafficking, så är Sverige inte det enda landet som kvinnor förs till. Strömmens riktning beror förmodligen på efterfrågan och tillgång, finns inte blonda brudar i alla länder.

Vad gäller JV så var han såpass intressant att polisen sannolikt tog sig ett snack med honom oavsett vad du tycker.

Vad gäller svarta killar så finns det minst ett känt vittne som påstår sig ha sett en bil full med till synes upprörda mörka personer vid en kyrka i trakten.

Vad gäller en eventuell koppling till pappans jobb så är det så att personer inom Försvarsmakten alltid är potentiella mål för till exempel utpressning.

Vad gäller påstådd pojkvän, vet du ens vem det är, var kan vi läsa om alibit och hur vet vi att det är vattentätt?

Vad gäller sexfånge. Fråga J Fritzls fångar vad de anser om att vara enprocentare, de fanns oavsett hur många procent de utgjorde.

Vad gäller ägarinnan till caféet, självklart att hon vill ha öppet, det är hennes levebröd och i princip har föräldrarna inte ett skit med hennes öppettider att göra. Dock verkar hon vara en empatisk person som tog hänsyn och hade öppet i samråd med Lisas föräldrar, men förmodligen inte på grund av.

Vad gäller 79 år och kriminellt aktivitet såsom lustmord. Hur vet du att vederbörande inte har gjort det tidigare, Helenas mördare är inte hittad än.

Vad gäller en gärningsperson som deltager i eftersöket tillsammans med MPS. Kibba i Boden gjorde så, som sagt, pup! Jag emotser någon form av dokumentation som beskriver hur pass ovanligt det är.

I övrigt har jag inte mycket att säga om din kriminaltekniska analysförmåga mer än att Kling och Klang förmodligen hade brädat dig med råge, om det är jag övertygad.
Senast redigerad av OY 2015-06-12 kl. 15:17.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in