Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-12, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Allt man säger på det här forumet är kokat och idiotiskt enligt dig. Är du månne väldigt kort till växten med oerhört dåligt självförtroende?

Allt är öppet än så länge. Lutar fortfarande mest åt att kollegorna döljer något. det betyder inte att jag stänger alla dörrar som andra verkar tycka att man ska göra.

Exakt vad är det som gör att du inbillar dig att det lutar åt att kollegorna döljer något?
Medlem
dannees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Varför är det skandal?

Det låter ju oerhört mkt klokare att först söka av de ställen där hon kan tänkas träffas på levande. Ligger hon i gödselbrunnen så är hon ju knappast det.

Capice?

Dom borde har resurser för att göra båda saker.
Stor vikt att htta fort för att undvika dra ut lidande för anhöriga
Capice?
Senast redigerad av dannee 2015-06-12 kl. 13:45.
Medlem
Disclosures avatar
Är detta det mest bevakade försvinnandet inom svensk media någonsin?

För mig uppfattas det otroligt stort medialt, men jag har inte följt tidigare fall. Någon med erfarenhet?
Medlem
nygards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nähe, varför då? Självklart kan de fotografera och sända bilden till tekniker för bedömning.

"Tjena, vi har nog hittat ett lik här, vad tror ni om detta?"

Teknikerna kommer givetvis på plats och tar egna foton, undersöker området m.m.
2015-06-12, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Albert.Zweistein
Å fy fasen, vilken kovändning om det är terrorister. Undrar vad pappas tjänst egentligen är. Tänk om han har något med svenska styrkan dom ska ner till Irak att göra

Återigen, så dramatiskt är det inte alls.

"När vi har sådana här fall så tar vi till alla möjliga åtgärder. Då är detta en sådan åtgärd, säger Christer Fuxborg."
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deco89
Interessant... http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2744823-ett-av-polisens-spar-pappans-militara-uppdrag

Mycket intressant, dock jävligt dålig stil av media att publicera uppgifter om att pappan kan vara tjänstgörande i ett hemligt specialförband, de utsätter honom därmed för en risk.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senjinone
Helt allvarligt så börjar jag undra om folk är dumma i huvudet på riktigt när jag läser sånt här.

Varför då.. det är väl inte helt omöjligt? Om hon är efterlyst utomlands finns det ju misstankar att han kan förts eller är på väg utomlands. Om hon är vid livet tror jag inte det är en slump att dom tog henne.. kan ju vara kopplat till hennes familj eller hans yrke. Om det inte isf är pga utseendet och hon skulle säljas runt för prostitution. Varför skulle dom annars efterlysa henne utomlands om dom är säkra på att hon finns i sverige?

Jag tycker iaf inte man kan utesluta "idiot tankar" det man minst anar kan vara svaret.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disclosure

För mig uppfattas det otroligt stort medialt, men jag har inte följt tidigare fall. Någon med erfarenhet?

Boden fallet var också ganska så stort men undrar om inte detta är ännu värre
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nähe, varför då? Självklart kan de fotografera och sända bilden till tekniker för bedömning.

Det är inte helt ovanligt att det ligger prylar i gödselbrunnar och även om det inte ens ligger en gammal cykel där så dokumenterar poliserna på plats självklart sitt arbete och foton tas för att insatsledningen skall ha bilder, om så brunnen är tom.
Om en utredare frågar om ett halvår "kollade man gödselbrunnarna?" så skall man kunna ha dokumentation på detta med bilder.
2015-06-12, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disclosure

Englafallet lär va större, sände ju tom begravningen
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huopa
Ni som kan kriminalhistoria, är det vanligt att ett offers tillhörigheter sprids ut såhär? Jag kommer att tänka på mordet på Malin på kyrkogården i Gbg (1992?) där mördaren gick och kastade hennes plånboksinnehåll efter sig. Finns det någon kriminologien förklaring till den typen av beteende?
Irrationellt beteende är också ett beteende vari en person kan finna logik. I detta fallet en begränsad logik men likväl ett medvetet val.

Som sagt tidigare: Det innebär alltid en risk för en GM att för egen hand sprida BOs prylar omkring sig. En intelligent, planerande gärningsman med ett högre syfte för gärningen gör inte så.
Även om GM har handskar med sig eller använder sig av BOs mopedhandske så finns det en risk för spår och där måste man medelst åtminstone en kvalificerad gissning kunna lägga GMs logiska förmågor och riskbedömning.

Om man tillåts spekulera om vilken typ av GM som skulle kunna komma undan med ett sådant beteende så är det ju en person vars spår/fingeravtryck/mm ändå kan finnas på prylarna och kan förklaras med "jo, det är ju inte konstigt mina fingeravtryck fanns på telefonen, jag har ju lånat den av henne ett par gånger"

Angående motiv: Alla GM har ett motiv. Oavsett hur trivialt det kan vara eller hur ologiskt vi uppfattar det så finns där alltid något som motiverar en handling.
Tänk på att hur "galen" en människa än är så uppfattar denna människan logik i sina handlingar.
T ex om en person virar in huvudet i aluminiumfolie varje gång denna går ut på grund av rädsla för nukleärt avfall så tycker alla att personen är galen men denna personen finner ju sin slags logik i att göra så.
Därför är det viktigt att knyta ihop de ledtrådar man har för att få en någorlunda preliminär gärningsmannaprofil för att på så vis kunna hitta en nivå på logiken som styrt motivet.
Och det tycker jag att man till viss del redan har.

Kom ihåg: Att sätta sig ner och tänka är underskattat.
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albert.Zweistein
Å fy fasen, vilken kovändning om det är terrorister. Undrar vad pappas tjänst egentligen är. Tänk om han har något med svenska styrkan dom ska ner till Irak att göra

Citat ifrån GP

Pappan ingår i en militär grupp vid den svenska försvarsmakten som är utbildad och utrustad för uppgifter som ordinarie militär av olika orsaker inte kan lösa. Specialförbandets medlemmar måste räkna med att befinna sig i riskfyllda miljöer utomlands med fokus på strid och underrättelse.

- Om han ingår en sådan grupp hanterar han uppgifter som är både känsliga och hemligstämplade, kommenterar en annan källa

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in