Citat:
Ursprungligen postat av
Huopa
Ni som kan kriminalhistoria, är det vanligt att ett offers tillhörigheter sprids ut såhär? Jag kommer att tänka på mordet på Malin på kyrkogården i Gbg (1992?) där mördaren gick och kastade hennes plånboksinnehåll efter sig. Finns det någon kriminologien förklaring till den typen av beteende?
Irrationellt beteende är också ett beteende vari en person kan finna logik. I detta fallet en begränsad logik men likväl ett medvetet val.
Som sagt tidigare: Det innebär alltid en risk för en GM att för egen hand sprida BOs prylar omkring sig. En intelligent, planerande gärningsman med ett högre syfte för gärningen gör inte så.
Även om GM har handskar med sig eller använder sig av BOs mopedhandske så finns det en risk för spår och där måste man medelst åtminstone en kvalificerad gissning kunna lägga GMs logiska förmågor och riskbedömning.
Om man tillåts spekulera om vilken typ av GM som skulle kunna komma undan med ett sådant beteende så är det ju en person vars spår/fingeravtryck/mm ändå kan finnas på prylarna och kan förklaras med "
jo, det är ju inte konstigt mina fingeravtryck fanns på telefonen, jag har ju lånat den av henne ett par gånger"
Angående motiv: Alla GM har ett motiv. Oavsett hur trivialt det kan vara eller hur ologiskt vi uppfattar det så finns där alltid något som motiverar en handling.
Tänk på att hur "galen" en människa än är så uppfattar denna människan logik i sina handlingar.
T ex om en person virar in huvudet i aluminiumfolie varje gång denna går ut på grund av rädsla för nukleärt avfall så tycker alla att personen är galen
men denna personen finner ju sin slags logik i att göra så.
Därför är det viktigt att knyta ihop de ledtrådar man har för att få en någorlunda preliminär gärningsmannaprofil för att på så vis kunna hitta en nivå på logiken som styrt motivet.
Och det tycker jag att man till viss del redan har.
Kom ihåg: Att sätta sig ner och tänka är underskattat.