Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-12, 12:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Du tror alltså Nightvision goggles används?

Okej.

Hur ofta har sådant använts förut i sådana här fall? Någonsin?

Någon gång måste vara första. Men det är å andra sidan inte så mörkt om nätterna den här tiden om året.
2015-06-12, 13:00
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Det oroande är ju att om man söker av området runt cafét och sedan står där utan ytterligare fynd så är man ju helt förlorad i sökandet. Då är ju Lisa rimligen bortförd betydligt längre, och då finns det väl fan ingenting att gå efter.
Medlem
Vox-populis avatar
Kan det som hittats vara något meddelande skrivet i jorden? Uppfattas troligen som obehagligt av dem som fann det, man vill inte gå ut med det(då GM skulle få reda på det)?
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craig.
Just därför är det intressant, då de således säkerligen sitter på en del pengar.
Troligare att de sitter på en del lån i så fall, som förmodligen gm inte är så sugen på?
Medlem
DIEXELs avatar
Som jag skrev inatt:
Citat:
Ursprungligen postat av DIEXEL
Är det ingen som har tänkt på att det är ovanligt tyst i media från läckor? Det brukar väl läckas något från polishåll vid såna här stora massmediala uppmärksammade händelser?

Det är väldigt konstigt att det är så tyst.

Det kan späda på lite konspirationen, som jag skrev tidigare, att den lokala polismyndigheten (personer inom den) vet mer än vad det visas och sägs.
Medlem
aomajgads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vox-populi
Kan det som hittats vara något meddelande skrivet i jorden? Uppfattas troligen som obehagligt av dem som fann det, man vill inte gå ut med det(då GM skulle få reda på det)?

Inte högst troligt med tanke på att det handlar om ett föremål och föräldrarna har identifierat det
2015-06-12, 13:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Har kanske inte den bästa kollen men en åklagare brukar/ ska kopplas in i det läget då polisen har fått korn på någon/några misstänkta för brottet, alltså då det finns någon 'gripbar' (polisen får ju givetvis gripa bäst de vill men åkl tar sedan beslut om ev anhållande och om det skall begäras häktning osv).

Så kanske lite märkligt att det nu finns en åkl i ärendet, om uppgiften är korrekt?

Man arbetar efter hypotesen att ett brott har begåtts, åklagaren kopplas in för att vara insatt i fallet om eller när man når ett genombrott eller i övrigt behöver åklagarbeslut för vissa åtgärder, tyckte att jag hörde eller läste det igår, kan vara fel.
Medlem
dannees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jäija
Varför har dom inte span på nätterna i skogskanterna vid vägarna däromkring. tex militärer. Om GM finns i närheten å har henne fången lär han ju knappast röra sig på dagarna snarare nätter när inga är där. Polisen verkar ju inte vara kvar i området på nätterna.. det betyder ju att GM kan springa runt där å lägga ut nya fynd. Dom verkar ju ha hittat saker och vem vet dom kanske är placerade där på nätter.

Vilks militärer? Försvaret är ju nedlagt.
Tänk vad bra det hade varit å ett stort gäng värnpliktiga i hjälpa till ned sökande och inte minst logistik.
Medlem
OnlyHates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CBTAMED
13.00 håller polisen pressinfo

Vad har du för källa!?
Och hur kan du tycka det är roligt att iså fall hitta på en sån sak , vad finner du för glädje i det din lila horunge! skicka länk på källa om du ska skriva sånt!
2015-06-12, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Man hade antagligen kollat den mycket tidigt och konstaterat att inga spår av Lisa fanns i den på ytan. Tömde den gjorde man säkert för att leta efter småsaker. Det är nog inte så att polisen efter 4 dygn kom på: Hoppsan, där står en kontainer, den måste vi titta i.

Ponera att polisen har DNA-träffar på föremål, t.ex. mopeden, mobilskalet etc från en MGM. Containern kan därför bli intressant om man hittar DNA också från föremål i containern. Detta är alltså något som man inte kunde ha vetat innan svar från DNA-analysen kommit.
Hur mycket polisen faktiskt vet är det ingen på FB som vet, utan vi får förutsätta att dom iaf vet mer än oss. Den inre spaningen är säkerligen väldigt stor och den vet vi ju ingenting om.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Som flera av er andra tror jag inte heller man ska krångla till det hela. Det troligaste, enligt mig, är ett av dessa två alternativ:

1. Hon har försvunnit frivilligt.

2. Hon är bortförd och mördad. GM fick panik och har dumpat hennes kropp och sen dumpat föremål som tillhört henne. Nu sitter han och trycker i hemmet fullständigt panikslagen.

Tror inte på att någon GM skulle leka katt och råtta-lek med polisen. Sånt ser man nästan bara i serier/filmer på tv.
Verkar sannolikt, ja. Huruvida han har panik eller inte är visserligen inte säkert, men han är inte ute och knallar i skogen. Möjligen har han i samband med själva dödandet spritt hennes tillhörigheter på olika platser. Men nu har han lämnat scenen.

Frivilligt försvinnande är såklart statistiskt intressant. Men om hon inte kommer tillrätta snart börjar jag tvivla. Olycka var sannolikt den första tiden, men nu har jag helt avfört det. Och fortsätterhon vara borta är det snart bara mördad som återstår.
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Du tror alltså Nightvision goggles används?

Okej.

Hur ofta har sådant använts förut i sådana här fall? Någonsin?
Jag kan inte påminna mig om att vi någonsin haft ett sånt fall i Sverige. Tror jag har hört om något enstaka fall i USA, men inte ens där är det vanligt.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Vilks militärer? Försvaret är ju nedlagt.
Tänk vad bra det hade varit å ett stort gäng värnpliktiga i hjälpa till ned sökande och inte minst logistik.

Det behövs inga soldater när man har tillgång till över tusen frivilliga och organiserade privatpersoner.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in