Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-12, 11:22
Medlem
anneyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Med tanke på den korta tid (minuter) som LH befunnit sig ensam vid kafét är det väl troligt att GM uppehållit sig i området där LH hade parkerat sin moped. Överfallet har sannolikt skett mer eller mindre direkt efter att de andra kollegerna lämnat platsen. Kollegerna har sagt att de inte sett något utöver det normala, de har inte heller sett någon bil eller person vid parkeringen.

GM har sannolikt haft en bil som måste ha parkerats någonstans nära kafét, det vore intressant att veta om det vanligtvis står bilar parkerade på kaféts parkeringsplats och om det gjorde det på söndagen när LH försvann. Jag vet att tjejerna sagt att de varken mötte någon eller såg någon men om det brukar finnas bilar på parkeringsplatsen behöver GM bil inte väcka uppmärksamhet.

Det finns väl ett boningshus nära kafét, vet inte vilka som bor där, men hoppas att polisen förhört alla i den familjen. De kanske har sett något?

Det jag tänker spontant är att folk nu för tiden, generellt sådär, inte ser saker. Speciellt inte sådana som kollar sina mobiler eller tjôtar. Det går förbi tjejer i LH:s ålder här dagligen, ser dom från fönstret, och dom har antingen näsan i mobilen eller tjattrar med varandra.
Det skulle mycket väl kunnat ha stått inte bara en bil utan bilar i närheten utan att kollegorna uppmärksammat detta (samma gäller LH för övrigt), och dom skulle kunna ha mött både bilar och gående utan att registrera detta.
Medlem
Troians avatar
Citat:
– Vi är ganska säkra på att föremålet tillhör den försvunna flickan, och det är något som gör att vi tror att hon kan finnas kvar i omgivningen, säger Christer Fuxborg, polisens presstalesperson till tidningen.

Polisen tror alltså att hon kan finnas kvar i omgivningen. Inte ett jättestarkt uttalande.
Bannlyst
Nu vet jag inte om de hittat mobiltelefonen.

Men om det nu var så att mobilen var igång (kik meddelandet tidigare i tråden), kan inte Polisen lokalisera vart den finns?

Vilket är det starkaste motivet att hon rövats bort? Kan det vara en stalker som gått för långt? Någon som vill tortera henne?
Medlem
bittermandels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folvidon
Kan du länka jag får f*n inte fram livesändningen på tv4as muppsida...

http://www.tv4play.se/program/nyheterna?video_id=3185399
2015-06-12, 11:23
Medlem
ksdfhkjs avatar
Vet vi varför de tror att hon finns kvar i området? Vad de har hittat? Kroppsdelar?
Medlem
Ellie1700s avatar
De har skrivit på Expressen att personen som gjorde fyndet blev upprörd.. Undrar vad det kan vara
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 49450
Hur har de ens möjligheten till detta. Inte så att de hackat hennes konto eller att hon delar ut lösenorden?

Tänker också på om "hitta min iPhone" är påslaget? Isf borde hennes senaste position vara loggad. Men det försätter att hon har just iPhone.
Polisen kan i brottsfall begära ut kontoinformation av företag.

Polisen har ju pejlat hennes telefon som senast var aktiv en kort stund efter SMS:et skickades hem.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folvidon
Polisen kan väl inte inskränka på press & tryckfriheten väl?

Dom kan ju utöka avspärrningen men kan dom neka media att filma och rapportera?

Nej, du kan inte neka någon att filma eller fota på allmän plats. Märkligt att media inte gagnar sig av drönare för se bättre.
Medlem
Någon nämnde att det här är intressant för många pga tjejens utseende. Jag kan inte tala för alla andra, men det här blev intressant för mig efter den där YT-videon. Det har sedan bara spunnit på och blivit mer och mer underligt och därav intressant. Att hon råkar vara söt har inget med mitt intresse att göra. Tror många tänker likadant.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Catpeople
Vet ej vad man skall säga om potentiell GM. Slarvig och oorganiserad? Aldrig gjort detta förut? Varför villospår? Ja, för att få polisen att leta på andra ställen. Men varför? Hade GM ist tagit med sig alla dessa fynd så hade polisen mer eller mindre inte haft något att gå på. Vill GM att polisen ska leta på andra ställen för att dra ut på tiden, för att hinna fly?

Dessa fynd som hittats ligger spridda rakt söderut vilket ger en indikation på att GM flytt ditåt. Jag tror inte att själva överfallet varit planerat, möjligtvis var konfrontationen med LH planerad men inte gick som GM planerat från början.
2015-06-12, 11:24
Medlem
Svammels avatar
Man blir ju väldigt nyfiken nu när det sägs ha hittats fynd som pekar på att hon är kvar i krokarna. Hur sjutton kan man säga så? Hon försvann 5 dagar sedan. Och man hittar ett fynd idag. Det måste ju vara något väldigt specifikt för att kunna säga att hon är kvar i närområdet.
2015-06-12, 11:24
Medlem
Expressen: "På en presskonferens i Källby berättade polisen också att man gjort ett nytt fynd som kan knytas till den försvunna 17-åringen. Man ville inte berätta var fyndet hade gjorts eller vad för typ av föremål det rör sig om. Men fyndet tyder på att Lisa är kvar i området."

Kan det vara en tömd vattenflaska eller kanske matsäck från fiket? Det skulle tyda på att flickan planerat att rymma, och därför kan finnas kvar i terränglådan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in