Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-12, 02:33
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Med tanke på hennes jobb med mat så hade hon kanske inte ring eller klocka på sig, kanske låg i jackfickan tex.

Mycket bra iakttagelse! Vad exakt hade Lisa Holm för arbetsuppgifter? Serverade hon ute ( och blev en ögonfröjd för förbipasserande MGMs?)
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Soldier_
Är ett intressant fall. Borta helt plötsligt mitt uti ingenstans.

ovanligt fall , en omyndig flicka som försvinner som en fis i vinden och alla dessa konstigheter med utspridda prylar.. hela fallet är ett stort mysterium som är svårt att få ihop
Medlem
Lisa måste ha blivit kidnappad, allt tyder på det. Hon är säkert långt borta medan polisen klurar på smådetaljer. Fotspår? Bilspår? ... man kanske borde börja leta runt i andra städer..
2015-06-12, 02:34
Medlem
BjornHsonLarssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mak1891
Om Lisa blev påkörd i låt oss säga 70km/h, så hade det funnits märken på vägen, eller dna i form av skrapsår etc. Så tvivlar hårt på den historien. Och att det hade kommit fram inom 48 timmar att det var en fartdåre som kört på henne.

70 km/h är för lågt. Om du har en red bull stinn kille som är sannolikhetsinlärd på raksträckan efter åtskilliga "stintar" så pressas hastigheten upp mycket högre.
2015-06-12, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappatillhan
Finns det någon eller några fartkameror i området? Tänkte om GM kanske färdades i en bil efteråt i väldigt hög fart och vart tagen på bild. Lite långsökt men kanske något som skulle kunna hänt då det låg lite ute på vischan. Sen om det är en turistort som många säger så kan jag tänka mig att man väljer att ställa upp fartkameror för att göra det hela säkrar för vandrare och cyklister etc.

Citerar mig själv. Har försökt leta efter fartkameror i närheten men finner inga, någon annan som kanske har lite mer lokalkännedom som vet något om några kameror?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azimut68
Jag sökte på att buss resa mellan Götene & Skara eftersom Rebeck* sade att Low* skulle ta bussen till Skara i Aftonbladets/Expressens videoklipp.

Eftersom det enda alternativen som dök upp var att först åka en buss från Götene till Lidköping för att sedan byta till en annan buss som gick till Skara så borde det vara det enda alternativet att ta sig med buss från detta område till Skara.

Nu bor jag 40 mil från området & vet inte åt vilket håll Rebeck* bor åt men mest logiskt är väl att hon borde släppa av Low* vid Källby eller Göttorp.

Nej du har fel.

http://reseplanerare.vasttrafik.se/bin/query.exe/sn?L=vs_vasttrafik&ld=fe2&L=vs_vasttrafik&OK#focus

Sök: Från: Källby station, Götene till Skara busstation Skara. Då får du fram att det på söndagar går 1 buss kl 18:20. Källby ligger ca 5-10 minuter ifrån caféet i Blomberg. Det måste vara den bussen kollegan skulle med.
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honestatis
1:39 - 1:46 på drönarbilderna kan man observera bilspår(?)på vänster sida som går tvärs över fältet och inte i riktning med resterande linjer.

När togs dessa bilder?
Hur länge sitter dessa linjer orsakade av bildäck kvar innan växterna återhämtar sig & sopar igen spåren?

Om hon nu blivit bortförd med bil, bör man inte då titta närmre på detta då man kanske kan identifiera vilken typ av bildäck det är och sedan jämföra med de som markägaren har.

Om det nu visar sig vara andra däck än markägarens så har vi kanske GMs flyktväg?

Det är otroligt vad bra man kan se spår över fält och åkrar med drönare. Dessa borde absolut vara standard utrustning för polisen, åtminstone för att täcka större områden utan att stampa och kontaminera bevis och spår i terräng och inomhus också för den delen.

Bra fynd där om spåren, men det är förmodligen ett traktor spår sen långt tidigare. Men jag är inte säker.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hull
Detta är dock ingen saga för små barn. Detta är verklighet. Att spåren är utlagda med avsikt anser jag extremt osannolikt, även om det inte är omöjligt.

Ja "utanför" och "innanför" GM's "dörr" så måste polisen hitta bevis, annars går han ju fri i brist på bevis.

Du tar ju saker helt ur sitt sammanhang. Den som svarade på min egna teori tror att GM lägger ut bevis längs vägen hem till honom själv, likt Hans och Greta, när jag tror att det är i ett försök att förvirra om var t.ex brottsplatsen har skett. Att det här är verklighet behöver du inte läxa upp mig om, däremot kan du fokusera din energi mot de som i ca 200 sidor av denna tråd mot att smutskasta JV som inte ens bedöms som någorlunda intressant av utredarna, alltså har polisen i sin tidiga utredning behövt fokusera på en person som är värdelös för utredningen och därmed kostat dem ovärderlig tid såhär tidigt i sin utredning att hitta Lisa. Hade Flashbacks drev fått bestämma hade vi slängt varje hemskt brott på en psykiskt sjuk människa som inte kan svara för sig själv, t.ex, fråga om Quick har ätit en banan och han säger ja, och sedan frågar vi Quick igen om han mördat 10 personer och javisst har han gjort det också, inget konkret bevis eller logik behövs, så kan vi ryggdunka varann och ta varsin ledig dag.

På din andra fråga är det samma sak, helt taget ur sitt sammanhang. Om du ska argumentera om något kan du väl ändå göra det över en sandlådenivå så vi får något vettigt sagt till varandra, istället för att ta ut 10% av det jag säger och döma ut det i något slags försök att få dig själv att må bra.

Jag står fast vid mina teorier, så kan du ju även ha dina, då vi inte sitter på faktan som polisen har är vi förmodligen båda vara ute och cykla på hal is, men sluta för helvete att argumentera som en känslomässigt driven barnunge.

Tack.
Senast redigerad av MoralDetektiven 2015-06-12 kl. 02:38.
Medlem
kristerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agnusdei
Ja AJ är gift med en sydamerikansk (?) kvinna som är 17 år yngre än honom själv. Kanske var hon inte tillräckligt ung för honom...

Hmm, finner detta väldigt intressant!

Vad har vi på AJ?
Nu samlar vi fakta.

Talar för
* Mycket god lokalkännedom
* Skulle kunna jobbat "ostört" då ingen finner det märkligt att han är på sin egen ägo.
* Gillar yngre tjejer.
* Hittade handsken, tog upp den döljde sina egna fingeravtryck.
* Kan ostört ha placerat ut kvittot.

Talar emot
* Åldern

Fyll på!
2015-06-12, 02:36
Medlem
Folk här fabricerar den ena mer osannolika teorin efter den andra, nej - hon har inte blivit påkörd av en smitare. Handsken i ladan och den orörda mopeden talar emot det.

Om det stämmer att man hittat delar av hjälmen 4 km från caféet så ter sig enda möjligheten att LH blivit bortförd med ett fordon. Frågan är då varför man hittar hennes saker utspridda längst vägen:

Den positiva tolkningen är att LH varit vid medvetande och haft möjlighet att kasta ut saker allt eftersom. Skulle betyda att GM troligen är rätt svag i psyket / fysik som tillåtit detta, detta skulle också göra att chansen finns att hon lever.

Det andra alternativet är att gärningsmannen själv sprider ut delar längst vägen efter att LH blivit kidnappad / oskadliggjord. Varför någon skulle göra det så nära inpå brottsplatsen ter sig tämligen korkat.

I kombination med att det inte finns spår av blodutgjutelse eller annat våld så håller jag på alternativ 1, hon har blivit bortförd under hot. Troligen av någon som hon är ytligt bekant med.
2015-06-12, 02:37
Medlem
FrZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hull
Mycket bra iakttagelse! Vad exakt hade Lisa Holm för arbetsuppgifter? Serverade hon ute ( och blev en ögonfröjd för förbipasserande MGMs?)

http://www.expressen.se/gt/lisas-sista-timmar-innan-forsvinnandet/
Enligt den här artikeln jobbade Lisa både i kassan samt med lite diverse saker som att koka kaffe.
2015-06-12, 02:37
Medlem
MoveToTheBeats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Får mig konfunderad. Om kollegorna stängde caféet tillsammans, så innebär ju det att caféet måste stängts senast 18.10, för att de bägge kollegorna ska hinna köra till busshållplatsen och anslutande buss vid 18.20. Innebär i så fall att det är 13 minuter till BO:s ivägskickade sms. Skickade hon själv smset, eller skickade GM smset? Om hon själv skickade smset, då kan det bara innebära 2 saker. Antingen befann hon sig kvar vid arbetsplatsen 13 minuter efter kollegorna åkt, eller så skickade hon smset från en annan plats (eller när hon åkte moped), men det skulle i så fall innebära att GM ställt tillbaka mopeden på arbetsplatsen efter brottet begåtts. Hur sannolikt är det?

Dock finns det ju ett annat alternativ, dvs att BO stängde caféet ensam i själva verket. I och med att ena kollegan skulle skjutsa andra kollegan till busshållplatsen. Innebär i så fall att bägge kollegorna ljugit hitintills, enligt deras uppgifter stängde de ju caféet tillsammans.

Intressant, har inte funderat på tiden efter att kollegorna lämnat, vilket ger Lisa 13 minuter att ja, göra vad? I alla fall vara kvar vid mopeden. Om en GM skulle tvingat henne att skicka ett sms till pappan, varför skulle GM vilja att det ska stå att hon "strax" ska sätta sig på mopeden och köra hem?

Citat:
Ursprungligen postat av RichardNixon
Hörde alldeles nyss från en som varit på platsen och letat efter Lisa idag att anledningen till att man hittat handsken i ladan ska ha varit för att man tydligen hängde nyckeln till cafét i ladan. Detta sägs vara bekräftat av caféägaren. En teori kan således vara att Lisa gick ner till ladan för att hänga in nyckeln, och där mötte GM som väntade på henne. Detta är alltså inte några bekräftade uppgifter, men det är i alla fall något som min källa hörde på platsen.

Även informationen om en ring som har sagts tillhöra Lisa är INTE bekräftade uppgifter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in