Lite tankar bara:
Jag nämnde att orten har rätt mycket turism, något som verkar stämma efter att ha letat lite, då det finns väldigt många olika former av boende (vandrarhem, pensionat m.m.) inom gångavstånd från platsen varifrån BO försvann.
Jag nämnde att det inte kan uteslutas att GM inte har någon direkt relation till BO eller ens bor på orten, då det skulle kunna vara någon som är där tillfälligt som turist. För vad det nu är värt, så noterade jag att fynden (förutom de funna i nära anslutning till BO:s arbetsplats) ligger i nära anslutning till den här vandringsleden:
http://www.hallekis.com/pdf/vandringsledskarta.pdf
Fyndplatserna enligt SVT:
http://pejl.svt.se/sokandet-efter-forsvunna-lisa/
Några av fynden ska tydligen gjorts vid kyrkan som ligger mitt emellan den östra och västra delen av leden som går i nord-sydlig riktning där avståndet mellan dessa är som kortast och det går vägar mellan dem. Resten av fynden låg, så vitt jag förstod, i nära anslutning till den östra delen (längre söderut) av leden som går i nord-sydlig riktning.
Notera att cafét och ladan ligger närmare den västra delen, som går genom skogsdungar, medan den östra delen (söder om kyrkan där man fann fynden) har större skogsområden. Tillåt mig spekulera om händelseförloppet: GM har fört BO över vägen till den sidan som ladan ligger på och därifrån är det en kort bit till skogsdungar där man inte syns från bilvägen (som väl är den sannolikaste platsen för var potentiella vittnen kan dyka upp). Därefter har GM kanske gjort sig av med BO:s kropp någonstans på den västra delen av den nordsydligt gående leden, för att sedan norr om BO:s arbetplats vika av från leden för att gå förbi kyrkan - där GM lämnade en del av BO:s saker - för att sedan gå till den östra delen av leden, varifrån GM fortsatte söderut och där spred ytterligare några av BO:s saker nära vandringsleden (och eventuellt även sedan fortsatte på grusvägen).
Jag tänker mig att ett tänkbart motiv till att sprida BO:s saker skulle kunna vara att lämna villospår så att sökningen koncentrerar sig på fel platser norr och sydöst om BO:s arbetsplats (desto längre tid det tar att hitta en eventuell kropp, desto större risk för att eventuella spår har gått förlorade). Jag undrar om det inte kunde vara en god idé att finkamma skogsdungarna väster om BO:s arbetsplats, om det inte redan har gjorts, speciellt som det är relativt smala skogsdungar på en begränsad sträcka och därför inte borde ta alltför lång tid att genomsöka.
Men jag spekulerar nu, givetvis...
Edit: Sedan kan ovanstående stämma även om det vore någon som kände BO och bor på orten. Men det var tack vare tanken på att det är en turistort som jag kollade upp vandringslederna.