Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-12, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Kan vara en person som hade mycket att förlora på att åka dit.
Var det inte någon tidigare i tråden som sett ungdomar i en bil i området som uppförde sig konstigt/stimmigt? Säg att föraren var minderårig/saknade körkort?
2015-06-12, 03:53
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicie
Ser även en hel del träd innan "övergången" till själva ladan som troligtvis skymmer sikten för bilföraren.

Precis. Jag har också lagt märke till dom.

Är det säkerställt att nycklarna brukar hänga i ladan? Eller att Lisa röker?
2015-06-12, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kristerz
Hmm, finner detta väldigt intressant!

Vad har vi på AJ?
Nu samlar vi fakta.

Talar för
* Mycket god lokalkännedom
* Skulle kunna jobbat "ostört" då ingen finner det märkligt att han är på sin egen ägo.
* Gillar yngre tjejer.
* Hittade handsken, tog upp den döljde sina egna fingeravtryck.
* Kan ostört ha placerat ut kvittot.

Talar emot
* Åldern

Fyll på!

Det skulle inte förvåna mig om han är innehavare av ett gevär. Eller är det bara jag som förknippar godsherrar, speciellt rika sådana(?), med jakt?

"De hetaste fynden har gjorts på hans mark – och han hittade själv flickans handske.
Då tog jag omedelbart upp den, säger han till P4 Skaraborg."

Skulle inte de flesta som hittar ev. bevismaterial försöka att undvika att ta på det?

Han verkar ha kopplingar till "Skövde slakteri" om det nu kan vara av intresse. (Källa kan ni hitta om ni googlar).

Och till er som kritiserar folk här på FB så fort man granskar någon som verkar oskyldig vid första antydan så måste ni ha förståelse för att det ter sig fullt normalt att man tar reda på mer om de personer som har haft knytningar till händelsen. Givetvis ska man inte hänga ut folk och anklaga dessa utan tydliga bevis men man måste få lov att granska... Det får personerna i fråga ha förståelse för.
2015-06-12, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voyaflex
Man hade funnit flaggor av hjälmen i marken.

När du panikbromsar så lämnar även ABS bromsspår.

Ingen som funderar på att hon gick över för att lämna nyckeln och tog av sig handsken för att ta upp den ur fickan? Verkar som alla tar för givet att hon gick tillbaka för sin handske.

Precis det jag skrev i min teori. Att hon skulle lämna nyckeln i ladan.
2015-06-12, 03:57
Medlem
brunnsangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicie
Precis det jag skrev i min teori. Att hon skulle lämna nyckeln i ladan.
Varför skulle hon lämna nyckeln i ladan ?
2015-06-12, 03:57
Medlem
Voyaflexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ed92
Eftersom hon försvann på en söndag. Har funderat ett tag och min teori är att gärningsmannen var någons förälder som var avundsjukt på hennes föräldrars rikedom. Därför kidnappar dom henne och vill "muta" föräldrarna för pengar. typ nåt sånt? Kan inte komma på nåt annat! Kan man tipsa polisen nånstans? Inte så svårt o leta upp vilka som kan vara avundsjuk direkt.
Att tipsa polisen är just precis att lämna tips som främjar till ett gripande, inte tips på egenkomponerade scenarion. Som då till på köpet låter ganska så dumt med tanke på vad som framkommit.
Senast redigerad av Voyaflex 2015-06-12 kl. 04:00.
2015-06-12, 03:58
Medlem
GosuZergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoralDetektiven
Några tankar såhär på kvällskvisten som jag säger högt;

Mopednycklarna sitter i. Inga tecken på någon slags kamp runt platsen Lisa antagligen kidnappades ifrån. Jag säger antagligen då jag tror hon blivit kidnappad, men att hon vill rymma, oavsett hur osannolikt det är vid detta laget är det en möjlighet. Ärlig talat så vet jag inte hur hennes situation ser ut, men vi utgår ifrån att det är ett brott som har begåtts;

Om jag sitter på en moped - nyckel i, en bil stannar på vägen och dessa i den försöker tvinga med mig så tar jag mina chanser att dra på moppen över åkern. Även är det möjligt att Lisa haft på sig sin mopedhjälm då denna inte har återfunnits. Detta betyder att hon nu tar denna med sig, om man förväntar sig att komma tillbaka till sin moppe inom kort bör man ta med sig sin mopedhjälm om man inte vill låsa in denna i facket under sittplatsen. Kanske övertygar GM henne om att hen har bråttom men gärna hjälper? Om någon försöker kommunicera med en när man har en mopedhjälm på sig är första instinkten att ta av sig denna för att höra bättre.
du har tänkt systematiskt. många dillar om djupa konspirationer när man inte ens löst den första gåtan: nämligen varför nyckeln sitter i moppen. om hon blivit överfallen skulle GM kunnat vänta tills Lisa satt på sig hjälmen eftersom synfältet och hörseln blir begränsad då, men moppen hade inga spår av att den vält eller något sådant, och kollegorna som lämnade kort innan lade inte märke till några fordon parkerade som GM isåfall skulle haft. överfallet, om ett sådant skett, måste skett snabbt och utan att moppen välte när hon satt på den med hjälm på
2015-06-12, 03:59
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Man hade funnit flaggor av hjälmen i marken.

När du panikbromsar så lämnar även ABS bromsspår.

Ingen som funderar på att hon gick över för att lämna nyckeln och tog av sig handsken för att ta upp den ur fickan? Verkar som alla tar för givet att hon gick tillbaka för sin handske.

Personen kan ju ha varit alltför påverkad för att panikbromsa. Eller helt enkelt blivit så chockad att han fortsatt en bit och sedan bromsat in naturligt.
2015-06-12, 03:59
Medlem
Europes avatar
Lite tankar bara:

Jag nämnde att orten har rätt mycket turism, något som verkar stämma efter att ha letat lite, då det finns väldigt många olika former av boende (vandrarhem, pensionat m.m.) inom gångavstånd från platsen varifrån BO försvann.

Jag nämnde att det inte kan uteslutas att GM inte har någon direkt relation till BO eller ens bor på orten, då det skulle kunna vara någon som är där tillfälligt som turist. För vad det nu är värt, så noterade jag att fynden (förutom de funna i nära anslutning till BO:s arbetsplats) ligger i nära anslutning till den här vandringsleden:

http://www.hallekis.com/pdf/vandringsledskarta.pdf

Fyndplatserna enligt SVT:

http://pejl.svt.se/sokandet-efter-forsvunna-lisa/

Några av fynden ska tydligen gjorts vid kyrkan som ligger mitt emellan den östra och västra delen av leden som går i nord-sydlig riktning där avståndet mellan dessa är som kortast och det går vägar mellan dem. Resten av fynden låg, så vitt jag förstod, i nära anslutning till den östra delen (längre söderut) av leden som går i nord-sydlig riktning.

Notera att cafét och ladan ligger närmare den västra delen, som går genom skogsdungar, medan den östra delen (söder om kyrkan där man fann fynden) har större skogsområden. Tillåt mig spekulera om händelseförloppet: GM har fört BO över vägen till den sidan som ladan ligger på och därifrån är det en kort bit till skogsdungar där man inte syns från bilvägen (som väl är den sannolikaste platsen för var potentiella vittnen kan dyka upp). Därefter har GM kanske gjort sig av med BO:s kropp någonstans på den västra delen av den nordsydligt gående leden, för att sedan norr om BO:s arbetplats vika av från leden för att gå förbi kyrkan - där GM lämnade en del av BO:s saker - för att sedan gå till den östra delen av leden, varifrån GM fortsatte söderut och där spred ytterligare några av BO:s saker nära vandringsleden (och eventuellt även sedan fortsatte på grusvägen).

Jag tänker mig att ett tänkbart motiv till att sprida BO:s saker skulle kunna vara att lämna villospår så att sökningen koncentrerar sig på fel platser norr och sydöst om BO:s arbetsplats (desto längre tid det tar att hitta en eventuell kropp, desto större risk för att eventuella spår har gått förlorade). Jag undrar om det inte kunde vara en god idé att finkamma skogsdungarna väster om BO:s arbetsplats, om det inte redan har gjorts, speciellt som det är relativt smala skogsdungar på en begränsad sträcka och därför inte borde ta alltför lång tid att genomsöka.

Men jag spekulerar nu, givetvis...

Edit: Sedan kan ovanstående stämma även om det vore någon som kände BO och bor på orten. Men det var tack vare tanken på att det är en turistort som jag kollade upp vandringslederna.
Senast redigerad av Europe 2015-06-12 kl. 04:08. Anledning: Edit
2015-06-12, 04:01
Medlem
Citat:
Att tipsa polisen är just precis att lämna tips som främjar till ett gripande, inte tips på egenkomponerade scenarion. Som då till på köpet låter ganska så dumt med tanke på vad som framkommit.
Alltså, med störst sannolikhet är avundsjuka inblandat i motivet, jag är säker på min sak! Kolla bara vad som hände när Ryssarna blev avundsjuk på amerikanerna.
2015-06-12, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunnsang
Varför skulle hon lämna nyckeln i ladan ?
Hon hade precis börjat jobba på fiket va? Det sägs att extranyckel skulle ha funnits i ladan. Kan vara så att Lisa inte fått någon egen nyckel än utan fick använda sig av extranyckeln så länge.
2015-06-12, 04:03
Medlem
Voyaflexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Personen kan ju ha varit alltför påverkad för att panikbromsa. Eller helt enkelt blivit så chockad att han fortsatt en bit och sedan bromsat in naturligt.

Och då är vi tillbaka på att där blivit märkbara spår utav det, man kör inte på en människa med bil utan att det lämnar spår, om man nu inte kom i 15 km/h vilket med skulle gjort så att man hann bromsa, tända en cigg och sedan veva ned rutan och be henne flytta på sig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in