Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-12, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BjornHsonLarsson
Ett scenario där Lisa blir påkörd på vägen är mest sannolikt. Det jag tror däremot var att hon gick tillbaka till ladan med hjälmen på huvudet för att hämta handsken som hon tappat där när hon eller allihopa lämnade nyckeln. Hon var själv kvar på plats därför att hon letat efter sin handske i påsen, jackfickorna och på marken och drog slutsatsen att den bara kunde finnas i ladan. Så hon gick över vägen med hjälm och blev påkörd.

Måste finnas spår om hon blev påkörd.
2015-06-12, 03:43
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
Det mest realistiska är nästan att det finns en naturlig orsak till Lisas försvinnande. Vad har då Lisa för naturlig anledning att lämna moppen och springa ut på ett fält? Jo, det kommer en svärm med jordgetingar och hon är allergisk mot getingar. Är man det så kan man dö av ett stick bara. Så hon flyr ut på fältet med svärmen jagandes efter sig.

Alla vet att bästa sättet att komma undan en svärm är att hitta vatten att gömma sig i. Nu gäller det också Lisas liv. Så hon kastar ifrån sig tillhörigheterna för att de inte ska bli blöta och förstöras. Lisa ligger alltså antagligen i vattnet någonstans. Tyvärr hann hon väl bli stucken då eftersom hon inte kommit hem än. =(

Rimligt men faller på att det blåste så jävligt den dagen.
2015-06-12, 03:44
Bannlyst
Några tankar såhär på kvällskvisten som jag säger högt;

Mopednycklarna sitter i. Inga tecken på någon slags kamp runt platsen Lisa antagligen kidnappades ifrån. Jag säger antagligen då jag tror hon blivit kidnappad, men att hon vill rymma, oavsett hur osannolikt det är vid detta laget är det en möjlighet. Ärlig talat så vet jag inte hur hennes situation ser ut, men vi utgår ifrån att det är ett brott som har begåtts;

Om jag sitter på en moped - nyckel i, en bil stannar på vägen och dessa i den försöker tvinga med mig så tar jag mina chanser att dra på moppen över åkern. Även är det möjligt att Lisa haft på sig sin mopedhjälm då denna inte har återfunnits. Detta betyder att hon nu tar denna med sig, om man förväntar sig att komma tillbaka till sin moppe inom kort bör man ta med sig sin mopedhjälm om man inte vill låsa in denna i facket under sittplatsen. Kanske övertygar GM henne om att hen har bråttom men gärna hjälper? Om någon försöker kommunicera med en när man har en mopedhjälm på sig är första instinkten att ta av sig denna för att höra bättre.

Såg någon drog fram en utvecklande teori om att Lisas moped saboterats och därmed inte kan startas. Intressant om inte annat, om GM är ute efter Lisa och enbart Lisa är det inte omöjligt att GM går så pass långt, alternativt är det ett crime of opportunity.

Men för att dra det enklaste svaret, något som folk oftast inte gillar att höra, om jag nu sitter på min moped, nyckeln i och ska precis på väg hemåt (kanske inte får igång mopeden), någon som stannar och jag inte känner mig hotad av, kanske rent av sätter mig i en bil med är en anhörig. Om vi tar teori nummer ett, med teori nummer två, är det som ett brev på posten, addera sedan statistik gällande kidnappningar. Statistiker gällande brott är däremot något som inte tillfredställer den vanlige utredaren eller hobbydetektiven, så dessa teorier är måttligt välkomnande, då man helst vill se en teori utöver det vanliga. Att mobilen stängs av ca 7 min efteråt tror jag beror på GM, "hitta mina vänner" är välkänt sätt att kunna via GPS ta reda på en mobils plats, rörelsemönstret innan mobilen stängs av tror jag är väldigt intressant och något polis jobbar med. Ang, mobilen så baserar jag det på att visserligen har Lisa jobbat ett längre arbetspass och man förbrukar inte batteri såpass fort - (förutsatt att det är iphone 5 och uppåt) när man har annat för sig än att använda batterikrävande appar, alternativt förbjuder arbetsgivaren mobiler under arbetstid. Baserat på denna teori är något jag finner intressant är hur under 7 minuter hur GM kan få en såpass kontroll över Lisa att hen kan stänga av både mobil samt få med henne i bil. Något värt att tänka på är att detta även kan komma som en väckarklocka för GM; om det är ett område nära brottsplatsen som saknar täckning kan mobilen ha kommit på tal efter 7 minuter, och efter detta påminnande ha tvingats slå av. Ett scenario jag tänker är att situationen från när hon plockas upp till hon sätts i bilen inte på direkten ändrar ton utan detta händer under en tid då hon inser att hon inte körs dit hon vill.

Som jag ser det är intressanta personer (som polisen antagligen systematiskt går igenom);
Släkt, kollegor, alla elever på samma gymnasie, även lärare och anställda på skolan (t.ex vaktmästare).
Stalkers, inom samma grupp jag kallar adrenalin brottslingar (hot, rån, grov misshandel).
Och den siste, och antagligen mest svårfångade; en opportunist, antagligen förbiresande

Jag utgår ifrån; att Lisa frivilligt satt sig i bilen (från början) och det sedan ändrats ton. Möjligt problem med mopeden, annars ser jag inte hur hon frivilligt sätter sig i bilen.
Jag tror; att lisa (1) är vid liv, inomhus och fången (2) ligger död i en skog likt Helén fallet -89 och snart hittas.

Statistik talar emot hennes chanser i detta skede. Om vi tar bort opportunisten så bor GM i en inte allt för stor radie ifrån brottet. Sannolikt är GM någon hon ser 1-7 dagar i veckan. Möjligtvis någon hon knappt vet om existerar, men ändå skulle sätta sig i en bil med.

Om (1) stämmer är (2) det nästa då hon möjligtvis känner GM och kan identifiera denne är frisläppning mot att försöka komma undan ett rätt så enkelt val för en person som saknar samvete. Jag går dock emot statistiken och säger att Lisa fortfarande lever; tills media slutar att sända och Missing People slutar att leta, då det i nuläget är för svårt att dumpa en kropp. Systematiskt gå igenom alla som haft kontakt med Lisa och deras bostäder är nog det att gå efter. För att ta det ett steg längre tror jag på att gå först på bostäder i utkanten av staden som faller inom denna ram (övergivna byggnader, eller boenden som står skriva på t.ex föräldrar eller farföräldrar av misstänkta eller dyl är väldigt viktigt); att genomföra bytet mellan bil > lägenhet i ett tättbebyggt område förefaller mig som en orimlig risk en potentiell kidnappare skulle ta då sedan kropp > dumpa återigen skulle bli svårt utan iaktagelser.

Lite öppen brainstorming på en vinkel som jag hoppas kan hjälpa utredningen, jag är mest av meningen att spekulera i teorier och ge en mapp som polisen, som sitter på mer fakta om personer i området än jag, kan basera utredingen på. Hoppas även utredarna inte snöade in sig allt för mycket på grundlösa anklagelser mot JV då varje timme i detta fall är viktig.

Hoppas Lisa återfinns vid liv. Skickar en tanke till hennes familj, obegripligt vad de går igenom just nu.
Senast redigerad av MoralDetektiven 2015-06-12 kl. 03:47.
2015-06-12, 03:45
Medlem
Blankts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicie
Med en hjälm på huvudet har jag svårt att se saliv/blod spridning. Inre blödningar?

OK, men även om inget blod/saliv kommit från henne så känns det ändå som att klädesplagg (som förmodligen rivits itu när hon blev påkörd) borde hittats i närheten. Även bildelar borde ju funnits då det vore otroligt om en bil klarade sig helt oskadd efter kört på en människa i en relativt hög hastighet. Som någon annan sa borde där även funnits bromsspår. Skulle det nu mot all förmodan vara en olycka så måste personen som kört på henne vara en extremt sjuk,drogpåverkad eller alkoholpåverkad då man bestämmer sig för att föra iväg kroppen.....
2015-06-12, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mak1891
Om hon hunnit springa så lär skrik ha hörts, och bitar av mobilen displayen var ju 1km från cafét. Det borde också funnits spår i gruset.

Frågan är om man vågat skrika under pistolhot
"skriker du blåser jag huvudet av dig här och nu!!"

Nee, tror faktiskt inte någon hade gjort det om man ser en sjuk person framför sig med vapen.
(samt att närmsta hus är en bit därifrån)

Sen behöver inte bitar från displayen ligga utspritt, troligtvis har den gått sönder då GM tog den. Därefter har BO ingen mobil för den är sönder/borttagen
Senast redigerad av x. 2015-06-12 kl. 03:48.
2015-06-12, 03:48
Medlem
BjornHsonLarssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blankt
OK, men även om inget blod/saliv kommit från henne så känns det ändå som att klädesplagg (som förmodligen rivits itu när hon blev påkörd) borde hittats i närheten. Även bildelar borde ju funnits då det vore otroligt om en bil klarade sig helt oskadd efter kört på en människa i en relativt hög hastighet. Som någon annan sa borde där även funnits bromsspår. Skulle det nu mot all förmodan vara en olycka så måste personen som kört på henne vara en extremt sjuk,drogpåverkad eller alkoholpåverkad då man bestämmer sig för att föra iväg kroppen.....

Det räcker med att föraren har en nedsatt funktionsförmåga mentalt för att fatta ödesdigra och kortsiktiga beslut som är helt uppåt väggarna. Fartdårar saknar oftast omdöme på flera områden och visar ingen hänsyn gentemot andra.
2015-06-12, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Ingen aning. Hoppas du har rätt. Det skulle passa in i min teori att hon blev överkörd och bortforslad.
Ser även en hel del träd innan "övergången" till själva ladan som troligtvis skymmer sikten för bilföraren.
2015-06-12, 03:49
Medlem
Laa-Laas avatar
Om det nu blåste ute i söndags, så kan det ju vara så att Lisa gick in i ladan för att ta på sig en extra tröja, alternativt hänga upp nycklar (vilket verkar märkligt då det ej var hon som låste och hennes medarbetare inte hängde några nycklar i ladan). Där inne hör hon någon kalla på hennes uppmärksamhet (någon hon känner eller random pratig turist) hon går ut, glömmer ena handsken inne i ladan, småpratar lite med vederbörande, tycker att samtalet drar ut på tiden (13 minuter) och meddelar att hon behöver åka hem. Skickar ett sms till sin pappa, tar på hjälmen och får ett slag i bakhuvudet.
Ett sådant scenario skulle förklara handsken och tiden mellan låsandet av dörr och sms:et.
2015-06-12, 03:49
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blankt
Kan vara en person som hade mycket att förlora på att åka dit.
2015-06-12, 03:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mak1891
Det skrevs ju att alla 3 stängde. Men 3 veckor in på sitt nya jobb så kan det ju ske att man får stänga själv.

Om alla 3 stängde, så måste dem stängt igen butiken senast 18.10-18.15, för annars skulle aldrig kollegorna kunna hinna med den anslutande bussen 18.20 i Källby, 5-10 minuter bilfärd bort.

Frågan är om caféet har ett larmsystem eller inte, och om det i så fall är tillhörandes en larmfirma vars dator registrerar när en befintlig kunds larm slås på, respektive när larmet slås av.

SMS:et som BO skickade var sedan vid 18.23, det innebär att det finns ett tidsspann mellan kollegorna åker och BO skickar SMS:et. Med största sannolikhet befinner sig BO själv utanför caféet mellan 18.10-18.15 någon gång och 18.23 när SMS:et skickas, förutsatt att BO själv skickat SMS:et.

Om BO själv skickat SMS:et, varför dröjer BO kvar själv utanför arbetsplatsen? Någon teori kring det. Ha i åtanke att kollegorna som sagt lämnar platsen 18.10-18.15 (det måste dem för att hinna bussen 18.20 i Källby) och att BO skickar SMS:et 18.23. Vad sker mellan 18.10-18.15 & 18.23?
2015-06-12, 03:52
Medlem
Eftersom hon försvann på en söndag. Har funderat ett tag och min teori är att gärningsmannen var någons förälder som var avundsjukt på hennes föräldrars rikedom. Därför kidnappar dom henne och vill "muta" föräldrarna för pengar. typ nåt sånt? Kan inte komma på nåt annat! Kan man tipsa polisen nånstans? Inte så svårt o leta upp vilka som kan vara avundsjuk direkt.
2015-06-12, 03:52
Medlem
Voyaflexs avatar
Citat:
Med en hjälm på huvudet har jag svårt att se saliv/blod spridning. Inre blödningar?
Man hade funnit flaggor av hjälmen i marken.

Citat:
Hur ser det ut på nyare bilar? Nya ABS brukar väl aldrig låsa däcken helt?
När du panikbromsar så lämnar även ABS bromsspår.

Citat:
Ursprungligen postat av BjornHsonLarsson
Ett scenario där Lisa blir påkörd på vägen är mest sannolikt. Det jag tror däremot var att hon gick tillbaka till ladan med hjälmen på huvudet för att hämta handsken som hon tappat där när hon eller allihopa lämnade nyckeln. Hon var själv kvar på plats därför att hon letat efter sin handske i påsen, jackfickorna och på marken och drog slutsatsen att den bara kunde finnas i ladan. Så hon gick över vägen med hjälm och blev påkörd.
Ingen som funderar på att hon gick över för att lämna nyckeln och tog av sig handsken för att ta upp den ur fickan? Verkar som alla tar för givet att hon gick tillbaka för sin handske.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in