Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-12, 02:48
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Lägg ner för fan.

0.09. Falsk ryktesspridning
Att sprida påhittade uppgifter om personer, företag eller organisationer med uppsåt att utsätta dessa för andras missaktning, eller att avsiktligen sprida förvrängd eller påhittad information med uppsåt att vilseleda, är förbjudet.

Men samtidigt om vi inte får söka information och dela iakttagelser om specifika individer så att vi kan avfärda dem från spekulationerna så kan vi lika gärna lägga ned tråden då vi lika gärna bara kan sitta och gissa.
2015-06-12, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Politice-Rectam
Egentligen går bussen kl 18:20 från Källby station till Lidköping och inte till Skara, men den bussen är det väl. Tittar ni noggrant på bilden http://oi60.tinypic.com/iqczso.jpg ser ni att det visas linje 106 och linje 200.

Ja det är ett byte i Lidköping, men det måste ändå vara den bussen.
2015-06-12, 02:49
Medlem
_Soldier_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dantesspeak
Men då är ju din teori som min. Jag har inget att tjafsa om. Detta är exakt vad jag tror hände. Lisa är snäll... Lisa lockas fram...

Är det en psykopat tror jag målet var tjejerna på caféet i sig (öde) eller den bussburna tjejen.

Men tror mest på din teori!

Jasså? . Då delar vi samma teori iallafall =) . Ja Lisa ser ut som en väldigt snäll och medgörlig tjej. En tjej som vill andras bästa. Psykopat vet jag inte. Tänk igenom det. Hon var mitt ute på landet, och en psykopat kör på vägen och ser henne? . Det är planering bakom det här. Antingen har hon delat information att hon kommer köra därifrån själv, eller så är det någon nära henne som inte tål henne som gömt henne, alternativt mördat. Finns många sjuka människor oavsett ålder därute, så man får tänka utanför dom sociala reglerna som finns i samhället.
2015-06-12, 02:50
Medlem
Vet ej om någon skrivit om det. Men någon länkade en karta där föremålen hittats.

Låt oss säga att hon gick för att lämna nyckeln i ladan, och där stöter på problem, vilket får Lisa att försöka fly, då hon lagt handsken i henne jackficka och även ring+klocka. Kan det inte vara så att under flykt har dessa föremål ramlat ut ur hennes jacka?

Innan ni halshugger denna vinkel, kan någon som har tillgång till bilden jag skrev om högre upp, gärna länka den igen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThroneWatcher
Kanon, tack också för att du tydligt skickar med en källa till påståendet. Då lägger jag till detta i vår tidslinje!

17:xx - Caféets ägare ringer och frågar personalen hur det har gått. (exakt tid och källa behövs!)
17:55 - 4:e kollegan lämnar platsen före de andra, tar mopeden som står bredvid Lisas

18:05 - Rebecka (R), Lowa (L) och Lisa står utanför dörren
18:06 - Lisa konstaterar att hon inte kan hjälpa med något mera idag, R och L låser dörren och går till bilen

18:10 - R och L har lämnat platsen
18:xx - Bussen går (vem vet när den går!?)

18:23 - Lisa sms:ar sin pappa
18:30 - Mobilen stängs av, batteriet tar slut, eller slås sönder

20:00 - Föräldrar oroliga, pappan kör hemifrån till kafét i motsatt riktning, om något hänt, för att leta. (åkte pappan verkligen innan mamma ringt?)
20:15 - Lisas mor ringer ägaren av kaféet och frågar när lisa gått, tiden styrks av att kaféägarinnan säger sig kollat sitt armbandsur när hon fick frågan.

21:00 - Pappan framme vid kafét. Upptäcker Lisas parkerade, fungerande moped med nyckel i tändningslåset. EU-mopeden snyggt parkerad. Mopedhjälm ej där. En påse med Lisas tillhörigheter finns vid mopeden. Pappan larmar polis samt ägarinnan av kafét.
21:30 - Poliser är på plats.

Verkar inte som om att det går förbi några bussar på söndagar. Kollade på Västtrafik.. Eller så kollar jag fel stationer. Blomberg norra verkar vara den närmsta stationen till cafeet och sökte på åk från Blomberg norra till Källbytorp som verkar ligga på samma linje samt tvärt om. Helt tomt på söndagar.. Kanske är en annan linje som åker förbi Blomberg?
Medlem
ThroneWatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
"- 4:e kollegan lämnar platsen före de andra, tar mopeden som står bredvid Lisas"

Det här har jag helt missat, har dock tidigare sett någon uppge att en kollega ska ha lämnat arbetsplatsen vid 15 tiden. Måste för övrigt varit mycket att göra om det en söndag på ett café, ute på vischan krävs 4 anställda + ägaren för hålla caféet i rullning!

Angående: "~18:10 - Lisa konstaterar att hon inte kan hjälpa med något mera idag, går runt hörnet till sin moped, R och L låser dörren och går till bilen"

"~18:15 - R och L har lämnat platsen"

Kollegorna har väl uppgett att de lämnade platsen samtidigt som BO gick mot sin moped? Alltså samtidigt.

Deras beskrivningar går lite isär, men i princip så fattar jag det som att kollegorna står vid och låser dörren, när Lisa redan har börjat gå mot mopeden. Ena kollegan säger att hon ser henne gå runt hörnet (bara ett par steg), och sedan går de två kollegorna rakt mot parkeringen. Denna delning av gruppen kan maximalt ha tagit 1 minut, men jag väljer att ha den med i tidslinjen för att tydligt påpeka att de faktiskt delar på sig och att det finns ett lite litet tidsrum däremellan, samt innan kollegorna satt sig i bilen och åkt.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tors-hammare
Hur menar du ?

Var det inte lång väg hem för LH från kafét ? ,så som jag förstått det var det en lång väg hem.

Frågan gällde inte LH utan AJ.
2015-06-12, 02:51
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoveToTheBeat
Intressant, har inte funderat på tiden efter att kollegorna lämnat, vilket ger Lisa 13 minuter att ja, göra vad? I alla fall vara kvar vid mopeden. Om en GM skulle tvingat henne att skicka ett sms till pappan, varför skulle GM vilja att det ska stå att hon "strax" ska sätta sig på mopeden och köra hem?

Även informationen om en ring som har sagts tillhöra Lisa är INTE bekräftade uppgifter.

Både Ja och Nej. Det är inte bekräftat att det just är en ring som man har hittat, däremot har troligen pappan eller systern som verkar har varit med MP idag, bekräftat att alla uppräknade föremål som har hittats under dagen är LHs.
Dvs har man hittat en ring så är den hennes enligt de anhöriga men polisen bekräftar inte vilka föremål som har hittats

Källa: Expressens livesändning under dagen där reportern frågade om ringen och polisen sa att de vill inte bekräfta att de hade hittat en ring men däremot kunde de bekräfta att föremålet som hittats var hennes.
2015-06-12, 02:51
Medlem
Alla som bott på landet med inavlade fula bonnlurkar och illa klädda människor fattar att en sån som Lisa sticker ut något enormt med sitt vackra ansikte, långa blonda hår osv Hon är en magnet för alla möjliga män och galningar. GM har sett henne, åkt hem och smidigt planer för att sedan återkomma väl förberedd. Många i tråden överanalyserar.
2015-06-12, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idasuperstar
Verkar inte som om att det går förbi några bussar på söndagar. Kollade på Västtrafik.. Eller så kollar jag fel stationer. Blomberg norra verkar vara den närmsta stationen till cafeet och sökte på åk från Blomberg norra till Källbytorp som verkar ligga på samma linje samt tvärt om. Helt tomt på söndagar.. Kanske är en annan linje som åker förbi Blomberg?

Källby busstation, Götene till Skara busstation, Skara.
Går en buss 18.20 på söndagar, med ett byte i Lidköping 18.50 till Skara.

Den bussen är det. Sök själv: http://reseplanerare.vasttrafik.se/bin/query.exe/sn?L=vs_vasttrafik&ld=fe2&L=vs_vasttrafik&OK#focus
Medlem
ThroneWatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idasuperstar

Tack för att du hjälper till!
En annan användare (herrtanke) har redan hittat dock att det finns en station ca 1km söder om kaféet och att en buss därifrån gick 18:20. I en nyare tidslinje (senare post av mig) finns detta inskrivet, samt även en screenshot på reseplaneraren som styrker detta.
Medlem
BjornHsonLarssons avatar
Är det här "rallygrabbarna"?

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

Sitter i grupp i bilen och eldar på varandra, skolboksexempel i grupptryck. Olycka uppstår, de kör på Lisa i hjälmen. Gruppen får panik - får de stanna i Sverige pga vårdslösheten i trafiken? Olyckan göms undan och blir ett brott.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in