Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-12, 01:54
Medlem
Att sms:et levererades till farsan 18.23 behöver ju inte betyda att det skickades då. Det kanske var dålig täckning så att leveransen försenades. Det är dock ändå ett konstigt tidshopp där som har påpekats ända sedan begynnelsen av denna tråd.
2015-06-12, 01:55
Medlem
BjornHsonLarssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Så nån ungdom kör ihjäl henne och bromsar sen sakta in. Vänder om och städar platsen. En trafikerad väg. Kommer på att göra sig av med kroppen, förstör och dumpar mobil och annat 1 km längre in på en grusväg. kör därifrån som ingenting?

Bilen är sedan helt intakt även fast hon haft hjälm på sig och inga lyktor eller annat går sönder?

Förklara gärna allt i detalj hur GM sulle gått tillväga om olycka så var fallet.

Mobilen går sönder vid olyckan när LH går i backen klockan 18:30. Personen/personerna i bilen bär in kroppen i bilen och samlar ihop tillhörigheterna och kastar tillhörigheterna eftersom de åker vidare. Det är inte smartskallar vi har att göra med utan enkla människor i panik som saknar konsekvensbedömning. De kör som svin, hamnar i knipa och kan inte lösa problemen konstruktivt. Det är inga kidnappande våldtäktsmän som ligger och trycker i buskarna ute på vischan en söndag.
Medlem
ThroneWatchers avatar
Uppdaterad med nya tider av intresse.

17:xx - Kaféets ägare ringer och frågar personalen hur det har gått. (exaktare tid och källa behövs!)
17:55 - 4:e kollegan lämnar platsen före de andra, tar mopeden som står bredvid Lisas

18:05 - Rebecka (R), Lowa (L) och Lisa står utanför dörren
18:06 - Lisa konstaterar att hon inte kan hjälpa med något mera idag, R och L låser dörren och går till bilen

18:10 - R och L har lämnat platsen
18:xx - Bussen går (vem vet när den går!?)

18:23 - Lisa sms:ar sin pappa
18:30 - Mobilen stängs av, batteriet tar slut, eller slås sönder

20:00 - Föräldrar oroliga, pappan kör hemifrån till kaféet i motsatt riktning, om något hänt, för att leta. (åkte pappan verkligen innan mamma ringt?)
20:15 - Lisas mor ringer ägaren av kaféet och frågar när lisa gått, tiden styrks av att kaféägarinnan säger sig kollat sitt armbandsur när hon fick frågan.

21:00 - Pappan framme vid kaféet. Upptäcker Lisas parkerade, fungerande moped med nyckel i tändningslåset. EU-mopeden snyggt parkerad. Mopedhjälm ej där. En påse med Lisas tillhörigheter finns vid mopeden. Pappan larmar polis samt ägarinnan av kaféet.
21:30 - Poliser är på plats. Här har också ägarinnan av kaféet kontaktat de andra anställda.

Alla tider är ungefärliga utefter uppgifter i media.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThroneWatcher
Exakt det är just detta jag med tidslinjen vill försöka få fram. Tidigare har många arbetat efter att det är ett minimalt tidsfönster mellan de säger hej då och all kontakt upphör. Skillnaden är ju enorm om det är ca 15 minuter istället för typ 3 minuter det hela utspelat sig på. Mellan "hej då" och hennes SMS då alltså.

Min egen teori är ju att hon träffat någon hon kände eller någon som tillkalla hennes uppmärksamhet, klockslag oklart. Därav nyckeln fortfarande i mopeden och påsen kvar brevid. Något måste hänt på andra sidan vägen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wollcim
Kikade på Västtrafiks sida. Hittar ingen buss som går från Blombergs busstation runt den tiden och som inte måste förbokas.

Skulle underlätta om man visste vart hon skulle åka. Är det känt?
Någon skrev tidigare att någon buss går 18:20 i närheten vet inte om det är sant.
2015-06-12, 01:56
Medlem
Blombergs säteri där godsägaren bor är ju från medeltiden. Kan innebära att det finns hemliga gånger där á la fritzl.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Soldier_
Iphone användare är vana att batteriet håller länge, och att dom laddas snabbt. Så undermedvetet var det ingen panik från hennes sida. Vem tar med sin laddare till jobbet? .
Skulle säga tvärtom, Iphone håller väl inte speciellt länge, jag tar alltid med en sladd till jobbet för att jag vet att den laddar ur till 100 % om jag inte laddar den. Du får även tänka på att en 17årig tjej förmodligen använder sin mobil väldigt flitigt om dagarna, snapchat, instagram, facebook,sms,spotify osv, nog hade hon en laddare med sig om hon inte glömt den hemma för ovanlighetens skull.
Medlem
trattfans avatar
Lisa kanske har sett Gone Girl och blivit inspirerad.
Obehagligt iallafall, hoppas vi får reda på vad som har hänt snart.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Kan hon hålla sig undan frivilligt?

Håller sig kvar vid caféet när de andra lämnar platsen.
Meddelar pappan att hon ska åka (såklart), telefonen stängs av strax efter.
Lämnar nyckeln i mopeden, tar med sig hjälmen för att det ska framstå som att något måste ha hänt.
Placerar mystiska fynd på åtskilda platser för att sysselsätta polis och allmänhet.

Vem vet vilka personliga skäl hon kan ha.

Osannolikt men det vore inte första gången i historien.

Det låter långsokt. Skulle hon ha stuckit med någon pojkvän, man kan ju alltid hoppas att så är fallet.
2015-06-12, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zyrine
Alltså va? Hahaha.. Nej!
Vad jag syftar på är av vad jag förstått har minst två fynd hittats av 'civila', icke msp..
Medlem
_Soldier_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Är det inte bättre att skriva "jag kommer hem senare än tänkt" istället?

Sen skulle inte det ha nämnts i media också att hon svarade på hans sms? Varför pilla på hennes mobil och lämna fingeravrtyck/dna? Sen måste GM såna fall veta lösenord också. Låååångsökt.

Har jag fel angående att pappan krävde att hon skulle sms:a när hon var på g? . Isåfall är det felaktigt antagande att någon annan gjort det i hennes ställe.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apsaft
Tokteori men kan hon blivit tagen av varg. Biter av nacken, behöver inte blöda nämnvärt alla hår försvinner i blåsten. Släpar iväg henne till sin lya eller liknande. Kan va flera kilometer bort. Hon kanske är i tyngsta laget iofs. Då borde hon kunna tappa prylar längst släpvägen. Kanske bytte grepp och bet sönder mobilen i fickan typ. Men släpspår borde nog ha hittats, i vilket fall iofs. Utspridda saker över så stort område verkar väldigt ologiskt så nära caféet annars.

Bitmärken på mobilskal och display? saliv? högst osannolikt!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in