Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-12, 01:53
Medlem
_Soldier_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnatte112
Den här teorin med att mobilen har laddat ur känns högst orimlig, borde inte hennes kollegor vetat om de (Hon borde väl ha frågat efter laddare under dagen isåfall?) samt att när hon messade sin pappa så borde hon ha nämnt att hon hade lite batterier och att den kan ladda ur närsom. Hade hon glömt sin laddare hemma(?) även detta något som föräldrarna borde veta givetvis.
Förmodligen har hon blivit överfallen mellan 18:23-18:30.

Iphone användare är vana att batteriet håller länge, och att dom laddas snabbt. Så undermedvetet var det ingen panik från hennes sida. Vem tar med sin laddare till jobbet? .
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThroneWatcher
18:xx - Bussen går (vem vet när den går!?)

Kikade på Västtrafiks sida. Hittar ingen buss som går från Blombergs busstation runt den tiden och som inte måste förbokas.

Skulle underlätta om man visste vart hon skulle åka. Är det känt?
Medlem
FrZs avatar
Sammanställning av länkar:

Tidslinje över vad som hänt:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20941100.ab

Drönarbilder:
http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/81075?service=embedded&autoplay=true&showrelated=t rue

Karta med fynd:
http://pejl.svt.se/sokandet-efter-forsvunna-lisa/

Intervju med Caféägaren:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/lisa-ar-en-valdigt-glad-och-trevlig-flicka/

Intervju med anställda Rebecka:
http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4053744-tv-kommer-halla-mer-utkik-nu-
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20934096.ab

Intervju med anställda Lowa:
http://www.skovdenyheter.se/artikel/355388/tv-hon-sag-lisa-sist-av-alla
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/kollegan-var-den-som-senast-sag-flickan

Intervju med gårdsägaren:
http://www.expressen.se/gt/han-ager-platserna-dar-fynden-hittades/

Säkert missat något som folk anser ska finnas här, länka så lägger jag till. Även om något bör tas bort.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Geronimo81
Han gör allt för att ge ett gott intryck.

Ja, vad skulle göra honom bättre än alla andra kalla psykopater...dom har ju tydligen lurat folk förr.

Grejerna som hittats leder till hans hus! Tydligen gör dom det, och rent praktiskt så hade han ju kunnat köra bilen dit och gått ut för att lämna spår lite överallt. Bara för att vilseleda.

Bor denne herre ensam? Fru? Barn?

Jag har en ond magkänsla när jag kollar på honom i intervjuerna och om man söker på han på google. Dessutom vet jag (har jobbat vid ett av de större godsen i uppsala län) Att dessa människor kan vara mycket speciella.

Var kan man se en intervju med godsägaren?
2015-06-12, 01:54
Medlem
Tokteori men kan hon blivit tagen av varg. Biter av nacken, behöver inte blöda nämnvärt alla hår försvinner i blåsten. Släpar iväg henne till sin lya eller liknande. Kan va flera kilometer bort. Hon kanske är i tyngsta laget iofs. Då borde hon kunna tappa prylar längst släpvägen. Kanske bytte grepp och bet sönder mobilen i fickan typ. Men släpspår borde nog ha hittats, i vilket fall iofs. Utspridda saker över så stort område verkar väldigt ologiskt så nära caféet annars.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syntronex
Vinna tid, kanske det fanns ett obesvarat meddelande från pappan?

Är det inte bättre att skriva "jag kommer hem senare än tänkt" istället?

Sen skulle inte det ha nämnts i media också att hon svarade på hans sms? Varför pilla på hennes mobil och lämna fingeravrtyck/dna? Sen måste GM såna fall veta lösenord också. Låååångsökt.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mak1891
Vad gör då Lisa mellan 18.10 och 18.23? Efter att hennes arbetskamrater lämnat platsen.

Det blåser, tar på sig lager på lager med kläder. Det var i alla fall något som nån av kollegorna nämnt, som sista hon såg innan de kör iväg (om jag inte misstar mig).
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThroneWatcher
Kanon, tack också för att du tydligt skickar med en källa till påståendet. Då lägger jag till detta i vår tidslinje!

17:xx - Caféets ägare ringer och frågar personalen hur det har gått. (exakt tid och källa behövs!)
17:55 - 4:e kollegan lämnar platsen före de andra, tar mopeden som står bredvid Lisas

18:05 - Rebecka (R), Lowa (L) och Lisa står utanför dörren
18:06 - Lisa konstaterar att hon inte kan hjälpa med något mera idag, R och L låser dörren och går till bilen

18:10 - R och L har lämnat platsen
18:xx - Bussen går (vem vet när den går!?)

18:23 - Lisa sms:ar sin pappa
18:30 - Mobilen stängs av, batteriet tar slut, eller slås sönder

20:00 - Föräldrar oroliga, pappan kör hemifrån till kafét i motsatt riktning, om något hänt, för att leta. (åkte pappan verkligen innan mamma ringt?)
20:15 - Lisas mor ringer ägaren av kaféet och frågar när lisa gått, tiden styrks av att kaféägarinnan säger sig kollat sitt armbandsur när hon fick frågan.

21:00 - Pappan framme vid kafét. Upptäcker Lisas parkerade, fungerande moped med nyckel i tändningslåset. EU-mopeden snyggt parkerad. Mopedhjälm ej där. En påse med Lisas tillhörigheter finns vid mopeden. Pappan larmar polis samt ägarinnan av kafét.
21:30 - Poliser är på plats.

Flera av tidpunkterna går inte slå fast, i och med att de är kopplade till bussens avgång.
"18:10 R och L har lämnat platsen" Om bussen gick 18.20, så är det absolut en möjlighet. Sades tidigare idag att körsträckan mellan caféet och busshållplatsen är mellan 5-10 minuter. Borde därmed inte vara så svårt att hitta en busslinjen som gått förbi i närheten av Blomberg runt 18-19-tiden.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Politice-Rectam
Kanske skedde det så här: Alla tre personer låser cafét tillsammans och Lisas två kollegor åker omedelbart iväg. Lisa är sugen på att dricka lite kaffe, äta lite något som är till salu i cafét, läsa en tidning där eller göra något annat där och går tillbaka in i cafét. Om den är inte larmad vet vi inte Lisa har gått in i cafét och vistats där 10 minuter eller så.

Enligt intervjun med caféägarinnan så larmar de stället innan de åker iväg. Kan dock inte hitta denna intervju på Expressen som gick i deras livesändning.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnatte112
Den här teorin med att mobilen har laddat ur känns högst orimlig, borde inte hennes kollegor vetat om de (Hon borde väl ha frågat efter laddare under dagen isåfall?) samt att när hon messade sin pappa så borde hon ha nämnt att hon hade lite batterier och att den kan ladda ur närsom. Hade hon glömt sin laddare hemma(?) även detta något som föräldrarna borde veta givetvis.
Förmodligen har hon blivit överfallen mellan 18:23-18:30.

Jag skrev det tidigare, men det behöver ju inte vara hon som skickat det där sms:et egentligen.
Medlem
BallersOnBoards avatar
Efter att ha kollat på bilderna så har jag en TEORI om hur själva bortförandet kan ha gått till (vad det nu är värt):

Fiket stänger och flickorna låser, Lowa och Rebecca rör sig mot bussen medan Lisa väntar på någon som ska langa inför midsommar (därför hon beslutade att ta moppen), Lisa tar nyckeln för att vänta inne på fiket.
Langaren hör av sig på KIK och säger att den inte har möjlighet att dyka upp och Lisa går besviket bort till mopeden för att åka hem, men kommer på att hon har glömt att hänga tillbaka nyckeln. Hon rör sig bort mot ladan, hänger upp nyckeln, SMSar att hon ska åka hemåt och tar en cigg inne i ladan för att undvika blåsten.
Plötsligt stannar en bil utanför med GM i, han kliver ur och går mot Lisa, försöker ta tag i henne men hon börjar springa och han får bara tag i hennes handske som åker av. Lisa springer mot mopeden men tar beslutet att hon inte hinner starta den. Hon fortsätter ut över åkern och tappar saker som ligger löst i fickorna. Efter hon passerat nästa åker får GM tag i henne när hon försöker slå larm och GM slår sönder mobilen.
GM drar Lisa till bilen, lastar in henne i bakluckan och han kör henne i riktning mot kyrkan. Hon skriker i panik inne i bilen, utanför kyrkan får GM nog och går ut för att lappa till henne så att hon ska va tyst. När bakluckan öppnas springer Lisa ut och fortsätter upp mot kyrkan i hopp om att någon ska vara där. GM får tag i Lisa igen och hennes klocka går sönder i striden. Lisa åker in i bilen igen, får sig en smäll och somnar.
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag är inte så säker på att tidsangivelser i TV-intervjuer och massmedia stämmer på minuten. Det går nog att lägga till och dra ifrån lite grann.

Jag tänker mig att de skildes åt ca 18.15. Lisa gick runt hörnet. Kanske drog hon på sig lite mer kläder när hon insåg att det blåste duktigt. Sedan fram med mobilen och kanske kolla Instagram eller något sådant. Kolla ett par SMS. Minuterna går, och klockan 18.23 messar hon sin pappa.

Därefter tar hon på sig hjälmen och hinner sedan få på sig ena handsken när en person (eller flera) dyker upp. Hon kliver hastigt av mopeden (om hon ens har klivit på än) och frågar vad den/de gör där.

Här kan man tänka sig olika alternativ. Antingen att den/de vill ha nycklar till caféet, eller att det rör sig om sexbrott.

I båda alternativen är GM alltså främling för Lisa.

Men jag kan förstås ha fel helt och hållet, eller fel på någon av punkterna.
Ja, vad som helst kan väl egentligen ha hänt. Gillar teorin med att hon gått ut rätt i vägen med hjälmen på som någon drog ett par sidor bak också, chansen att bli påkörd är ju rätt stor jämfört med att drabbas av sexgalningar av Eklund och Ulf Olsson-typen.

Lyssnade förresten nyligen på P3 dokumentär om Helenmordet, vill minnas att det var en hel drös med skumma sexualförbrytare i krokarna timmarna runt försvinnandet, finns kanske mer såna än man tror.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in