Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-11, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
MÄRKLIGT PM

Tro detta eller ej. Kan vara sant, kan vara en lögn:

Enligt ett pm jag fått så vet alla (även polisen) att Lisa håller sig borta frivilligt. Hon har tydligen en problembild som fått henne att sticka. Prylar utspridda både här och där är ett tecken på att hon lever och spritt ut sakerna själv (anser polisen). Hennes vänner tror inte alls att hon är bortrövad och diskuterar det på nätet.

Så min slutsats utifrån detta är alltså...

- Polisen tror att hon håller sig undan men vill inte säga det högt utan ljuger och låtsas uppenbarligen om att de tror hon är bortrövad och kopplar in åklagare, dna-experter och rikspolis (för att få publicitet?)
- Hennes vänner döljer för allmänhet och polis (?) att de vet att hon försvunnit frivilligt.
- Alla ljuger för Lisas föräldrar och låtsas leta. De tycker kanske underförstått att det är skönt att flräldrarns får lida (för att de har pengar) Eller så ljuger Lisas föräldrar (de vet att hon håller sig borta frivilligt) bara för att få uppmärksamhet.

Tur att jag bor i norra Sverige. Har aldrig hört nåt liknande här uppe...Stämmer det så är det ta mig fan fel inte bara på Lisa, hennes vänner och utan också polisen. Helt jävla hjärtlöst.

Det positiva är i så fall att Lisa lever, det negativa är flertalet i den bygden är sjuka i huvudet. Jag hoppas det är en sk trådsanning och hopkok, för detta tar priset...Skulle hon vara bortrövad så hoppas jag alla skäms när det kommer fram bevis. Och har hon stuckit själv och dragit igång detta och fått stöd av en hel bygd att låtsas vara bortrövad, så är det helt enkelt inte klokt...
Det enda som är troligt i det där scenariot är att hon skulle hålla sig undan självmant.
2015-06-11, 21:34
Medlem
snurresnigels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davent
Känns ju så förbaskat ologiskt.

Teori: Gärningsman vill åt Lisa och ligger i bakhåll & väntar tills hon kommer ut. Han överfaller henne på något sätt - men i stället för att stoppa in henne i sin bil och gasa på till säkrare områden tar han sig tiden att springa omkring och lämna ledtrådar omkring sig i närområdet. Trots att han inte vet om/när någon dyker upp; som Lisas vänner/familj/folk som bara rör sig i området osv.

Under denna tid han galopperar omkring och gör detta; VAR är Lisa? Borde inget sett om det stod en bil i närheten som han eventuellt senare stoppade ned henne i? Om han stoppade ned henne medvetslös i en bil; hur kunde han ha ro att springa omkring? Det händer ju att folk som får tex en smäll i huvudet vaknar upp, då kan de hojta på hjälp och det kan rimligtvis komma förbi en annan människa som hör detta. Ju mer förövaren springer omkring, desto mer risk att bli sedd.
Det är ju därför det talar mer för att GM berövat henne till fot i form av hot och att hon tappat handsken, ringen, och mobilen kanske är slängd i backen.
2015-06-11, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Men vad är då den röda tråden som polisen sa i intervjun? Han sa att det finns en röd tråd.

Såg nyss en intervju med en MPSare, han sa att de tre fynden hans grupp gjorde låg utmed grusvägen. För mig låter det som att de kastats från en bil, endera från fönstret eller att man stannat och hivat iväg tingen.
Fynden skall ha gjorts längsmed en grusväg söder om Blomberg det ska även ha gjorts fynd vid Medelplana Kyrka. Jag har mycket god lokalkännedom och det tycks för mig omständligt att åka till Medelplana för att kasta ut grejer för att sedan vända och åka tillbaka till brottsplatsen och och göra sig av med mobiltelefon. Dessutom är mobilen något som en smart gärningsman vill göra sig av med först. Högst troligen har dom färdats med bil från Blomberg söderut några hundra meter för att sedan ta vänster in på grusvägen. Sedan har dom kört till grusvägens slut och svängt vänster mot Medelplana.

I Medelplana finns en trevägskorsning kör du norrut kommer du till Hällekis, Gössäter eller Toppkafét. Alla dessa platser är livfulla så här års och därför skulle jag tro att GM svängt höger i Medelplana. Då kan även GM komma ut på E20 utan att passera något samhälle. Någon med god lokalkännedom (inte jag) bör ha gjort det här.

Trafikkameror på E20 borde finnas, jag kör här mycket ofta men har aldrig sett några tyvärr.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Hon kan ha gått ut till mopeden, satt nycklarna i tändningen när hon står sidan om den (vänd mot mopeden), plockar fram mobilen och skriver sms:et och då hon har hjälmen på sig så hör hon inte att någon kommer bakifrån och sedan tar personen tar runt hennes hals/huvud och släpar iväg henne (så endast hälarna rör i marken), hon fokuserar då mest på att försöka få bort gm:s armar och stå på benen och därför sparkar hon inte omkring sig och då behöver inte heller spåren bli så värst stora/långa.

Om gm inte kört bil eller annat fordon så tror jag tyvärr att han haft ihjäl henne ganska tidigt, har han bil kan han ha fört iväg henne först...

Någonting i den stilen tror jag också på, men det känns mer sannolikt att GM antingen boxat henne i magen eller hotat med något vapen. Jag får bara för mig att det åtminstone skull finnas några tecken på kamp om GM har försökt släpa iväg henne på det sättet som du beskriver, med det beror ju helt på hur marken ser ut (grus. asfalt eller packad jord).

Det jag inte får ihop är tidsaspekten (utifall GM hade en bil) Det kan ju inte ha gått mer än max ett par minuter från det att hennes kollegor åkte iväg till dess att GM slog till. Jag finner det osannolikt att GM kommit med bil just i rätt ögonblick, så att säga, för att undvika kollegorna och samtidigt hinna uppfatta att han att han har chansen att ge sig på en ensam flicka.
Det talar mot att det skulle handla om ett överfall baserat på ett ögonblickligt infall.
Jag finner det mycket mer sannolikt att det är ganska noga planerat och att GM är någon i flickans närhet (tex. en granne, någon som går i samma skola eller i samma idrottsförening etc.) och har spanat på henne så att han känner till hennes rutiner.
GM måste alltså ha parkera sin bil någonstans i närheten av cafét, men tillräckligt avsides så att ingen har lag märke till den, högst troligen vid kortsidan utav ladan på andra sidan vägen (där också hennes handske har hittats)

Mycket märkligt är också att man hittat föremål som till hör flickan på ett antal olika platser (ungefär som att GM har försökt lägga ut villospår)

Märkligt är också tidpunkten för överfallet. Det är i princip dagsljus ute, förvisso en ganska ensligt belägen plats, men inte helt öde. Hur har GM kunnat veta att han var ensam med flickan? han måste ju ha legat och lurpassat på henne (kanske gjort det flera gånger men först nu fått chansen att skrida till verket)
Medlem
Svenskares avatar
Det jag skulle vilja har reda på är vad som är mest troligt, att det är en kidnappning utförd av organiserad brottslighet eller om det är ett ensamt psykfall som flugit på henne? Eller måhända ett tredje alternativ finns det någonting som skulle kunna(observera kunna) tyda på att det inte är familjärt? Ett taskigt förhållande till någon i familjen, en diagnos på någon av medlemmarna?

Har de tänkt på att kika runt lite bland hennes fritidsintressen, jag menar en byhåla är liten. Hon kanske höll till vid något stall eller så? Där det förövrigt har vistas någon f.d. psykpatient från och till? Jag menar ett avstämmande med samtliga registrerade psykfall i bygden som kan ha haft liknade intressen?

Vad i helvete vet vi?
Medlem
softmoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
MÄRKLIGT PM

Tro detta eller ej. Kan vara sant, kan vara en lögn:

Enligt ett pm jag fått så vet alla (även polisen) att Lisa håller sig borta frivilligt. Hon har tydligen en problembild som fått henne att sticka. Prylar utspridda både här och där är ett tecken på att hon lever och spritt ut sakerna själv (anser polisen). Hennes vänner tror inte alls att hon är bortrövad och diskuterar det på nätet.

Så min slutsats utifrån detta är alltså...

- Polisen tror att hon håller sig undan men vill inte säga det högt utan ljuger och låtsas uppenbarligen om att de tror hon är bortrövad och kopplar in åklagare, dna-experter och rikspolis (för att få publicitet?)
- Hennes vänner döljer för allmänhet och polis (?) att de vet att hon försvunnit frivilligt.
- Alla ljuger för Lisas föräldrar och låtsas leta. De tycker kanske underförstått att det är skönt att flräldrarns får lida (för att de har pengar) Eller så ljuger Lisas föräldrar (de vet att hon håller sig borta frivilligt) bara för att få uppmärksamhet.

Tur att jag bor i norra Sverige. Har aldrig hört nåt liknande här uppe...Stämmer det så är det ta mig fan fel inte bara på Lisa, hennes vänner och utan också polisen. Helt jävla hjärtlöst.

Det positiva är i så fall att Lisa lever, det negativa är flertalet i den bygden är sjuka i huvudet. Jag hoppas det är en sk trådsanning och hopkok, för detta tar priset...Skulle hon vara bortrövad så hoppas jag alla skäms när det kommer fram bevis. Och har hon stuckit själv och dragit igång detta och fått stöd av en hel bygd att låtsas vara bortrövad, så är det helt enkelt inte klokt...

Vill se en dump på det där PM:et.
2015-06-11, 21:36
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RennTech71
Har du kilde på dette? Det er vel ikke noe sted i pressen oppgitt nøyaktig hva som stod i SMSet.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20941100.ab
Citat:
"Hon smsar sin pappa vid 18.23 och säger att hon strax ska sätta sig på mopeden och åka den cirka 50 minuter långa vägen hem till Skövde."
Där är den.

Du har rätt dock. Man ska ta det som står i pressen med en nypa salt. Olika tidningar har formulerat det på olika sätt.
Medlem
And64luns avatar
Väldigt många långsökta konspirationsteorier.

Hade BO blivit mördad på plats är jag säker på att polisen hittat bevis på det.

Hon har rövats bort. Jag är säker på att när vi får svaret är det inte så värst tillkrånglat som många tror.

Jag är ganska säker på att hon lever långt tid efter det att hon försvann.
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheUnity
Det enda som är troligt i det där scenariot är att hon skulle hålla sig undan självmant.

Och det är inte helt ovanligt att tonårstjejer gör det. Knappast att polisen slagit upp detta stort om de hade trott det handlade om det vanliga...
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Kan ju ha tagit stryptag på henne så hon inte skulle skrika på sina kollegor, då kan hon dö av "olyckshändelse". Han kan ju ha skäl att inte vilja bli anmäld till polisen - såsom villkorlig dom eller ansökan om uppehållstillstånd. Droger skulle väl också kunna bidra

OM hon hade hjälmen på sig så sätter jag min röv på att hon blev fasttagen bakifrån i en armbar. 165 cm.. Det är bra kort det.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Paine
Någon kanske har varit inne på det tidigare....Men ett sätt för GM att få flickan att lämna mopeden med nycklarna i kan ju vara att han säger sig ha glömt något inne på cafet. Det förklarar ju i så fall varför det inte finns några tecken på strid vid mopeden. Det är ju lättare att övermanna henne t.ex. när hon ska låsa upp cafet.

Intressant teori där. Väl värt att fundera på.

Jag tycker att ifall man får se terrängen runt caféet , så kan man lättare avgöra hur GM gått tillväga.
Medlem
Grasstomouths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deathofyou
Låter relativt trovärdigt.

Med tanke på hur allt är utspritt är det eller en välsorterad, vältränad, välmaskerad psykopat de enda logiska alternativen och det sistnämnda är inte logiskt på ett enda plan.

Edit: Kan vara därför snuten är slarvig, fått order att skådespela så hon känner sig lugn var hon än befinner sig och observerar nyheter.

Är det på det viset så kan hon inte komma långt. Hennes ansikte har varit på löpet hela veckan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in