Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-12, 01:46
Medlem
E 20 går inte långt från Blomberg. Balter och Polacker är här och stjäl. Måtte jag ha fel men det är vad jag alltid trott hände med Helena Andersson. Sedan kan ni tänka er resten själva.
2015-06-12, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThroneWatcher
Kanon, tack också för att du tydligt skickar med en källa till påståendet. Då lägger jag till detta i vår tidslinje!

17:55 - 4:e kollegan lämnar platsen före de andra, tar mopeden som står bredvid Lisas
18:00 - Caféets ägare ringer och frågar personalen hur det har gått.

18:05 - Rebecka (R), Lowa (L) och Lisa står utanför dörren
18:06 - Lisa konstaterar att hon inte kan hjälpa med något mera idag, R och L låser dörren och går till bilen

18:10 - R och L har lämnat platsen
18:xx - Bussen går (vem vet när den går!?)

18:23 - Lisa sms:ar sin pappa
18:30 - Mobilen stängs av, batteriet tar slut, eller slås sönder

20:00 - Föräldrar oroliga, pappan kör hemifrån till kafét i motsatt riktning, om något hänt, för att leta.
20:15 - Lisas mor ringer ägaren av kaféet och frågar när lisa gått, tiden styrks av att kaféägarinnan säger sig kollat sitt armbandsur när hon fick frågan.

21:00 - Pappan framme vid kafét. Upptäcker Lisas parkerade, fungerande moped med nyckel i tändningslåset. EU-mopeden snyggt parkerad. Mopedhjälm ej där. En påse med Lisas tillhörigheter finns vid mopeden. Pappan larmar polis samt ägarinnan av kafét.
21:30 - Poliser är på plats.

Tjejerna sa i intervjuerna (som jag inte har kvar länkarna till) att ägarinnan ringde vid 21-tiden till den ena och 21:30-tiden till den andra och informerade dem om att Lisa var försvunnen.
2015-06-12, 01:47
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av towb
Något tycks ju ha hållit kvar henne där i alla fall, om hon nu gick dit strax efter sex. Man pratar väl gärna inte med (äldre) främlingar i mer än någon minut, högst, i den åldern heller.
Jag är inte så säker på att tidsangivelser i TV-intervjuer och massmedia stämmer på minuten. Det går nog att lägga till och dra ifrån lite grann.

Jag tänker mig att de skildes åt ca 18.15. Lisa gick runt hörnet. Kanske drog hon på sig lite mer kläder när hon insåg att det blåste duktigt. Sedan fram med mobilen och kanske kolla Instagram eller något sådant. Kolla ett par SMS. Minuterna går, och klockan 18.23 messar hon sin pappa.

Därefter tar hon på sig hjälmen och hinner sedan få på sig ena handsken när en person (eller flera) dyker upp. Hon kliver hastigt av mopeden (om hon ens har klivit på än) och frågar vad den/de gör där.

Här kan man tänka sig olika alternativ. Antingen att den/de vill ha nycklar till caféet, eller att det rör sig om sexbrott.

I båda alternativen är GM alltså främling för Lisa.

Men jag kan förstås ha fel helt och hållet, eller fel på någon av punkterna.
2015-06-12, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Godsägaren ifråga är väl uppåt 80 år har jag för mig.
Knappast troligt att man i den åldern tar sig för att röva med sig någon tonårsflicka, hur
snygg och sexig denna än må vara.
Jag tror det skulle bli en övermäktig uppgift för en sån gammal farbror.

Men du kan vara lugn: du förblir ostrypt. Det var ju en teori i högen bara.

Om gubben exakta ålder är 80, +- ett par år, så är det ju inte helt uteslutet. Har en släkting som strax är 80 och är hur fräsch i kroppen som helst. Så det är fullt möjligt.

Nu kan jag ju tillägga att jag inte sett hur gubben ser ut, eller rör sig.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sabres
Varför skulle hennes ägodelar då vara utspritt på en stor äng?

Av samma teorier vi redan gått igenom?

Dragit in henne i ladan, blåst för vinden, gärningsmannen har kastat ut dem... Vem vet?

Vad i mina olika teorier är det som motsäger prylarnas placering jämfört med andra teorier?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
E 20 går inte långt från Blomberg. Balter och Polacker är här och stjäl. Måtte jag ha fel men det är vad jag alltid trott hände med Helena Andersson. Sedan kan ni tänka er resten själva.

Det ända är väl att dom hade försökt att sno något. Men det verkar ju inte vart något tecken på det.
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappatillhan
Ett motiv kan ju vara simpel våldtäkt? Han kanske har henne hos sig någonstans gömd men i detta fall redan död efter all uppmärksamhet. Han kanske insåg att han ej har många år kvar som någon har nämt och ''levt'' ut någon sorts fantasi? Allt är möjligt och orsaken till att han gör det på sin egen mark säger väl sig själv, vem kan marken bäst utav alla? Jo, den som ägaren den såklart. Han vet vart det finns gropar,vattendrag,högt gräs osv.
Och kasta hennes tillhörigheter i dikes och åkerkant hela vägen från ladan och hem.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Kan hon hålla sig undan frivilligt?

Håller sig kvar vid caféet när de andra lämnar platsen.
Meddelar pappan att hon ska åka (såklart), telefonen stängs av strax efter.
Lämnar nyckeln i mopeden, tar med sig hjälmen för att det ska framstå som att något måste ha hänt.
Placerar mystiska fynd på åtskilda platser för att sysselsätta polis och allmänhet.

Vem vet vilka personliga skäl hon kan ha.

Osannolikt men det vore inte första gången i historien.

Det mesta pekar på att hon är vid liv och har rymt själv, svar ja.
Men vi kan inte veta säkert, men med största sannolikhet.
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Har det hittats en vit duk? Var kommer den ifrån? Kaféet kanske? Vilken plötsligt attackerande GM har tillgång till en vit duk från kaféet? Om man hittat en vit duk från kaféet så pekar det mot kollegorna. I nuläget vet vi dock inte om det stämmer att en duk hittats.

Det bör ha varit en halsduk i så fall och ingen bordsduk
Medlem
_Soldier_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannekarlsson
Källa på att nyckeln förvaras i ladan?

Jag har följt det här från första början, men tror jag kanske har stött på något jag misstolkat isåfall. Var om någon nyckel i en lada. Vill inte missleda något. Så har ingen källa på att en nyckel förvaras i ladan. Jag utgick från att en handske hittades där.
2015-06-12, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
För att?

Vinna tid, kanske det fanns ett obesvarat meddelande från pappan?
2015-06-12, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wollcim
Tjejerna sa i intervjuerna (som jag inte har kvar länkarna till) att ägarinnan ringde vid 21-tiden till den ena och 21:30-tiden till den andra och informerade dem om att Lisa var försvunnen.

Ägarinnan dök väl upp vid caféet vid samma tidpunkt, vid 21.30?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in