Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-12, 00:41
Medlem
Har läst och funderat. Mopeden är kvar där hon lämnade den. Men jag har en liten fundering, har man sagt något om moppen? Är den hel? Min tanke är om hon har blivit på körd.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Nej det är dom inte.

Mitt ute på en åker är väl rätt konstigt?
Medlem
Nymphahoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av odlarmaja
Inte en aning om polisen kan be om det eller kräva. Ja vi hade journalister och kameror runt oss den mesta tiden av söken.

Tack! Då är du dessutom en av de få som faktiskt bidragit med erfarenhetsbaserade fakta i den här tråden.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Updown
Jo men kanske är det därför hon lämnade nyckeln kvar , hon smsade sin farsa och kanske tänkte äh går bara.

Sorry glöm 250m, det var en felkälla.
Medlem
ThroneWatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pollyskara
Har inte vart så aktiv med läsandet i dag, men har fått höra från mina vänner i trakten att det ska ha kommit en anmälan på kvälleb om skrik från ett grottparti på Bilingen utanför Skövde, någon som vet något om detta?
Ska ju även som tidigare varit prat om att JV vart där och campat en del på senaste, så kanske kan ligga något i detta om JV fortfarande är intressant?

Om jag inte missminner mig så har man faktiskt vart och undersökt just någon form av grotta/bergrum vid Billingen(s fritidsområde?). Om det är relaterat till just detta tips dock kan jag inte svara på, men man verkar leta igenom många olika grottor, dammar, gruhål, brott, brunnar med mera just nu.
2015-06-12, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Och stämmer detta borde polisen kolla när och vilken mast Lisas telefon kopplades upp emot vid det samtalet

Masterna ska redan vara kollade och det finns ingen aktivitet på telefonen efter smset till pappan.

Detta med samtalet var uppe redan igår och dementerades. Är bars en trådsanning.
Medlem
Kaaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mqvist1
Teori

Om ryktena stämmer att nyckeln förvarades/gömdes i ladan så faller många pusselbitar på plats!!

Kollegorna ber Lisa låsa caféet själv så de två hinner med bussen, Lisa tar själv moped hem så går med på det. Hon blir kvar ensam, sms:ar pappan att hon är påväg innan batteriet dör, låser caféet som vanligt --> Går till mopeden runt knuten, stoppar in nyckeln och kommer på i stunden "fan också, nyckeln måste jag lämna i ladan innan jag sticker"

Hon är ny så detta har hon inte som rutin, det tar 30 sek att gå från mopeden till ladan så hon tänker "fk it", är lat och lämnar mopednyckeln i tändningsstiftet och låter hjälmen vara kvar på huvudet. Väl i ladan då efter att hon är klar "rykten går att nyckeln fanns upphängd som vanligt" möter hon på GM som väntade på henne. Hon tappar handsken då hon blir rädd, (handsken hittas kvar i ladan). Under knivhot eller liknande följer hon med utan mostånd tills GM bil, påväg från platsen slänger GM Lisas saker efter vägen som sedan har hittats allt eftersom.

låter rimligt.. fan hoppas dom hittar tösen snart, det är ju inte långt ifrån mina gamla hemtrakter
Medlem
pelotards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Inte så dumt.

Vad man möjligen kan flika in mot detta är att GM rimligen inte kan ha vetat exakt vem av dem som skulle hänga in nyckeln i ladan just denna kväll.

Och GM var kanske i så fall egentligen ute efter någon av de andra. (OK det blev kanske lite Midsomer.)
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrFlashenstein
Ska man vara lite hård mot kollegorna är det deras fel att Lisa är borta. Varför då?

Jo, enligt deras egen utsago fick de stressa iväg för att den ena tjejen skulle hinna skjutsa den andra till bussen som gick 18.14. Stressa iväg trots att detta var en avvikande lugn dag varvid de kunde börja förbereda stängningen en stund innan 18.00 (kom ihåg att chefen sagt att det brukar vara ganska bra tryck mellan 17 och 18). Ergo har de brustit i sin planering och sina åtaganden gentemot arbetsgivaren om de lovat denne att alltid vara tre som stänger.

Bullshit. Det är inte kollegornas fel att Lisa har försvunnit. Personen/personerna som har begått detta brott bär skulden, ingen annan. Om kollegorna är direkt inblandade i hennes försvinnande, ja då är det deras fel.
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomten_på_lofte
Vilken statistik menar du skulle tala för det? Någonsin läst tingsrättsdomar?

Statistiken att den överväldigande majoriteten i området är svenskar, bland annat.
2015-06-12, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Om flickan nu ändå inte var den som låste spelar det egentligen ingen roll var de förvarade nyckeln....? Möjligen betyder det att den som låste caféet borde haft större koll på Lisa än vad som verkar vara fallet. Det var tydligen 250 m till ladan....säg att en av tjejerna låste arbetsplatsen och sedan knallade 250 meter till ladan med nyckeln medan Lisa fipplade med mopeden och sedan 250 meter tillbaka samma väg (?) för att gå till bussen (?)...då borde den personen logiskt sett ha haft koll på Lisa och mopeden.

Känns inte som 250m mellan ladan och Caféet när man kollar på bilderna, ladan är ju bara precis mittemot.
2015-06-12, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prillzor
Första gången Lisa tar moppen till/från jobbet.
Varför?
Fixa svaret på det så är vi nåt på spåren kanske.
Första tanken var att hon ev. hade bestämt med nån cafékund dagarna innan att få köpa smuggelsprit eller nåt efter stängningsdags när de andra åkt iväg. Avslutning, midsommar och sånt stundar.
Gott om plats i en vespa att stoppa i varorna utan att nån ser det hemma sedan och antagligen värt en 2-timmars resa.
Kl 18,20 "Följ med till bilen och hämta grejorna, den står bakom ladan". Hon följer med och skickar sms hem på väg till ladan. Kanske de spårade ur när dom såg att hon messa och trodde hon skulle ange han/dom eller också hade han annat i kikaren från början. Kanske finns glassplitter från telefon vid ladan om dom slog sönder den där.
Blir sedan inknuffad i bilen och sen bär det iväg. Handskarna brukar man lägga i hjälmen när man bär på den, men varför bar hon den till ladan isåfall?
Många pusselbitar som inte faller på plats. Varför kastar man grejor omkring sig? Mobilen kan man förstå, men resten?
Konstigt att inte folk i närheten sett mer om dom fart omkring överallt och kastat grejor!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in