Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-12, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mqvist1
Teori

Om ryktena stämmer att nyckeln förvarades/gömdes i ladan så faller många pusselbitar på plats!!

Kollegorna ber Lisa låsa caféet själv så de två hinner med bussen, Lisa tar själv moped hem så går med på det. Hon blir kvar ensam, sms:ar pappan att hon är påväg innan batteriet dör, låser caféet som vanligt --> Går till mopeden runt knuten, stoppar in nyckeln och kommer på i stunden "fan också, nyckeln måste jag lämna i ladan innan jag sticker"

Hon är ny så detta har hon inte som rutin, det tar 30 sek att gå från mopeden till ladan så hon tänker "fk it", är lat och lämnar mopednyckeln i tändningsstiftet och låter hjälmen vara kvar på huvudet. Väl i ladan då efter att hon är klar "rykten går att nyckeln fanns upphängd som vanligt" möter hon på GM som väntade på henne. Hon tappar handsken då hon blir rädd, (handsken hittas kvar i ladan). Under knivhot eller liknande följer hon med utan mostånd tills GM bil, påväg från platsen slänger GM Lisas saker efter vägen som sedan har hittats allt eftersom.

Jävligt intressant teori. En av de bättre hittills. Den delen tror jag stämmer. GM kan ha stalkat caféet för att han är besatt av BO och noterat från håll att detta är rutinen med nyckeln. Mycket bra tänkt!
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av odlarmaja
Obs! Har läst hela tråden redan.

Det jag funderar på fortfarande.
1. Varför polisen så snabbt rubricerade det som icke frivilligt försvinnande/människorov?
2. Varför söken avslutats så tidigt på kvällarna? Minns från andra försvinnande att det pågått även nattetid.
3. Fick info via en anhörig att hon skulle ringt pappan efter det hon "tagits". Han skulle då hört ett tumult. Tog upp detta häromdagen men fick dåligt gehör här.
Kan det varit en anledning att GM kastade ut telefonen ur tex en bil? Var det för pappan fick dottern samtal som föranledde till polisens snabba beslut om människorov?

Lite svårt att släppa det. Inte för att det löser något men är ju mer seriöst tänk än 99% av allt annat i den här tråden.

Tack för ordet!

Påstående 3 ska vara helt fel.
Medlem
Heeths avatar
Riktigt otäckt när inte ens nyhetsblaskorna byter rubrik på denna nyhet. Då förstår man att dom verkligen har lite att gå på. Hur många dagar till ger vi det här?
Medlem
curvaNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Teori dags.

Om hon har blogg eller liknande, någon social media överhuvudtaget. Så är det väldigt lätt för idioter att spåra henne.

Någon skrev om en grön/gul bil full med uppviglade invandrare tidigare, tydligen fler personer intryckta i bilen än vad som är normalt och även påtagligt stressade. Nämndes även att detta sågs inärheten utav en kyrka och vid en kyrka hade det fyndats nu eller hur var det?
Med tanke på att bilen sticker ut såpass så låter det som en moddad bil. Vilka moddar bilar rätt mycket? Och ofta har råd? Kriminella

Någon obehaglig kriminell jävel letar upp sina offer på bloggar. Beställer ett jobb åt några att plocka upp henne.
Hon ska lämna nyckeln i ladan men blir iakttagen, kanske blir fångad men sliter sig loss och Hon flyr ut på ängen, ett par stycken ur gänget sätter efter henne, därför hittar man saker som ligger helt random ute på en äng.

Man har (Än så länge) hittat 10 stycken "ledtrådar" , och 10 saker utav något är i princip vad en människa kan ha på sig på en gång. Kläder, hjälm, handskar, plånbok, ring, mobil, nycklar(vilka satt kvar i mopeden) etc. Hur mycket hade hon på sig? Dessa 10 saker verkar ligga längst med en väg. En person kan endast ha mer saker med en väska, handväska eller liknande, har man hittat hennes?

En sak ligger alltså mitt på en äng, helt random! resten längst med en väg? Tyder på att ett fordon kan vara inblandat och har åkt jämsides med ängen när dom andra har jagat henne.
Har dom sedan slitit in henne i bilen och slängt ut hennes saker igenom fönstret? (Där måste vi få reda på exakt vad som hittats)

Jag tror att med tanke på att så mycket saker har hittats, så är det flera inblandade, flera inblandade = mer kalabalik.

Hon kan befinna sig i sverige, hon kan befinna sig utomlands, men det sista tvivlar jag på. Däremot tror jag faktiskt att hon lever. Frågan är hos vem?
Hennes pappa hittade ju moppen när han kom till platsen och även hennes väska med tillhörigheter. Jag tror att hon utsatts för
Nåt brott och kommer säkerligen hittas död innan helgen eller inte alls. Tragiskt som fan lider med anhöriga !
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shelby
JV har inget med saken att göra.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20950616.ab
Polis kan göra misstag. Vid utredningar, vid förhör. Polisen kan också medvetet gå ut med felaktig information för att locka fram en viss respons. Idag låg det även ett tryck på polisen från det sedvanliga mediegänget att "få stopp på ryktesspridningen". Jag tar det där förhöret och "alibit" med en nypa salt. Däremot vore det intressant att ta del av förhöret med JV i sin helhet för att få reda på vad det var som gjorde att de så lätt kunde avskriva honom, om de nu gjorde det på riktigt.
Medlem
Ska man vara lite hård mot kollegorna är det deras fel att Lisa är borta. Varför då?

Jo, enligt deras egen utsago fick de stressa iväg för att den ena tjejen skulle hinna skjutsa den andra till bussen som gick 18.14. Stressa iväg trots att detta var en avvikande lugn dag varvid de kunde börja förbereda stängningen en stund innan 18.00 (kom ihåg att chefen sagt att det brukar vara ganska bra tryck mellan 17 och 18). Ergo har de brustit i sin planering och sina åtaganden gentemot arbetsgivaren om de lovat denne att alltid vara tre som stänger.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eightyfour
Skulle hon inte bara tagit moppen till ladan då, när nyckeln ändå var i och allt? Avståndet till ladan är ändå ~ 250 meter.

250? Det är tvärs över gatan.
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillschumi
Det är några saker som jag inte kan få rätsida på:

1.Om GM stod och väntade på baksidan, först måste han veta att moppen är hennes och eftersom det var första gången hon åkte så måste han ha överhört det tidigare eller samma dag. Samtidigt att hon parkerade den på baksidan lär bara varit uppenbart samma dag som försvinnandet. Sedan att hon skulle vara sist därifrån var ju långt ifrån säkert. Hon kan ju ha gått tidigare och de övriga dröjt sig kvar vilket hade gjort överfallet till ett riskfullt project. Kort sagt, jag tror inte att en random GM planlagt stod och väntade, för mycket osäkra faktorer för att planera det.

2. Alla prylar som tappats/slängts, varför skulle GM slänga ringar m.m?, han/hon lär vilja ha med sig så mycket som möjligt. De måste helt enkelt ha tappats/slängts av LH.

3. Pappan får SMS 18:20 att hon strax ska åka. Redan 20.00 är föräldrarna oroliga och åker mot kaféet. Är inte det väldigt tidigt med tanke på att färden på moppe minst borde tagit 1 timme?, varför så oroliga, tjejjen var ju ändå 17år nästan myndig.

Det blåste rätt kraftigt den kvällen och när hon inte svarade på telefonen (kanske brukar göra det jämt) så blev föräldrarna naturligtvis oroliga för att nåt hänt. Men de tänkte nog mer olycka än spårlöst försvunnen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderkakaa
Via en anhörig till LH? Vad jag läst mig till i artiklarna så var smset det sista som gjordes med den telefonen för att sedan förbli avstängd?

Ja via anhörig till Bo
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Updown
Det kan ha gått såhär, de andra hade bråttom hem och det var Lisas tur att söndagsstäda(eller så lät de sommarjobbaren sommarstäda) så hon städar caféet och kollar mobilen fb instagram etc efter och minuterna går, sedan går hon mot mopeden och lägger nyckeln vid tändningen och tar på sig hjälmen men kommer på ganska snabbt att hon glömt låsa så hon går till ladan för att hämta nyckeln(eller så har hon låst och sedan glömt lämna nyckeln) så hon går dit och blir då överfallen av en GM som väntat där i ladan då han spanat och insett att de alltid brukar lämna nyckeln där.

Men har du någon källa på att nyckeln skulle ha förvarats i ladan.?
2015-06-12, 00:33
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cresentsugerinte
Finns ingen anledning för de som sysslar med trafficking att kidnappa en svensk flicka för att använda som sexslav i Europa. Alldeles för stor risk med tanke på uppmärksamhet detta fall får. Finns tyvärr redan gott om unga tjejer som utnyttjas/kidnappas i Östeuropa och andra delar av världen och som inte alls drar lika mycket uppmärksamhet. Att kidnappa svenska tjejer för trafficking i Europa händer bara i Johan Falk filmer.

Det kan du skriva upp att det finns snledning till. Kan vara ett beställnings jobb
2015-06-12, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenalight
Kan det inte ha varit så att LH, under (eventuell) kidnappning, lämnar ifrån sig dessa föremål själv, i hopp om att kunna bli spårad? tar av sig klockan när GM inte ser, tappar den försiktigt.
Bara spekulerar.

Sakerna är spridda på ganska konstiga ställen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in