Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-12, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlphaBeta11
Kan ju vara medvetslös eller under kontroll på annat sätt medans han gör sig av med saker från bilen.

Så kan det vara. Givetvis.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlphaBeta11
Kan ju vara medvetslös eller under kontroll på annat sätt medans han gör sig av med saker från bilen.

Eller 2-3 GM's en kör medan den andra tog hand om BO och gick igenom hennes fickor och tillbehör.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mqvist1
Teori

Om ryktena stämmer att nyckeln förvarades/gömdes i ladan så faller många pusselbitar på plats..
Kollegorna ber Lisa låsa caféet själv så de två hinner med bussen, Lisa tar själv moped hem så går med på det. Hon blir kvar ensam, sms:ar pappan att hon är påväg innan batteriet dör, låser caféet som vanligt --> Går till mopeden runt knuten, stoppar in nyckeln och kommer på i stunden "fan också, nyckeln måste jag lämna i ladan innan jag sticker"

Hon är ny så detta har hon inte som rutin, det tar 30 sek att gå från mopeden till ladan så hon tänker "fk it", är lat och lämnar mopednyckeln i tändningsstiftet och låter hjälmen vara kvar på huvudet. Väl i ladan då efter att hon är klar "rykten går att nyckeln fanns upphängd som vanligt" möter hon på GM som väntade på henne. Under knivhot eller liknande följer hon med utan mostånd tills GM bil, påväg från platsen slänger GM Lisas saker efter vägen som sedan har hittats allt eftersom.

Dom har väl sagt att BO inte låste?
Medlem
Updowns avatar
Det kan ha gått såhär, de andra hade bråttom hem och det var Lisas tur att söndagsstäda(eller så lät de sommarjobbaren sommarstäda) så hon städar caféet och kollar mobilen fb instagram etc efter och minuterna går, sedan går hon mot mopeden och lägger nyckeln vid tändningen och tar på sig hjälmen men kommer på ganska snabbt att hon glömt låsa så hon går till ladan för att hämta nyckeln(eller så har hon låst och sedan glömt lämna nyckeln) så hon går dit och blir då överfallen av en GM som väntat där i ladan då han spanat och insett att de alltid brukar lämna nyckeln där.
Medlem
ThroneWatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KurtKrut
Det här är inte vanligt i Sverige. Polisen står helt handfallen och ingen har nån aning efter så här lång tid. I sånna här situationer sätter polisen in allt dom har och ändå får vi inte reda på ett jota.
Iom detta fakta så skulle jag satsa mina pengar på att det är proffs som gjort detta. Kanske militärer kanske inte.

Jag håller inte med dig, det är tyvärr ändå rätt vanligt att Polisen står handfallna första veckan-veckorna, vilket är oerhört beklagligt. Finns många exempel på detta, Caroline Stenvall, Mats Alm, mfl. där det har tagit tid att komma vidare i undersökningen.
2015-06-12, 00:28
Medlem
Deferos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Stalker
Första intervjun säger Lowa att Lisa beslutade sig för att gå då inget mer fanns att göra och sa hejdå och gick.

Konstigt. I den intervju jag sett säger kollegan att alla gick samtidigt och att de två kollegorna satte sig i en bil medan Lisa gick runt hörnet till mopeden.
Medlem
Citat:
Teori

Om ryktena stämmer att nyckeln förvarades/gömdes i ladan så faller många pusselbitar på plats..
Kollegorna ber Lisa låsa caféet själv så de två hinner med bussen, Lisa tar själv moped hem så går med på det. Hon blir kvar ensam, sms:ar pappan att hon är påväg innan batteriet dör, låser caféet som vanligt --> Går till mopeden runt knuten, stoppar in nyckeln och kommer på i stunden "fan också, nyckeln måste jag lämna i ladan innan jag sticker"

Hon är ny så detta har hon inte som rutin, det tar 30 sek att gå från mopeden till ladan så hon tänker "fk it", är lat och lämnar mopednyckeln i tändningsstiftet och låter hjälmen vara kvar på huvudet. Väl i ladan då efter att hon är klar "rykten går att nyckeln fanns upphängd som vanligt" möter hon på GM som väntade på henne. Under knivhot eller liknande följer hon med utan mostånd tills GM bil, påväg från platsen slänger GM Lisas saker efter vägen som sedan har hittats allt eftersom.

Vad är det för jävla arbetsplats som förvarar nyckeln utomhus i en lada, ok, om man som privatperson gör så, men ett café? Har de inga personalnycklar man tar med sig hem? Mycket märkligt.
Medlem
Pingvinkokoss avatar
Det är något som inte stämmer med det korta tiden mellan att nycklen sätts i moppen och hon försvinner/förs bort. Kan mopednyckeln suttit i under dagen? Hittar inte om det är bekräftat att den inte gjort det.
Vad jag förstår hade pappan kollat om mopeden startade, ett alternativ är att nyckeln inte satt i mopeden men hade med sig reservnyckel och att denna uppgift inte kommit fram, av något skäl.
Hjälmen är fortfarande borta, men det skulle ge ett större tidsfönster
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Eller 2-3 GM's en kör medan den andra tog hand om BO och gick igenom hennes fickor och tillbehör.

Tror inte på fler GM. Stämmer inte in på modus eller gärningsmannaprofil för den här typen av försvinnande
2015-06-12, 00:29
Medlem
Obs! Har läst hela tråden redan.

Det jag funderar på fortfarande.
1. Varför polisen så snabbt rubricerade det som icke frivilligt försvinnande/människorov?
2. Varför söken avslutats så tidigt på kvällarna? Minns från andra försvinnande att det pågått även nattetid.
3. Fick info via en anhörig att hon skulle ringt pappan efter det hon "tagits". Han skulle då hört ett tumult. Tog upp detta häromdagen men fick dåligt gehör här.
Kan det varit en anledning att GM kastade ut telefonen ur tex en bil? Var det för pappan fick dottern samtal som föranledde till polisens snabba beslut om människorov?

Lite svårt att släppa det. Inte för att det löser något men är ju mer seriöst tänk än 99% av allt annat i den här tråden.

Tack för ordet!
Medlem
Det är några saker som jag inte kan få rätsida på:

1.Om GM stod och väntade på baksidan, först måste han veta att moppen är hennes och eftersom det var första gången hon åkte så måste han ha överhört det tidigare eller samma dag. Samtidigt att hon parkerade den på baksidan lär bara varit uppenbart samma dag som försvinnandet. Sedan att hon skulle vara sist därifrån var ju långt ifrån säkert. Hon kan ju ha gått tidigare och de övriga dröjt sig kvar vilket hade gjort överfallet till ett riskfullt project. Kort sagt, jag tror inte att en random GM planlagt stod och väntade, för mycket osäkra faktorer för att planera det.

2. Alla prylar som tappats/slängts, varför skulle GM slänga ringar m.m?, han/hon lär vilja ha med sig så mycket som möjligt. De måste helt enkelt ha tappats/slängts av LH.

3. Pappan får SMS 18:20 att hon strax ska åka. Redan 20.00 är föräldrarna oroliga och åker mot kaféet. Är inte det väldigt tidigt med tanke på att färden på moppe minst borde tagit 1 timme?, varför så oroliga, tjejjen var ju ändå 17år nästan myndig.
Medlem
Citat:
Teori

Behöver ju möjligtvis inte ens vara så att GM stod eller var där ens han kanske precis åkter förbi med bilen när hon gick över vägen till ladan för att lämna nyckeln.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in