Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-12, 00:17
Medlem
Det mesta tyder ju på att hon blivit hastigt överrumplad vid mopeden och bortförd i ett fordon medans GM spritt delar från fordonet. Pga av det hastiga förloppet vid mopeden så tyder ju det kraftigt på att GM hade kännedom om BO sen tidigare. Hon ska ju haft en extrem otur om hon ska träffat en random bortförare som bestämde sig just på det stället och just vid den tidpunkten för att begå ett brott under det vad man måste anta vara ett kort tidsintervall. Att man får anta att det varit ett kort tidsintervall har ju att göra med att hon bara ska hoppa på mopeden och åka hem.

Visste GM att det var hennes moped och väntade denne på henne? Det förefaller så rent sannolikhetsmässigt även om det naturligtvis inte går att helt utesluta andra alternativ. Om så är fallet så måste ju frågan om hur denne kunde veta det ställas, det var ju även första gången hon färdades själv till jobbet.

De frågor jag personligen finner intressanta är var GM placerat sitt fordon och även vilken väg hon tog på mopeden på söndag morgon mellan 8.30-9.30? Kan en GM sett henne färdas dit på söndag morgon? isåfall vad finns det för arbetsplatser och dyligt längs den vägen vid den tidpunkten?
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Absolut. Du tänker i alla fall rationellt, till skillnad från många andra. Ett mordfall brukar trots allt i 95 % av fallen följa ett mönster, dvs att det finns någon koppling mellan GM & BO. En Anders Eklund-typ, en typ som är impulsstyrd och som låter "tillfället göra brottet", det är extremt ovanligt.

GM & BO kan givetvis känna varandra eller vara bekanta, men det kan också vara som så att deras vägar enbart korsats. Exempelvis kan det vara något av följande scenarion:

- GM och BO gymmar på samma ställe.
- BO brukar handla på ICA, där jobbar GM.
- BO brukar sitta och läsa på biblioteket, det brukar GM också.
- BO brukar festa, på samma fester dyker ibland GM upp.
- BO & GM brukar fika på samma café i centrum.
- BO & GM går på samma gymnasium.
- GM brukar fika på caféet där BO jobbar.
- GM jobbar i en klädaffär där BO brukar handla.

Jag undrar om polisen börjat arbeta utefter en geografisk profil ännu, trots allt brukar GM ofta finnas inom en geografisk profil.

Men när det handlar om ett olöst mord (som det antagligen handlar om här), där ingen har anhållits och som skett på offentlig plats så minskar sannolikheten betydligt för att det finns en relation mellan GM och BO.

(Inte riktigt sant att det i 95 procent av fallen finns en relation mellan GM och BO. Siffran är väsentligt lägre än så.)
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Bästa inlägget i tråden hittills. Några kommentarer:

1. Antagligen inte någon närmare relation i alla fall. Bekant (till utseendet eller namn) eller främling.

2. Instämmer helt.

3. Medelålders vet jag inte, kan tänka mig 20-årsåldern med.

4. Dels vet vi faktiskt inte om det säkrats några spår på platsen. När Engla försvann så hittade man spår efter ett fordon precis där hennes cykel hittades, men vad jag minns gick man inte ut med det. Sedan behöver kanske inte ett överfall heller ge så mycket spår. Säg att han tog tag med armen runt hennes hals, till exempel.

Men som sagt, bästa inlägget i tråden. Citerar bara delar av det, inlägget i sin helhet kan läsas på:

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

Tack.
Tröttnade lite.

Kommentarer på dina kommentarer:

1- Håller med

2 -

3 - Kan vara. Fast det känns inte riktigt som ett brott en ung kille gör, i så fall bör han ha ett rejält brottsregister redan. Men ja, kan inte uteslutas.

4 - Sant, vi vet inte vad man säkrat på platsen.

Öka nivån på posterna nu allihopa!
2015-06-12, 00:18
Medlem
Det som känns konstigt är ju att det händer just den dagen som hon tar mopeden?
Jag förstår ju att första gången måste ju vara den första att prova på saker, men det är ju konstigt att det är just under denna dagen, jag vågar ju inte säga direkt men av känsla är det jupersoner som vet att hon tar mopeden just denna dagen.
Hur hade det varit om hon hade fått skjuts den dagen, tex väntat några minuter på att hennes far ska komma, hade hon blivit försvunnen då? låter osannolikt.

Personer letar i trakten omkring som hon senast sågs, varför skulle hon vara kvar där? Hon bodde ju i Skövde?, personerna hon känner/ som har haft koll på henne bör ju vara i närheten där hon bor.

Jag har löst haft koll på detta fallet och ber om ursäkt om frågorna/teorin har tagits upp tidigare.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Bästa inlägget i tråden hittills. Några kommentarer:

1. Antagligen inte någon närmare relation i alla fall. Bekant (till utseendet eller namn) eller främling.

2. Instämmer helt.

3. Medelålders vet jag inte, kan tänka mig 20-årsåldern med.

4. Dels vet vi faktiskt inte om det säkrats några spår på platsen. När Engla försvann så hittade man spår efter ett fordon precis där hennes cykel hittades, men vad jag minns gick man inte ut med det. Sedan behöver kanske inte ett överfall heller ge så mycket spår. Säg att han tog tag med armen runt hennes hals, till exempel.

Men som sagt, bästa inlägget i tråden. Citerar bara delar av det, inlägget i sin helhet kan läsas på:

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
Kan väl egentligen inte säga att jag har invändningar mot beskrivningen, dock utesluter jag inte en helt jämnårig GM. Några tillägg. Detta var inte planerat, inte utgången iaf, jag får även en fundering på att GM bor i riktning mot Skara. Och att fynden vid kyrkan är utplacerade.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Defero
Kollegorna till Lisa har sagt att alla tre låste tillsammans, inte sant?
Första intervjun säger Lowa att Lisa beslutade sig för att gå då inget mer fanns att göra och sa hejdå och gick.
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Polisen kör en rövare nu och friskriver JV så att de ska kunna skugga honom i hemlighet.

Exakt min tanke. Han är nog inte vidare svår att överlista
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalen-nu
Jag är generellt mycket glad över att läsa dina inlägg i de flesta trådar. Sansade, väl övervägda och välformulerade. Men i det här fallet har du inte applicerat dina i övrigt goda tolkningsegenskaper. Med andra ord, du har inte läst så noga vad jag egentligen skrev.

Hade den närmaste familjen varit här inne och skrivit hade jag blivit oerhört förvånad. Jag talar om inlägg från familjens periferi. Bekanta och avlägsna släktingar som känner att de inte behöver avstå från att kommentera av hänsyn till de inblandade.

OCH jag säger inte att det är något FEL på familjen. Dock kan en sjuttonåring tolka konstant överbeskyddande föräldrar som kvävande och frihetsberövande. Bara häromdagen blev jag kallad en tråkig sabotör av min egen sjuttonåring när jag förvägrade honom nöjet att skaffa mutilerade (uttöjda) örsnibbar ...

Sorry att jag tycks ha missuppfattat dig. Jag skulle dock vilja lägga till att om även bekantskapskretsen och släkten består av "vanlig" medelklass så är man inte nödvändigtvis särskilt intresserad av att prata med media heller.

Det man givetvis kan undra är om det fanns något dåligt mående/tidigare självdestruktivt beteende eller åtminstone tendenser till det som påverkat både föräldrarna att reagera snabbt och även polisen att snabbt sätta igång sökinsatser.

Det var ett fall i fjol eller möjligen 2013 i Göteborg med en man som försvann från sin lägenhet och där man hittade en mängd saker från den utslängda i skogen. Det hela verkade både märkligt och misstänkt och självklart spekulerades det här om brott. Så småningom hittades mannen död en bit längre in i skogen, men det låg inget brott bakom. Däremot tror jag det framgick hyggligt tydligt att han inte hade mått psykiskt bra sista tiden innan han försvann.

Jag vill dock poängtera än en gång att jag tror (tyvärr) på ett våldsbrott som den absolut mest troliga orsaken till hennes försvinnande.
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Vore väl snarast tjänstefel att inte spraya ladan full med reagens och leta med UV-lampan. Tror som du att man misstänker att det skett nåt där. Ladan borde vara nåt mer än simpel fyndplats för en persedel från den försvunna. Åtminstone är det så misstänkt att Ladan måste vändas ut och in efter spår.
Om jag minns rätt så släppte man ladan så snart man gjorde fynd på annan plats och efter det gjordes fynd i ladan och sedan släppte man den ganska omgående igen när det gjordes ytterligare fynd utmed vägen.
Därför kan det vara möjligt att man fortsatt inte har gjort mer än okulärbesiktning och dokumenterat/fotat
2015-06-12, 00:19
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Är det någon som vet om det är någon som har dömts, avtjänat ett straff - och sedan släppts ut igen - för mord, svår kvinnomisshandel, våldtäkt och/eller kidnappning av en kvinna i närområdet, efter Helena Andersson?

Det där är en väldigt relevant fråga.
Man kan även lägga till andra våldsbrott även där ingen dömts....än.
Tror absolut inte att GM är en första gångs förbrytare.

Hur gick det tex med denna man ??
http://www.lidkopingsextra.se/nyhet-2015-05-21-pgrov-misshandel-paring-majorsalleacutenp.aspx
Senast redigerad av locknloll 2015-06-12 kl. 00:22.
Medlem
Den där Linus som är med på cafets facebook någon som har info om honom? Hittar han inte på facebook men ser lite mysko ut.
Medlem
Vad är det för mobiltäckning i området? Kan det vara så att när Lisa skulle skicka sitt sms till pappan hade hon inte täckning och gick därför iväg en bit från moppen. Hon förföljdes då av någon som drog in henne i sin bil.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in