Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-12, 00:11
Medlem
Deferos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RichardNixon
Hörde alldeles nyss från en som varit på platsen och letat efter Lisa idag att anledningen till att man hittat handsken i ladan ska ha varit för att man tydligen hängde nyckeln till cafét i ladan. Detta sägs vara bekräftat av caféägaren. En teori kan således vara att Lisa gick ner till ladan för att hänga in nyckeln, och där mötte GM som väntade på henne. Detta är alltså inte några bekräftade uppgifter, men det är i alla fall något som min källa hörde på platsen.

Låter konstigt då det pågick renoveringsarbete i ladan med arbetare som grävde och gjorde annat. Knappast säker plats att lägga en nyckel på om det stämmer. Dock möjligtvis rimligt att nyckeln läggs på något ställe så att vem som helst kan öppna. Säkert en vanlig företeelse ute på landet i mindre orter och mindre verksamheter.

Utgår man från att det du säger stämmer så kan det dock förklara att handsken ramlade av. Kan ju vara så att hon plockade upp nyckeln från fickan eller liknande och att hon då tog av handsken.

Dock blir ju hennes kollegors uppgifter lite konstiga då de hävdar att alla tre låste caféet tillsammans. Kan de ha varit så att de lämnade henne?
2015-06-12, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senjinone

Om hon blev lurad att följa med någon så var det antingen en person hon var bekant med av någon grad om så bara väldigt lite eller en person som hon inte hade anledning att misstänka för något.
Alltså ingen halvgalen knarkare med vild blick och sjukt utseende.

Kan vi hålla detta inom några rimliga gränser nu tack?

Absolut. Du tänker i alla fall rationellt, till skillnad från många andra. Ett mordfall brukar trots allt i 95 % av fallen följa ett mönster, dvs att det finns någon koppling mellan GM & BO. En Anders Eklund-typ, en typ som är impulsstyrd och som låter "tillfället göra brottet", det är extremt ovanligt.

GM & BO kan givetvis känna varandra eller vara bekanta, men det kan också vara som så att deras vägar enbart korsats. Exempelvis kan det vara något av följande scenarion:

- GM och BO gymmar på samma ställe.
- BO brukar handla på ICA, där jobbar GM.
- BO brukar sitta och läsa på biblioteket, det brukar GM också.
- BO brukar festa, på samma fester dyker ibland GM upp.
- BO & GM brukar fika på samma café i centrum.
- BO & GM går på samma gymnasium.
- GM brukar fika på caféet där BO jobbar.
- GM jobbar i en klädaffär där BO brukar handla.

Jag undrar om polisen börjat arbeta utefter en geografisk profil ännu, trots allt brukar GM ofta finnas inom en geografisk profil.
Senast redigerad av herrtanke 2015-06-12 kl. 00:14.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blake2010
Men är du bara helt dum i hela skallen eller är du inte läskunnig? han är inte intressant o han har inget med hennes försvinnande att göra enligt polisen

nej jag är inte dum i huvudet, säger som en person innan skrev att polisen har tagit fel förut, eller bara tonar ner det för att inte allmänheten ska ta ut saker i förväg!
Hade du träffat den där killen någon gång hade du nog också trott som jag och flera andra här.
Medlem
Jag vet att det har varit uppe tidigare men jag tycker mig inte hitta något svar..

Pappans alibi, vad har sagts om det?
Som många tidigare nämnt så är detta förmodligen inget direkt överfall av BO då polisen isånafall förmodligen hade kunnat säkra fler spår. Det tyder då på att BO känner GM. Min närmsta förklaring är att pappan har något med det att göra...

En annan fråga: Finns det bara en väg ut från kafét eller kan man åka åt båda hållen?
2015-06-12, 00:13
Medlem
MrEchozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woodchuck
tror ändå det är han, han är så psyk att han säkerligen klarar hålla masken öven när polisen sitter mitt emot honom.

Tror du verkligen att polisen bara skulle förhöra honom utan att ens kolla upp om han har alibi eller inte?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av overklasswhiggan
Jag vet att det har varit uppe tidigare men jag tycker mig inte hitta något svar..

Som många tidigare nämnt så är detta förmodligen inget direkt överfall av BO då polisen isånafall förmodligen hade kunnat säkra fler spår. Det tyder då på att BO känner GM. Min närmsta förklaring är att pappan har något med det att göra...

En annan fråga: Finns det bara en väg ut från kafét eller kan man åka åt båda hållen?
Pappan har inget med försvinnandet att göra öht.
Medlem
TheJackets avatar
Citat:

Vad skulle motivet då vara?
2015-06-12, 00:14
Medlem
Deferos avatar
Kollegorna till Lisa har sagt att alla tre låste tillsammans, inte sant?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Ja, det är precis vad jag också undrat över.

Redan i måndags läste jag i någon av tidningarna på nätet (läst de flesta, kommer inte ihåg vilken), att eftersom det var första gången hon skulle åka moped, så skulle pappan åka och möta henne halvägs. När han åkte men aldrig mötte henne så åkte han ända fram till cafét och upptäckte mopeden med nyckel i.

Efter jag läst detta...kommer det andra artiklar om att föräldrarna åkt. Att han där vid 20.00. Borde varit där tidigare om skulle mötas halvvägs. Jag tror mer på första artikeln jag läste än det som kommit sen.
Medlem
Sweeper80s avatar
Är det någon som vet om det är någon som har dömts, avtjänat ett straff - och sedan släppts ut igen - för mord, svår kvinnomisshandel, våldtäkt och/eller kidnappning av en kvinna i närområdet, efter Helena Andersson?
Medlem
Citat:
Det tyder då på att BO känner GM.

Eller att GM hade ett synligt vapen typ kniv.
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurresnigel
Var inte ringen bekräftad hennes av föräldrarna?
Jag tror inte att det bekräftats att en ring var ett av fynden. Däremot sa Fuxborg att föräldrarna bekräftat att fynden tillhörde LH.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in