Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-11, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revlis
En pedofil kan väl vara intresserad av barn/ungdomar ,eller har en pedofil en viss åldersgräns på sina offer? Tror nog att får dom chansen oavsett om offret är 5år eller 17 år.

Ditt spån man är byxmynding när man är 15år i sverige då är man knappast pedofil om man har intresse för en 17åring
Medlem
Jag är ny här har läst väldigt många sidor och börjar komma in i detta nu.

Förlåt om jag kanske upprepar något men...

Lästa innan en kommentar som jag tappat bort på grund av alla dessa sior :O Men det var något i still med att "gärningsmannen hade gott om tid under dagen att förbereda sig och fippla med moppen och annat"

Om nu gärningsmannen hade fipplat med moppen så skulle väl polisen ha märkt det.

Sen ryktet om att hon bara håller sig undan... Är det inte möjligt att hon håller sig undan och polisen inte säger något eftersom att Lisa nu kanske vill ha uppmärksamhet och det är därför hon försvann. Hon kanske sprider ut sina saker för att ge polisen "ledtrådar" som sagts tidigare.
(jag tror inte hon är borta med vilje men ser bara möjligheten)

en fråga.. Det nämns ju inget om att det skulle varit ett "slagsmål" fysisk attack på plats eller har jag fel. Är det inte ganska troligt att det blir spår kvar på plats ifall detta skulle hänt. (speciellt på landet) ??

Detta kanske många ser som en löjlig spekulation men jag tar upp den ändå. Skulle det inte vara möjligt för GM att döda henne/söva henne med något slags av långdistansvapen just eftersom det inte finns några spår av oroligheter på plats. Men det förklarar ju inte varför hennes spår är utsprida på så många olika ställen.

Svårt fall
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nex.182
jag kommer inte fram till nån riktigt bra anledning till varför hennes prylar skulle vara utspridda över hela området. delar av prylar som tyder på nån kamp, det borde nån hört. har nån knockat henne och burit runt på henne? har gm gått runt o stött ut saker? skulle man va så kall så man strosa runt där efter dådet och kasta hennes saker på olika platser.

just den biten att hennes saker ligger utspridda som om nån sprängt henne pekar för mig mer på att hon fejkat nåt. men polisen verkar ju vara av annan uppfattning o dom har då mer koll än mig.

Om man bortser för fynden vid kyrkan som inte är bekräftade av polisen så är det enkelt. Brott sker i själva ladan på andra sidan vägen alt där BO lyckas fly till. Hon lastas i bil och man kör iväg på baksidan av fiket bort från de större vägarna. På grusvägen gör GM sig av med mobildelarna genom att kasta ut dem ur bilen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Och av vem fick du "höra" detta?

Känner en polisman. Och nej inte vanlig konstapel !
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prillzor
Första gången Lisa tar moppen till/från jobbet.
Varför?
Fixa svaret på det så är vi nåt på spåren kanske.

Inget spår att gå på. Cafét låg tidigare i Varnhem och det är nära Skövde. 2014 flyttade cafét till Blomberg. Lisa ville väl jobba kvar och är lite jobbigt för föräldrarna att skjutsa henne 10 mil/dag eftersom hon nu skulle sommarjobba där.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Stalker
Håller helt med, arbetskamraterna story håller inte, hon håller tillbaka något. Kanske något litet, men som förvränger hela historien. Visst chockade människor kan vara osammanhängande flöda över känslomässigt och vara sammanbitna arga ledsna vad som.. Men hon lyckas ju inte svara på enkla frågor utan att försöka sig inte följa logik. Kollat på klippet tre gånger och hör nya små saker sägas på sätt som inte övertygar. Hoppas dom låter nån slipad beteende hetare studera intervjun.

Det är inget märkligt med kollegornas intervjuer.
Och ja, jag är en tillräckligt slipad beteendevetare och har studera intervjuerna.
Medlem
Machbets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suomiroutsin
Det kan vara så att LH är väldigt punktlig och man har gått igenom vägen hem grundligt samt hur lång tid det skall ta. Om man förberett det så mycket och man ändå är sen hade jag också blivit orolig.

Ja och samtidigt så har säkert föräldrarna försökt ringa henne kanske redan 19.40-19.50 och när mobilen då varit avstängd så börjar de nog ana ugglor i mossen.
2015-06-11, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makkan85
Det är rimligt, hon har ett stort värde i och med sitt utseende och sin ålder

Fruktansvärt orimligt. Varför kidnappa en svensk tjej och föra henne till valfritt skabbland när man har gott om alternativ på hemmaplan som dessutom måste vara ett mycket mycket enklare och betydligt mindre riskabelt alternativ?

Trams.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rootbit
Om Helenas och Lisas försvinnande har med varandra att göra letar man ju uppenbarligen efter en person som är äldre. Det är trots allt 23 år sedan Helena försvann.

Jag skulle nog tro att det är rätt ovanligt med två försvinnanden så pass nära varandra, även om det skiljer 23 år.

Leif GW kan nog svara på detta

Godsherren är äldre...
Medlem
Sudbinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
GW tiger väl, eftersom han inte har något att tillföra till polisens arbete ännu, klokt. Risken finns väl att Lambertz hinner först och kan peka på sambandet i tid mellan bortförandet och frigivandet av en känd fånge.

Polisen sköter väl helt enkelt sitt jobb. FB lär väl knappast göra det bättre.

Snart går Lambertz ut med att Qvick är gärningsmannen.

Den här stackars tjejen finns i mina tankar mest hela tiden. Försöker tänka logiskt.

Lisa upptäcker GM när hon sitter på moppen. Springer iväg till ladan, sliter av sig handsken för att ringa efter hjälp men GM hinner ikapp henne. Kanske tvingar GM henne att följa med, hotar henne (kniv kanske?). GM tar hennes mobil och krossar den. Har man hittat en ring? (Eller har jag drömt det?) Om man hittat en ring...en ring tappar man inte så lätt. Kanske har hon själv lirkat av sig den för att kunna lämna ledtrådar? Kanske är de andra sakerna också saker hon i smyg släppt för att försöka lämna ett spår efter sig? Kanske fick GM inte tag på henne i ladan utan hon lyckades springa iväg, kanske fick hen tag på henne där mobilen hittades.

Fast hundarna...om Lisa sprungit runt på åkrarna, borde hundarna inte fått vittring på hennes spår? De bör ju ha tillgång till hennes lukt från plagg i hemmet, rimligtvis. Om hundarna inte fått vittring efter henne talar det väl, rent logiskt sett, för att hon inte befunnit sig där sakerna hittats och att de är utplacerade av någon annan...någon okänd som hundarna inte har någon referens att spåra efter. Eller?
Jag jävligt dåligt insatt i hur spårhundar funkar. Någon som kan mer?
Medlem
Frognogs avatar
Många har funderat kring att Lisa kanske gick till ladan för att tända en cigg, rökte vid moppen och blahablaha. Är hon ens rökare?

Och om vi tar bort att GM ex parkerat innan och haft span. Till att GM kom med bil medans hon var i färd från cafét. Kan hennes kollegor ha mött honom i bilen när dom åkte? Om inte, då kan ha kommit från den andra riktningen? Är den "andra riktningen" samma där man gjort fynden? Någon som vet?
Medlem
ATLAS64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marefos
Jag reagerar på detta:

Lisa kör en EU-moped. Den gör max 45, om hon åker full gas hela vägen hem. (Jag förutsätter att den ej är trimmad)

18.23 skickar hon sms:et. I 45 km/tim borde det tagit strax över en timme att komma hem, dvs strax efter 19,30 då..

Redan kl 20 kastar sig fadern i bilen för att leta? Jag kan bara referera till mina bekanta som har barn i den åldern och 25-30 minuter är ju ingen jättelång tid att komma sent för en 17-åring...
ja man kan ju undra om tjejen var hotad av någon eller om föräldrarna kände till något hot eftersom hon sms:ar precis innan hon åker ifrån arbetsplatsen ,och att pappan kastar sig i bilen ut och letar så pass snabbt som vid kl 20.00,, provade han att kontakta någon innan han gav sig iväg för att leta ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in