Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-11, 21:03
Medlem
Den andra flickan (i Västmanland) påträffades efter 1 dygn. Varför jag poängterar det är att det tyvärr är en mer trolig tidsrymd för ett lyckigt slut där BO hittas levande. Det här är ju jävligt underligt faktiskt, än mer konstigt om man valde att INTE genomsöka containern nära moppen förrän nu.

Tyder om det är sant på ren inkompetens!
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kicksome
Det var en blåsig söndag, LH står vid mopeden, har tagit av ena handsken för att smsa sin far. Handsken blåser iväg med vinden.

LH springer ut på körbanan för att hämta handsken som blåst iväg. Bil kommer farandes i 180. Pang!

Mobilen flyger iväg, går i bitar. LH medvetslös. Föraren drabbas av panik, slänger in LH i bilen samt föremål som spridits ut i samband med påkörning.
(Förutom handsken som nu blåst in i ladan).

Kör in på grusvägen och kastar ut föremålen sporadiskt.

Dumpar LH någonstans (dammen?) och kör iväg..

med tanke på att man hittat en krossad iPhone-display m.m så tycker jag detta är ett högst troligt senario.

Krävs ganska mycket för att separera en display från en iPhone.. T.ex. En krock.

Man bör hålla utkik efter en krockskadad bil..

Intressant tanke. Frågan är huruvida man vid ett sådant scenario borde sett blod eller liknande i gruset.
Medlem
ztickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Ja varför i helskotta tog hon mopeden just denna dag då föräldrarna kunnat skjutsat henne dessutom försvinna just då tror hon bestämt träff efter jobbet

Det är kul att köra moppe. Vädret var fint. Föräldrarna kanske inte hade möjlighet att hämta just den tiden. Herregud.
2015-06-11, 21:04
Medlem
Vigilances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://www.expressen.se/nyheter/helenas-foraldrar-kan-vara-samma-garningsman/

Jag tänkte i dessa banor också innan. Kan Helenas mördare åkt in i fängelse för något annat mord/brott och kommit ut nyligen? Nej, nu svamlar jag kanske men det känns som ett möjligt alternativ med tanke på likheten/närheten om man tittar i listan "Likheter mellan fallen" där till höger i artikeln.
Medlem
Chrillothekids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Har de testat starta moppen?

Kan GM varit så utstuderad att denne fifflat med moppen tidigare under dagen så att den inte skulle starta?

Därför sitter nycklarna i då hon försökt starta den en massa gånger men inte fungerat (Förklarar även påsen som ligger bredvid då hon lagt den år sidan när hon försökt få igång moppen). Då har GM dykt upp och erbjudit henne hjälp. Personen har sagt att han har verktyg i bilen/skåpbilen och bett henne följa med för att hämta dem och där kidnappat henne.

Ah jag är kass på att spekulera så lämnar över det till er proffs här på FB.

"När lammen tystnar" och andra filmer har ju kört liknande grejer. Ska en mördare tänka och planera så här mycket innan så är man iskall nog att inte sprida ut saker. Folk pratar om att villa bort polisen??? Hur då? De e ju MP som letar. Nä ingen logik i det alls.
Medlem
BaraBiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Kvitto:

1 Rejält Rep
2 Rullar Gaffatejp
2 Par Handskar
1 Paket Kondomer

Eller något annat suspekt kanske?

:P
Eller kolla övervakningsbilder från den tiden då köpet gjordes i butiken?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kicksome
Det var en blåsig söndag, LH står vid mopeden, har tagit av ena handsken för att smsa sin far. Handsken blåser iväg med vinden.

LH springer ut på körbanan för att hämta handsken som blåst iväg. Bil kommer farandes i 180. Pang!

Mobilen flyger iväg, går i bitar. LH medvetslös. Föraren drabbas av panik, slänger in LH i bilen samt föremål som spridits ut i samband med påkörning.
(Förutom handsken som nu blåst in i ladan).

Kör in på grusvägen och kastar ut föremålen sporadiskt.

Dumpar LH någonstans (dammen?) och kör iväg..

med tanke på att man hittat en krossad iPhone-display m.m så tycker jag detta är ett högst troligt senario.

Krävs ganska mycket för att separera en display från en iPhone.. T.ex. En krock.

Man bör hålla utkik efter en krockskadad bil..

Bromsspår? krossat glas? Väldigt uppseendeväckande med en krockad bil. Varför ta upp mobilen som hon tappat och sedan slänga ut displayen 1km senare? Blodspår på asfalt? Håller inte.
Medlem
louderthanbombss avatar
De stod att det nya fyndet ska skickas på DNA-analys? Då måste det ju vara hjälmen, klädesplagg eller skor. Och att de dessutom måste fråga föräldrarna om de tillhör Lisa. Kan de funnits hår/blod på fyndet eller skickar man de på analys ändå?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Agående alt 1. Polisen kan lätt se vart pappan va med pejling. Han kan ju ha lämnat mobilen hemma iofs. Det sägs att han var hemma med resten av familjen och åkte för att leta efter henne runt 20. Varför sms:a sig själv? Då döda/kidnappa henne mellan 18:00 och 18:23. Om han var där när de stängde, då borde kollegorna ha sett honom.
Då måste också de andra vara med på lögnen att pappan inte va hemma. I de flesta fall är det någon som känner BO. Klart polisen går igenom familj och vänner först.

"Det sägs att" räcker väl för att tvivla lite. Vem är hans alibi? Hans fru som han sagt till att ge honom alibi för att "polisen inte skall behöva lägga onödiga resurser"?

En mycket logisk förklaring är att hon tagit mopeden den dagen utan lov. Pappan åker dit när hon slutar och bråk uppstår om varför hon åkt moped istället för att han kör henne som alla andra dagar. Han dödar henne av misstag, kör snabbt hem igen så han är hemma till kl 20 när hans fru kommer hem från annat håll, gör sig av med kroppen på vägen, åker tillbaka och anländer kl 21, lägger 30 min på att lägga ut villospår, ringer därefter ägaren till caféet och sedan polisen.

Solklart fall förutsatt att han inte har vattentätt alibi för den aktuella tiden kl 18-20..
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spelguden
Blir man påkörd i 180 kan jag lova dig att det kommer finnas lite blod på marken minst sagt, även om man skulle hinna kraftigt bromsa, och då borde det funnits kraftiga bromsspår.
Skulle hon ha blivit påkörd och kanske dödad skulle det finnas spår på platsen.
Bromsspår, splitter vad som helst. Omöjligt annars, svårt att städa undan spår etc.
Inte sannolikt.
Medlem
Grandiosos avatar
Nu tar man upp flashback och denna tråden i aktuellt.
2015-06-11, 21:05
Medlem
Skulle inte förvåna mig om GM har funnits med i MP:s sökande efter Lisa, det var ju ett kidnappningsfall för inte alltför längesedan i Göteborg där en yngre flicka hade rövats bort i Örgryte, slutligen begav ju sig GM ut tillsammans med flickan för att låtsas leta, som tur var uppmärksammades detta av personer inom MP.

Aset njuter nog säkert av uppmärksamheten det här fallet har fått.

Hur osannolikt det än verkar så hoppas jag verkligen Lisa hittas oskadd, tyvärr är jag väl alldeles för optimistik.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in