Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-11, 20:46
Medlem
bittermandels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av michurcu
Efter att ha följt denna tråden sedan dag ett och även följt Expressens live-sändningar tänkte jag dela med mig av mina tankar. Liksom alla andra som postar i denna tråd så följer jag detta eftersom tankarna och hela hjärtat är hos Lisa och hennes anhöriga, och att vi alla så gärna vill se att hon återfinns oskadd.

JV: har inte haft misstankar om denne man någon gång, och skönt att det nu kommit av Polis-uppgifterut att han inte är inblandad. Bara för att man är ortens "tokstolle" innebär ej att man är kapabel till vad som helst.

Kollegorna: har inte heller misstankar mot dem, och att folk påpekar att de beter sig underligt framför kameran så tror jag vem som helst som ej innan blivit intervjuad hade gjort det. Detta berör dem djupt och de känner säkert skuld till att de lämnade Lisa ensam, dock hade ingen kunnat föreställa sig detta. Skärpning på att anklaga två unga tjejer.

Om fynden: Jag tror att fynden funna vid kyrkan kan tillhöra vem som helst. De fynd som är bekräftat att tillhöra Lisa/Lisa har haft liknande föremål i sin ägo har alla varit i närheten av kaféet, som i ladan och kring grusvägen/fältet Polisen har avspärrad. Därmed en röd tråd att det är dit hon rört sig.

Vad som kan ha hänt: Lisa och kollegorna stängde ihop vid kl 18.20, efter sysslorna efter stängning. De två andra kollegorna går till sin bil på framsidan, åker iväg, och Lisa går till baksidan där hennes moped står. Hon skriver ett sms till sin pappa medans hon går dit, 18.23 skickas det. Sätter nyckeln i låset, och får syn på någon som kommer mot henne, alternativt blir överfallen. Handsken har hon av sedan innan för att kunna skriva på touch-telefon. Hon flyr, med hjälmen på, ut mot fälten, grusvägen, i panik bara flyr. Kanske flydde hon först in i ladan där hon tappar handsken, eller så har den blåst in där då det har den kvällen varit blåsigt. På vägen under sin flykt tappar hon div. saker som man nu hittar. GM kommer ikapp henne och för henne tillbaka, kanske under vapentvång och hot, och de lämnar platsen i bil.

Förhoppningsvis är hon oskadd och gömmer sig någonstans, eller så är hon flera mil från brottsplatsen.

Alla tankar till henne och anhöriga, och jag hoppas innerligt att hon är vid liv.

Synd bara att din teori faller på första meningen. Dom andra åkte ju iväg i förväg. BO var ju med all säkerhet själv på cafeet då brottet skedde. Den ena tjejen skulle väll med en buss.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IgorS
"Snälle Bengt" deltog i att eskortera rädda kvinnor hem medan jakten mördaren (han själv) gick lös. Kan vara det du syftar på?

Fallet med dubbelmördaren som var nattvandrare, kommer man mycket väl ihåg.
Går inte utesluta att GM själv deltar i skallgången.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ragolin
Det är konstigt att det är så lågt intresse om tiderna. Man måste ju försöka reda ut på sekunden när dom låste. Det enda man verkar veta är att 18.23 gick ett sms iväg, och kl. 18.30 stängdes telefonen av eller krossades. Ägarinnan sa i förbifarten att en av flickorna sa att dom stängde och larmade kanske 18.15. Det borde väl polisen vara mer intresserad av. Dom borde väl ha sett på larmet när det aktiverades? Det kanske går att kolla ännu?

Japp, tiden runt stängning och kl 18:30 kan vara helt avgörande för pusslet. Har Lisa skickat sms:t eller är det GM? Har Lisa hotats att skicka sms? Fynden på mobilattiraljerna bör ge svar på detta..
Sedan tiden mellan 18:30-22..Hade GM kontroll över tiden..?
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillothekid
Helt korrekt. Ett planerat bortförande gör ju att man tar med sig allt och lämnar inget. Låt vara att hon kidnappades på framsidan då hon skulle tillbaka in i cafét alt. möta upp någon, vilket gjort att gärningsmannen inte haft koll på moppen. Sprida saker runt brottsplatsen antyder att:

1. Hon har själv lagt ut grejerna och försvunnit självmant
2. Hon har blivit påkörd av någon som i ren chock och panik lagt in henne och saker i bilen och sen kört en kort bit, panikat och slängt ut upplockade saker, kört en sväng till och gjort nått liknande ev.
3. Det är MENA-folk som haft skoj i raggarbilen där flera gått igenom hennes saker.
4. En mycket störd och förvillad människa som rymt från lillhagen.

Krossad mobildel och hjälmdel(?) tyder på nr 2. Hela storyn som än så länge är känd här tyder på nr 1.
Om det inte finns MENA-folk i närområdet och det inte sitter någon ful typ på någon åker och pratar med vassen så tror jag på nr 2. Precis som fallet Sigrid i Oslo:

http://www.expressen.se/nyheter/polisens-teori-sigrid-pakord--sen-mordad/

Teorien om at Sigrid ble påkjørt ble aldri bevist.
Fremdeles en av flere teorier, og etter 2 rettssaker uten avklaring, er det ikke sannsynlig at vi noen gang får vite hva som eg skjedde med Sigrid.

For øvrig finns en svært lang Sigrid-tråd her på FB (tror jeg har lest 5-6 henvisninger til Sigrid-saken på tråden her nå):

(FB) Oslo: 16-åriga Sigrid Schjetne försvunnen (hittad mördad)
Senast redigerad av Vossevangen 2015-06-11 kl. 20:49.
2015-06-11, 20:47
Medlem
hippykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Citat;

– Jag såg ingenting konstigt där och la inte märke till något, säger en av tjejerna som hade sin moped parkerad bredvid 17-åringens.

Det här verkar inte ha fått sin förklaring. Vem är hon, när var hon vid mopederna?
.

Ni får ta vad kvällspressen presenterar med en nypa salt. Stressigt att prata med journalister i en jobbig situation. Journalister missuppfattar, rapporterar och citerar fel osv.

Polisen har nog full koll även om inte Flashback och aftonbladet har det.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av capodaster
Man bör gå igenom hennes LH`s dator vilka vänner hon hade vilka hon datade vilka sidor hon besökte. Man bör även höra hennes kompisar om hon berättat om udda personer eller vilka sidor hon sökte killar.
I andra hand bör man gå bak lite o se på hennes klass o förhöra killar o tjejer som umgåtts på gemensamma fester om det funnits udda personer i pereferin.

TROR DU INTE MAN GÖR DET????
Många smartskallar här..
Medlem
ar är Snälle-Bengt/Nattvandrar-Bengt/Bengt Karlsson nu? kristanstad
Medlem
Alla ni som följt med i media mer eller mindre slaviskt, de saker som hittats vart har de återfunnits? Det ser ut som åkermark, högt gräs mm på många ställen och har gm då stannat och kastat iväg sakerna eller är dem dumpade utmed att han och Lisa rör sig från caféet?

Har gm slängt dem på måfå eller har Lisa lyckats lämna spår efter sig (inte mobilen men t ex ring och småsaker som kan bindas till henne)?
Medlem
Citat:
"Snälle Bengt" deltog i att eskortera rädda kvinnor hem medan jakten mördaren (han själv) gick lös. Kan vara det du syftar på?

Hnm minns jag mkt väl-------sitter han fortf inne eller var finns han idag ?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pointzero
Alltså Lisas kropp finns säkerligen i det stora vattnet som man ser från flygbildern.
Svårt att leta där också tror jag, är nog inte prioriterat för ligger hon där är hon ändå död.
Känns fortfarande som ett rån som gått fel.

De va nån som skrev igår här, att de e ganska lång grunt så man måste åka ut en bra bit till de djupaste runt 7 meter. så har han tillgång till båt e de möjligt men inte troligt
Medlem
Vigilances avatar
Citat:

Nej, inte han. Det var mordet i Boden som användare Ola-Connyy skrev om här nedan. Men han hade jag glömt av, sitter han inne fortfarande?

Citat:
Ursprungligen postat av Ola-Connyy
Det var i Boden, följde den tråden och vill minnas att den var lika stor som denna. GM ska ha deltagit i sökandet och var i BO:s närmaste vänkrets/ex. Det spekulerades om GM hade deltagit för att röja en eventuell energydryck som han kan ha glömt kvar på platsen om jag inte missminner mig. I det fallet var det enklare att hitta GM eftersom kropp och spår som pekade på GM hittades. Här vet vi inte alls hur det har gått till.

Just det, Boden var det ja. Tack, nu minns jag. Jo, det har du ju rätt i såklart.
2015-06-11, 20:48
Medlem
Hunden007s avatar
undra JV bara var ett troll som ville åka fast för stämma alla som hotar han nu

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in