Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-11, 20:42
Medlem
kekomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bilknugen
"17-åriga flickan från Västmanland återfunnen

Den 17-åriga flicka från Norberg i Västmanland som varit försvunnen sedan eftermiddagen på onsdagen är återfunnen. Polisen fick in ett tips som ledde till att hon kan återföras till sitt hem.

Flickan anmäldes försvunnen på onsdagskvällen och sedan dess har polisen arbetat med försvinnandet. Ingen misstanke om brott har funnits och på torsdagseftermiddagen fick polisen in ett tips som ledde till att flickan kunde hittas i Märsta utanför Stockholm.

Det var ett omfattande polisiärt eftersöksarbete, samverkan med andra myndigheter och tips från allmänheten som ledde till att flickan hittades på centralstationen av en polispatrull.

Det var med stor lättnad vi kunde meddela flickans anhöriga att hon hittats och att hon var oskadd.

Vi vill verkligen passa på och rikta ett stort tack till alla er som har hjälpt till att dela vårt inlägg. Utan er hjälp hade inte informationen nått så många."

https://www.facebook.com/polisen.vastmanland/photos/a.132936453532683.28415.125510520941943/471400716352920/?type=1&theater23

Fel tjej.
Medlem
IgorSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vigilance
Nu börjar jag bli gammal och minnet sviker mig ofta, men var det inte något uppmärksammat mord för ett tag sedan där mördaren deltog i sökandet? Vad är oddsen på att GM lägger ut spår under tiden som han/hon söker? Det kan ju vara någon sjuklig copycat, men det kanske är väldigt långsökt.

Jag hoppas av hela mitt hjärta att hon hittas vid liv.

"Snälle Bengt" deltog i att eskortera rädda kvinnor hem medan jakten mördaren (han själv) gick lös. Kan vara det du syftar på?
Medlem
ztickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Jag börjar luta mot teorin om att hon följde med någon frivilligt. Hon kanske hade stämt träff med någon. Möjligheten finns ju att denna person erbjöd henne skjuts hem men sedan svängde in någon annanstans. Annars borde någon ha hört eller sett något ifall det rörde sig om ett överfall då vägarna runtomkring är vältrafikerade av det jag hört.

Tror du inte att hon hade gjort sig till känna efter denna enorma kraftansamling som går åt till att hitta henne?
Bannlyst
När var det skriken hade hörts i Billingen? Söndagen då hon försvann eller några dagar efteråt?
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brainwhipper
Den artikeln säger ju ingenting om något?
Du får försöka hitta det då

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6188161
Medlem
And64luns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softmyntet
Brottet måste ha skett mellan 18:23 - 18:30 eftersom LHs arbetskamrater lämnat lite innan klockan var 18:20 och således borde hört något om hon blev överfallen.

Jag tror LH har blivit överfallen ca 18:25, arbetskollegorna har åkt och LH är ensam kvar. Smsar till hennes far att hon skall åka hem och sätter nycklarna i mopeden (handsken som hittades kan förklaras att hon skulle sms och tog då av sig ena handsken).

Det är nu GM dyker upp, GM ser att LH är klar att åka och angriper henne. Frågan är hur kollegorna inte har sett någon okänd bil samt GM måste gömt sig väldigt bra men samtidigt sett att kollegorna åkt.

Därför är tiden 18:23 - 18:30 ett mysterium, det är då LH har försvunnit...

Vad är det som säger att det är hon som skickat det där SMS. Kan ju lika gärna vara GM eller att BO blivit tvingad att skicka det. GM är väl inte dummare än att han fattar att hon skulle hem? GM har ju troligt haft tillgång till hennes mobil under en tid. Hur lång tid vet vi inte. För jag tror inte att BO själv förstört och kastat bort den.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LosTNamE
Jag är ganska säker på att detta är planerat, kolla på bilden över stället, personalen går ut vid gaveln alldeles intill parkering, väninnorna har bilen på parkeringen medans hon har moped bakom caféet. Inte en chans att någon random snubbe skulle se henne från vägen.
Vet någon vilken modell det var på mopeden, kunde hon ha hjälmen under sätet eller var det en äldre/cross-liknade moped?
Min f.d jobbade på café, och stängde cafét 6 så är det möjligt att det tar minst en kvart att diska, städa larma o.s.v. Som några redan nämde så är det mycket troligt att hon även kollade sociala medier. Men visst finns det ett intressant tidsspann och jag tror att BO kände GM

Det var första gången hon skulle åka moped hem från jobbet. Föräldrarna har skjutsat innan. Om någon har planerat så kanske han bara ville ha någon av tjejerna och inte just Lisa eller så visste GM om att hon skulle åka moppe just idag.
2015-06-11, 20:43
Medlem
Efter att ha följt denna tråden sedan dag ett och även följt Expressens live-sändningar tänkte jag dela med mig av mina tankar. Liksom alla andra som postar i denna tråd så följer jag detta eftersom tankarna och hela hjärtat är hos Lisa och hennes anhöriga, och att vi alla så gärna vill se att hon återfinns oskadd.

JV: har inte haft misstankar om denne man någon gång, och skönt att det nu kommit av Polis-uppgifterut att han inte är inblandad. Bara för att man är ortens "tokstolle" innebär ej att man är kapabel till vad som helst.

Kollegorna: har inte heller misstankar mot dem, och att folk påpekar att de beter sig underligt framför kameran så tror jag vem som helst som ej innan blivit intervjuad hade gjort det. Detta berör dem djupt och de känner säkert skuld till att de lämnade Lisa ensam, dock hade ingen kunnat föreställa sig detta. Skärpning på att anklaga två unga tjejer.

Om fynden: Jag tror att fynden funna vid kyrkan kan tillhöra vem som helst. De fynd som är bekräftat att tillhöra Lisa/Lisa har haft liknande föremål i sin ägo har alla varit i närheten av kaféet, som i ladan och kring grusvägen/fältet Polisen har avspärrad. Därmed en röd tråd att det är dit hon rört sig.

Vad som kan ha hänt: Lisa och kollegorna stängde ihop vid kl 18.20, efter sysslorna efter stängning. De två andra kollegorna går till sin bil på framsidan, åker iväg, och Lisa går till baksidan där hennes moped står. Hon skriver ett sms till sin pappa medans hon går dit, 18.23 skickas det. Sätter nyckeln i låset, och får syn på någon som kommer mot henne, alternativt blir överfallen. Handsken har hon av sedan innan för att kunna skriva på touch-telefon. Hon flyr, med hjälmen på, ut mot fälten, grusvägen, i panik bara flyr. Kanske flydde hon först in i ladan där hon tappar handsken, eller så har den blåst in där då det har den kvällen varit blåsigt. På vägen under sin flykt tappar hon div. saker som man nu hittar. GM kommer ikapp henne och för henne tillbaka, kanske under vapentvång och hot, och de lämnar platsen i bil.

Förhoppningsvis är hon oskadd och gömmer sig någonstans, eller så är hon flera mil från brottsplatsen.

Alla tankar till henne och anhöriga, och jag hoppas innerligt att hon är vid liv.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vigilance
Nu börjar jag bli gammal och minner sviket mig ofta, men var det något uppmärksammat mord för ett tag sedan där mördaren deltog i sökandet? Vad är oddsen på att GM lägger ut spår under tiden som han/hon söker? Det kan ju vara någon sjuklig copycat, men det kanske är väldigt långsökt.

Jag hoppas av hela mitt hjärta att hon hittas vid liv.
Det var i Boden, följde den tråden och vill minnas att den var lika stor som denna. GM ska ha deltagit i sökandet och var i BO:s närmaste vänkrets/ex. Det spekulerades om GM hade deltagit för att röja en eventuell energydryck som han kan ha glömt kvar på platsen om jag inte missminner mig. I det fallet var det enklare att hitta GM eftersom kropp och spår som pekade på GM hittades. Här vet vi inte alls hur det har gått till.
Medlem
Cilangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildsome
Bara en flyktig tanke: Om man kommer hem snart så KAN man ju skicka ett sms om att "jag kommer hem snart" om man bor en bit bort, men ännu troligare är det ju förstås att man skriver "jag kommer hem snart" om man räknar med att komma hem lite senare än tänkt. Uppstod något litet bråk?

Fast det är fan FÖR lite att ens spinna vidare på.

Tänkte också på faktumet att hon smsade pappan innan hon åkte. Fast det är ju bara intressant om det är något hon vanligtvis inte gör innan hon åker hem.
Medlem
Ptolemaioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Vad är möjligheterna för att GM skickade SMS:et och sedan stängde av/slog sönder telefonen?

Polisen meddelade tidigare att telefonen tappade sin signal efter att det sista SMS:et skickades - men hur långt efter? 5 minuter? 10 sekunder? 30 sekunder? Detta är oerhört viktigt. Om telefonen tappade signal 10 sekunder efter att SMS:et skickades finns det anledning att tro att Lisa redan överfallits vid 18:23 och att GM då skickade ett låtsas-SMS för att spara tid. Om den däremot tappade signal 4 minuter efteråt kan mycket ha hänt mellan överfallsögonblicket och SMS-skickandet.

Har det inte tidigare konstaterats att detta var första gången Lisa skickade ett liknande SMS? Har polisen/anhöriga granskat ordval och liknande för att avgöra huruvida SMS:et verkligen kan ha skickats av henne?

Om det varit gärningsmannen som skickade SMS:et borde han nog försökt fördröja upptäckten att något hänt, som t.ex. skrivit att hon måste arbeta över lite, att hon blir sen. Inte att hon åker nu.
2015-06-11, 20:44
Medlem
Om det är så att GM finns i hennes klass eller på samma skola och har blivit fixerad vid L, så kan timingen ha varit en utlösande faktor. Det skedde sista helgen innan sommarlovet. Och under lovet kan han inte se henne, hoppas på kontakt, ha kontroll på vad hon gör eller vilka hon träffar. Det kan han bara under terminstid. Nu inför sommarlovet växer pressen i honom.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in