Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-11, 20:09
Medlem
Finns det en karta på var hon parkerade moppen?
2015-06-11, 20:10
Medlem
harems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Du har aldrig stängt en affär eller dyl. 18 stänger man för kunderna, sedan gör man i ordning allt annat.
De måste plocka undan allt som står framme, torka av bord, stolar mm. rengöra kaffemaskiner mm. Ett vanligt fik tar kanske 30 min att stänga.

Väldigt OT men har man arbetat i Café mer än en vecka vet man att man förbereder stängning för att så snabbt som möjligt bli kvar.
Har svårt att tro att cafét är överfullt, vilket gör att man ex. kan moppa halva cafét innan stängning, diska allting och rengöra diskmaskin och "back of house", torka av bord och stolar och om man har två kaffemaskiner rengör man den ena, därefter den andra snabbt efter kl 18.00.

Är man rutinerad så är cafét färdigstädat 18.05.
Jag arbetade på ett världskänt (inte för att det är bra, utan för att det helt sonika finns tusentals av det) café där reglerna på städning var stenhård, ALLT skulle städas och vi klarade oss på 10-15 minuter efter stängning vanligtvis, om det nu inte blev sinnessjuk peak på slutet vilket gör att man inte kan förstänga.

Sluta spåna i hur stängningen gick till. De slarvar säkerligen också, det är ett jävla fik på landet.
Medlem
nygards avatar
Tommy Lindström f.d chef för rikskrim säger att rubriceringen "människorov" tyder på att man tror att hon lever, om jag förstod rätt.
Medlem
BAB7s avatar
Rapporteras även i utrikes media:
https://www.youtube.com/watch?v=r2I66FaWz-I
Medlem
vizuals avatar
Angående youtube klippet så har en annan användare vid namn Lisa Holm kommenterat "08/08 19:00" vilket nog är en referens till 8 augusti kl 19.

Det är 76 dagar mellan 25:e maj (vilket klippet lades upp på, eller i alla fall var menat att läggas upp på, tror jag) och 8:e augusti vilket såklart är siffrorna för 7/6 när allt hände. Misstänker att det faktum att klippet startar vid 01:01 också kan ha någon relation till 08/08 men troligtvis inte.

Inte så mycket vikt till detta kanske men tyckte det var lite intressant. Kan vara ett troll också som tänkt på samma grej
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8332
Hur säkra är uppgifterna på att nyckeln satt i tändningslåset på mopeden? Jag tycker inte det låter som att hon blev bortförd från platsen med våld.

ja man kan tycka att moppen borde välts eller ståt på sätt. hon måste typ suttit på moppen, nån kanske ropad på henne och hon gått ditt.
Medlem
Lazeeboys avatar
Teori: Satt sig på mopeden med nyckeln i tändningen, men kliver av för att smsa eller kanske sätta i ett par hörlurar - blir överfallen, indragen i den närliggande ladan, våldtagen (tappar handsken) och även medvetandet och livet när GM stryper henne till döds. Blir tillbakasläpad till mopeden och dumpad i containern. GM tömmer LH på värdesaker, som denne sedan går igenom längs vägen från brottsplatsen. Vilket skulle förklara alla utspridda saker här och där (men samtidigt längsmed samma sträcka). Att de sedan rört sig ytterligare kan bero på exempelvis vind.
Medlem
Wildsomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av And64lun
GM har kartlagt BO noga under en tid. Han vet att hon kör moped den här dagen.

Fast det är detta jag tycker är konstigt. I och med att hon brukade få skjuts av sina föräldrar så är det väldigt få personer som visste att hon skulle åka hem själv för första gången just den dagen. Det låter nästan som om någon haft en latent plan och bara väntat på att en dag få sätta den i verket. Men det känns verkligen som om det borde vara någon som fanns nära henne.
Medlem
Omöjligt att läsa allt, så därför frågar jag.
Vilka teorier/spekulationer finns det om att GM tagit båt och åkt nån helt annans stans över Vänern med BO?

Vänern är ju stor och lämnar ju inte spår efter sig så lätt på vattnet...
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunlakejen
Jag får verkligen inte ihop hur allt är så orört runt moppen, samtidigt som man hittar en handske i ladan. Jag kan tänka mig att gärningsmannen har under hot lett henne till ladan där hans bil står parkerad. Att slå henne medvetslös och bära henne över vägen måste ses som oerhört riskabelt med tanke på tiden och att det fortfarande är ljust ute.

Som många andra har varit inne på känns det som att alla fynd måste vara villospår, ser ingen logik i att slänga ut något överhuvudtaget, förutom mobilen som kan spåras. Man kan tänka sig att villospåren ger gärningsmannen mycket extratid nu dagarna efteråt. Samtidigt tar han stora risker om allt detta gjorts efter kidnappningen, fortfarande ljust ute och det kan komma en bil/moppe/någon som är ute och går och se en stillastående bil och någon som kastar saker.

Tillvägagångssättet för att få henne in i bilen bekymrar mig oerhört mycket med alla omständigheter som råder.
Det är mycket mystiskt kring hur själva bortrövandet gått till. Det kan till och med ha varit frivilligt, åtminstone till en början.

Varför man slänger ut en massa saker tillhörande BO är lustigt. En möjlig förklaring kan vara att GM håller på och flyr och gör sig av med alla bevis som ligger i bilen. Men det är ju en helt kort sträcka från cafét till fynden, så var har BO tagit vägen på den lilla sträckan?
Bannlyst
Om vi utgår från motiven till att fynden har spritts ut på tre olika platser, vilket motiv är det mest sannolika?

- GM sprider ut "bevis" för att lura polisen
- GM kastar ut grejer från bilen medan han kör och i kombination med blåsten hamnar dom lite var som helst.
- Grejerna är tillagda i efterhand(?)

Dessa alternativ tyder dock på att hennes bortförande/försvinnande är planerat. Hade hennes grejer hittats ganska nära varandra i en hög så hade det tytt på en impulsiv handling. Oftast brukar ju klädesplagg och andra personliga tillhörigheter finnas i närheten av kroppen.

Med tanke på att BO inte är funnen ännu, så har GM lyckats bra med att gömma henne. Troligen en lokal förmåga. Har personen kanske erfarenhet av andra bortrövanden? Är det samma GM som vid Helena Anderssons försvinnande? Är GM tidigare dömd för sexualbrott/psykvård?

Jag kan inte riktigt bestämma mig för om GM är skicklig eller om polisen är klumpig. Tänk om hon finns nånstans flera mil bort och man fortsätter att leta några kilometer ifrån cafét? Riktig fars.

Hursomhelst, min teori är att GM är en person i medelåldern eller övre medelåldern. Han har tidigare besökt cafét, kanske åker han ofta bil/lastbil i sitt yrke och passerar då dessa vägar till och från men också under arbetet. Han har noterat LH som har fått upp hans intresse. Han är lite udda eller en enstöring utan någon kontakt med vänner eller familj. Bor nånstans i de västgötska trakterna eller har kanske bott i området tidigare. Om cafét har formella öppet och stängningstider så kanske han har koll på när de anställda slutar. Han finner troligen en lucka i sitt arbetspass och bestämmer sig för att ta sig till cafét. På längre håll ser han att cafét är stängt och att endast LH befinner sig på platsen.

LH står nu utanför cafét och håller på med sin mobil. Hon kanske redan har hjälmen på. GM närmar sig och övermannar henne och för bort henne till ladan. Hennes skrik är dämpade pga hjälmen och det är därför inget hörs. Sedan lägger han in henne i bilen och kör norrut och kastar ut hennes grejer allt eftersom. Att han kör på de ensliga stigarna/vägarna tyder på att han är bekant med området.

Kollegerna åker innan LH och hon står kvar i 5-10 minuter. Det kan mycket väl vara så att hon glömde något i cafét eller är tvungen att gå tillbaka vilket tar tid. Vilken jävla otur att denna sadistjävel till person finner denna lucka och utför detta bortförande. Jävla psykopathelvete.

Vad tror ni om min teori?
2015-06-11, 20:11
Medlem
Paines avatar
Någon kanske har varit inne på det tidigare....Men ett sätt för GM att få flickan att lämna mopeden med nycklarna i kan ju vara att han säger sig ha glömt något inne på cafet. Det förklarar ju i så fall varför det inte finns några tecken på strid vid mopeden. Det är ju lättare att övermanna henne t.ex. när hon ska låsa upp cafet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in