Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-11, 20:05
Medlem
Grannar ska ha hört skrik... (va?) men ingen har hittats, folk uppmanas att kolla upp sina hus och torp eftersom polisen inte har tillräckligt med folk för att göra detta, sa de just nu på Primetime. Skrik från olika delar i ödemarken?
2015-06-11, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Har en ung vikarie på 17 år, som jobbat där i 3 veckor, redan en nyckel att låsa med?

Undrar hur många som har nyckel , för hon lär väl ha haft nyckeln på sig? eller gömde hon den någonstans utanför?
Ägaren har ju så klart en nyckel och är den som öppnar på morgonen antar jag, men alla anställda också eller? nyckeln borde väl finnas någonstans då så dom kan ta dna?
Medlem
Lazeeboys avatar
Första gången jag fick höra om detta och såg bilder från platsen, så la jag direkt märkte till den gröna containern på baksidan. Precis där hon hade sin moped. Perfekt ställe att dumpa någon i. Kanske inte smart eller ens ett försök till att fördröja Polisarbete, men man vinner ändå lite tid på det.

Och nu, på den femte dagen, då väljer man att öppna den och granska? Helt otroligt. Är det första gången man kollar genom den så är svensk polis ett SKÄMT men likaså ett hån mot Lisa och anhöriga, ifall man trampat runt den utan att ens ha lagt ett öga inuti.

Men det är väl som man brukar säga, dvs att svaret oftast finns närmare än vad man tror. Under näsan, säger man inte så?

Ja. Herregud
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
1: Men om han sprider grejer ca 500-1 km från caféet och ponera att han begått ett brott. Då borde kroppen vara väldigt nära caféet.Visserligen hade han mycket tid att spela på ( om det är han som skickat sms:et) men han kan knappast gå och släpa på en kropp ute på åkrar där allmänheten har full insyn.

Bil
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesutmattad
Grannar ska ha hört skrik... (va?) men ingen har hittats, folk uppmanas att kolla upp sina hus och torp eftersom polisen inte har tillräckligt med folk för att göra detta, sa de just nu på Primetime. Skrik från olika delar i ödemarken?
Några grannar som igår skulle ha hört skrik från en gruvgång.
Medlem
nygards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesutmattad

Hade inte skriken hörts samma kväll som hon försvann? Eller är det nya skrik?

Edit: Igår kanske det var.
2015-06-11, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uniko
Det här samtalet som pågår på Expressens live just nu, vad är det om? Han verkar inte ha en susning om något i detta försvinnande. Är han någon form av "expert" som ska berätta vad saker och ting TYDER på? Allt han säger är ju konstaterat vid det här laget.

Inte direkt word by word citerat men tycker att det är slöseri med tid att prata med honom.

Polisen har nog ett tufft och svårt jobb många gånger, och jag avundas dem inte. Men polisväsendet är precis som många andra statliga inrättningar ganska ineffektiva i många avseenden. En brottsling i Sverige som är någorlunda intelligent och samvetslös löper mycket goda chanser att komma undan åtal, ibland pga rättsväsendets tillkortakommanden. Minns bara den horribla Palmeutredningen och alla misstag som gjordes då, och Quick-fallet. Det blir inte bättre av att politiker i Sverige tycks värna mer om brottslingarnas väl och ve och integritet, än om deras offers dito. I detta fall som detta blir man frusterad av att polisarbetet tycks gå så långsamt, och att de inte pressar på hårdare t.ex. JV. Tog dessutom nästan två dagar innan experterna var på plats, och likaså två-tre dagar innan de lät missing people deltaga i söket. Iaf enligt vad jag läst i denna tråden.

Appropå experter som inte riktigt ligger i framkant, så kom jag att tänka på historien om ett lik som man fann i bakluckan på en bil som sänkts ner i en damm. Offret var både misshandlat och skjuten med flera skott. Polisens expert vid presskonferensen: Vi utesluter inte att ett brott begåtts....
2015-06-11, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Undrar hur många som har nyckel , för hon lär väl ha haft nyckeln på sig? eller gömde hon den någonstans utanför?
Ägaren har ju så klart en nyckel och är den som öppnar på morgonen antar jag, men alla anställda också eller? nyckeln borde väl finnas någonstans då så dom kan ta dna?

Men de va ju nån som skrev här att hon sommarjobbat på detta företag tidigare, fast då låg de på en annan plats. De e tydligen första sommaren som är på detta stället
Medlem
Paines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazeeboy
Första gången jag fick höra om detta och såg bilder från platsen, så la jag direkt märkte till den gröna containern på baksidan. Precis där hon hade sin moped. Perfekt ställe att dumpa någon i. Kanske inte smart eller ens ett försök till att fördröja Polisarbete, men man vinner ändå lite tid på det.

Och nu, på den femte dagen, då väljer man att öppna den och granska? Helt otroligt. Är det första gången man kollar genom den så är svensk polis ett SKÄMT men likaså ett hån mot Lisa och anhöriga, ifall man trampat runt den utan att ens ha lagt ett öga inuti.

Men det är väl som man brukar säga, dvs att svaret oftast finns närmare än vad man tror. Under näsan, säger man inte så?

Ja. Herregud

Fast det är väl ganska troligt att man har tittat i containern, men att man först nu väljer att tömma den helt.
Medlem
Hur säkra är uppgifterna på att nyckeln satt i tändningslåset på mopeden? Jag tycker inte det låter som att hon blev bortförd från platsen med våld.
Medlem
And64luns avatar
Min teori

Jag tror hon lever och är kvarhållen mot sin vilja.

Att hjälmen inte har hittats tyder på att hon kidnappats.
Inte så lätt att skrika på hjälp med hjälmen på huvudet.
Det är kalkylerat av GM.

GM har kartlagt BO noga under en tid. Han vet att hon kör moped den här dagen.

Tiden när personalen lämna arbetsplatsen är viktig.
För att hinna med den där bussen måste det ha lämnat straxt efter 18:00.
Ex. 18:10 inte 18:20.

GM står och väntar tills BO tagit på sig hjälmen. Då passar han på att ge sig på BO.
Tvingar in BO ladan där han binder BO till händer och fötter.

Hämtar där efter sin bil och lastar på BO kör där ifrån.

Här ifrån och till den plats skriver han på BO mobil ”Jag kör nu” 18:23

Tar den väg som har minst bebyggelse mot Götinge/Skövde dvs. småvägar.

När GM kommit en bit in på den aktuella vägen där mobilen hittas gör han sig av med den och ev. andra saker i hopp om att de inte skall hittas eller kunna spåra honom.

Profil på GM.
Finns i polisens register för liknande brott. Lever ensam och har svårt för att få kontakt med kvinnor. Mellan 25-35 år. Rör sig normalt i området, troligen ganska så bekant med grannskapet.

Där efter håller GM BO fången antingen i sitt hem eller någon annan lokal.

Jag är väldigt säker på att BO lever eller ha levt i väldigt många timmar efter bortrövandet.

Har själv en dotter i samma ålder. Brukar vilja att hon har av sig. Typ ”jag kör nu” Men det brukar ha tusen andra saker i huvudet än just att meddela sig. Då blir det inte av. Men vi är olika.
Känner därför enormt mycket för familjen.
Vilken mardröm!
Hoppas han släpper henne oskadd.
2015-06-11, 20:09
Medlem
Wildsomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Kan det vara så att kollegorna vet att Lisa skulle försvinna just den dagen?

Om de stängde 18:00 och åkte iväg låt oss säga 18:05. Vad ska Lisa har gjort under tiden tills hon skickade sms:et 18:23?

Dessutom så säger kollegorna emot sig själva i intervjuerna. Ena påstår att de åkte iväg före Lisa och andra säger att Lisa åkte före dom.

Det är lite det jag tänker. Kanske stod hon och pratade med dem? Skickade smset för att berätta för sina föräldrar att hon blir lite sen men kommer snart?

Jag inser att det finns brister i scenariot, men det gör det i precis alla scenario som presenteras på det här stadiet. Till och med när vi vet exakt vad som hände (om vi får reda på det) så kommer inte allt vara helt logiskt, slump och tillfälligheter som inte går att förutspå är säkert en stor del av det här.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in