Citat:
Ursprungligen postat av
Uniko
Det här samtalet som pågår på Expressens live just nu, vad är det om? Han verkar inte ha en susning om något i detta försvinnande. Är han någon form av "expert" som ska berätta vad saker och ting TYDER på? Allt han säger är ju konstaterat vid det här laget.
Inte direkt word by word citerat men tycker att det är slöseri med tid att prata med honom.
Polisen har nog ett tufft och svårt jobb många gånger, och jag avundas dem inte. Men polisväsendet är precis som många andra statliga inrättningar ganska ineffektiva i många avseenden. En brottsling i Sverige som är någorlunda intelligent och samvetslös löper mycket goda chanser att komma undan åtal, ibland pga rättsväsendets tillkortakommanden. Minns bara den horribla Palmeutredningen och alla misstag som gjordes då, och Quick-fallet. Det blir inte bättre av att politiker i Sverige tycks värna mer om brottslingarnas väl och ve och integritet, än om deras offers dito. I detta fall som detta blir man frusterad av att polisarbetet tycks gå så långsamt, och att de inte pressar på hårdare t.ex. JV. Tog dessutom nästan två dagar innan experterna var på plats, och likaså två-tre dagar innan de lät missing people deltaga i söket. Iaf enligt vad jag läst i denna tråden.
Appropå experter som inte riktigt ligger i framkant, så kom jag att tänka på historien om ett lik som man fann i bakluckan på en bil som sänkts ner i en damm. Offret var både misshandlat och skjuten med flera skott. Polisens expert vid presskonferensen: Vi utesluter inte att ett brott begåtts....