Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-11, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezonen
Det som är konstigt är att kollegorna säger att lisa gick INNAN dom.

Men ägarinnan pratade med dom i telefon och bekräftar i intervjun att alla tre låste och gick SAMTIDIGT medans hon pratade med dom. Lisa till mopeden och tjejerna till bilen.

De säger inte hur lång tid innan. De kanske bara skulle låsa dörren. Då gick hon kanske 1 min innan.
Moppen stod på baksidan, hon kanske behövde byta om alt. klä på sig mer kläder. Hon kanske surfa lite på mobilen, skicka sms till pappan. Tillräckligt med tid för de andra att lämna innan.

Kan ni inte bara släppa det där med kollegorna nu?
Medlem
Muwltipliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fghjkl
Kastar ur mig lite mer tankar, Smset som faktiskt är skickat ganska sent (som jag iofs har teorier om varför det är skickat senare än väntat).

1) Lisa skickade det, isåfall bör hennes föräldrar väntat sig det (dem har bett henne skicka ett medelande när hon åker)

2) GM skickade det, bör inte Lisas föräldrar reagerat på det då det? Jag finner det osanolikt att dem bett henne höra av sig och en GM iskalt har skickat ett från Lisas telefon.

3) Föräldrarna bad henne göra det i ett sms, vilket GM såg och gjorde för att öka tiden tills någon blir fundersam, om så är fallet, har föräldrarna talat om något av detta? Bara små detaljer igentligen men det kan ha stor betydelse.

17 år och skall åka moppe i en timme för första gången. Inget konstigt idag att man skickar ett sms om att man är påväg hem då.
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bittermandel
Så du tror alltså att någon helt främmande människa hittar en helt random väska och sedan slänger ut lite saker huller om buller för skojs skull?
Ja, och Jesus kunde gå på vattnet.

Lägg dom där 20% på BOs 5%.

För att väldigt många snor kvarglömda saker de hittar. Tillfället Gör tjuven.
2015-06-11, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lucidian
Men du är inte lite dum du. Hur tror du det går till på ett kafé vid stängning? Så fort klockan slår sex dundrar alla anställda ut och bara låser ytterdörren?

Man räknar kassan, städar, släcker, byter om, larmar och slänger eller ställer undan diverse bakverk och mackor. Om Lisa smsade sin pappa att hon var påväg hem 18:23 låter det helt rimligt, vill till och med slå till på att tjejerna är duktiga och jobbat väldigt effektivt.

Cafetanten sa i en intervju att dem vart klara redan innan stängning för de va lugnt på söndag. Har ej länk dock men var en tidig intervju med typ ab lr expressen.
Medlem
Glufses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
1: Men om han sprider grejer ca 500-1 km från caféet och ponera att han begått ett brott. Då borde kroppen vara väldigt nära caféet.Visserligen hade han mycket tid att spela på ( om det är han som skickat sms:et) men han kan knappast gå och släpa på en kropp ute på åkrar där allmänheten har full insyn.

3. En professionell tjuv kanske bara ser uret som det intressanta. Fast jag tycker det inte är professionellt att plocka bort något och lämna avtryck..
Och vilket skulle hans motiv/anledning till att göra detta vara?
Medlem
Jag får verkligen inte ihop hur allt är så orört runt moppen, samtidigt som man hittar en handske i ladan. Jag kan tänka mig att gärningsmannen har under hot lett henne till ladan där hans bil står parkerad. Att slå henne medvetslös och bära henne över vägen måste ses som oerhört riskabelt med tanke på tiden och att det fortfarande är ljust ute.

Som många andra har varit inne på känns det som att alla fynd måste vara villospår, ser ingen logik i att slänga ut något överhuvudtaget, förutom mobilen som kan spåras. Man kan tänka sig att villospåren ger gärningsmannen mycket extratid nu dagarna efteråt. Samtidigt tar han stora risker om allt detta gjorts efter kidnappningen, fortfarande ljust ute och det kan komma en bil/moppe/någon som är ute och går och se en stillastående bil och någon som kastar saker.

Tillvägagångssättet för att få henne in i bilen bekymrar mig oerhört mycket med alla omständigheter som råder.
Medlem
Wildsomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Som jag skrivit innan tror även jag att hon blev lämnad ensam...annars skulle kollegorna sett nåt! Om dom nu inte ligger bakom det hela. Fattar inte hur dom tänkte ang skynda till bussen då dom ändå skulle åka bil till hållplatsen? Bodde den ena 5 mil bort eller varför var just den bussen så viktig att man lämnade en 17 årig tjej ensam?

Exakt, allt annat är för konstigt. Om vi ponerar att kollegornas historia stämmer:

- Varför la de inte märke till någon man som stannat på platsen vid tiden för caféets stängning? Gärningsmannen måste varit i närheten. Visst, han kan ha gömt sig.

- Varför la de inte märke till någon mer bil på parkeringen (fanns det ingen?). Gärningsmannen måste praktiskt sett ha haft bil, vart stod den och hur tog han Lisa dit om den inte stod på parkeringen?

- Varför, om de nu gick ut samtidigt som Lisa och allt det här hände så fort Lisa satt nyckeln i tändningslåset, hörde de inte något av tumultet som måste uppstått på baksidan?

Nej, som sagt: alldeles för konstigt. Detta tillsammans med de märkliga intervjuerna ger en ganska stark känsla av att de båda döljer något. Som jag skrev tidigare så ger också den ena av dem tydliga markörer för skuldkänslor i intervjun.

Oavsett om det är att de gick tidigare och lämnade henne där eller om de ligger bakom det så tror jag att något sådant kommer att komma fram snart. Som sagt så tror jag inte att de mördade henne. Däremot är jag säker på att de döljer något.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakvendt
I Norge skjedde en lignende sak i 2012.

16 år gamle http://en.wikipedia.org/wiki/Death_of_Sigrid_Schjetne forsvant sporløst da hun skulle gå fra en venninne og hjem.
Siste livstegn fra henne var en SMS sendt 5/8 (13)-2012, klokka 00.13
Det var første gang hun hadde fått lov å være ute så sent
Ingen så henne mens hun gikk, selv om det var en mild sommernatt (til lørdag) og mange folk ute. På et dagis langs veien der hun skulle ha gått, ble skoene hennes, en sokk og mobilen hennes angivelig funnet, og levert til hennes foreldre.
En mann tidligere dømt for voldtekt, kom først i politiets søkelys. Han ble senere frikjent.
En video lik denne som er omtalt her, ble lastet opp på youtube 9 dager etter at hun forsvant: https://www.youtube.com/watch?v=sdVdkfz41Zo

Hun ble funnet innpakket og død natt til 4/9 (13) -2012 like før midnatt i en skråning 17 kilometer fra der hun forsvant.

En 37 -åring og en 64 åring som jobbet på et verksted like ved, ble hektet.
Se mener det som knytter 37 -åringen til mordet er bloddråper som skulle stamme fra Sigrid funnet på en sengeplate i campingvogna der han bodde. Flere hadde sannsynligvis nøkler til denne campingvogna der campingvogna stod plassert.. 64 -åringen slapp fri på grunn av mangel på bevis.

Jeg håper Lisa Holm ikke får denne skjebnen, men at hun kommer til rette igjen, velbehållen...
Fy fan alltså. Jag minns detta. Jag hoppas verkligen Lisa slipper möta samma grymma öde som stackars Sigrid.

Vad tror man om videon som laddades upp? Vem var det som laddade upp den?
2015-06-11, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheUnity
Hur långt bort från cafét står containern?

Det hade ju varit jäävligt skumt! Nästan skapat fler frågor än det givit svar.
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iam-Varfor
Tänk om hjälmen ligger i containern.. Varför i hela fridan har man inte tömt skiten innan?
Först ladan och nu containern. Det är bara att konstatera att polisen är precis så jävla inkompetent som jag rigoröst brukar förneka att de är. Helt sanslöst.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spelguden
ja deras historier hänger inte helt ihop.

Tycker att man läser för mycket in i dessa intervjuer.

Ja, Lisa gick först iväg och till sin moped, så vitt vi vet sms:ar och tar på sig lager på lager (det blåser ju starkt). På den tiden hinner nog de 2 andra låsa och åka iväg med bilen.

Även om de var "sist" och Lisa "först", så hann de säkert blir klara innan L. och åka iväg först. Ser inget konstigt med det, att det är bekvämligheten med att åka bil (oavsett väder).

Deras enda "misstag" är att de inte dröjde sig lite längre tills de såg henne åka iväg.

Sånt här får en att tänka, man ska inte så lätt (givet) lämna någon kvar ensam speciellt på såna här ställen som landsbygden. Inte konstigt att en av de drabbats av panikångest?? Skuldkänslorna, måste nu vara enorma.
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Varför har de inte gjort det tidigare? Verkar som att poliserna mest springer runt som yra höns. Helt plötsligt spärrar de av ett område för att i nästa stund släppa spärrarna och då kommer MP och hittar något så de får spärra av igen. Verkar inte var någon ordning alls.

De kan ju ha kollat containern efter henne och hjälmen. Nu kanske de kollar de igenom den mer noggrant för cigarettfimpar och spår efter ev. GM.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in