Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-11, 19:38
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sirsu
Konstigt då, man borde återfunnit något av dem bland hennes tillhörigheter, lär ju inte ha på sig bägge?

Det är kanske en väska som också är borta?
2015-06-11, 19:38
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Bör innebära att kollegorna åkt från Blomberg ca 18.10. Mellan 18.10 & ivägskickade SMS:et 18.23 är det sedan ett glapp på 13 minuter. Är det särskilt troligt att BO själv skickade SMS:et? Bör väl i så fall innebära att BO stannat kvar utanför caféet en stund. Varför, kan man då undra.
Det är flera som har sagt att det var kallt och väldigt blåsigt. Kollegorna pratade om att hon klädde på sig flera lager kläder för att inte frysa på hemvägen, så det är inte konstigt om hon stått vid mopeden och hållit på med kläderna och sett till att inte få glapp någonstans.
2015-06-11, 19:39
Medlem
massepojkens avatar
Som jag tidigare skrivit om så pågår det ett relativt stort bygge på Dafgårds anläggning i Källby ca 5 min från cafeet.

Här jobbar det ett stort antal gästarbetare i huvudsak från Litauen. Dessa bör enligt mitt sätt att se på det omedelbart kartläggas innan bygget är klart och dom hinner lämna Sverige.

Samtliga bör förhöras och det bör läggas resurser på att få ut deras brottsregister från hemlandet.

Nedan bolag har huvudentreprenaden på Dafgårds. Bygget skulle vara klart i mars men ca 3 månader fördröjt.

-Välkänt familjeföretag bygger vidare.

Dafgårds i Källby, ett välkänt familjeföretag i Väst Sverige.
Stor entreprenörskap kring mat har varit drivkraften inom företaget ända sedan Gunnar Dafgård startade verksamheten på 1930-talet.

Ranaverken har genom de senaste 35 åren fått förtroendet att projektera och genomföra över 30 byggprojekt, stora som små, på Dafgårds anläggning i Källby. Nu bygger vi där igen!

Den här gången en Logistikhall med måtten 39 x 53 meter.
Till det här byggobjektet är det beräknat att användas ca. 80 ton stål.

Byggstart sker i november 2014. Anläggningen beräknas stå färdig våren 2015.

-Håller på med uppgiften att hitta vilket bolag som bygger om ladan men ej lyckats få fram något ännu.

Har mailat Ranaverken med frågan om antal utländska gästarbetere och om eventuella anlitade underentreprenörer bland annat. Ej fått svar ännu.
Senast redigerad av massepojken 2015-06-11 kl. 19:43.
Bannlyst
Om vi utgår från motiven till att fynden har spritts ut på tre olika platser, vilket motiv är det mest sannolika?

- GM sprider ut "bevis" för att lura polisen
- GM kastar ut grejer från bilen medan han kör och i kombination med blåsten hamnar dom lite var som helst.
- Grejerna är tillagda i efterhand(?)

Dessa alternativ tyder dock på att hennes bortförande/försvinnande är planerat. Hade hennes grejer hittats ganska nära varandra i en hög så hade det tytt på en impulsiv handling. Oftast brukar ju klädesplagg och andra personliga tillhörigheter finnas i närheten av kroppen.

Med tanke på att BO inte är funnen ännu, så har GM lyckats bra med att gömma henne. Troligen en lokal förmåga. Har personen kanske erfarenhet av andra bortrövanden? Är det samma GM som vid Helena Anderssons försvinnande? Är GM tidigare dömd för sexualbrott/psykvård?

Jag kan inte riktigt bestämma mig för om GM är skicklig eller om polisen är klumpig. Tänk om hon finns nånstans flera mil bort och man fortsätter att leta några kilometer ifrån cafét? Riktig fars.

Hursomhelst, min teori är att GM är en person i medelåldern eller övre medelåldern. Han har tidigare besökt cafét, kanske åker han ofta bil/lastbil i sitt yrke och passerar då dessa vägar till och från men också under arbetet. Han har noterat LH som har fått upp hans intresse. Han är lite udda eller en enstöring utan någon kontakt med vänner eller familj. Bor nånstans i de västgötska trakterna eller har kanske bott i området tidigare. Om cafét har formella öppet och stängningstider så kanske han har koll på när de anställda slutar. Han finner troligen en lucka i sitt arbetspass och bestämmer sig för att ta sig till cafét. På längre håll ser han att cafét är stängt och att endast LH befinner sig på platsen.

LH står nu utanför cafét och håller på med sin mobil. Hon kanske redan har hjälmen på. GM närmar sig och övermannar henne och för bort henne till ladan. Hennes skrik är dämpade pga hjälmen och det är därför inget hörs. Sedan lägger han in henne i bilen och kör norrut och kastar ut hennes grejer allt eftersom. Att han kör på de ensliga stigarna/vägarna tyder på att han är bekant med området.

Kollegerna åker innan LH och hon står kvar i 5-10 minuter. Det kan mycket väl vara så att hon glömde något i cafét eller är tvungen att gå tillbaka vilket tar tid. Vilken jävla otur att denna sadistjävel till person finner denna lucka och utför detta bortförande. Jävla psykopathelvete.

Vad tror ni om min teori?
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarxistHunter
Alla spår leder mot dammen med hjulspåren som den här gubben pratar om;
http://www.tv4play.se/program/nyheterna?video_id=3185155&utm_medium=sharing&utm_ source=permalink&utm_campaign=tv4play.se

Här är en bild som visar på hur spåren leder mot dammen;
http://www.bilddump.se/bilder/20150611173933-85.227.238.198.jpg

De måste börja dyka i dammen snarast möjligt.
Jag har en magkänsla som säger att hon har blivit dumpad i dammen.
Vad hittade man fyndplats 1 och 3 och var står det att dessa är fyndplatser?
Medlem
Eftersom några här fortfarande verkar besatta av intervjuerna med kollegorna kan ni likväl granska denna intervju istället

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/patrull-ledare-missing-people-k%C3%A4nner-mest-obehag-3185297

Han säger att han är pappa till LHs bästa vän.
Medlem
Lizzie-Bordens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojvamysigt
20:49 är uteslutet, så då är det 18:20-bussen. Om det inte finns någon annan som hon kunnat hoppa på någonstans längs vägen.

Ja så tror jag.
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
Så om JV är oskyldig, men ändå har såpass mycket som kopplar honom till försvinnandet, kan vi då utgå från att GM försökt använda JV som "sköld"? Alltså medvetet spritt bevis som kopplat honom. Videon på youtube t.ex.
Nej. Om JV inte har med detta att göra, vilket ju polisen säger, så är han helt ute ur bilden. Ingen har försökt sätta dit honom. Det är en absurd tanke.
Medlem
bittermandels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vem har spridit ut hennes saker?

1. Sannolikhet 75%: GM. Kan då ha kastat sakerna på sin flyktväg eller tagit en tur åt ett annat håll för att förvirra - hade polisen inte hittat något hade större resurser gått till att spana och leta på helt andra ställen.

2. Sannolikhet 20%: Förbipasserande. Någon som gått/åkt förbi och hittat en övergiven väska. Sen kastat ut saker allt eftersom promenaden/åkturen fortsatt.

3. Sannolikhet 5%: Lisa själv. Släppt saker för att skapa ett spår eller bara tappat. Låg sannolikhet enligt mig. Mobilen var ju tex sönderslagen och har hittats längst "spåret". Klockarmbandet känns också konstigt om hon gjort det själv, nån kan ha behållt uret.

Så du tror alltså att någon helt främmande människa hittar en helt random väska och sedan slänger ut lite saker huller om buller för skojs skull?
Ja, och Jesus kunde gå på vattnet.

Lägg dom där 20% på BOs 5%.
Medlem
SS-Panzer-Divisions avatar
Sen kan man undra hur länge polisen brukar ha ett sånt här pådrag? Brukar väl va så att dom trappar ner rätt snart om dom inte hittar någon kropp.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjelle83
Varför ens lägga ut någonting för att vilseleda?
Om nu någon ens tänker så efter att ha tagit livet av någon förstår jag inte poängen med det?
Bättre om det inte finns några spår alls.
Så nej jag tror inte något gjorts för att lura polisen.. tycker det är vilda fantasier.

Kan väl finnas flera anledningar? Den mest uppenbara för att köpa sig tid om flickan faktiskt lever eller om någon kropp ska göras av med. Kan även vara så att sjuka människor inspireras av filmer, böcker eller annat där de sett/läst att andra gärningsmän gjort så.

Varför tror du då att fynd hittas på så många olika ställen med stora avstånd emellan?
2015-06-11, 19:41
Medlem
nedboys avatar
Kan det vara så att flickan blivit indragen i en bil men varit bråkig/krånglig på vägen och lyckats ta sig ur bilen, men vissa saker blivit kvar som spår?

Hon lyckas ta sig tillbaka och försöker fly på sin moppe, men det lyckas inte, hon lämnar den med nycklar i och flyr bort från moppen. Hen/de får åter tag i henne och arg/arga GM sliter hennes saker och förstör dem (dumpar dem bara mer eller mindre på plats).

Hon kanske lyckas ta sig till ladan och där får GM tag på henne? På väg tillbaka så ser GM till att göra sig av med några av hennes tillhörigheter?

Eftersom det fortfarande är ljust ute så är kidnapparna nervösa och stressade. Efter första försöket så kan de inte heller låta bli att fullfölja då hon kan ha sett för mycket av GM?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in