Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-11, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Intervju med Rebecca:
https://www.flashback.org/newreply.php?do=newreply&noquote=1&p=53649463

Hon säger "Vi for iväg ganska tidigt..." (d.v.s. innan Lisa körde iväg på mopeden? Ändå var det enligt Lowa de här tjejerna som stängde och låste?)

Intervju med Lowa:
http://www.skovdenyheter.se/artikel/355388/tv-hon-sag-lisa-sist-av-alla

Den här biten känns väldigt luddig och osäker: "Den försvunna tjejen sade...typ...vi behöver inte någon mer hjälp, så jag går, till min moped. Så sade vi hejdå, hon gick iväg, hmm, jag och Rebecka vi låste..."

Om vi ska tro på de uppgifter Flashbackare publicerat i tråden så är det ungefär 5-10 minuters bilfärd mellan caféet i Blomberg & busshållplatsen ena kollegan ska med anslutande buss. (Kollega skulle skjutsa andra kollegan till bussen) Och avgångstiden sägs ha varit 18.20 på söndagskvällen.
Bör innebära att kollegorna åkt från Blomberg ca 18.10. Mellan 18.10 & ivägskickade SMS:et 18.23 är det sedan ett glapp på 13 minuter. Är det särskilt troligt att BO själv skickade SMS:et? Bör väl i så fall innebära att BO stannat kvar utanför caféet en stund. Varför, kan man då undra.
Medlem
snurresnigels avatar
Polisen tar ju självklart i beaktning att kollegorna skulle kunna vara inblandade. Är man dom sista personerna som sett en annan person vid livet är man ju lite misstänkt även fast det är känsligt. Visst kan det vara dom men statistiken talar väl inte direkt för att "normala" tjejer är GM.
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Vem har spridit ut hennes saker?

1. Sannolikhet 75%: GM. Kan då ha kastat sakerna på sin flyktväg eller tagit en tur åt ett annat håll för att förvirra - hade polisen inte hittat något hade större resurser gått till att spana och leta på helt andra ställen.

2. Sannolikhet 20%: Förbipasserande. Någon som gått/åkt förbi och hittat en övergiven väska. Personen snor med sig väskan. Sen kastat ut saker allt eftersom man gått igenom väskan efter Cash och smycken under tiden promenaden/åkturen fortsatt.

3. Sannolikhet 5%: Lisa själv. Släppt saker för att skapa ett spår eller bara tappat. Låg sannolikhet enligt mig. Mobilen var ju tex sönderslagen och har hittats längst "spåret". Klockarmbandet känns också konstigt om hon gjort det själv, nån kan ha behållt uret.
Senast redigerad av enough-is-enough 2015-06-11 kl. 19:57.
2015-06-11, 19:36
Medlem
Så om JV är oskyldig, men ändå har såpass mycket som kopplar honom till försvinnandet, kan vi då utgå från att GM försökt använda JV som "sköld"? Alltså medvetet spritt bevis som kopplat honom. Videon på youtube t.ex.

För om så vore fallet så är det ju inte något nedalkat drägg (alá JV) som är GM, utan en smartare och skickligare person. Men vad skulle hen ha för motiv...?
Medlem
Charlie6789s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av casiodigits
Om vi nu utgår från att det är en och samma GM så skulle han här möjligen vara GM:

http://www.expressen.se/gt/han-ager-platserna-dar-fynden-hittades/

Han är möjligtvis en stamkund i kafét. Gubben kanske till och med kände Lisa ytligt. Och så har han har en källare likt Fritzl där Lisa befinner sig i skrivande stund!
Smiley gubben i slutet var väl i överkant..?

Jo men läste precis att hennes kompis
http://www.expressen.se/gt/forsvunna-lisas-van-cornelia-har-panik/
Sa att dem brukade åka in till Göteborg inbland.. Någon anknytning där måtro?
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Inte förrän den skyldige åtalas eller fallet läggs ner. Dessförinnan kan man endast räkna med vissa bekräftade fynd, och t.o.m något luddigt/tvetydigt påstående.

Ibland får media, genom tips från insatta, reda på saker och ting och publicerar det.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suomiroutsin
Förstår inte varför man avfärdar YT-länken för att "det går att ändra namn". Så hur många människor, realistiskt sett, sitter och brainstormar fram idéen att trolla på detta sätt. Det är ju inte bara namnet som är suspekt. Dessutom måste personen ha lagt upp denna väldigt konstiga video exakt eller närmare 13 dagar efter hon förs bort och bara ha tur med det.

För du kan inte redigera innehållet i videon eller när det publicerats.
Va? Du kan ändra titeln på din video.

Nu har det ju dock kommit fram att det finns en massa andra konton med liknande videor och andra namn, t.ex. Mary McMillian. Det finns fler L*sa H*lm i USA än i Sverige, så det är inte alls osannolikt att det bara är ett namn som har tagits ur arslet.

Om JV skulle vilja lämna några signaler eller tecken, så finns det lättare sätt att göra detta på än att använda en logga från VJWorld. Personen som har laddat upp dessa videor har bara rippat klockan med tillhörande logga från en annan video. Om JV hade velat lämna några signaler så hade han mest fördelaktligt lagt in något eget tecken. Varför använda sig av ett annat företags logga?

Jag var förut inne på teorin att det är någon som laddat upp videon, och sedan ändrat namn på kanalen och videon - men detta verkar vara mindre sannolikt nu när vi ser att det finns en massa andra videor med andra namn, även om det ändå inte är omöjligt. Jag skulle säga att det är ett sammanträffande.

Att påstå att 13 = 14 och att VJWorlds logga = Joh*n V*dman är ju så långsökt och töntigt som det bara kan bli. Det finns mycket skit på YouTube, och det finns säkert en förklaring bakom dessa spamvideor också - det behöver knappast vara ett psykfall som laddat upp dem och planerat detta i flera månader. Om det hade varit planerat under en längre tid, så känns det också som att tillvägagångssättet skulle vara annorlunda.

Med det sagt tror jag fortfarande att JV är GM, men att påstå att han är GM baserat på en video med ett företags logga i en rippad video där två bokstäver baklänges blir hans initialer, och att videon heter 13 (vilket är en siffra som inte har någon koppling till fallet) är ju så extremt långsökt som det bara kan bli.

Och till er som tror att JV är något siffergeni som talar via siffror bara för att han lägger upp bilder på moduloräkning säger jag bara .
Senast redigerad av trxflsic 2015-06-11 kl. 19:39.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intenu
Nu när man funnit fynd såväl norr som söder från kafét känns det rätt givet att någon placerat ut dessa fynd för att vilseleda? Vad finns det annars för någon möjlig förklaring?

Sen om det är GM, BO själv eller flera GM är dock ytterst tveksamt.

Om det är en GM ska denne varit jävligt kylig som åker runt och dumpar saker lite varstans.

Varför ens lägga ut någonting för att vilseleda?
Om nu någon ens tänker så efter att ha tagit livet av någon förstår jag inte poängen med det?
Bättre om det inte finns några spår alls.
Så nej jag tror inte något gjorts för att lura polisen.. tycker det är vilda fantasier.
2015-06-11, 19:37
Bannlyst
Min tro är att GM tagit över Lisa och hennes telefon redan kl 18:23. Han tvingar henne att skicka ett sms ( alt. att han skickar sms.et). Vet han att Lisa bor i Skövde och skall åka moped hem så vet han också att resan tar upp emot 1,5 timme. Han vet då att föräldrar inte kommer att höra sig på 2-3 timmar. Han har då mycket tid att göra det han skall göra. Alltså någon form av brott.

Att mobilen stängs av 18:30 är den tiden han förstör mobilen. Bara så att inte föräldrar eller någon annan ringer och kan ana oråd. Hoppas att polisen kollar om Lisa hade skrivit in "mamma"/"pappa" när hon skrev in deras mobilnummer. Har hon skrivit in namnen på sina föräldrar så måste GM vara en stalker alt en person som finns i kretsen kring Lisa eller hennes familj. En person som har koll på Lisa och då kanske man kan utesluta ett dåd som hände Eklund/Engla.

Mvh
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deco89
När ska dom ta in kollegorna??

Kollegorna är hörda flera gånger upplysningsvis och förmodligen finns det inget som pekar i den riktningen just nu anser polisen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deco89
När ska dom ta in kollegorna??

Varför ska dom ta in kollegorna?
Medlem
anneyms avatar
Jag tror att LH kände GM. Kanske en trånande kille som jagat efter henne länge eller en envis föredetting.
Hon har slutat jobba, sitter på sin moppe och scrollar igenom det senaste på sociala medier innan hon ska köra hem. Plötsligt står GM där bredvid henne, hon blir rädd/glad/störd/irriterad/smickrad och kliver av moppen. Jag tror inte att LH upplever situationen som direkt hotfull, det är ju bara NN. Dom snackar/tjafsar/bråkar. Kanske gör GM ett fysiskt närmande som LH slår bort. LH är nu arg på GM och vill åka hem, och GM får panik. Kanske utdelar GM ett slag som sänker LH, som trots allt är en liten späd tjej. Pga avsaknad av blod etc så känns det mest troligt att GM sedan skyndar sig att hämta och lasta in henne i bilen som fram tills dess stått gömd någonstans nära. Varför GM gör så kan man fundera på men det kan vara så att GM fått panik över att ha bråkat/skadat LH. "Det var inte meningen, han älskar henne ju." GM:s hjärna snurrar allt snabbare, kanske drar han upp en slags plan som just då verkar logisk (t ex att hålla LM fången tills dess att hon förlåter honom, eller säger att hon vill ha honom) men som istället trasslar till det mer. För var ska han ta henne? Detta gick inte alls som planerat, hon skulle ju bli glad. Hjärnan i panik fattar sällan bra beslut. Kanske kör han iväg med henne, fortfarande vid liv, eller så dör hon redan där när GM inser att han kommer åka dit på något vid pga detta och att han aldrig kommer att få LH.
I mobilen finns deras konversation på KiK, någon skulle kunna förstå att GM har jagat efter LH länge, kanske till och med trakasserat henne. Den som hittar mobilen skulle kunna få reda på allt. Alltså måste konversationen och mobilen bort. GM vet inte om mobiler kan spåras även om dom är avstängda, alltså är det bäst att förstöra mobilen helt. Sprida spåren. GM kör sedan iväg LH(:s kropp, tyvärr mest troligt) långt bort. I TV3:s serie Mordet körde en GM sin sambos kropp 20 mil bort, enkel väg. Jag tror inte att hon lever, även om jag hoppas att hon gör det. Kroppen kommer att hittas inom ett par veckor, och GM finns i hennes omkrets men har aldrig tillhört hennes omedelbara närhet.
Osv...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in