2012-08-16, 17:41
Medlem
googlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svagdricka
Jag har mycket, mycket svårt att tro att det finns tonåringar som får ut 35-50 k på ett sketet telemarketingjobb. Eller något annat säljjobb för övrigt. Det kanske finns någon enstaka men i övrigt är det garanterat en grundlös myt. Kanske skapad av just de dassiga teleföretag som vill höja statusen på jobben de utannonserar. Jag kan lova dig att den absoluta majoriteten av dessa tonåringar snarare tjänar runt 10-15k efter skatt. Max.

Eller har du några trovärdiga källor som bevisar motsatsen?

Jag jobbar som säljare b2b då alltså "business to "2" business" jag har jobbat som säljare mot privatpersoner ungefär 1½ År. Och nu För 2 månader sen började jag som företagssäljare,
Förra månaden min första månad "Juli" drog jag in 15 000 kr föreskatt "Dock var jag borta 6dagar som ja räknat ut att ja förlorade (6400kr). Och nu denna månad idag den 16e, räknar alltid från första till sista på månaden. Så ligger jag på F,S 17000kr så absolut ja har ett mål på 25 000 kr denna månad, Allt Går bara man vill och har drivet, Och för att jag jobbar mot företag finns det ingen ångerrätt. För övrigt får jag 300kr/sälj 100% vilket Driver mig att sälja för Allt ja säljer går ner i min ficka. Tycker det är bra. Jag är 21år gammal!
Citera
2012-08-16, 22:33
Medlem
Okej var tjänar man bäst då? Promocup och dialect ska jag på intervju denna vecka, någon aning vad man tjänar där?
Citera
2012-08-16, 23:07
Medlem
Bucketshops avatar
Skillnad på "sälj" och "sälj". På random callcenter där man kränger omega3 och pocketböcker till pensionärer är det nog ytterst få som tjänar en bra summa. Går man bara upp ett snäpp och blir exempelvis "försäkringsförmedlare", (vilket i praktiken betyder säljare av försäkringa) eller dylikt är det inte alls omöjligt att dra in 25-30 i månaden. Något man ändå får se som en bra lön för 20 åringar.
Citera
2012-08-17, 17:46
Medlem
googlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av friida112
Okej var tjänar man bäst då? Promocup och dialect ska jag på intervju denna vecka, någon aning vad man tjänar där?

När det kommer till Buisness 2 Customer" Med andra ord Privat försäljning och inte mot företag så är det ganska lika på de flesta callcentern, det finns ånger med i Statistiken 30% utgå från det. kolla deras provisions system som ny skulle det vara ganska skönt att ha en Timlön och Kolla gärna att dom är KollektivAnslutna, alltså att dom är med i facket! då har du dina rättigheter och dom kan ej blåsa dig. sen kolla gärna på vad dom jobbar med för uppdragsgivare, Tele2, Comhem, Viasat, Etc. vad du får för varje sälj och sådana saker. hur det ser ut med Timlönen och låt dig inte imponeras för dom kommer säkert prata om hur mycket pengar man kan tjäna osv osv. men ja somsagt. lyssna noga tänk efter och räkna på det. hör av dig efter intervjuen på dom båda ställena och berätta hur det ser ut. Så kan du få lite hjälp härifrån Lycka till min vän!
Citera
2012-08-25, 10:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Timpsiii
Eftersom en säljare, vi kan ta telemarketing b2b, egentligen inte har något tak på hur mycket han kan tjäna i månaden så borde det väl vara ett av de jobben med bästa lönerna, förutsatt att man säljer bra såklart? Finns ju t.om. tonåringar som kan snitta 30.000 SEK - 50.000 SEK netto/månad, vilka andra jobb har sådana möjligheter? Visst att man inte behöver skatta lika mycket, but still!
Snacka om bra lön med erfarenhet för fler potentiella jobb.

Att chefer och VD:er på företag tjänar en smärre förmögenhet är ingen hemlighet men vi håller oss på en rimlig nivå nu.

Att jobba som säljare är det bästa som finns. Ja en säljare kan snitta väldigt högt om de har intresse och viljan. Jag snittade på omkring 35.000 varje månad när jag jobbade som säljare samt vann jag alltid de nyaste telefonerna som hade kommit ut på marknaden. Jag jobbade för det största bolaget inom telekom.. Jag skattade rejält och hamnade på 25.000 kronor på min lön men jag fick tillbaka mycket det här året.

Jag älskade mitt jobb men jag bestämde mig för att plugga till läkare, det känns som skit att jobba på deltid och ha gett upp det jag älskar då man som säljare måste ha mycket energi och fokus. Det kan man inte jobba med som student. Jag jobbar inom kundtjänst på deltid mot företag vilket är jätte dålig lön men det får man stå ut med som student om man vill fokusera på studierna. Jag hade ett förslag till det företaget jag jobbar inom idag, de jobbade inte med sälj alls men nu gör de det och har höjt deras budget väldigt mycket. Telekom är det bästa man kan jobba med om man vill lyckas som säljare.
Citera
2012-08-25, 10:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svagdricka
Jag har mycket, mycket svårt att tro att det finns tonåringar som får ut 35-50 k på ett sketet telemarketingjobb. Eller något annat säljjobb för övrigt. Det kanske finns någon enstaka men i övrigt är det garanterat en grundlös myt. Kanske skapad av just de dassiga teleföretag som vill höja statusen på jobben de utannonserar. Jag kan lova dig att den absoluta majoriteten av dessa tonåringar snarare tjänar runt 10-15k efter skatt. Max.

Eller har du några trovärdiga källor som bevisar motsatsen?

Jobbar du som kundtjänstsäljare inom telekom så kan du få ut en hel del.. Det är inte alls en myt men det gäller att kämpa ihjäl dig månaden ut. Förlorar du en dag så kan du gå miste om en hel del.. Så det gäller att inte vara sjuk eller så måste du ta igen det en helg.

Säljare kan också snitta högt men de kommer aldrig över 25.000. Jag har jobbat som både och. Butikssäljare snittar rejält högt speciellt när nya telefoner kommer ut. De jobbar inte ihjäl sig för sina sälj som kundtjänstsäljare gör.
Citera
2012-12-10, 00:28
Medlem
MechanicalBoys avatar
Jobbar som butikssäljare och ligger i snitt på 35 000 i månaden, och det är väl en 10 % av de anställda som gör det.

Min närmaste polare säljer via telefon och ligger på 70 - 100k, men då är han verkligen bäst. Utöver den sjuka lönen så vinner dom resor, telefoner, tv-apparater etc. Tror det är ca 3-5 av 40 anställda som tjänar över 50k medens de andra ligger runt 25- 30k.

Har man viljan och intresset så är verkligen telecom den bästa branchen för att tjäna mycket utan något mer än gymnasieutbildning.
Citera
2012-12-10, 00:54
Medlem
negerbarns avatar
På mitt jobb (säljer webutbildningar b2b) så får vi ut allt mellan 11-50k efter skatt per månad. Vi är ca 20 st och enbart en av oss snittar över 35-40k. De flesta ligger på 15-25, däribland jag.
Citera
2012-12-10, 01:51
Medlem
(: Sikta högre och gå mot mer kvalificerade tjänster. Själv jobbade jag som b2b utesäljare. Gick den långa vägen(började med TM och sålde elabbenomang och på den vägen)

Bara grundlön är branschnormen runt 25k(20-30k) där jag jobbade och 10% på TB av det man säljer. En typisk månad drar normen in allt ifrån 100-300k. Alltså 10k-30k i provision. Många arbetar upp en kundstock och med rätt kunder slipper man helt och hållet att bearbeta nya kunder. Sett en del "pensionerade" säljare som skaffat rätt kunder och mer eller mindre rullar tummarna och bjuder kunder på en och annan lunch.

Många säljare tror sig inte kvalificera för tyngre tjänster. Ge det en chans och sök 10-15 tjänster och ring direkt till säljchefen och tala om för honom varför det är viktigt att han får chansen att träffa er. Jag var inte mer kvalificerad än jag påstod mig vara när jag sökte tjänsten.
Citera
2014-12-14, 23:16
Medlem
Väldigt konstig känsla när man läser så många kommentarer om det här ämnet när man själv jobbar som telefonförsäljare.
Ni som inte tror att man kan tjäna stora pengar på telefonförsäljare skulle bara veta hur fel ni har. Jag är 20 år gammal, detta är mitt första telefonförsäljarjobb och det är min fjärde lön den kommande 25e.
Jag tjänade 46.000 kronor efter skatt med 34 timmars övertid förra månaden. I samma takt som dessa två arbetsveckor kommer jag att dra in samma summa nästa löning med endast 20 tim övertid.
Precis som någon tidigare nämnt: Det krävs ingen utbildning för detta, det är ingen rocket science, vi är kanske runt 15-20% på mitt jobb som tjänar dessa löner, vilket jag faktiskt anser är ganska många. Medel ligger ändå på 18-25 efter skatt.

Det är dock 100% prestationsbaserat jobb. Ingen bryr sig om dig om du inte lyckas sälja, ingen bryr sig om du har det svårt utanför arbetet, humöret och energin måste ändå vara i samtalen. Många klarar inte av pressen eller kan helt enkelt inte sälja, men gör man det så kan man absolut tjäna riktigt bra!
Citera
2015-06-11, 19:26
Medlem
Redors avatar
Är det verkligen så jävla kul att vara säljare.
Alltså, man sitter eller åker runt och säljer något man vet att kunden blir lurad på i slutändan ändå. Produkter som kanske inte är så bra som man lurar i kunden osv. Hur kan man trivas med ett sådant jobb?

Det finns ju inga erbjudanden som är så bra, oavsett hur det läggs fram till kund där kunden vinner. Företaget vinner ALLTID, oavsett. Även om jag som kund kanske tycker att "Åhh vad bra med tre månader gratis eller att jag får ditten och datten på köpet om jag slår till nu", Och det är detta som fått mig att inte lyssna på någon säljare överhuvudtaget.
Citera
2015-06-12, 10:34
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Är det verkligen så jävla kul att vara säljare.
Alltså, man sitter eller åker runt och säljer något man vet att kunden blir lurad på i slutändan ändå. Produkter som kanske inte är så bra som man lurar i kunden osv. Hur kan man trivas med ett sådant jobb?

Det finns ju inga erbjudanden som är så bra, oavsett hur det läggs fram till kund där kunden vinner. Företaget vinner ALLTID, oavsett. Även om jag som kund kanske tycker att "Åhh vad bra med tre månader gratis eller att jag får ditten och datten på köpet om jag slår till nu", Och det är detta som fått mig att inte lyssna på någon säljare överhuvudtaget.

Det du beskriver kallar jag för typisk gammaldags nasare. Jag är säljare, men säljer sånt som kunder faktiskt har behov av och de kontaktar ofta mig för att de behöver uppgradera osv så jag säljer inte på någon någonting de inte behöver. Jag är mer som en hjälpreda när de ska välja produkter i ett hav av dessa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in