• 1
  • 2
2015-06-11, 00:22
Medlem
Hej,
Är 21 år och drar in runt 20 efter skatt.
Mina mål är att på bästa sätt få mina pengar i arbete, jag vill få dem att växa på bästa sätt.

Mitt problem är att jag inte har någon ekonomisk utbildning så även om jag är intresserad av aktier/fonder och har som ambition att kunna systemet ut och in är det svårt.

När jag försöker läsa på internet om tex 'pengar maskiner', aktier eller fonder så förstår jag konceptet men det är väldigt många ord och referenser jag inte förstår.
Känns lite som att hoppa in en halv termin försent i skolan.

Söker tips om bra sätt att lära sig allt aktier, fonder och sparande har att erbjuda samt i min situation hur man skall gå till väga.

Tror ej detta ämnet har tagits upp på detta sätt så är tacksam om mod låter den vara. Tack

Mvh
Citera
2015-06-11, 00:35
Medlem
Pescasss avatar
Mitt bästa tips är att skita fullständigt i aktier och sedan kör du på mer säkra pengar - köp billiga fordon och sälj med vinst, mycket enklare och generera mer pengar till en början
Citera
2015-06-11, 01:02
Medlem
Bbobis avatar
Börja läsa runt bara och bli självlärd. Google is your friend.

Krävs ingen djupare kunskap för att placera pengar isig. Börja med fonder annars.

Citat:
Ursprungligen postat av Pescass
Mitt bästa tips är att skita fullständigt i aktier och sedan kör du på mer säkra pengar - köp billiga fordon och sälj med vinst, mycket enklare och generera mer pengar till en början

Ditt tips är med andra ord att skaffa ett andra jobb vilket det i längden blir.

Det löser inte "problemet" med att pengarna ligger på banken och ruttnar.
Citera
2015-06-11, 01:28
Medlem
Svenskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av childroth
Hej,
Är 21 år och drar in runt 20 efter skatt.
Mina mål är att på bästa sätt få mina pengar i arbete, jag vill få dem att växa på bästa sätt.

Mitt problem är att jag inte har någon ekonomisk utbildning så även om jag är intresserad av aktier/fonder och har som ambition att kunna systemet ut och in är det svårt.

När jag försöker läsa på internet om tex 'pengar maskiner', aktier eller fonder så förstår jag konceptet men det är väldigt många ord och referenser jag inte förstår.
Känns lite som att hoppa in en halv termin försent i skolan.

Söker tips om bra sätt att lära sig allt aktier, fonder och sparande har att erbjuda samt i min situation hur man skall gå till väga.

Tror ej detta ämnet har tagits upp på detta sätt så är tacksam om mod låter den vara. Tack

Mvh

Instämmer med första inlägget.

Kan du inget om det, så strunta i det. Du kommer bara att förlora på det. För att lyckas måste du vara aktiv, köpa, sälja köpa, sälja, sniffa, köpa, sälja. Alltså nästintill ett deltidsjobb, om inte heltid. Men givetvis om du vill ge det ett försök så ska jag väl inte hindra dig. Det är ju trots allt såna som du som får börsen att gå runt.
Citera
2015-06-11, 02:15
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskare
Instämmer med första inlägget.

Kan du inget om det, så strunta i det. Du kommer bara att förlora på det. För att lyckas måste du vara aktiv, köpa, sälja köpa, sälja, sniffa, köpa, sälja. Alltså nästintill ett deltidsjobb, om inte heltid. Men givetvis om du vill ge det ett försök så ska jag väl inte hindra dig. Det är ju trots allt såna som du som får börsen att gå runt.

Att råda nån att inte investera sina pengar för att dom inte är kunniga? Då köper man helt enkelt fonder istället. Fonder är helt okej även om man är kunnig. Finns en tråd fullproppad med tips på fondupplägg.

Absolut inget del eller heltidsjobb att månadsspara i värdepapper.

På dig låter det som att han menade att han skulle bli trader men det ser inte jag nånstans. Han vill att pengarna ska växa. Börsen är inget nollsummespel.
Citera
2015-06-11, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi

På dig låter det som att han menade att han skulle bli trader men det ser inte jag nånstans. Han vill att pengarna ska växa. Börsen är inget nollsummespel.
Just trader låter som nått de erfarna gör, köp billigt sälj dyrt, men då ska man ju helst ha en rätt god förståelse för (börsen?).

Har du nått tips på sidor/videos som förklarar börsen lite mer. Lite som en kurs hade varit bra.

Tack för alla svar hittills
Citera
2015-06-11, 16:43
Medlem
Pescasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Börja läsa runt bara och bli självlärd. Google is your friend.

Krävs ingen djupare kunskap för att placera pengar isig. Börja med fonder annars.

Ditt tips är med andra ord att skaffa ett andra jobb vilket det i längden blir.

Det löser inte "problemet" med att pengarna ligger på banken och ruttnar.

"andra jobb" är bra många fler timmar på att sitta och analysera och lära sig om aktier än att göra pengar på fordon.

sen är det inget jobb utan man ska se det som en hobby.
Citera
2015-06-11, 16:48
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
"andra jobb" är bra många fler timmar på att sitta och analysera och lära sig om aktier än att göra pengar på fordon.

Hur många timmar är ett andra jobb på? Hur långt är ett snöre? Är glaset halv fullt eller halvt tomt?

Hobby, jobb. Jo man kan se det på många sätt. Man kan tom se jobbet som en hobby. Är man arbetslös då?

Löser fortfarande inte problemet med att vinsterna ligger utan avkastning vilket verkade vara vad hab efterfrågade.

Man måste inte sitta och göra analyser av varenda företag för att tex investera i indexfonder.

Du vill ju att han ska göra samma sak bara att vi byter aktierna mot bilar. Analysera, värdera, köpa, sälja. Eller ska han bara köpa en bil på måfå för 30k och lägga ut för 40? Tar tid det med.
Senast redigerad av Bbobi 2015-06-11 kl. 16:56.
Citera
2015-06-11, 19:58
Medlem
Börja med denna:

http://jlcollinsnh.com/stock-series/

Det var det första jag gjorde när jag intresserade mig.
Det är en bloggserie som är väldigt lättläst och handlar om indexinvesteringar i allmänhet.
Den borde ge dig en större förståelse.
Citera
2015-06-11, 20:13
Medlem
KitKatChunkys avatar
Citat:
Är du efterbliven?
Citera
2015-06-11, 20:40
Medlem
Hitta ett par bolag som du tror på låt pengarna vara, de flesta bolag på omx har bättre avkastning än räntan...
Följ nyheter dagligen ifall något fundamentalt ändras...
Citera
2015-06-12, 01:20
Medlem
Pescasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KitKatChunky
Är du efterbliven?
ha! tillbaka till din runkhörna! det är kul att köpa och sälja, många ser även aktier som en hobby.
Du är en sån som sitter med en massa skulder - eller hur?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in