Citat:
Ursprungligen postat av
Eskulap
Uppdaterad teori.
GM är besökare på caféet. Enstöring. Ingen lägger direkt märke till honom. Kan ha gått en eller två dagar mellan besöket och försvinnandet. GM blir besatt av den här vackra flickan. Han börjar känna en stark känsla av att han vill ha sex med henne och skada henne. Han är psykiskt sjuk och lider av vanföreställningar. Gärningsmannaprofilen stämmer väl in på Anders Eklund.
GM kommer tillbaka till caféet kring stängning en dag. Han kanske har suttit i sin bil i närheten tidigare och betraktat henne på avstånd. Parkerat diskret. Onanerat i bilen.
Han parkerar vid ladan. BO kommer ut. Otroligt tänker han. Här har han sin chans. Alternativt har han hört att hon ska stänga. Tillfället gör "tjuven".
Han överrumplar henne när hon ska hem. Svårt att värna sig med hjälm på. Tvingar henne med kniv in i ladan. Där sker en våldtäkt eventuellt. Kanske även strypning så att offer blir medvetslös eller rent av avlider. Förloppet är snabbt. Över på 15 min. GM lyfter in BO i bilen. Kör iväg. Stannar en bit bort på säker plats. Går igenom tillhörigheterna. Dumpar det han inte tänkt spara. GM känner ångest och panik. Tänker sig inte riktigt för.
GM försvinner nu med BO i bilen långt från platsen. Kanske 10-20 mil. Nu gör han sig av med kroppen.
Det är en intressant teori som tagits upp innan. Det faller väl lite på att inga spår hittats i ladan. Om en våldtäkt genomförts borde man ha hittat DNA, men det kan också vara så att motivet var att våldta, men försöket gick snett och slutade med ett dråp.
Vad jag fastnat för är gärningsmannens relation till Lisa och det handlar väl om tre tänkbara alternativ.
1. GM och BO ser varandra första gången i samband med att brottet begås. I såna fall har vi en ny Anders Eklund som helt enkelt bara tar tillfället i akt när han kör förbi med sin bil och får syn på flickan, som är helt ensam. Motivet bör man inte snöa in sig för mycket på här. GM är psykiskt sjuk och tänder på sexuellt våld.
2. GM känner till BO, men BO vet inte vem GM är. I det här fallet skulle GM vara en person med typiskt stalkerbeteende. Han vet vem Lisa är, kan ha information om hennes liv och är besatt av henne. Kan i det här fallet vara en random person som fått syn på henne genom sociala medier och förföljt henne eller så är det en person som rör sig mycket i trakterna och vet om att Lisa jobbar på cafét. Kan ha fått syn på henne genom att ha varit därinne som kund, kan också ha återkommit dit. I det här fallet skulle jag tro att ett överfall på Lisa är planlagt, men inte att mord är motivet. Snarare att det blir utfallet av ett misslyckat våldtäktsförsök.
3. GM och BO känner varandra. Om BO är rädd för GM så kanske hon har försökt fly, men det är inte säkert att hon är rädd för honom, vilket öppnar möjligheten för att hon exempelvis frivilligt satt sig i gärningsmannens bil. I det här fallet kan brottet vara både planlagt eller inte. Något gräl kanske uppstår mellan båda som orsakar aggressivt beteende från GM. I vilket fall tror jag i detta fallet att motivet är känslobaserat. Svartsjuka, hat, känsla av att ha blivit sviken etc.
Vilken av dessa är ni mest inne på? Förbiser jag något alternativ? Vad samtliga har gemensamt är att GM är ensam (och troligen psykiskt sjuk) och att motivet är sexuellt eller känslobaserat. Det finns andra alternativ också, men jag utesluter de i stort sett. Finns för mycket som känns helt otänkbart.