2015-06-11, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Att två helsvenska killar i 13 års åldern fastnar i mord/dråp är väl in i det närmsta osannolikt. Det sagt så förändras samhället i rask takt numera och att vara 13 idag är inte som när jag var 13. Jag är medveten om det.

Finns det några uppgifter om BO karaktär? Var han själv lite utanför samhället eller var han en hederlig fin gammal man?

För en sådär 12-15 år sedan, då jag jobbade lite extra som nattvak på ett SiS-hem, så satt det i alla fall en helyllesvensk 15årig kille där, som var en av de extremt få som tagit livet av nån. Han och en annan svensk bondpojk hade på en HB-fylla gått hem till en pensionär, klubbat ihjäl han med en hammare, stuckit varenda kökskniv de hittade i han som att han var en nåldyna, samt grävt ut hans ena öga med en sked.
(De hade tänkt posta ögat som ett skämt till en polare)

De var två stycken helt helsvenska killar, som dessutom växt upp på landsbygden i en helsvensk liten by på ett par två tusen pers. Men det är klart att om flashbacks snillen verkligen anstränger sig så kan de säkert få även en sådan incident att bero på invandring.....

Nu tror jag iofs att oddsen är högre att kidsen i det här fallet har någon slags invandrarbakgrund. Men tro inte på något sätt att helsvenska killarinte kan bete sig som djur.
Citera
2015-06-11, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joffepoffe
För en sådär 12-15 år sedan, då jag jobbade lite extra som nattvak på ett SiS-hem, så satt det i alla fall en helyllesvensk 15årig kille där, som var en av de extremt få som tagit livet av nån. Han och en annan svensk bondpojk hade på en HB-fylla gått hem till en pensionär, klubbat ihjäl han med en hammare, stuckit varenda kökskniv de hittade i han som att han var en nåldyna, samt grävt ut hans ena öga med en sked.
(De hade tänkt posta ögat som ett skämt till en polare)

De var två stycken helt helsvenska killar, som dessutom växt upp på landsbygden i en helsvensk liten by på ett par två tusen pers. Men det är klart att om flashbacks snillen verkligen anstränger sig så kan de säkert få även en sådan incident att bero på invandring.....

Nu tror jag iofs att oddsen är högre att kidsen i det här fallet har någon slags invandrarbakgrund. Men tro inte på något sätt att helsvenska killarinte kan bete sig som djur.

Låter väldigt udda. Posta gärna en länk om händelsen(12-15 år sen så fanns ju redan gott om nättidningar, ett så bestialiskt fall borde vara rejält omskrivet. Kommer inte ihåg att jag hört om det och skulle gärna vilja läsa.

(
Citera
2015-06-11, 13:53
Medlem
Citat:
Fosterpappan: "Hela livet slås i spillror"

Citat:
I flera år har den halländske fosterpappan tagit emot barn och ungdomar i sitt hem.
Tidigare i veckan hände det som inte får hända: två familjehemsplacerade 13-åringar rymde och misstänks nu för att ha mördat en 65-årig man i Varberg.
– Du kan ju förstå att det är en katastrof, säger fosterpappan till GT.

http://unvis.it/www.expressen.se/gt/fosterpappan-hela-livet-slas-i-spillror/
Citera
2015-06-11, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Låter väldigt udda. Posta gärna en länk om händelsen(12-15 år sen så fanns ju redan gott om nättidningar, ett så bestialiskt fall borde vara rejält omskrivet. Kommer inte ihåg att jag hört om det och skulle gärna vilja läsa.

(

Vollsjömordet är väl ett exempel på hur snett det kan gå, där var det väl en 15-årig grabb som sköt ihjäl sin storasyster, har för mig att de var 100% Svenska. Det är udda, men det är inte per automatik givet att det är invandrare.

Där är foto på Lottie, tjejen som blev ihjäl skjuten av lillebrorsan.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12343108.ab
Citat:
2010-06-11

Lottie, 19, hittades mördad på gården i Vollsjö
I dag fastställer hovrätten tingsrättens dom – lillebrodern sköt henne med två skott

Lottie, 19, hittades skjuten till döds och begravd under bråte på familjens gård i Vollsjö.
Hennes lillebror dömdes för mordet – men han menar fortfarande att han är helt oskyldig.
I dag fastställer hovrätten tingsrättens dom. Inte heller de tror på 16-åringen.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2015-06-11 kl. 13:59.
Citera
2015-06-11, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://unvis.it/www.expressen.se/gt/fosterpappan-hela-livet-slas-i-spillror/
har pratat med en som varit plaserad hos han. och det ska vara ett praktsvin.
och total brist på empati.
Citera
2015-06-11, 14:02
Medlem
Bertings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
är du på riktigt eller? Menar du på fullaste allvar att bara för att pojkarna är hemmahörande i Göteborg så innebär det med automatik att detta inte handlar om invandrare? Detta var bland det dummaste jag läst, åk in och sätt dig i göteborgs centrum, lovar dig, du kommer att se en djävla massa invandrare där.
Med detta vill jag inte ha sagt att det ÄR invandrare, men att utesluta detta för att dom är hemmahörande i gbg är otroligt korkat.

Postar mitt senaste inlägg igen:

Jo, men man kan vara BOENDE i Göteborg men ändå KOMMA från ett land väldigt långt härifrån. Men Lisbeth Nilsson BEKRÄFTAR att de är från Göteborg. Det var det jag hängde upp mej på. Men chansen vid sådana här brott att barnen/deras familj EJ har ursprung från Sveriger är enlingt mej stor. Man ändå bara en gissning.

Berting är göteborgare, har delvis rört mej på gatunivå, så jag vet vad som pågår i staden, nu bor jag i ett annat land.

Men är grabbarna skyldiga, kommer det säkert fram, de vet nog inte hur man döljer spår, eller de har inte tänkt på det. Tror att den gamle mannen kom hem under inbrottet, det blev handgemäng. Tror ej heller på bögsnusktesen, då anhöriga hade sett tecken på inbrott. Hoppas brottet blir uppklarat oavsett ursprung på förövarna.
Citera
2015-06-11, 14:13
Medlem
http://hn.se/nyheter/varberg/1.4061026-mordade-mannen-slogs-for-sitt-liv

Mördade mannen slogs för sitt liv
Citera
2015-06-11, 14:50
Medlem
Mythknaeckarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Man undrar ju lite om det var 13-åringar eller "13-åringar" ?

Nu är jag ju inte 65 själv, men dom 13-åringar jag känner hade jag kunnat slå medvetslösa med vänsternäven samtidigt som jag åt en macka. Bönder brukar inte vara speciellt klent byggda, ens i 65-årsåldern.

Nej förvisso, men vi vet ju inte riktigt hur det gått till. Mannen kanske blev offer för en riktig suckerpunch med kniv bakifrån, inget man kan värja sig mot även om det är en trettonåring som håller i kniven.

Sen förövrigt angående låg ålder på mördare vill jag påminna mig om Kevin-fallet i Arbogatrakten där två ännu yngre förövare (5 och 7) mördade Kevin 4 år. Har kanske redan nämnts, då får jag be om ursäkt för tjatet: http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9811/03/arvika.html
Citera
2015-06-11, 14:57
Medlem
Mythknaeckarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Googlade lite. Det verkar vara en bonde som deklarerar för jordbruksrörelse. Även om bönder är starkare än vad de flesta tror, är många av dem välvilliga och vänliga mot människor. De tror gott om många. De bor ju inte i ett förortsgetto eller behöver ha och göra med det vi andra råkar ut för varje dag. Du behöver inte vara "street-smart" om du sköter ditt jordbruk bra.

Du kan ju tänka dig scenariot att en av dem frågar om vatten eller vill ha hjälp med en att visa vägen på en karta. Den andra ungjäveln drämmer till bakifrån med slägga eller järnrör mot huvudet. Då hjälper det inte om du kan lyfta båda ungjävlarna i var sin rak arm.

Skulle nog tro att bönderna längs 41:an blir mer misstänksamma efter detta. Gårdarna ligger som pärlband utspridda längs vägen. Jag skulle nog inte knacka på någon dörr där om jag fått punktering en mörk natt....

Mycket tråkigt. Jag lider med bondens familj och vänner. Jag önskar ungjävlarna och deras ansvariga familjer och förmyndare dit pepparn växer...

Du önskar dem en solresa till Malabarkusten i södra Indien då, med andra ord? Där har peppar odlats i tusentals år. Själv önskar jag dem till mer nordliga breddgrader, centrala Grönland t.ex.
Citera
2015-06-11, 15:14
Medlem
WalterNeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatThisMoron
Du tycker alltså det är rimligt att peka ut BO som pedofil, men fruktansvärt osmakligt att anta att gärningsmännen är av utländskt ursprung?

Jag förstår att det måste vara svårt för dig, så jag ska förklara det här för dig som om du var tre år gammal.

1. Jag "pekar inte ut" BO som pedofil, jag sa att det var en ren spekulation över vad jag finner vara det rimligaste händelseförloppet. Jag kan ha rätt, jag kan ha fel, tids nog får vi svar.

2. Jag finner det inte fruktansvärt osmakligt att anta att gärningsmännen skulle vara av utländskt ursprung, det jag fann osmakligt var den oerhört rasistiska tonen i den här tråden. Det är möjligt att dom är svenska, det är möjligt att dom är utlänningar. Vi vet inte, och tids nog får vi svar.

Dock kan man göra antaganden att GM skulle kunna vara av utländsk härkomst utan att för den sakens skull vara rasist. Men jag förstår att det måste vara svårt att skilja på dom frågorna, eftersom det är ungefär samma sak för dig?

Som jag ser det finns det följande rimliga teorier:

1. Två pojkar på rymmen överfaller/rånmördar helt random gubbe på landet.

2. Två pojkar på rymmen överfaller/rånmördar gubbe på landet av skäl som inte är random.

Om skälet inte är random finns det alltså en anledning till att dom befinner sig där. Den rimligaste förklaringen är att dom har fått höra att han sitter på pengar och därför bestämmer sig för att råna honom. Överfallet övergår till mord.

Med tanke på pojkarnas situation och eventuella bakgrund är det dock en lika rimlig teori att dom har befunnit sig där i någon sorts sexuellt sammanhang. Det är inte helt ovanligt med fosterhemsplacerade barn som har blivit utsatta för sexuella övergrepp i tidig ålder, och som därefter är sexuellt aktiva även i unga år. Och i den typen av sexuella situationer det då kan handla om finns det en risk för att dom kan råka illa ut för ytterligare övergrepp. Jag måste påpeka detta igen, det här är varken ovanligt eller orimligt. Detta har hänt många många gånger förut. Det är inte jag som sitter här och fabulerar, detta händer hela tiden.

Om dom befinner sig där i ett sexuellt sammanhang som inte är random så har dom antagligen fått kontakt med gubben på något sätt tidigare, rimligtvis över nätet. Eller hört ryktesvägen att han skulle gilla unga pojkar. Och så har dom gett sig dit för att dom skulle kunna få lite pengar för sin fortsatta rymmningsfärd. Antingen genom utbyte av sexuella tjänster, eller möjligtvis hot och utpressning som har med detta att göra. Eller så har dom gått direkt på med hot och försökt utpressa honom på pengar. Oavsett vilket, så har denna situation eskalerat till våld som slutar med mord.

Det är möjligt att jag har rätt, det är möjligt att jag har fel. Jag har ingen aning, och tids nog får vi se. Men detta är den rimligaste förklaring jag har till hur detta mord har gått till.
Citera
2015-06-11, 15:20
Medlem
Mythknaeckarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalterNeff

"Om dom befinner sig där i ett sexuellt sammanhang som inte är random så har dom antagligen fått kontakt med gubben på något sätt tidigare, rimligtvis över nätet. Eller hört ryktesvägen att han skulle gilla unga pojkar. Och så har dom gett sig dit för att dom skulle kunna få lite pengar för sin fortsatta rymmningsfärd. Antingen genom utbyte av sexuella tjänster, eller möjligtvis hot och utpressning som har med detta att göra. Eller så har dom gått direkt på med hot och försökt utpressa honom på pengar. Oavsett vilket, så har denna situation eskalerat till våld som slutar med mord."

Det är möjligt att jag har rätt, det är möjligt att jag har fel. Jag har ingen aning, och tids nog får vi se. Men detta är den rimligaste förklaring jag har till hur detta mord har gått till.

Du, det var den mest konstruerade och verklighetsfrånvända teori hittills i tråden... Du sitter alltså utan något på fötterna och tycker att det allra mest troliga är att mordoffret var pedofil och blev utsatt för en dödlig "honeytrap"??? Vad sägs om tvärtom, pojkarna var väldigt förtjusta i äldre män, och blev vansinniga när de fick nobben av 65-åringen. Därför mördade de honom, DET måste väl ändå vara den mest rimliga förklaringen tycker jag!
Citera
2015-06-11, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adyring

(
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10226416.ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in