Citat:
Ursprungligen postat av
EatThisMoron
Du tycker alltså det är rimligt att peka ut BO som pedofil, men fruktansvärt osmakligt att anta att gärningsmännen är av utländskt ursprung?
Jag förstår att det måste vara svårt för dig, så jag ska förklara det här för dig som om du var tre år gammal.
1. Jag "pekar inte ut" BO som pedofil, jag sa att det var en ren spekulation över vad jag finner vara det rimligaste händelseförloppet. Jag kan ha rätt, jag kan ha fel, tids nog får vi svar.
2. Jag finner det inte fruktansvärt osmakligt att anta att gärningsmännen skulle vara av utländskt ursprung, det jag fann osmakligt var den oerhört rasistiska tonen i den här tråden. Det är möjligt att dom är svenska, det är möjligt att dom är utlänningar. Vi vet inte, och tids nog får vi svar.
Dock kan man göra antaganden att GM skulle kunna vara av utländsk härkomst utan att för den sakens skull vara rasist. Men jag förstår att det måste vara svårt att skilja på dom frågorna, eftersom det är ungefär samma sak för dig?
Som jag ser det finns det följande rimliga teorier:
1. Två pojkar på rymmen överfaller/rånmördar helt random gubbe på landet.
2. Två pojkar på rymmen överfaller/rånmördar gubbe på landet av skäl som inte är random.
Om skälet inte är random finns det alltså en anledning till att dom befinner sig där. Den rimligaste förklaringen är att dom har fått höra att han sitter på pengar och därför bestämmer sig för att råna honom. Överfallet övergår till mord.
Med tanke på pojkarnas situation och eventuella bakgrund är det dock en lika rimlig teori att dom har befunnit sig där i någon sorts sexuellt sammanhang. Det är inte helt ovanligt med fosterhemsplacerade barn som har blivit utsatta för sexuella övergrepp i tidig ålder, och som därefter är sexuellt aktiva även i unga år. Och i den typen av sexuella situationer det då kan handla om finns det en risk för att dom kan råka illa ut för ytterligare övergrepp. Jag måste påpeka detta igen, det här är varken ovanligt eller orimligt. Detta har hänt många många gånger förut. Det är inte jag som sitter här och fabulerar, detta händer hela tiden.
Om dom befinner sig där i ett sexuellt sammanhang som inte är random så har dom antagligen fått kontakt med gubben på något sätt tidigare, rimligtvis över nätet. Eller hört ryktesvägen att han skulle gilla unga pojkar. Och så har dom gett sig dit för att dom skulle kunna få lite pengar för sin fortsatta rymmningsfärd. Antingen genom utbyte av sexuella tjänster, eller möjligtvis hot och utpressning som har med detta att göra. Eller så har dom gått direkt på med hot och försökt utpressa honom på pengar. Oavsett vilket, så har denna situation eskalerat till våld som slutar med mord.
Det är möjligt att jag har rätt, det är möjligt att jag har fel. Jag har ingen aning, och tids nog får vi se. Men detta är den rimligaste förklaring jag har till hur detta mord har gått till.